Den nye RM-beregner


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Med Brzycki's formel passer udregningerne rimeligt godt! Jeg brugte øvelsen benpres hvor min 6 rm=320 kg. og 10 rm=275

Hvis jeg regner med min 10 rm udregnes der 6 rm=315.8

Og hvis jeg regner med min 6 rm udregnes der 10 rm=278.7

Ved godt der står man skal regne med sin 15 rm men den har jeg aldrig testet

Link to comment
Share on other sites

Kreasvin -> "En sjov lille ting" er, i al beskedenhed, ikke en rimelig beskrivelse af beregningsmodulet.

Sådan en beregner kan per natur ikke være præcis for alle mennesker, men en præcisering af på hvilken måde den afviger fra dine personlige RM-målinger vil være en hjælp til at vurdere om den evt. skal udbygges yderligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at TJ plejer at sige, at man bliver god til det man træner, så hvis en styrkeløfter træner singles bliver han god til 1RM, medens en bodybuilder, som træner måske 10reps vil få en god 10RM.

Så vil styrkeløfteren vel have langt større forskel på sin 1RM og 10RM end bodybuilderen. Det kan beregneren da ikke tage højde for. Lyder det ikke rigtigt. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg eksempelvis skriver 127 ved min 3rpm(Som er min absolut bedste tre'er i bænkpres) vil den udregne min 1rm til at være 132-134,?, hvor min bedste 1RM i bænk er 142kg, som jeg har taget et par gange.

Den passer sikkert rimeligt godt for de fleste, men i mit tilfælde passer den ikke særligt godt.

Gennerelt tro jeg at den vil regne meget forkert ved styrkeløftere, da de har optimeret deres træning omkring en bedste 1RM.

Ellers en helt hyggeligt ting :)

Link to comment
Share on other sites

Kreasvin -> "En sjov lille ting" er, i al beskedenhed, ikke en rimelig beskrivelse af beregningsmodulet.

Nu var det heller ikke min mening at nedgøre RM beregneren med min kommentar ;) . Jeg tror Onkel Troels har ret i det han skriver om at den ikke rigtigt vil passe så godt på styrkeløftere fordi de træner så specifikt for en 1RM. Min bænkpres max er cirka 135 nu.. og jeg vil med sikkerhed sige at jeg ikke kan tage 10 reps med 110kg som udregneren siger (med Brzycki's formel) men uden formlen siger den 101kg og det vil jeg tro passer meget godt. Hov... måske er den ikke så tosset alligevel.. jeg var måske for hurtig med min første kommentar.. :retard: :retard:

Link to comment
Share on other sites

Den passer slet ikke på mig... Ifølge den burde jeg kunne løfte 92,5 kg to gange... Ville jeg ikke kunne få rykket på nogen måde.... Jeg ved godt at jeg træner efter 1rm så det nok er derfor den er pænt ved siden af.. ligeså snart jeg kigger hen af rækken med reps bliver det bare mere og mere upræcist... skulle kunne tage 90 kg 3 gange.. never..dette er med Brzycki's formel.

I dødløft ser det bedre ud dog... Når jeg indtaster min 8rm som jeg dog har lavet 3 sæt af så regner sq ik med det er min max 8rm... den er på 115 kg og giver mig en 1rm på 142... mit max er på 150 og jeg er ret så sikker på at den faktisk er en del højere nu eftersom jeg maxede sidste gang i midi maj.

skriver jeg min 1rm går den helt gal i byen dog... Jeg burde kunne tage mit max - 5kg 2 gange... totalt urealistisk når man er styrkeløfter....

I squat ligger den kun 16 kg til mit maxløft når jeg indtaster 8rm.. Igen totalt urealistisk er da langt over... Jeg ved ik om den virker på bbére... men på mig passer den meget meget lidt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 ting imod beregneren:

1)

I Squat og dødløft vil man løfte en stor del af sin egen vægt med.

Eks: En løfter kan tage 200 kg i squat og vejer 100 kg. Af sin kropsvægt løfter han godt og vel 80% (=80 kg) oven i de 200kg på stangen. Det er 280 kg ialt.

Hvis han løfter 90% af sit maks i squat (180 kg) så løfter han stadig de 80 kg af sin kropsvægt med. Så er vi oppe på 260 kg.

260 kg er ikke 90% af 280 kg.

Så i squat kan den ikke gælde helt.

I Pulldown, virker stangen som modvægt sammen med ens arme og hænder. Det vil sige at 100% reelt er den belastning man har indstillet maskinen til minus modvægten af stang og arme.

Altså modsat squat.

2)

Løfteteknik.

Selv i de simpleste øvelser er kan det forskelligt hvor meget man kan håndtere med lette og tunge vægte i forhold til hinanden. Det kræver øvelse at lave et 100% løft. Mange mennesker træner 95-100% vægte meget sjældent, så de ikke kender sig selv godt nok til at udnytte de sidste reserver. Indimellem kan man høre folk der har trænet flere år svare: "jeg har aldrig trænet maks". Selvom personen vil høre ind under "trænet".

Især i VL-øvelserne (men dem kan styrkeløfterne jo ikke finde ud af).

Så det er nok svært at lave sådan en universal-beregner.

Men det kan godt være at den kan give et fingerpeg alligevel.

Forresten så betyder det jo også noget om man vælger den rigtige vægt i sit maks-forsøg. Tager man 2-5 kg for lidt, så har man måske brugt kraftreserven der skulle til at gøre det endnu tungere forsøg. Og sidder der bare 1 kg for meget på, så rokker vægten sig dårligt af stedet, uanset hvor meget man hiver og slider i den.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Fedt med den beregner - før var det med tabeller og lommeregner. MEN - er der ikke forskel på hvor hvor meget vægt man kan tage set i forhold til 1 RM nå vi taler om benene kontra overkroppen. Jeg husker ikke de eksakte tal - men sådan ca så giver 70% af 1 RM 8 RM i overkroppen og omkring 10-12 RM når man udregner det på benene. Har selv udregnet det efter denne metode - og det passede rigtig godt under træningen.

Er dog ikke sikker - vil meget gerne have respons på dette.

Link to comment
Share on other sites

Tak for tilbagemeldingerne.

Mvp -> Du har helt ret i det du siger omkring svagheden ved denne type af RM-vurdering, men spørgsmålet er hvordan det kan laves bedre uden at det ender med at man alligevel skal måle alle sine RM's i alle øvelser (hvis man f.eks. vil prøve et HST-program).

Nicolai Thygesen -> Hvis du kan sige i hvilken retning den ikke passer, hjælper det en del.

Jeg tror ikke at I alle sammen har klikket på det link på siden der hedder "Læs her om den teoretiske baggrund for RM-beregneren.".

På baggrund af jeres kommentarer lyder det til at jeg ligeså godt kan barbere beregneren ned til kun at bruge Brzyckis formel, på trods af at den anden metode bygger på et noget mere solidt forsøgsmateriale.

Hertil kan der evt. tilføjes en lidt uvidenskabelig valgmulighed:

Jeg er: 1. Eksplosiv, 2. Gennemsnitlig, 3. Udholdende

Til dem der på forhånd har en ide om at de er relativt stærkest på mange eller på få reps.

Link to comment
Share on other sites

Morten Z-> Det ville nok være lidt af et arbejde at lave sådan en beregner. Man skulle have så mange parametre med at det ville blive en hel videnskab at få det til at fungere efter hensigten. Og så ville den alligevel ikke passe helt, pga. hvordan folk nu er skruet så forskelligt sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jeg næsten kørt mit HST program igennem hvor jeg beregnede mine rm værdier ud fra dette program ting. Jeg gik ned og smed en bunke vægte på og satsede på at ramme omkring 7-8 rm, og så bruge det til at beregne resten af vægtene.

Først brugte jeg den uden Brzyckis og den gav alt for lave vægte ved de 1-5 rm og alt for høje vægte ved omkring de 15 rm. Med Brzyckis gav det bedre værdier, men stadig for lave ved de 5 rm og for høje ved de 15 rm.

Det kan have noget at gøre med at jeg det sidste ½ år har kørt med reps omkring 6-8 og aldrig har trænet 15 reps før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share