Dødløft.... av min ryg!


Yetti
 Share

Recommended Posts

Nu er det en repost, men jeg synes nu stafig at spørgsmålet er aktuelt.

Selvfølgelig er god teknik at fortrække, men omvendt syntes jeg at mange har den opfattelse at det på det nærmeste er livs farligt ligeså snart løftet bliver en lille smule grimt, hvilket så langt fra er korrekt.

Ved de lettere løft bør fokus ligge på at lave nogle pæne løft, men senere hen koster det for meget, her handler det om fokusereing på at løfte skitdet og her kan løftet sagtens risikere at blive grimt, også uden at løfteren falder død om bagefter :wink:

Jeg har efter hånden løfter forfærdeligt grimt i lang tid uden at min lænd brokker sig, min lænd er godt kælling for tiden, hvilken nok istedet skyldes et mindst ligeså grimt squat og goodmornings

Link to comment
Share on other sites

Nu er det en repost, men jeg synes nu stafig at spørgsmålet er aktuelt.

Selvfølgelig er god teknik at fortrække, men omvendt syntes jeg at mange har den opfattelse at det på det nærmeste er livs farligt ligeså snart løftet bliver en lille smule grimt, hvilket så langt fra er korrekt.

Ved de lettere løft bør fokus ligge på at lave nogle pæne løft, men senere hen koster det for meget, her handler det om fokusereing på at løfte skitdet og her kan løftet sagtens risikere at blive grimt, også uden at løfteren falder død om bagefter :wink:

Jeg har efter hånden løfter forfærdeligt grimt i lang tid uden at min lænd brokker sig, min lænd er godt kælling for tiden, hvilken nok istedet skyldes et mindst ligeså grimt squat og goodmornings

Vi kan vel godt blive enige om at klippet viser en teknik/stil som man aldrig bør komme bare i nærheden af.

Uanset om det er et maxforsøg.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel godt blive enige om at klippet viser en teknik/stil som man aldrig bør komme bare i nærheden af.

Uanset om det er et maxforsøg.

Som jeg skrev til at starte med så er god teknik at fortrække, så på sin vis så ja, men jeg vil dog gå så langt til at sige at i max forsøg eller til stævne gør det ikke så meget at man løfter sådan, at den så aldrig vil blive godkent er så en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Man kan helt sikkert også blive for pernittengrynagtig med god stil i dødløft.

Men man skal bare være opmærksom på, at selvom man ikke har problemer med en dårlig stil på kort sigt, så er det ikke sikkert, at en dårlig stil også er gratis over en længere periode. Styrkeløft er en krævende sport, og vi har i AaSK flere gamle løftere på meget højt niveau, som idag begynder at betale prisen for deres sport. Og en dårlig stil kan være medvirkende til at fremrykke tidspunktet for pensionering som styrkeløfter.

Man får heller ikke lungekræft som 25-årig af at ryge 60 cigaretter om dagen. Men det kan næppe bruges som dokumentation for, at rygning ikke er farligt i længden.

Link to comment
Share on other sites

Man kan helt sikkert også blive for pernittengrynagtig med god stil i dødløft.

Men man skal bare være opmærksom på, at selvom man ikke har problemer med en dårlig stil på kort sigt, så er det ikke sikkert, at en dårlig stil også er gratis over en længere periode. Styrkeløft er en krævende sport, og vi har i AaSK flere gamle løftere på meget højt niveau, som idag begynder at betale prisen for deres sport. Og en dårlig stil kan være medvirkende til at fremrykke tidspunktet for pensionering som styrkeløfter.

Man får heller ikke lungekræft som 25-årig af at ryge 60 cigaretter om dagen. Men det kan næppe bruges som dokumentation for, at rygning ikke er farligt i længden.

Du har selvfølgelig en pointe, men min erfaring er at dårlig stil i dødløft ikke er nært så hård ved lænden som dårlig stil i squat og goodmornings f.eks.

Jeg har meget sjældent problemer med lænden i dødløft (onde tunger vil nok mene at det hænger sammen med min sjældne udøvelse af nævnte bevægelse :tongue: ) hvor i mod at jeg har oplevet mange problemer ved lænden fra goodmornings og squat.

Link to comment
Share on other sites

Man kan helt sikkert også blive for pernittengrynagtig med god stil i dødløft.

Men man skal bare være opmærksom på, at selvom man ikke har problemer med en dårlig stil på kort sigt, så er det ikke sikkert, at en dårlig stil også er gratis over en længere periode. Styrkeløft er en krævende sport, og vi har i AaSK flere gamle løftere på meget højt niveau, som idag begynder at betale prisen for deres sport. Og en dårlig stil kan være medvirkende til at fremrykke tidspunktet for pensionering som styrkeløfter.

Man får heller ikke lungekræft som 25-årig af at ryge 60 cigaretter om dagen. Men det kan næppe bruges som dokumentation for, at rygning ikke er farligt i længden.

Du rammer hovedet på sømmet med det indlæg der! Og måske man også skal huske på at det ikke kun har impact på sporten. Det kan nedsætte din erhvervsevne og have impact på fritidslivet.

Det var også stillet lidt på spidsen, men jeg syntes at den tendens man ser at lige så snart formen ikke er 100% strict, så står folk af og skriger av min ryg, er lidt skudt over

Dit indlæg må da siges at være overordentligt malplaceret i trådens kontekst.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man huske på at de fleste rygskader for styrkeløftere opstår i Squatten. LANGT de fleste.

At p1kz0r prøver at bruge denne tråd til at retfærdiggøre sin manglende teknik, og ikke mindst manglende indsats på dette område, -er noget helt andet.

At tilstræbe god dødløft teknik kan aldrig koste noget på dødløften. Tværtom. Slet ikke når man er Sumo løfter :wink:

Du har dog ret, dårlig form i dødløften når man maxer er ikke så livsfarligt. Men gentagent stress er en rigtigt dårlig idé. Især hvis det er rent og skær dovenskab.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det? det bigrager da til problemet om hvor pernittengryn man kan være mht dødløfts teknik

Da manden i denne video jo tydeligvis har den dårligste dødløftsteknik i hele menneskehedens historie, virker det ganske offtopic straks at påpege denne pernittengryns-tendens i denne tråd.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu godt, at hvis tilstræber at løfte 100% korrekt, på sine aller tungeste løft så kan det godt koste et par kilo på toppen, forudsat at ens teknik ikke sidder 110% i skabet hver gang. sådan har jeg det ihvertfald selv. :smile:

Det er ingen skønhedskonkurrence, men i dit tilfælde har jeg aldrig nogensinde set dig lave en eneste rep med acceptabel teknik.

Ærgeligt når dine squats og bænkpres er så flotte teknisk. Din bænkpres teknik i trøjen er af højeste klasse. Hvis din dødløft teknik rammer tilnærmelsesvis samme kvalitet rykker din total voldsomt :superman:

>> Video'en er en parodi på dieselweasel. Så det skal ikke tages så alvorligt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu vi snakker om dødløft teknik, så bliver jeg fuldstændig vanvittig hver gang jeg ser en video på youtube, hvor en eller anden tåbe skal gøre sig klog på korrekt dødløft teknik, og opfordrer til at løfteren bruger hans ben mere i bunden af løftet.

Dødløft er IKKE et squat med stangen i hænderne. Ja, nogen får mere ud af at inkorporere mere leg-drive, men der er altså folk som får mere ud af en mere stiff-legged stil. Bare se Jouko og Ano, de dødløft begge relativt stiff-legged, og dødløfter begge over 400 kg. Jeg tror næppe de får mere ud af at gå mere ned i knæ. Nok nærmere tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Menner det er tate der siger, at hvis man starter med at løfte røven, har man startet med måsen for højt oppe og spildt energi.

Derfor skal man næste gang starte med røven højere oppe.

Når det er sagt kan balle aktivering og bedre bugspænd betyde meget for form og legdrive.

Øhh den skal jeg lige have én gang til?

Hvis du starter med måsen for langt oppe, så skal du næste gang starte med den endnu højere oppe???

- Hvorfor?

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Øhh den skal jeg lige have én gang til?

Hvis du starter med måsen for langt oppe, så skal du næste gang starte med den endnu højere oppe???

- Hvorfor?

Tror der menes "at hvis man starter med at løfte røven, har man startet med måsen for langt nede. Derfor skal man næste gang starte med røven højere oppe.".

Det ville ihf give mere mening.

Link to comment
Share on other sites

Tror der menes "at hvis man starter med at løfte røven, har man startet med måsen for langt nede. Derfor skal man næste gang starte med røven højere oppe.".

Det ville ihf give mere mening.

Det ville det :laugh: Det var skam også det jeg mente.

789+23½ har altid sådan en dejlig positiv kommunikationsform :wub:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share