Anita Rye's log


Anita Rye
 Share

Recommended Posts

Torsdag d. 3/1-08

Ryggen har ikke haft det særlig godt siden igår, jeg kan bestemt godt mærke at kiropraktoren havde fat i mig :blink:

Når jeg har problemer med ryggen, har jeg normalt kun har ondt når jeg har stået, gået eller siddet meget.. !! Men igår var smerterne der også når jeg lå ned og slappede af... Jeg har derfor sygmeldt mig resten af ugen, da jeg godt kan regne ud jeg på ingen måde kan sidde på en stol en hel dag, når jeg allerede har ondt når jeg ligger ned.. !!

Planen om at skulle træne imorgen er derfor også helt aflyst.. !! Om jeg kan komme afsted til en rolig omgang læg og arme lørdag vil tiden vise.. !!

Imorgen skal jeg igen ned forbi kiropraktoren og jeg håber han der kan få løsnet så meget at det vender.. !

Ellers bliver tiden hjemme på sofaen brugt på at lave et udkast til de invitationer jeg skal lave til min søsters konfirmation og lave på hjemmesiden.. !!

//Anita

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ked af at høre, at der er problemer med ryggen :unhappy: Du må have rigtig god bedring - håber kiroen kan hjælpe i morgen!

Hejsa Rune...!

Og mange tak :bigsmile:

Min kiropraktor har sagt det nok skal blive godt igen, spørgsmålet er bare hvor mange behandlinger jeg skal igennem før det bliver i orden.. !! Men jeg håber det vender fra imorgen :blush:

Kram Nita

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 3/1-08

Ryggen har ikke haft det særlig godt siden igår, jeg kan bestemt godt mærke at kiropraktoren havde fat i mig :blink:

Når jeg har problemer med ryggen, har jeg normalt kun har ondt når jeg har stået, gået eller siddet meget.. !! Men igår var smerterne der også når jeg lå ned og slappede af... Jeg har derfor sygmeldt mig resten af ugen, da jeg godt kan regne ud jeg på ingen måde kan sidde på en stol en hel dag, når jeg allerede har ondt når jeg ligger ned.. !!

Planen om at skulle træne imorgen er derfor også helt aflyst.. !! Om jeg kan komme afsted til en rolig omgang læg og arme lørdag vil tiden vise.. !!

Imorgen skal jeg igen ned forbi kiropraktoren og jeg håber han der kan få løsnet så meget at det vender.. !

Ellers bliver tiden hjemme på sofaen brugt på at lave et udkast til de invitationer jeg skal lave til min søsters konfirmation og lave på hjemmesiden.. !!

//Anita

Hej Anita

Lyder ikke godt med ryggen. Uden at gøre det alt for kompliceret vil jeg sige at mennesker der som dig har smerter grundet hyperlordose (øget lændesvaj) i rigtig mange tilfælde vil have gavn af at strække hoftebøjerne ud (psoas major) samt udføre "pelvic tilts" dagligt både liggende og stående opad væg.

Pelvic tilts er beksrevet her. Disse bør bruges så ofte som muligt for at få ryggen til at slappe af og give smertelindring

og her er beskrevet et psoas stræk. Under psoas strækket kan du samtidig øve dig i at undgå lændesvajet når du skubber hoften frem - dette vil også øge strækfornemmelsen i lysken /låret.

Mvh Lau - fysioterapeut.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Hej Anita

Lyder ikke godt med ryggen. Uden at gøre det alt for kompliceret vil jeg sige at mennesker der som dig har smerter grundet hyperlordose (øget lændesvaj) i rigtig mange tilfælde vil have gavn af at strække hoftebøjerne ud (psoas major) samt udføre "pelvic tilts" dagligt både liggende og stående opad væg.

Pelvic tilts er beksrevet her. Disse bør bruges så ofte som muligt for at få ryggen til at slappe af og give smertelindring

og her er beskrevet et psoas stræk. Under psoas strækket kan du samtidig øve dig i at undgå lændesvajet når du skubber hoften frem - dette vil også øge strækfornemmelsen i lysken /låret.

Mvh Lau - fysioterapeut.

Hejsa Laush

Ja det er noget pis det har forskuds sig igen, men jeg har jo også kørt squat, hvilket jeg er blevet frarådet.. !!

Jeg har fået en del øvelser af min kiropraktor og dem du har sendt er ibland dem.. !! Det aller vigtigste er dog at jeg får styrket musklerne omkring mit korset.... hvilket må blive mit nytårsforsæt, at blive bedre til.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 4/1-07

Endnu en dag på sofaen med en ryg der ikke er i bedring :dry:

Det er lige ved der er OBBC træf hos kiropraktoren... Mødte Crawdaddy der var på vej derfra, da jeg skulle derind :laugh: Nå men besøget gik fint, han kan dog konstatere at der gør lidt tid før han kan få ordentlig ved mig, da det er inde ved rygsøjlen han skal have fat... og det er som regel svært på veltrænede, da musklerne er i vejen.. Men jeg er så hård som en sten, så han kan slet ikke få lov at komme ind bagved.. !!

Jeg har derfor fået en hoppebold med hjem, så jeg kan ligge på gulvet og løsne lidt på det hele selv.. derudover skal jeg forbi en massør inden tirsdag, så jeg kan få løsnet endnu mere op.. !! Og så skal jeg over de næste 5 dage have smertestillende 3 gange om dagen, for at kunne slappe bedre af... !! Han fik lavet 2 gode knæk idag, os burde hjælpe lidt.. men det er langt fra nok, og pt må vi vente til han kan få fat.. !!!

Jeg har fået grønt lys for at tage i OBBC og træne imorgen :4thumbup: :4thumbup: Hvad cardio angår må jeg gå på løbebånd og cykle på sofacykel :4flex: Hvad styrketræning angår må jeg ikke træne ryg eller tungt... alle andre muskelgrupper må jeg gerne træne, men det skal være øvelser hvor min ryg kan slappe af og er inaktiv.. så som siddende curl frem for stående curl osv.. !!

Samtidig skal jeg have gang i stabilitetsøvelserne igen... dem har jeg forsømt ret meget under diæten :innocent::innocent: Tror faktisk slet ikke jeg har lavet det en eneste gang :innocent:

Alt i alt skal det nok blive godt igen.. det han ikke i tvivl om... vi skal bare lige have øsnet op for det hele.. så han kan kommer til.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Hej Søde

Lige en hurtig hilsen fra mig. :flowers: Jeg er rigtig ked af at hører, at det står så skidt til med ryggen. Har først læst det hele i dag, da jeg har haft så meget om ørene, at jeg kun lige har haft tid til at opdatere min egen træning. :nonono: Håber du er lidt mere frisk næste weekend.

Rigtig god bedring

Knus fra mig til dig. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 4/1-07

Endnu en dag på sofaen med en ryg der ikke er i bedring :dry:

Det er lige ved der er OBBC træf hos kiropraktoren... Mødte Crawdaddy der var på vej derfra, da jeg skulle derind :laugh: Nå men besøget gik fint, han kan dog konstatere at der gør lidt tid før han kan få ordentlig ved mig, da det er inde ved rygsøjlen han skal have fat... og det er som regel svært på veltrænede, da musklerne er i vejen.. Men jeg er så hård som en sten, så han kan slet ikke få lov at komme ind bagved.. !!

Jeg har derfor fået en hoppebold med hjem, så jeg kan ligge på gulvet og løsne lidt på det hele selv.. derudover skal jeg forbi en massør inden tirsdag, så jeg kan få løsnet endnu mere op.. !! Og så skal jeg over de næste 5 dage have smertestillende 3 gange om dagen, for at kunne slappe bedre af... !! Han fik lavet 2 gode knæk idag, os burde hjælpe lidt.. men det er langt fra nok, og pt må vi vente til han kan få fat.. !!!

Jeg har fået grønt lys for at tage i OBBC og træne imorgen :4thumbup: :4thumbup: Hvad cardio angår må jeg gå på løbebånd og cykle på sofacykel :4flex: Hvad styrketræning angår må jeg ikke træne ryg eller tungt... alle andre muskelgrupper må jeg gerne træne, men det skal være øvelser hvor min ryg kan slappe af og er inaktiv.. så som siddende curl frem for stående curl osv.. !!

Samtidig skal jeg have gang i stabilitetsøvelserne igen... dem har jeg forsømt ret meget under diæten :innocent::innocent: Tror faktisk slet ikke jeg har lavet det en eneste gang :innocent:

Alt i alt skal det nok blive godt igen.. det han ikke i tvivl om... vi skal bare lige have øsnet op for det hele.. så han kan kommer til.. !!

//Anita

Hej ven

Det er sq noget pis det med din ryg... ved hvor ondt det kan gøre, når man når at blive helt spændt op :crazy: Men det er da altid noget, du har en god kiroprator, der kan hjælpe, når det er nødvendigt...

Du skal bare sige til, hvis du har brug for hjælp... Evt til at få løsnet lidt op for det... så kommer du bare forbi og smider blusen :boobs::tongue: Skal nok være blid, så kan forhåbenligt ikk gøre det være :smile:

God bedring søde

Kram Rikke

Link to comment
Share on other sites

Hej Søde

Lige en hurtig hilsen fra mig. :flowers: Jeg er rigtig ked af at hører, at det står så skidt til med ryggen. Har først læst det hele i dag, da jeg har haft så meget om ørene, at jeg kun lige har haft tid til at opdatere min egen træning. :nonono: Håber du er lidt mere frisk næste weekend.

Rigtig god bedring

Knus fra mig til dig. :wub:

Hejsa søde Pia

Ja det noget pis med ryggen.. !! Men jeg går ud fra Ingé når at få løsnet op i det inden weekenden.. !! Men uanset hvad så kommer jeg i hver fald til Århus, men er det ikke blevet bedre, må vi nok tage det lidt med ro, så ryggen får lidt hvile i løbet af dagen :blush:

Hvis alt går som forventet, så regner jeg med at køre til Århus lørdag morgen og så overnatte til søndag.. !!

Kram Nita

Link to comment
Share on other sites

Hej ven

Det er sq noget pis det med din ryg... ved hvor ondt det kan gøre, når man når at blive helt spændt op :crazy: Men det er da altid noget, du har en god kiroprator, der kan hjælpe, når det er nødvendigt...

Du skal bare sige til, hvis du har brug for hjælp... Evt til at få løsnet lidt op for det... så kommer du bare forbi og smider blusen :boobs::tongue: Skal nok være blid, så kan forhåbenligt ikk gøre det være :smile:

God bedring søde

Kram Rikke

Hey sødte :flowers:

Ja Ingé er guld værd når man har ondt :wub:

Jeg tror du kan være ret så sikker på jeg kigger forbi imorgen.. !! Vi kunne evt. slå det sammen med lidt lørdagshygge... med film+slik eller gå en smut ned i byen og få god mad :wub:

Går ud fra vi ses i OBBC imogen.. !!

Krammer Nita

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 5/1-08

Fantastisk ubeskrivelig god dag idag :4jumpy::alright::bunny::banana::cheer::yo:

For det første så er ryggen klart i bedring.. og jeg har derfor kunne forlade sofaen.. og ud over en tur i OBBC, kunne jeg også holde til en cafe tur med Rikke.. så alt i alt har jeg været ude af sengen 7 timer :w00t: Ryggen er så også træt nu, men det viser bare at chancen for at jeg kan komme tilbage på arbejde på mandag er ret stor.. !!

Derudover stødte jeg ind i en af veninderne fra OBBC som jeg ikke har set meget de sidste måneder... Fantastisk dejligt at snakke med hende igen.. !! Vi havde vist begge misforstået hinandens signaler og derfor troet vi ikke vile hinanden :laugh:

Eftermiddagstræning:

Styrketræning - ben, læg, biceps og triceps:

Jeg tog det stille og roligt til at starte med, da jeg ikke vidste hvad ryggen kunne klare.. Benene fik meget skånetræning med utrolig lette vægte, da jeg ved den mindste smule vægt kunne mærke det i ryggen.. !! Til gengæld kunne jeg uden problemer træne armen som jeg plejer og med samme vægt, så længe jeg valgte de rigtige øvelser... !!

Leg extension:

1 x 15 rep x 35 Ib

1 x 12 rep x 40 Ib

1 x 12 rep x 45 Ib

1 x 10 rep x 50 Ib

Alle sæt lavet med pause i toppen for at få lidt ekstra ude af de lette kilo.. !!

Liggende leg press:

1 x 15 rep x klods 3

1 x 12 rep x klods 4

1 x 10 rep x klods 5

Seated leg curl:

1 x 15 rep x 35 Ib

1 x 12 rep x 40 Ib

Seated calf raise:

1 x 20 rep x 30 kg

1 x 20 rep x 30 kg

1 x 15 rep x 35 kg

1 x 15 rep x 35 kg

DB seated curl:

1 x 10 rep x 2 @ 9 kg

1 x 8 rep x 2 @ 10 kg

1 x 8 rep x 2 @ 10 kg

1 x 6 rep x 2 @ 11 kg

Overraskende god styrke taget i betragtning jeg ikke er i træning lige pt.. !!

Kabel 1 arms triceps push-down:

1 x 15 rep x 12,5 kg

1 x 12 rep x 15 kg

1 x 8 rep x 17,5 kg

1 x 10 rep x 15 kg

DB liggende 1 arms triceps keep-back: (Ny øvelse)

1 x 10 rep x 5 kg

1 x 10 rep x 5 kg

1 x 10 rep x 6 kg

1 x 8 rep x 7 kg

Den øvelse fungerede faktisk meget godt... ikke sidste gang jeg prøver den...

Kabel 1 arms curl:

1 x 10 rep x 10 kg

1 x 10 rep x 10 kg

1 x 8 rep x 12,5 kg

1 x 8 rep x 12,5 kg

1 x 8 rep x 15 kg

Tid: 1 time 30 min

Cardio:

Pga det med ryggen må jeg kun lave let cardio og idag var formålet på ingen måder at lave cardio for at forbrænde kalorier eller få bedre kondi, men i stedet at få rørt kroppen, da den er lidt stiv efter nogle dage på sofaen..

15 min PW på løbebånd:

Kcal: 100

Hastighed/stigning: 6-6,5 km/t / 0%

15 min sofacykel:

Kcal: 86

Level/distance: 4-5 / 4,2 km

Rigtig god omgang.. dejligt at jeg kan træne forholdsvis upåvirket når jeg vælger de rette øvelser... der går forhåbentlig ikke lang tid før jeg kan få lidt ryg med i porgrammet og ikke mindst lidt mere ben.. !!

Jeg tager muligvis i obbc imorgen, da jeg ikke kan træne mandag og tirsdag, da jeg skal til massør den ene dag og kiropraktor den anden dag.. !!!

Resten af aften bliver brugt på sofa'en :blush:

//Anita

Link to comment
Share on other sites

God bedring med din ryg!

Må være træls når den driller... :unhappy: Men det lyder da som den er på vej i den rigtige retning :bigsmile:

Mange tak Linis.. !!!

Ja det går klart den rigtige vej.. !!

Jeg havde lidt små feber igår, men det er heldigvis gået i sig selv i nattens løb.. !! Jeg er derfor startet på arbejde idag, men med den aftale med chefen, at jeg kan køre hjem når jeg begynder at få ond (hvis jeg får ondt)... pt har jeg været her i en lille time, og det er allerede så små begyndt, så en 8 timers dag bliver det i hver fald ikke :blush::blush:

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Opdatering omkring rygproblemerne

For at sige det mild, så synes jeg faktisk det hele er noget møg :dry:

Sidste år prøvede min kiropraktor at få mig til at indse alvoren ved min rygskade, jeg troede faktisk også jeg havde forstået det, men jeg kan nu erkende, at det havde jeg IKKE :crazy:

Igår var jeg som aftalt med min kiropraktor forbi en der kunne give mig noget opløsnende massage, jeg havde fået anbefalet en dygtig fys af en veninde fra OBBC :wink: og ja han var dygtig, han fik mig i hver fald til at forstå alvoren mht fremtiden :blush:

Godt nok havde jeg på forhånd forklaret ham hvad der var galt med min ryg, og han havde nok os forestillet sig hvordan det så ud, men allerede da jeg tog blusen af var han ved at gå bagover ved synes at mit lændesvaj og hvad der ellers er af tydelig tegn.. !! Og jeg blev faktisk ret så overrasket over hans reaktion.. !!

Men de ting han sagde som gjorde aller mest indtryk på mig var:

1) De smerter du mærker nu, er ingenting i forhold til det du kan komme til at opleve hvis ikke du får bremset udvliklingen (glidning i ryg/svaj).

2) Hvis du ikke får styrket stabiliteten i lænden inden du igen stille op til konkurrence, vil du sikkert uden tvivl kunne klare diætperioden, men chancen for du ødelægger så meget, at du vil være ude at stand ti at passe et normalt job resten af dit liv, vil være MEGET stor :crazy::crazy::crazy:

Jeg har hele tiden taget idt let på det, for når jeg har ondt, kan min kiropraktor jo lige ordne det for mig.. Jeg har på ingen måder tænkt på hvad der kan ske i fremtiden.. !! Og jeg er så småt ved at få øjnene op for, at jeg bliver nød til at få gang i et meget intensiv stabilitets program.. !!

Hvad det angår, så sagde han til gengæld, at hvis jeg over de næste 3 måneder fjerne fokus 100% fra konkurrence og tung træning, og i stedet har mit fokus på stabilitetstræning, så burde jeg kunne nå at få så stor fremskridt, at min krop vil kunne holde til en diæt allerede til sommer :4thumbup: Det er noget jeg kan forstå.. !!

Jeg er ikke interesseret i at ødelægge mig selv og har derfor valgt at flytte mit fokus i en periode.. !! Der vil stadigvæk være tung træning på programmet, men nogle øvelser vil blive erstattet med øvelser hvor jeg med vægtnedsætning kan træne stabilitet samtidig.. f.eks. ved at lave en del øvelser på en bold, frem for på en bænk... !!

Jeg har aldrig har problemer med at lave nogle stabilitets øvelser, tværtimod.. ! Men det viser sig at jeg kun bruger baglår og ryg, og slet ikke er i stand til at bruge lændestabilitet og balder, så når jeg laver øvelserne normalt, er det me de helt forkerte muskler.. Efter jeg er blevet gjort opmærksomt på det, og har lavet øvelserne, er jeg faktisk så svag, at jeg ikke formår at løfte mit eget ben/krop :blink::blink:

Så i første omgang kan jeg ikke lave nogle krævende øvelser.. Men må holde mig til helt simple bækkenøft og benløft...!!

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det hele an endnu.. Men jeg tror det bliver noget ala, 4 træninger om ugen, stabilitetstræning hjemme på gulvet hver aften og 1 ugentlig stabilitetstræning enten på et boldhold eller med hjælp fra instruktør/fys... !!

Dog er det vigtigste lige nu, at jeg bliver smertefri.. !! Har været på halv tid på job de sidste dage, da jeg pt ikke kan holde til at være oppe mere end 6 timer af gangen.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 8/1-08

Jeg har sjældent 2 dage med de samme typer smerter, ulempen ved at have problemer med ryggen, er at man stor set kan have ondt over hele kroppen pga det, og lige så fri som der bliver løsnet op et sted, så udspringer der noget nyt et andet sted :dry: Selve ryggen har faktisk været okay de sidste dage, men til gengæld har jeg været helt stiv og spændt i højre side af nakken.. !!

Igår var jeg på job 5 timer, for så at ligge på sofaen resten af dagen, kun afbrudt af en tur forbi en fys.. ! Idag var jeg igen på job omkring 5 timer og ellers hjem og slappe af en time, før jeg skulle forbi kiropraktoren... ! Han fik lavet 5 gode knæk, hvoraf de 2 var i nakken (det godt nok ubehageligt at få et knæk der :blink: )... Derefter kørte jeg en hurtig smut forbi OBBC, for at få en meget let træning, i håb om det kunne løsne lidt op.. !!

Eftermiddagstræning - let skulder og bryst:

Meget stille og rolig skånetræning... !! Til gengæld var alt hvad der plejer at være let, total tungt.. kan godt mærke kroppen ikke lige er i træning :blush:

DB flad bænkpres:

1 x 12 rep x 2 @ 15 kg

1 x 12 rep x 2 @ 15 kg

1 x 12 rep x 2 @ 15 kg

1 x 12 rep x 2 @ 15 kg

DB flyes på bold:

1 x 8 rep x 2 @ 10 kg

Supersættet med:

DB skulderpres på bold:

1 x 8 rep x 2 @ 10 kg

1 x 8 rep x 2 @ 10 kg

Skulle bare lige prøve på en bold... men tror ikke lige det bliver sådan nogle øvelser jeg skal lave på bold.. tror lateral raise, curl osv er bedre for mig lige pt.. !!

Bagskuldermaskine:

1 x 12 rep x 15 kg

1 x 12 rep x 15 kg

1 x 10 rep x 17,5 kg

Supersættet med:

Maskin lateral raise:

1 x 10 rep x 40 Ib

1 x 10 rep x 40 Ib

1 x 12 rep x 35 Ib

Maskin flyes:

1 x 12 rep x 25 kg

1 x 12 rep x 25 kg

1 x 12 rep x 25 kg

1 x 12 rep x 25 kg

Tid: 1 time

Jeg ville have leget med en bold til sidst.. men da er var boldhold var der ingen ledige bolde i min størrelse, så jeg kørte hjem i stedet... Har også bare røv ondt i nakken, så det nok os meget godt jeg kommer hjem og slappe af.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Puha, sikke en omgang du er igennem :blink: - og hårde ord i dag. Kan forestille mig nogen ting pludselig ses i et andet perspektiv...

Håber det hele løser sig, selvom det nok kræver lidt kamp (hvilket nok ikke er et problem for dig) og tålmodighed (kunne jeg forestille mig var lidt sværere)

Held og lykke med det :superman:

Mvh

En skabslæser :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Puha, sikke en omgang du er igennem :blink: - og hårde ord i dag. Kan forestille mig nogen ting pludselig ses i et andet perspektiv...

Ja det er ikke for godt... og jeg er blevet anbefalet at blive hjemme fra arbejde yderlig nogle dage, da nakken/ryggen får det værre og værre for hver dag, så der er ikke så meget tvivl om, at jeg ikke er klar til job endnu.. !!

Det er utroligt hårdt at få "sandheden" af vide, men jeg er også glad for det, da jeg jo ikke kan gøre noget ved det, så længe jeg ikke selv har fattet alvoren af det.. !!

Håber det hele løser sig, selvom det nok kræver lidt kamp (hvilket nok ikke er et problem for dig) og tålmodighed (kunne jeg forestille mig var lidt sværere)

Held og lykke med det :superman:

Mvh

En skabslæser :innocent:

Hehe..!! Jeg tror du har helt ret... Tålmodighed er ikke lige min stærke side.. !! Og et af mine meget svage punkter, er at skulle udvise svaghed... og at skulle ligge og lave stabilitetsøvelser hvor det lyser langt væk at jeg er svag, det har jeg det på ingen måder særlig godt med :nonono: Men så det godt jeg kan ligge hjemme på stuegulvet og gøre det :laugh:

KnuZ Anita

Link to comment
Share on other sites

Hehe..!! Jeg tror du har helt ret... Tålmodighed er ikke lige min stærke side.. !! Og et af mine meget svage punkter, er at skulle udvise svaghed... og at skulle ligge og lave stabilitetsøvelser hvor det lyser langt væk at jeg er svag, det har jeg det på ingen måder særlig godt med :nonono: Men så det godt jeg kan ligge hjemme på stuegulvet og gøre det :laugh:

KnuZ Anita

Kan jeg sagtens sætte mig ind i ...det er ikke sjovt at skulle være det "svageste led"

Men måske du kan øve lidt tricks på bolden, så du alligevel kan få lidt streetcredit :wink: Har i hvert fald hørt at Kaufs squatten på bold, giver en del credit :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg sagtens sætte mig ind i ...det er ikke sjovt at skulle være det "svageste led"

Men måske du kan øve lidt tricks på bolden, så du alligevel kan få lidt streetcredit :wink: Har i hvert fald hørt at Kaufs squatten på bold, giver en del credit :4thumbup:

Jeps, hvis jeg så måtte lave spændende øvelser, så var det noget andet, men som de siger.. Man lærer jo ikke at gø før end man kan kravle... så jeg må nøjes med at ligge på maven og prøve at løfte det ene ben, når jeg kan det, kan jeg forsøge også at løfte den ene arm osv.. !!

Så squat på bold er ikke lige sagen, jeg kan sagtens gøre det, men det vil ikke virke særlig stabiliserende, da jeg bare bruger de muskler jeg er vand til at bruge... skal jeg bruge de rigtige går det helt galt, det er de slet ikke stærke nok til.. !

Men målet er da at jeg på længere sigt kan træne mig op til mere udfordrende og sjove øvelser.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Hej Anita

Det var ellers noget af en ubehagelig melding.. håber det snart går bedre med ryggen og at stabilitetsøvelserne hurtigt hjælper.

Hehe..!! Jeg tror du har helt ret... Tålmodighed er ikke lige min stærke side.. !! Og et af mine meget svage punkter, er at skulle udvise svaghed... og at skulle ligge og lave stabilitetsøvelser hvor det lyser langt væk at jeg er svag, det har jeg det på ingen måder særlig godt med :nonono:

Det kender jeg kun alt for godt.. har præcis samme problem. Efter jeg begyndte at få problemer med ryggen satte min tidligere instruktør mig til at lave stabilitetsøvelser, der var integreret i styrkeprogrammet.. som fx bænkpres på swissbold først med to håndvægte og siden med én for at give lidt ekstra arbejde til de stabiliserende muskler. Følte mig mildt sagt lettere svagelig, da jeg var nødt til at droppe vægten til et eller andet latterligt lavt. Men synes faktisk vægten kom hurtigt op og langt om længe besluttede jeg mig for, at folk måtte grine, hvis de ville - så længe jeg vidste, det nyttede noget. Men det var godt nok lidt svært i starten..

Link to comment
Share on other sites

... så kunne jeg komme på MOL igen..

Hej Anita

Det var ellers noget af en ubehagelig melding.. håber det snart går bedre med ryggen og at stabilitetsøvelserne hurtigt hjælper.

Det kender jeg kun alt for godt.. har præcis samme problem. Efter jeg begyndte at få problemer med ryggen satte min tidligere instruktør mig til at lave stabilitetsøvelser, der var integreret i styrkeprogrammet.. som fx bænkpres på swissbold først med to håndvægte og siden med én for at give lidt ekstra arbejde til de stabiliserende muskler. Følte mig mildt sagt lettere svagelig, da jeg var nødt til at droppe vægten til et eller andet latterligt lavt. Men synes faktisk vægten kom hurtigt op og langt om længe besluttede jeg mig for, at folk måtte grine, hvis de ville - så længe jeg vidste, det nyttede noget. Men det var godt nok lidt svært i starten..

Hejsa Rune

Ja man er sku nød til at glemme hvad andre tænker og for den sags skyld, at lade være med at tænke så meget over det selv.. !!

men jeg har som ikke problemer med at integrere bold i min træning, da jeg kan se en fornuftig udfordring ved det, for mit vedkommende er det de pokkers gulvøvelser hvor jeg skal ligge og lave utroligt simple ting der keder mig, og samtidig er det næsten pinligt hvor svært jeg har ved dem :blush: så godt jeg alligevel laver dem hjemme.. !

Jeg vil tage bolden med i min træning frem over, selv om jeg i starten nok alligevel bruger de forkerte muskler, men på et tidspunkt,må gulvøvelserne have hjulpet så meget, at jeg bliver bedre og bedre til at bruge de stabiliserende muskler i de andre øvelser også.. !!

Og så skal jeg selvfølgelig have den rette vejledning af en fys, så jeg får mest muligt ud af at have bolden med, da mit problem jo ikke er at jeg ikke kan lave tingene på bolden, men at jeg bare aktiverer en masse andre muskler, som i forvejen er overaktiveret.. !

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Noget jeg ikke forstår er hvorfor du ikke blot bliver opereret med det sammen når man nu er kendt med at du har spondylithese?

Det er jo blot et spørgsmål om X antal år før bindevæv eller andre faktorer gør at din svaghed bliver mere udtalt så længe du er sat på at fortsætte med træning! Hvorfor gå og vente på smerterne?

De fleste rygoperationer i dag er jo ret simple og udføres i form af en kikkertoperation... et par små huller i ryggen og et par timer senere... så er du lappet sammen igen :)

(Vi har også en atlet i OBBC der stillede op til AF forrige år blot 5 uger efter en operation for diskusprolaps - så det er slet ikke umuligt at komme sig hurtigt :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Noget jeg ikke forstår er hvorfor du ikke blot bliver opereret med det sammen når man nu er kendt med at du har spondylithese?

Det er jo blot et spørgsmål om X antal år før bindevæv eller andre faktorer gør at din svaghed bliver mere udtalt så længe du er sat på at fortsætte med træning! Hvorfor gå og vente på smerterne?

De fleste rygoperationer i dag er jo ret simple og udføres i form af en kikkertoperation... et par små huller i ryggen og et par timer senere... så er du lappet sammen igen :)

(Vi har også en atlet i OBBC der stillede op til AF forrige år blot 5 uger efter en operation for diskusprolaps - så det er slet ikke umuligt at komme sig hurtigt :smile: )

Ja, det er jo også hvad jeg altid har tænkt... gør det helt galt kan jeg få en operation :blush:

Men sidste år snakkede mig og Ingé om det.. Han sagde jeg kun kunne få sådan en operation hvis jeg havde kroniske smerter og at han på ingen måder ville anbefale jeg fik den når det ikke var nødvendig.. !!

Siden jeg har været til fys, hvor jeg fik en ret så hård udmelding, har jeg også selv vendt operationen i hovedet, da det ikke harmonerer med hans besked om at jeg risikerer ikke at kunne passe et job... eller jo det risikerer jeg, men jeg har jo altid fået af vide, at bliver det så slemt, så kan en operation løses problemet.. !

Jeg har så hele tiden troet det ikke var en "nem" operation, forbinder rygoperationer med noget der kan gå gruligt galt, hvorfor jeg ikke har presset på for at få sådan en, men måske jeg skulle læse lidt om det og tage en snak med Ingé på fredag.. !!

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 9/1-08

Siden jeg begyndte at arbejde gik det hele pænt ned af bakke igen, så jeg er igen sygemelt og i første omgang resten af ugen, men jeg håber da stærkt på jeg kan komme tilbage mandag.. !! Jeg har aftalt med mit arbejde at jeg ikke kommer tilbage før jeg minimum har haft 2 dage uden smerter hjemme.. ! Jeg skulle have været til Århus i weekenden og besøge Pia, det er også udskudt, da det er ret urealistisk at jeg kan holde til det.. !!

Nakken havde det ikke godt da jeg stod op, kunne godt mærke den ikke var god endnu, men eftersom jeg har været i sengen hele dage, foruden ½ times massage med min hoppebold, begyndte det at blive bedre op af dagen.. ! Jeg valgte derfor at tage i OBBC for at få øsnet lidt op i kroppen med en let højrep træning.. !! Mange af øvelserne var liggende, så jeg kunne slappe af i ryg og nakke.. og efter ½ times tid løsnede nakken sig, og var derfor smertefri.. !! Dog var køreturen hjem i bil, nok til at det begyndte lidt igen.. ! Pt er bil og pc de to værste ting jeg kan foretage mig... så det begrænses til et minimum.. !!

På fredag har jeg fået en tid med en af instruktørene i OBBC som er uddannet fys, med henblik på 1 times stabilitettræning, hvor vi skal finde ud af hvad jeg kan holde til, og hvilke øvelser der er passende for mig her i starten.. og ikke mindst, at jeg skal have hjælp til at lære hvornår jeg bruger kroppen rigtig og hvornår de forkerte muskler tager over.. !!

Eftermiddagstræning - LET ben, læg, mave og stabilitet:

Alt træning blev højrep, hvilket vil sige minimum 12 gentalgelser... !! Og maskinerne var nøje udvalgt efter hvad min ryg kan holde til.. !! Men det gik til gengæld også rigtig godt.. dejligt jeg i det mindste kan kører lidt bentræning trods omstændighederne.. !!

Liggende maskin leg press:

1 x 15 rep x klods 3

1 x 15 rep x klods 3

1 x 15 rep x klods 4

1 x 15 rep x klods 4

1 x 12 rep x klods 5

Ved kods 3 og 4 går det helt fin, men ved klods 5 får jeg så småt et ubehageligt pres ned over ryggen, så fremover bruges maskinen kun til højrep og 1 bens.. !!

Seated maskin leg press:

1 x 15 rep x 100 Ib

1 x 15 rep x 150 Ib

1 x 12 rep x 170 Ib

1 x 12 rep x 190 Ib

Ikke en fantastisk maskine, men den fungere godt nu her hvor jeg ikke kan holde til 45 grader leg press.

Seated leg curl:

1 x 15 rep x 35 Ib

1 x 15 rep x 35 Ib

1 x 12 rep x 40 Ib

1 x 15 rep x 35 Ib

Leg extension:

1 x 15 rep x 35 Ib

1 x 15 rep x 35 Ib

1 x 12 rep x 40 Ib

1 x 15 rep x 35 Ib

Sissy squat:

1 x 10 rep x mig

1 x 8 rep x mig

1 x 8 rep x mig

1 x 8 rep x mig

Havde helt glemt denne øvelse, som jo er het perfekt, da jeg ikke har brug for at få vægt på.. !! Den skal fast på benprogrammet...

Seated caf raise:

1 x 20 rep x 30 kg

1 x 20 rep x 30 kg

1 x 18 rep x 30 kg

1 x 18 rep x 30 kg

1 x 15 rep x 30 kg

1 x 15 rep x 30 kg

1 x 12 rep x 30 kg

1 x 12 rep x 30 kg

Jeg har haft DOMS 4 dage :blink: siden sidste højrep læg, så den fik lige en tur mere...

Mave på bold:

1 x 12 rep x mig

1 x 12 rep x mig

1 x 10 rep x mig

1 x 10 rep x mig

Tid: 1 time 20 mig

Herefter tog jeg 30 min stabilitet på bold.. !! Dog gik der lidt snak i den til sidst, hvor det blev ret useriøs, men dog lå jeg hele tiden og fimsede rundt på bolden :laugh: Lidt må det have givet :innocent:

Nu skal kroppen have ro og fred... Imorgen står den igen på en dag sygedag, hvor jeg kører i OBBC og laver stabilitetstræning med 2 andre som også ligger sygemelt med rygproblemer... hjem og slappe af og hvile ud.. og er kroppen frisk, tager jeg i OBBC igen om aften og træner armen.. inden den igen står på afslapning.. !!

//Anita

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så hele tiden troet det ikke var en "nem" operation, forbinder rygoperationer med noget der kan gå gruligt galt, hvorfor jeg ikke har presset på for at få sådan en, men måske jeg skulle læse lidt om det og tage en snak med Ingé på fredag.. !!

En søgning på google siger følgende:

- De første 2½-3 måneder (4-6 måneder alt efter hvilken type arbejde) skal man forvente at være sygemelt, herefter kan man begynde på halvtid.

- Generelt går der 3 måneder før man kan begynde at påbegynde genoptræning og køre bil... indtil da må man max løfte 3 kg.

Jeg tror ikke det er lige nu jeg skal igennem denne operation hvis jeg via stabilitetstræning kan blive så stærk jeg kan holde den kørende uden at få smerter... !!

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share