The ER-Equipment Open Benchpress Competition 2007


Guest Kraft
 Share

Recommended Posts

Fra dér, hvor jeg stod, havde jeg nok det bedste udsyn af alle, samt jeg sad godt placeret til at se løfterne fredag, og jeg må sige, at jeg er ret negativ overfor de nye regler, da det i den grad er tydeligt, at dommerne dømmer MEGET forskelligt, og samtidig lægges fokus imo alt, alt for meget på netop dénne del af regelsættet. Jeg mener helt seriøst at vi taler minimum 1 ud af 3 i de tungere klasser, der løftede hovedet, og svjv kun én der blev underkendt. Det er bare ikke godt nok... Det virkede også som om, at desto flere kg, der kom på, desto mindre betød reglerne. Alle lader sig selvfølgeligt rive med, og det kan ikke undgåes, men det holder bare ikke! :nonono:

Løfterne i meget stramme trøjer blev i den grad straffet, hvilket ikke rigtigt gør mig så meget, da det kun opfordrer til at bruge udstyr, de kan styre, og det er i mine øjne positivt. Tilgengæld virkede det også som om folk havde rimeligt meget fokus på teknikken i dag, og det kunne man også se på antallet af stunts.

Det var en ret fed oplevelse, og jeg stod for udløft + vægtpåsætningen af stangne i en del af klasserne her lørdag - Det var varmt, men sjovt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kunne ikke være mere enig. Fatter ikke de indfører en regl som skal sikre en ensartet pause, når det så ikke engang er tilfældet. Man må vel bare håbe de lige skal igang, for der var godt nok stor forskel på hvornår der blevet givet press signal, alt efter dommer. IMO er der blevet alt for mange små latterlige ligegyldige tekniske regler.

Link to comment
Share on other sites

Det er da meget naturligt at der kommer til at gå lidt tid inden de nye regler bliver dømt "helt ens" over hele linien. Da jeg først hørte om at pres-signalet kom, var jeg meget negativ over det, men efter at ha løftet under de nye regler synes jeg ikke er er nogen i vejen med det, dog skal man venne sig til en lidt længere pause end tidligere.

Ellers er jeg enig i at især sidedommerne skal huske at de nu også skal kigge efter hovedet (hvilket iøvrigt IMO er en tåbelig regel).

Link to comment
Share on other sites

Det er da meget naturligt at der kommer til at gå lidt tid inden de nye regler bliver dømt "helt ens" over hele linien. Da jeg først hørte om at pres-signalet kom, var jeg meget negativ over det, men efter at ha løftet under de nye regler synes jeg ikke er er nogen i vejen med det, dog skal man venne sig til en lidt længere pause end tidligere.

Ellers er jeg enig i at især sidedommerne skal huske at de nu også skal kigge efter hovedet (hvilket iøvrigt IMO er en tåbelig regel).

Uden at ville lyde arrogant, så så jeg det jo ret tæt på i dag, og jeg mener helt seriøst, at mens dommerne rokerede, så var der folk der fik måske 5 gange så meget pause som andre, uden at det egentligt var berettiget.

Noget andet, jeg egentligt heller ikke forstår, var at nogle endte med at ligge med stangen i bunden, og bumpe rundt med stangen i virkeligt lang tid, uden at have nogen chance for at løfte den til sidst. Der burde imo også indføres en regel om en maximal tid, man kan bruge for at opnå "pause", for det virkede godt nok latterligt at nogen skulle forsøge at løfte efter deres gigantiske pauser i bunden...

Link to comment
Share on other sites

Moos <-- Vi er enige om at der idag var for stor forskel på pauserne. Derfor skrev jeg også at der nok går et par stævner endnu inden vi kan forvente nogenlunde ens pausetider. Dette vil selvfølgelig være træls for de løftere er kommer til at lide under denne tilvændingsperiode, men det er der bare ikke rigti oget at gøre ved.

Jeg ved ikke om sådan noget finder sted, men jeg forventer da at de danske dommerne som en helhed evaluerer de nye regler når der er gået noget tid, netop for at udligne foreskellene.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo heller ikke pause direkte der er afgørende, men om de kan ligge stangen stille på brystet :smile:

Ja det fandt ham fra Rødby ihvertfald ud af :blink: snakker vi 4-5 sek hehe og så pressede han sgu de 140 RAW FLOT!! han fik også bifald fra publikum for den præstation

Link to comment
Share on other sites

Uden at ville lyde arrogant, så så jeg det jo ret tæt på i dag, og jeg mener helt seriøst, at mens dommerne rokerede, så var der folk der fik måske 5 gange så meget pause som andre, uden at det egentligt var berettiget.

Noget andet, jeg egentligt heller ikke forstår, var at nogle endte med at ligge med stangen i bunden, og bumpe rundt med stangen i virkeligt lang tid, uden at have nogen chance for at løfte den til sidst. Der burde imo også indføres en regel om en maximal tid, man kan bruge for at opnå "pause", for det virkede godt nok latterligt at nogen skulle forsøge at løfte efter deres gigantiske pauser i bunden...

Nu var jeg jo godt nok kun deroppe fredag. Men det jeg så der blev dømt virkede nu meget fornuftigt, bortset fra at to af dommerne tillod løfterne at ligge stangen meget lavt på maven. Med hensyn til pausen, så skal folk jo først have pressignal i det øjeblik stangen ligger stille. Når den kører rundt på brystet er der ikke tale om en pause. Dem der laver det nummer ville jo aligevel have fået løftet underkendt for manglende pause efter de gamle regler. Efter det nye regelsæt får de jo egenligt en ekstra chance. Berndorf som var hoveddommer fredag syntes jeg da gjorde det helt fint med hensyn til at give pressignal i det øjeblik stangen lå stille. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er såmænd bare pressignalet der er blevet genindført, samt at man ser knapt så hårdt på skæv udstrækning. :smile:
Nu var jeg jo godt nok kun deroppe fredag. Men det jeg så der blev dømt virkede nu meget fornuftigt, bortset fra at to af dommerne tillod løfterne at ligge stangen meget lavt på maven. Med hensyn til pausen, så skal folk jo først have pressignal i det øjeblik stangen ligger stille. Når den kører rundt på brystet er der ikke tale om en pause. Dem der laver det nummer ville jo aligevel have fået løftet underkendt for manglende pause efter de gamle regler. Efter det nye regelsæt får de jo egenligt en ekstra chance. Berndorf som var hoveddommer fredag syntes jeg da gjorde det helt fint med hensyn til at give pressignal i det øjeblik stangen lå stille. :smile:

Mht til mave tror jeg fokus var andre steder...

Den mest frustrerende regel for mig var den nye fodvejledning, men det kan såmænd nok for mit vedkommende omgås ved indkøb af andre sko. Men der var helt sikkert mange der havde problemer med præcis dette, der var mange der fik replace signal...

Link to comment
Share on other sites

Anna Olsson 145kg WR devil.gif devil.gif

Thomas Sørensen 232,5kg DKR

Mig selv 182,5kg

Søren Mølgård 175kg (raw)

Anton 156kg (raw) ER (master I)

Jan Thøgersen 185kg

Erik Rasmussen bommede på 170kg

Allan Riis 207,5kg

Julius master 4 WR 170

Mig 142,5 junior guld i 90 :tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue:

Allan var på 235 i sidste forsøg

Svensker 250 i tredje

Link to comment
Share on other sites

Mht de nye regler så oplevede jeg følgende udvikling ifht. tidligere:

1. Fødderne skulle klistres til gulvet, ingen nåde!

Det er nok en dum idé at løfte i løbesko der nemt kan vride rundt. En enkelt havde sko på hvor hålen buede op så en del af sålen ikke er i pga. sålens udfromning. Nok ikke det bedste valg :laugh:

Resultatet af stramningerne omkring skoen var at de meste akrobatiske positioner blev umulige/så svære at udføre at de ikke er det værd. Så det fungerer efter hensigten IMO.

Dem der konkurrerer i styrkeløft skal nok hjem og tjekke deres fodtøj og teknik efter. For de fleste er det intet problem.

2. Hovedet:

Der blev slet slet ikke fanget nok fejl her. Hoveder boppede rundt uden at det gav nogen konsekvens.

3. Røv:

Jeg var skeptisk, men rent faktisk fungerede det helt ok i praksis. Det kostede nogle løftere re-rack. Man kunne se at de blev nødt til at rykke fødderne længre ud og frem foran sig for at få røven i.

Dog var der en tendens til at man fik lov til at løfte efter re-rack selv om det var MEGET vanskeligt at se forskel på første og anden løfteposition.

En enkelt Finne tror jeg det var bommede ud fordi han først fik 2 re-rack signeler og derefter opgav. Han tog sig til sit håndled. ikke noget under med hans bizarre håndledsposition.

Andet eller tredie forsøg huggede han næste hovedet af sig selv og trdie forsøg læavede han endnu mere sindssygt fucked up opspænd. Helge var ikke imponeret :laugh:

Han havde et imponerende opspænd, men hvorfor rejse til Randers med en teknik der aldrig aldrig aldrig nogensinde kan blive godkendt?

Problemet med røv-reglen var at for mange fik lov til at løfte efter re-rack selv om de ikke havde røven i. Men tag det med forbehold; jeg er ikke dommer og havde ikke samme udsyn til løfternes faste baller :w00t:

4. Pause:

Jeg er uenig med Moos. Syntes den kom løfterne til gode. Udviste man kontrol med det samme fik man hurtigt pres signal. Kunne man ikke det, måtte man fedte rundt til man fik kontrol og pressignal.

Nogle fik igen pressignal efter at have fedtet rundt længe, selv om kontrollen ikke rigtigt var der.

5. Stangens position på brystet:

Man fik lov til at lægge den ganske lavt. Der var kun en enkelt eller 2 der tog den for lavt, men de missede alligevel på andre ting.

Jeg så ingen opstramning på dette område.

Overall er resultatet at man straffet sig selv hvis man bruger for stramme trøjer og akrobatiske opspænd.

Enten skal man re-racke, eller også får man lov til at koge i start og bundpositionen.

Det kan ikke rigtigt betale sig at lave opspænd hvor det i høj grad er lænden der svajer længere og stramme trøjer staffer en, når man skal vise kontrol i bunden.

Så målet er til dels nået ifht trøjerne og akrobatikken. Dog straffes man ikke for at løfte hovedet, det er skidt...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor al den snak om nye regler - de er her jo, så kan man stille op eller lade værre..........På baggrund af praktisk erfaring vil jeg sige, at de nye regler, efter min opfattelse, hverken er bedre eller dårligere end de gamle.

Mit udgangspunkt er primært at hjælpe løftere, der er usikre på de nye regler. Overordnet syntes jeg reglerne fungerer rigtigt godt i praksis. men det er jo smag og behag, der er også noget fascinerende med de meget tekniske løftere der har fantastiske opspænd osv, andre vil hellere se en mere modereret teknik :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu var jeg jo godt nok kun deroppe fredag. Men det jeg så der blev dømt virkede nu meget fornuftigt, bortset fra at to af dommerne tillod løfterne at ligge stangen meget lavt på maven. Med hensyn til pausen, så skal folk jo først have pressignal i det øjeblik stangen ligger stille. Når den kører rundt på brystet er der ikke tale om en pause. Dem der laver det nummer ville jo aligevel have fået løftet underkendt for manglende pause efter de gamle regler. Efter det nye regelsæt får de jo egenligt en ekstra chance. Berndorf som var hoveddommer fredag syntes jeg da gjorde det helt fint med hensyn til at give pressignal i det øjeblik stangen lå stille. :smile:

Ja, det er også min opfattelse at det kørte bedst netop fredag, fordi det var dne samme hoveddommer :smile:

4. Pause:

Jeg er uenig med Moos. Syntes den kom løfterne til gode. Udviste man kontrol med det samme fik man hurtigt pres signal. Kunne man ikke det, måtte man fedte rundt til man fik kontrol og pressignal.

Nogle fik igen pressignal efter at have fedtet rundt længe, selv om kontrollen ikke rigtigt var der.

Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at vi stod forskelligt, men defra hvor jeg stod, kunne jeg se at der var MANGE der fik press-signal, selvom stangen stadig lå og kørte rundt, og igen var der utroligt stor forskel mellem dommerne.

Hvorfor al den snak om nye regler - de er her jo, så kan man stille op eller lade værre..........På baggrund af praktisk erfaring vil jeg sige, at de nye regler, efter min opfattelse, hverken er bedre eller dårligere end de gamle.

Fordi regler eksisterer på baggrund af folk, der snakker om dem. Tror du måske de blev tilføjet bare for sjov? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at vi stod forskelligt, men defra hvor jeg stod, kunne jeg se at der var MANGE der fik press-signal, selvom stangen stadig lå og kørte rundt, og igen var der utroligt stor forskel mellem dommerne.

Det er lidt det samme som mine observationer omkring fødder og røv.

Havde man lidt nok, fik man lov til at løfte, selv om man lavede noget der "var på grænsen".

Alt i alt blev man straffet hvis man ikke havde kontrol, så målet blev nået.

Mht. Dommerne vil jeg ikke kritisere andet end at hovederne blev overset. Resten kender jeg ikke nok til. Dommerne gør overall et stort arbejde, og jeg er overbevist om at de dømmer så fair som muligt.

Sådan som reglerne er så lægger de også et vist pres på dommerne. Det er ikke sjovt ikke engang at give løfteren lov til at løfte flere gange i træk.

De kunne godt have været hårdere, men mon ikke flere ville have været utilfredse med det?

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt det samme som mine observationer omkring fødder og røv.

Havde man lidt nok, fik man lov til at løfte, selv om man lavede noget der "var på grænsen".

Alt i alt blev man straffet hvis man ikke havde kontrol, så målet blev nået.

Mht. Dommerne vil jeg ikke kritisere andet end at hovederne blev overset. Resten kender jeg ikke nok til. Dommerne gør overall et stort arbejde, og jeg er overbevist om at de dømmer så fair som muligt.

Sådan som reglerne er så lægger de også et vist pres på dommerne. Det er ikke sjovt ikke engang at give løfteren lov til at løfte flere gange i træk.

De kunne godt have været hårdere, men mon ikke flere ville have været utilfredse med det?

Helt sikkert :smile:

Stor respekt for dommerne, det var ikke ment andet end at det er problematisk, og det er ikke dommernes skyld, da det ikke kan gøres meget anderledes - det er det problematiske.

Og jo, du har helt sikkert haft et bedre syn mht fødder/røv end jeg, så det har jeg svært ved at kommentere på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det fandt ham fra Rødby ihvertfald ud af :blink: snakker vi 4-5 sek hehe og så pressede han sgu de 140 RAW FLOT!! han fik også bifald fra publikum for den præstation

Ja, det skal lige nævnes at Finn Knudsen er master 3, han fylder nemlig 60 i år, han kan på en god dag presse 160 raw og så vejer han normalt under 100 kg.

Link to comment
Share on other sites

1. Fødderne skulle klistres til gulvet, ingen nåde!

Det er nok en dum idé at løfte i løbesko der nemt kan vride rundt. En enkelt havde sko på hvor hålen buede op så en del af sålen ikke er i pga. sålens udfromning. Nok ikke det bedste valg :laugh:

Fødderne skal placeres fladt på gulvet (så fladt som skoenes form tillader).

Link to comment
Share on other sites

men det er jo smag og behag, der er også noget fascinerende med de meget tekniske løftere der har fantastiske opspænd osv, andre vil hellere se en mere modereret teknik :smile:

Synes det stort set kan være ligeså fascinerende stadigvæk, da man bare skal tage i betragtning at et evt. vildt opspænd er begrænset af de nye regler. :innocent:

Hvad er grunden til den nye regel om, at hovedet skal holdes i bænken?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share