Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Du går ultra ?? :w00t:

Ja, det bliver decideret crazy! laugh.gif

Nå, så var jeg lige ned hos løbegearspusheren og prøve de her:

post-253-015105000 1328883696_thumb.png

Måske er det bare fordi jeg længe kun har løbet i Green Silence, men det føltes bare rigtigt!

Jeg må strengt taget ikke løbe i dem pt. jf. min genoptræningsplan, men efter en tur på løbebåndet i butikken stod jeg pludselig på gaden med en meget let pose i hånden. Faktisk så let, at jeg lige var nødt til at checke, om der nu også VAR sko i kassen! 4thumbup.gif

Link to comment
Share on other sites

OMG! OMG! Så er vi sko-veninder :w00t:

laugh.gif

Hvis vi en dag stiller op i det samme løb, så kan vi løbe i venindetakt (de første 100 meter, hvor jeg kan følge med dig)...

Nå, men i dag havde jeg jo varslet at gå ULTRA, og det skete! Hele 7,7 km. w00t.gif

Det var en forrygende tur, halvt på fortov/asfalt og halvt i skov (som faktisk var ret teknisk svær pga. en masse frosne spor). Ingen problemer med fodtøjet, og når man tænker på, at jeg løb upresset vel egentlig også en hæderlig tid: 39 min. Men nu ryger uret også af igen, så jeg ikke falder i hastighedsfælden.

Jeg havde også den fornøjelse af vrikke om i et frosset mtb-spor. Og det var faktisk en fornøjelse, for al det barfods-/fivefingersløb gav pote: lynhurtig reaktion og ikke så meget som den mindste ømhed. 4thumbup.gif

Og jeg har ellers en træls historik med forstuvede ankler som gammel basketballspiller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også den fornøjelse af vrikke om i et frosset mtb-spor. Og det var faktisk en fornøjelse, for al det barfods-/fivefingersløb gav pote: lynhurtig reaktion og ikke så meget som den mindste ømhed.

Cool. Det er også min erfaring, at der er utallige fordele ved at bodybuilde fødderne. Når jeg ser mig omkring til løb og fællestræning løber langt de fleste alligevel i nogle ordentlige klodser af løbesko, der pakker fødderne fuldstændig ind, så de bliver helt passive og svagere i muskulaturen. Go figure

Jge kan for øvrigt fortælle dig, at jeg i mellemtiden har løbet en del flere ture i de rappe NB Minimus Zero, og jeg er virkelig begyndt at holde af den. Fremragende pasform, zero drop og en lille smule sål, uden at det går ud over kontakten med underlaget. Den har de fanget meget godt hos NB …

Link to comment
Share on other sites

Træning hver dag for tiden; løb, styrke, løb, styrke osv. Har også skruet lidt op for styrketræningen, hvilket er rart. Havde rent faktisk lidt doms i triceps og bryst efter en "X reps breathing ring dips"-session. :smile:

I dag vovede jeg mig igen ud på en længere tur. Jeg ved ikke hvor langt, men et sted mellem 8 og 9 km., så det er jo helt crazy.

Synes jeg kan mærke en smule irritation i den ene achillessene, men det er minimalt, og genoptræning har jo aldrig været med liniær progression, så jeg er stadig optimist ift. at deltage i nogle længere løb senere på året.

Vi bor ikke i udkantsdanmark, men jeg blev alligevel lidt i tvivl, da jeg passerede et ægtepar på søndagstur, hvor manden kvitterede med et: "Der kommer én løwend". laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den sidste måneds tid startede med fortsat disciplineret løb og genoptræning, som så på dejlig vis skiftede brat til en fantatisk herretur på ski.

Bagefter var stængerne brugte, for jeg kørte mig selv helt i hegnet de sidste 2 dage (der var simpelthen for meget lækker powder på Hintertux til at lade være) og så er sidste uge gået med sygdom i hele familien. Jeg fik dog løbet et par gange, men løb med forkølelse er ikke godt for selvtilliden, så jeg glæder mig til første sygdomsfri løbetur i morgen (forhåbentlig).

Edited by Morten D
Link to comment
Share on other sites

Mine knæ er lidt brugte efter skituren - særligt en gammel menisk-skade fra min første skitur for 14 år siden driller lidt.

Men det virker som noget, der fortager sig, hvis jeg er fornuftig og laver lidt styrke for musklerne omkring knæet.

Jeg havde en, så godt som, sygdomsfri løbetur i forgårs, og det var lækkert. Jeg har lagt mærke til, at én af de mest betydningsfulde faktorer ift. at løbe med god teknik, er hvorvidt jeg lader hoften føre eller jeg tillader mig selv at knække sammen på midten (særligt opad bakke). Med andre ord: når det går godt, så skubber jeg hoften frem og lader den ligesom være "inerti-centrum".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt mærke til, at én af de mest betydningsfulde faktorer ift. at løbe med god teknik, er hvorvidt jeg lader hoften føre eller jeg tillader mig selv at knække sammen på midten (særligt opad bakke).

Det er helt rigtigt.

Jeg arbejder også en del med teknikken i denne uge. Og det sker blandt andet ved at holde blikket rettet mod horisonten i stedet ned mod skoene :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håber du bliver klar til nykredit i juni, så du kan få revance :-)

Håber også at blive klar, men der blev smidt lidt for meget grus i maskineriet i påsken: jeg vågnede natten til lørdag med smerter i det ene storetå-led. Min skarpe selvdiagnose lød på noget træthedsbrud.

Efter et godt døgn med stadigt værre smerte måtte jeg dog til vagtlægen, som mente det var Kaptajn Vom-syge (no offense, som han sagde) - også kendt som Urinsygegigt. Det lyder ca. lige så hyggeligt som det er, men lad os se, hvad blodprøverne viser. :unhappy:

I hvert fald betyder det en alt for lang pause fra løb, men jeg kan allerede støtte okay på foden, så jeg krydser fingre for, at det ikke bare er pga. gigtpillerne, så jeg hurtigt kan være ude og gøre stierne usikre igen. Indtil da må jeg klare mig med lidt træning i ringene.

Link to comment
Share on other sites

Håber også at blive klar, men der blev smidt lidt for meget grus i maskineriet i påsken: jeg vågnede natten til lørdag med smerter i det ene storetå-led. Min skarpe selvdiagnose lød på noget træthedsbrud.

Efter et godt døgn med stadigt værre smerte måtte jeg dog til vagtlægen, som mente det var Kaptajn Vom-syge (no offense, som han sagde) - også kendt som Urinsygegigt. Det lyder ca. lige så hyggeligt som det er, men lad os se, hvad blodprøverne viser. :unhappy:

I hvert fald betyder det en alt for lang pause fra løb, men jeg kan allerede støtte okay på foden, så jeg krydser fingre for, at det ikke bare er pga. gigtpillerne, så jeg hurtigt kan være ude og gøre stierne usikre igen. Indtil da må jeg klare mig med lidt træning i ringene.

så godt du var ramt af det. men troede faktisk det var nemt at gøre noget ved.

Men ellers mødes vi jo nok til et andet løb

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre, at Kaptajn Vom er ude at røre sig :bigsmile:

haha, ja, og i dag blev vommen sågar flyttet hele 5 km! :smile:

Jeg fik i øvrigt svar på blodprøven i går, og mit urinsyreniveau ligger indenfor normalen, så jeg håber stærkt at Podegra-eventyret var en enlig prut i min livshistorie.

Link to comment
Share on other sites

Kaptajn Vom chokerer!

Løb 2 dage i streg - hele 5 km. hver gang! Kald det bare en Lars M-tribute. :bigsmile:

Og så er jeg gået lidt mere til stålet med pullups og ring dips på det seneste (hver anden dag), så jeg ligner jo snart en regulær undertøjsmodel på steroider (ikke den kvindelige af slagsen).

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg med en ven på hyggetur i skoven - altså på mtb. Hold nu op, der er ikke mange watt at skyde med i mine tynde løbeben, men det var rart at få luftet lågen lidt.

I dag har jeg løbet godt 6 km, hvilket bringer mig op på at have løbet en halvmaraton i denne uge. Ikke prangende, men fremgang er fremgang, så jeg er en glad rapand. :smile:

Hvis tiden tillader, vil jeg i den kommende periode fortsætte stilen med flere løbeture, der så til gengæld sjældent er lange.

Jeg arbejder meget med min teknik nedad bakke, hvor jeg forsøger mindske opbremsning så meget som muligt - dvs. høj kadence, høj fart og så foroverlænet som muligt med fokus på minimalt impact. Det føles ret godt og skånsomt, sålænge jeg holder hastigheden på et niveau, hvor jeg bevarer god teknik.

Min podegra-tå brokker sig stadig lidt, men jeg forsøger ikke at kompensere.

Link to comment
Share on other sites

7 km. morgenløb.

Jeg er mildt sagt ikke glad for røg fra brændovne, men på turen gennem skoven trak solen de flotteste stråler gennem træerne på grund af røgen.

Mine ben føltes ret flade og jeg tror da også at tempoet lå helt nede omkring 5:30/km. Men bare bentøjet holder, så pyt med det.

Jeg skal vist arbejde lidt mere med min hoftemobilitet. Når jeg har fokus på at skubbe hoften frem, strammer det ned over hoftebøjerne.

Link to comment
Share on other sites

7 km. morgenløb.

Jeg er mildt sagt ikke glad for røg fra brændovne, men på turen gennem skoven trak solen de flotteste stråler gennem træerne på grund af røgen.

Mine ben føltes ret flade og jeg tror da også at tempoet lå helt nede omkring 5:30/km. Men bare bentøjet holder, så pyt med det.

Jeg skal vist arbejde lidt mere med min hoftemobilitet. Når jeg har fokus på at skubbe hoften frem, strammer det ned over hoftebøjerne.

Ja brændovne smager af lort til og forpester luften big time. Ser godt ud med aktivitetsniveauet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share