Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Det blev ved intentionerne ift. at løbe flere, korte ture pga. arbejde og familie. Men i stedet fik jeg sneget 23 km. ind fordelt på 3 ture i denne uge. 10% mere end sidste uge, så det er jo fint nok.

I dag var det godt 8 km. og bortset fra lidt brokkeri fra hælene det første par km. blev det en rigtig fin tur. Jeg løb virkelig i komfortzonen, hvilket bagefter viste sig at være 5:15/km.

I morgen starter jeg ved en ny fys. Er meget spændt på, om han kan hjælpe mig videre mod nogle seriøse km.

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg hos en ny fys, hvor jeg fik lavet en grundig løbeanalyse med og uden sko. Virkelig fedt at se mine fødder tæt på og i slow. Fyssen godkendte min løbeteknik med ganske få anmærkninger: jeg laver et lille hofte-dip ved isæt af venstre ben.

Min genoptræningsplan fik også tommelfingeren op, men jeg fik dog lidt ekstra øvelser: rullende planke, calf raise med vægt og en elastikøvelse for hofte og svang.

I morges snuppede jeg en afslappet 5'er. Det er pinligt, men jeg kan mærke, at de sidste par ugers pensum på 20+ km. sidder lidt i læggene, så jeg snupper lige et par korte ture mere, før jeg nærmer mig to-cifret sidst på ugen.

Link to comment
Share on other sites

lyder til du er godt på vej tilbage.

Det har også været en rigtigt lang omgang.

Ja, min tålmodighed og mit ego er midt i sit livs udfordring! :laugh:

I dag en lækker lille morgentur på 5 km. Mine ben føles stadig brugte, hvilket nok er en kombination af den øgede mileage og mine nye genoptræningsøvelser, der er lidt mere styrkebetonede. Derfor bliver jeg ved med korte ture, indtil benene føles friske.

Link to comment
Share on other sites

6 km. i dag. Ingen problemer med hælene, men mine achillessener øffer en smule - det skal åbenbart ikke være nemt.

Så ugen endte på ca. 23 km.

Hmm... Jeg er virkelig fristet til at stille op til halvmarathon om 4 uger i Århus. Jeg prøver at øge mængden stille og roligt de næste par uger, så jeg ender med 30 km/uge og en halvlang tur 14 dage før. Hvis det går godt, så stiller jeg nok op, men det bliver en sidste øjebliks-tilmelding. Lyt til kroppen og tøjl egoet, Morten!

Link to comment
Share on other sites

Pyha, min motivation i "Projekt Løb Langt" skal igennem den ene prøve efter den anden. Jeg har en del irritation ved venstre achilles, og det bliver ikke umiddelbart bedre. Jeg har de sidste 2 dage snuppet et par ture på 5 km. med fokus på skånsom teknik, og under selve løbet mærker jeg ikke noget. Sålænge det er tilfældet, bliver jeg ved med de korte, hyppige ture og noget Felden Gel.

Jeg krydser fingre for, at det blot er tilvænning til det øgede løbepensum. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Pyha, min motivation i "Projekt Løb Langt" skal igennem den ene prøve efter den anden. Jeg har en del irritation ved venstre achilles, og det bliver ikke umiddelbart bedre. Jeg har de sidste 2 dage snuppet et par ture på 5 km. med fokus på skånsom teknik, og under selve løbet mærker jeg ikke noget. Sålænge det er tilfældet, bliver jeg ved med de korte, hyppige ture og noget Felden Gel.

Jeg krydser fingre for, at det blot er tilvænning til det øgede løbepensum. :dry:

Når jeg læser dit indlæg, så tænker jeg, at en del irritation er noget der kræver en egentlig håndtering andet end krydsede fingre, hvad med krydsede ben? Håber du får styr på det og sat scenen til løb langt i stedet for irriteret sene i det lange løb ;o)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg læser dit indlæg, så tænker jeg, at en del irritation er noget der kræver en egentlig håndtering andet end krydsede fingre, hvad med krydsede ben? Håber du får styr på det og sat scenen til løb langt i stedet for irriteret sene i det lange løb ;o)

Jeg valgte skam også at gøre mere end bare at krydse fingre. :smile:

Jeg har fået masseret et ømt punkt intensivt, og det har tilsyneladende hjulpet ret godt. I hvert fald nok til at jeg også lige nuppede en 5'er i dag - uden brok.

Hvis bentøjet arter sig løber jeg lidt længere søndag, så jeg ender i nærheden af 25 km. for ugen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så er der liv i emo-loggen igen.

Efter sidste update oplevede jeg en kraftig forværring af ømheden i hæl/achilles. Tudefjæs et stykke tid.

Nu har jeg så igen, igen trykket på den store RESET-knap (gad vide, hvor mange gange motivationen kan holde til dét?) og taget en ny approach.

Jeg havde en mistanke om, at genoptræning 2 gange/dag var med til at forværre problemet. Jeg nøjes nu med at foamroll'e om morgenen og genoptræne om aftenen, med nogle lidt mere styrkebetonede øvelser end før (weighted calf raise og nogle elastikøvelser).

Og så har jeg droppet mine Brooks Green Silence til fordel for NB Minimus for at være sikker på, at teknikken sidder i skabet. Jeg løber pt. de fleste dage, men kun 1-2 km.

Jeg bruger også nogle fjollede hæl-indlæg med hul i midten i mine hverdagssko, bare for at give det et skud.

Jeg har det skidt med så ringe en træningsindsats, så jeg har givet mere gas på overkropstræningen. Måske ikke det bedste ift. gerne at ville løbe langt, men gode guns trumfer, og så nyder jeg faktisk at lave pullups og ring dips, som reelt udgør det komplette repertoire.

I øvrigt nyder jeg stadig langt de fleste km. jeg trods alt får løbet, så det er nok derfor jeg kan blive ved med at bevare motivationen trods alt - og så en stærk længsel efter at få prøvet mig selv af på nogle seriøse distancer.

Link to comment
Share on other sites

Min løbekarriere på den korte bane står stadig hen i det uvisse. Jeg fortsætter med mange korte ture, men i dag fik jeg uforvarende sneget mig op på 3,5 km. :laugh: Jeg mærker stort set ingen gener, når jeg løber, men ømheden indfinder sig som regel et stykke tid efter jeg er kommet hjem.

Jeg er blevet inviteret med på en 175 km. mtb-tur til september, hvilket jeg kraftigt overvejer - ikke mindst for at bryde den frustrerende genoptræning, der tilsyneladende ikke fører nogen vegne.

Link to comment
Share on other sites

Der kan du se - det er åbenbart kun mig der har de 20 pullups som en milepæl i stil med f. eks. 100kg i bænkpres.

Ja, det er ikke så feteret et mål.

Jeg overvejer nu, om jeg skal gå efter at kunne tage flere, eller jeg skal have noget vægt på. I første omgang er jeg begyndt at spænde vægt på, men mon ikke begge dele kan lade sig gøre... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Medens løbet står lidt i stampe, gør det fremad med styrken. I går var det Ring Dips-tid, og det blev bl.a. til 7 sæt á 7 reps + 9 kg.

I LaMottas log har jeg læst om en Aarhus-fys, der bliver kaldt 'Mr. Løbestil', så ham forsøger jeg at få fat i for endnu engang at blive kigget efter i sømmene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mr. Løbestil-fyssen er desværre taget ud med en rygskade, så det må vente et stykke tid. Det passer fint med, at jeg lægger løbet midlertidigt på hylden og graver mtb'en frem fra gemmerne. Så cykler jeg indtil mine skavanker er helt væk - første tur i dag var blot en lille time i skoven for at komme i gang. Ikke meget eksplosivitet, men en fin tur.

Overkropsstyrken fortsætter fremad - f.eks. i går med 3 x 10 + 14 kg i ring dips

Nu må jeg så bare bakke min hustru op mens hun træner op til sit første halvmaraton.

Link to comment
Share on other sites

I dag en tur på mtb'en - 45 min. med øm ræv og regnvejr, men alligevel rart at få luftet lågen. Min form stinker. Altså sådan; virkelig stinker. Jeg ser mig selv i øjnene og vakler mellem, at det er fordi jeg kun har trænet løb og at jeg rent faktisk er i ringe aerob form. Men skidt, ligegyldigt hvad, så skal det nok ændre sig, for om et par dage begynder jeg at cykle på arbejde et par gange om ugen. :smile:

Jeg har også fundet ud af, at min frempind er aaalt for lang, så jeg skal omkring Webike i morgen.

Her til aften nuppede jeg 21 reps i Ring Dips. Det er vistnok PR. I alt blev det til godt 70, men jeg ligger også nede og rasler omkring 84 kg. for tiden, så det gør det noget nemmere.

Link to comment
Share on other sites

I dag fik jeg taget hul på transportcyklingen til/fra arbejde. Det hjalp gevaldigt på komforten med en kortere frempind (faktisk 40 mm. kortere) - og så var det nok et fint træk at få pumpet lidt luft i slangerne, da det er ren asfalt. :smile:

Det blev til 26 km. ud og 23,5 km. hjem (ja, det lykkedes mig at køre 2,5 km. forkert inde i Århus, fordi jeg lige skulle prøve en genial, bilfri "smutvej").

Fin tur ud med vind i ryggen, som desværre ikke lagde sig inden hjemturen. Det er en ret kuperet rute - jeg tror kun der er 4 km. flad vej, og Endomondo sagde da også små 400 højdemeter hver vej. Kondition, hvor er du?

Link to comment
Share on other sites

I dag fik jeg taget hul på transportcyklingen til/fra arbejde. Det hjalp gevaldigt på komforten med en kortere frempind (faktisk 40 mm. kortere) - og så var det nok et fint træk at få pumpet lidt luft i slangerne, da det er ren asfalt. :smile:

Det blev til 26 km. ud og 23,5 km. hjem (ja, det lykkedes mig at køre 2,5 km. forkert inde i Århus, fordi jeg lige skulle prøve en genial, bilfri "smutvej").

Fin tur ud med vind i ryggen, som desværre ikke lagde sig inden hjemturen. Det er en ret kuperet rute - jeg tror kun der er 4 km. flad vej, og Endomondo sagde da også små 400 højdemeter hver vej. Kondition, hvor er du?

Jeg synes det er fedt for dig, at du finder en alternativ sport du kan glædes ved i nuet i stedet for at få stressoplevelser af skaderne fra løb. Og hvem ved inden sommeren er gået har du sikkert fået den prikkede trøje på og ikke mindst kindkys ;o)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fedt for dig, at du finder en alternativ sport du kan glædes ved i nuet i stedet for at få stressoplevelser af skaderne fra løb. Og hvem ved inden sommeren er gået har du sikkert fået den prikkede trøje på og ikke mindst kindkys ;o)

Jeg vil ikke lyve og sige, at jeg ikke har lidt nedtur over at måtte droppe min store passion midlertidigt - specielt efter at have været så disciplineret, men heldigvis er min dominerende følelse glæde og taknemmelighed, fordi jeg trods alt kan dyrke sport og finde stor glæde i det. :smile:

Det er da cool at blande lidt cykling ind over. Ganske imponerende antal højdemeter for en omgang pendlercykling :yo:

Ja, men jeg har også researchet grundigt for at finde en rute, hvor jeg undgår biler mest muligt, så det er op og ned på bøhlandets småveje. Jeg HADER at cykle i nærheden af trafik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share