Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Hip hurra, så sidder jeg med en låsning i ryggen/nakken. :sneaky2:

For et par dage siden kørte jeg en hel del gentagelser i Ring Dips m. vægt, så i går tænkte jeg, at jeg ville fokusere på volumen og god form. Allerede på 3. rep følte jeg en smerte v. rygsøjle/trap i højre side. Kørte et par sæt mere, men måtte sande, at det var ret skidt. I nat fik jeg ikke sovet meget og til morgen var jeg helt låst. Sådan noget...

Nå, jeg har fået en tid ved fyssen lidt senere, så jeg krydser fingre for hurtigt comeback.

Link to comment
Share on other sites

Længe leve fyssen! (Den checkede jeg lige for slåfejl en ekstra gang...) :smile:

Hun fik løsnet godt op og jeg fik faktisk sovet fint i nat, så i dag rejste jeg mig ved træet, hvor jeg faldt med en omgang Ring Dips. Ganske vist uden vægt og med streng kontrol, og det gik helt fint. Dagen igennem er nakke og ryg blevet stadig bedre, så i morgen satser jeg på en halvlang mtb-tur.

Link to comment
Share on other sites

Søndag bød på 42 km. mtb - dog det meste på landevej. Virkelig lækker tur, hvor jeg blev mindet om, at jeg faktisk har noget rigtig lækkert cykelterræn tæt på. Sådan en gammel smeltevandsdal kan i forsommeren byde på fantastisk natur med rullende bakker, marker og pletvis skov - uden at møde en eneste bil i lang tid. 750 højdemeter, sagde Endomondo.

Dejligt at mærke, hvor hurtigt cykelformen forbedres. Jeg følte faktisk, at der var lidt krudt i stængerne, selv på de sidste par km.

Link to comment
Share on other sites

32 km. på mtb'en, hvor jeg var ude at jagte højdemeter - Endomondo sagde 530 af slagsen, men jeg tror nu det var flere. Der var i hvert fald ikke for mange flade km. på turen, som var lækker og heldigt fri for den helt store regn.

Meget mod mit genetiske potentiale, så er noget af det jeg bedst kan lide ved cykling at sidde og lide opad de stejle bakker.

I morgen skal jeg prygle hestesko, så jeg kan se stærk ud på cyklen. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Da min mtb mest ruller på asfalt for tiden, har jeg bestilt et par Sammy Slick-dæk, og de kom i dag!

Så den planlagte rolige og flade tur blev spontant afløst af et smut ud i Chris Anker Sørensens gamle træningsterræn.

Opad den værste bakke var der da også malet "Chris Anker" på vejen. :laugh:

Det var super fedt at køre på semi-slicks. Da først vinden var i ryggen kunne jeg uden nævneværdig anstrengelse holde snit et godt stykke over de 30.

Jeg er noget spændt på, hvordan de opfører sig i skoven...

Jeg har en længere tur på lørdag, så de næste dage bliver kun styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vores 3 ugers-ferie synger på sidste vers, og det er blevet til okay med træning. Højdepunkter:

- et par ture på ca. 60 km. inkl. flirt med Mols Bjerge - lækkert.

- en tur på den nyanlagte mtb-bane i Ebeltoft. Overraskende fed, teknisk rute på 13 km., hvor jeg næsten ramte 1.000 højdemeter! Følte mig ikke så sikker på semislicks nedad bakkerne (+ jeg er en kylling efter mit stunt med at brække nakken for nogle år siden), så jeg trak faktisk nedad flere steder. Den bane er virkelig et besøg værd. Nærmest udelukkende singletrack.

- en del ring-træning og i dag en spontan 10 min. challenge i pullups. Det blev til 65 stk., hvilket er noget under PR, men vel egentlig okay ift. træningsmængde.

Ellers er det blevet til diverse ture på mtb'en og en del leg med ungerne i vandet og på stranden.

Edited by Morten D
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er stadig i live og træner.

Sammen med min fys er jeg blevet enig om et ekstremt konservativt genoptræningsforløb for at blive mine hælskader kvit, og indtil videre går det godt (læs: jeg har nu dage, hvor jeg ikke tænker på mine hæle). Til gengæld er det lidt kedeligt, for jeg må ikke løbe, kun cykle, og dét kun noget spinning med jævnt tråd og lav belastning.

I går tog jeg en chance og hoppede med på en mtb-tur omkring Silkeborg. Det blev til små 7 timer i sadlen, men med undtagelse af nogle rigtig fede spor, hvor jeg var lidt presset, foregik det meste af tiden i adstadigt tempo som trækdyr for nogle folk i småkrise. Kroppen har det da også fint i dag.

Nu begynder jeg at træne mere styrkeorienteret henover vinteren, spinner lidt og laver min genoptræning. Så håber jeg at kunne tage hul på løbet igen henover vinteren/foråret.

Var i øvrigt heppekor til min kones halvmarathon-debut for et par weekender siden. Hun er sej. Stort set ingen løbeerfaring. For 3 måneder siden gik hun igang med et struktureret program og 12 uger senere løber hun så en halvmarathon på 1:59. Nu håber jeg at hun er hooked, så vi sammen kan få nogle gode løbsoplevelser fremover.

Link to comment
Share on other sites

Tak, Henrik.

I dag hilste jeg på et par gamle venner: dødløft og front squat. Bare en blid morgentræning, med grundig mobilitetstræning og elastikker til rotatormanchetten. DL og FS kørte fint, rent teknisk, men det var så også med henholdsvis 50 kg. og stangen...

Næste gang skal jeg have mine ringe med - alm. dips stinker ift. ring dips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

2 måneder siden sidste update - stærkt!

Men der er heller ikke så meget spændende at berette.

Jeg har fuldstændig parkeret konditionstræning for at give mine hæle maksimal aflastning, så lige nu styrketræner jeg kun, og dét i store, fede løbesko med heeldrop på en meter. Jeg laver excentrisk træning for achilles og hygger mig med novafonen. Jeg mærker fremgang, men er stadig ikke i hus, hvor jeg tør at starte løbetræningen op igen.

Nu har jeg droppet min fys og fundet en ny, der er ved at læse til Osteopat. Første session på torsdag - spændende!

Styrketræningen kører til gengæld ret godt. Jeg træner hveranden dag og er virkelig disciplineret med indledende mobilitetstræning og rotatormanchettræning med elastik. Jeg bygger laaangsomt op i front squat (kører sæt med max. 50 kg. og har ikke været højere end 70 kg. på singles), og det gør virkelig gode ting for min teknik. Jeg tror aldrig jeg har squattet så pænt - sågar mit backsquat er blevet helt hæderligt at se på.

Desuden laver jeg lidt forskellige øvelser til at styrke knæet, så jeg er bedre klar til skisæsonen end sidste år, hvor mine knæ var medtagede et kvartal efter uge 10-herreturen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, havde håbet på lidt bedre nyt fra din kant. Måske der sker noget med ny fys? Det kan altså godt gøre en forskel med nyt, fagligt input ... krydser fingre :bigsmile:

Tak!

Jeg føler, at jeg er kommet i gode hænder. Meget grundig undersøgelse og plausible forklaringer.

Til gengæld var den umiddelbare dom, at der kommer til at gå en rum tid, før jeg bør løbe igen. Mit hæl-led er, særligt på venstre fod, fuldstændig låst, og det er selvfølgelig ikke så smart - særligt hvis man som mig gerne vil løbe minimalist style.

Og så fandt han en række andre skavanker, vi skal arbejde med.

Det var en virkelig god oplevelse at komme i hænderne på en (næsten færdiguddannet) Osteopat . Glæder mig til det videre forløb, selvom jeg ikke lige kommer til at løbe i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle burde have en skumgrav og en trampolin!

I går blev jeg pludselig 10 år igen, da jeg var i springhal med familie og venner. Jeg nægter at tro, at der var et barn i hallen, der havde det sjovere end mig. :4jumpy:

Nå, mine hæle var selvfølgelig ikke så glade for oplevelsen, men det valgte jeg at se stort på.

Jeg er i øvrigt begyndt at få lidt cardio med i træningen igen. Let kondicykel og noget C2 - indtil videre går det fint.

Da jeg alligevel mest træner med vægte er jeg hoppet på en zig zag-diæt, hvor jeg kører færre måltider og generelt low calorie på ikke-træningsdage. Så jeg ender med at stå ripped juleaften! :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Med undtagelse af lidt jule-sygdom (great) træner jeg stadig styrke 3-4 gange om ugen. Jeg er ved at blive lidt bidt af det igen, og min tilgang er helt anderledes end da jeg trænede meget med vægte.

Nu bruger jeg ret meget krudt på opvarmning og mobilisering, og det er mentalt blevet en del af træningen - i stedet for noget, der bare skal overstås. Jeg ser en del Mobilitywod.com for at blive inspireret til nye øvelser og tilgange til træningen. Mit front squat er virkelig det pæneste ever, men til gengæld begynder mine gamle skiskader i knæene at øffe lidt, så jeg skal have fundet en ny tilgang. Tror jeg kører Bulgarian Split Squat et stykke tid i stedet.

Jeg vil også gerne fokusere på pres over hovedet, men jeg har leget lidt for meget Superman med min store datter, så den ene skulder skal aflastes først. Bænkpres kan jeg dog køre uden problemer, men jeg bruger også meget krudt på at arbejde med fundamentet.

Hælene har det så godt, at jeg har lyst til at løbe. Min osteopat har dog overbevist mig om at vente lidt, men jeg får nok lov til at starte stille op på løbebånd primo februar. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min højre skulder knaser stadig lidt, selvom jeg bruger historisk lang tid på mobilisering efter foreskrift fra kstarr (mobilitywod.com). Faktisk fylder forberedende øvelser efterhånden 25% af min træningstid, men jeg synes egentlig det er ret fedt, og jeg nyder det nyfundne niveau af kontakt til, og viden om, diverse kropsdele. :smile:

Og så har jeg genfundet en gammel kærlighed: Turkish Get-ups. Den er blevet en fast del af opvarmningen på pres-dage (kører noget 2 split - push/pull for tiden).

Link to comment
Share on other sites

Weekenden stod på spa-ophold med min hustru - det var good times! :smile:

Træning i hotellets fitness-rum både lørdag og søndag, hvor fokus bl.a. var på det ski-forberedende (skal afsted på søndag). F.eks. lavede vi en lille wall-sits-konkurrence - den brænder godt i quads.

De havde overraskende nok kettlebells, så det blev også til lidt swings og snatches.

Ellers var det fuldfed feden i diverse bade, scrubs, masker og andet metroseksuelt (uden afstandtagen i øvrigt) - afsluttet med sauna > koldtvandskar > sauna > koldvands... Det er altså lækkert. Ikke mindst, når koldvandskaret var udenfor i noget, der lignede -10 grader. :cold:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom hjem fra skøn familie-skiferie i Hemsedal i går aftes.

Bortset fra familieræset blev det dog også til lidt ture uden for pisten med en lokal snowboarder, så det kostede en gren i skallen (tak hjelm), et vrid i hoften, en øm skulder og lidt trykkede ribben. Men det var det værd (tror jeg). Håber ikke det kommer til at koste for mange dages træning... :hmmm:

Min ældste datter var flyvende efter nogle dage på skiskolen, og det var fedt at mærke, at det faktisk var turens højdepunkter at køre med hende og opleve glæden.

Nå ja, der var da også et par dybsne-sving mellem træerne der trak et bredt smil frem... :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådan nogle bøjede/brækkede ribben er ikke nær så sjove, som man skulle tro. På 9.-dagen var jeg nødt til at tage noget smertestillende (hvilket jeg meget nødigt gør), for at kunne trække vejret ordentligt. Efter et par hårde dage begyndte det at gå hastigt fremad.

Mine træninger er dog stadig begrænset til mobilitet, guns og air squats. :crybaby:

Mine hæle arter sig ret godt (symptomfri det meste af tiden), så fra i morgen skruer jeg lidt op for cardio. I første omgang spinning, og hvis det går godt, så lidt forsigtigt løb på bånd. Wuhuuu... :dry:

Nå, jeg glæder mig faktisk over overhovedet at kunne noget, og lige nu er fokus blot på at forberede mig bedst muligt til skitur i uge 10.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, dog! Der er kommet et crossfit-rum i mit lokale center.

Så er det jo ekstra nederen, at ribben og skulder tager mig ud af spillet, men til min store overraskelse kan jeg faktisk lave ring dips uden gener. :smile:

Nu snupper jeg et par dage på Ibumetin for at kickstarte helingen af min skulder. Den har vist lidt noget under, at jeg kun har kunnet sove på dén pga. min kvadrede ribben i den anden side.

Ynk og klynk - jeg er snart tilbage for fuldt blus (så jeg kan molestrere mig selv på næste skitur).

Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg kunne ikke vente længere end til i fredags med at hærge mig selv lidt mere. Var til noget hyggebold med efterfølgende druk i en gymnastiksal. Der gik hockey og teambuildingøvelser i den (rebklatring mm.), så hjernen røg ud af vinduet. Det var skide skægt, meeeen ikke pisse smart. :laugh:

Nu har jeg gået på listetæer i mange måneder for at skåne mine hæle, og så får den ellers bare fuld fløjte. Heldigvis er hælene vist sluppet nådigt - skulderen er en anden sag.

Oh well, jeg er efterhånden ekspert i at træne udenom skader, så træningsfrekvensen hedder stadig 3-4 gange om ugen. De kvadrede ribben er heldigvis stærkt på vej mod ukvadret status, så det hele er ikke ynk. Og nu skinner solen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

3 dage på Söldens gletschere med høj solskin. Slet ikke værst. :smile:

Jeg er sågar kommet relativt helskindet ud af det, på trods af noget ret så udfordrende offpiste. Blot almindelig forslået og med lidt småskrammer, så det er i den grad godkendt.

Mine ribben er næsten på toppen, så nu mangler jeg kun at få venstre skulder fixet. Det er snart forår - også for min træning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share