Differentieret muskelmasse i Erector Spinae


Yetti
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har nu fundet ud af, at jeg har mere muskelmasse i venstre side af nedre ryg (lænden - erector spinae), hvad der umiddelbart virker underligt på mig... Det skal siges, at jeg er naturligt højre- håndet/sidet...

Er der nogle (måske fysioterapeuter) herinde, der kan have en forklaring på, hvordan det kan lade sig gøre.... Personligt mener jeg ikke, det skyldes min træning, men hvis er er folk med en sandsynlig forklaringsramme, så er jeg lutter øre...

Mvh. Yet

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke meget naturlig at også erectoren er større i den ene side end den anden?

Det gælder vel de fleste muskler - mere eller mindre udtalt selvfølgelig.

Nu er forskellen rimeligt udtalt...., og det virker ikke naturligt!!

Jeg har engang hørt en forklaring fra en fys., men jeg kan ikke huske den... ingen med nogle bud?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har nu fundet ud af, at jeg har mere muskelmasse i venstre side af nedre ryg (lænden - erector spinae), hvad der umiddelbart virker underligt på mig... Det skal siges, at jeg er naturligt højre- håndet/sidet...

Er der nogle (måske fysioterapeuter) herinde, der kan have en forklaring på, hvordan det kan lade sig gøre.... Personligt mener jeg ikke, det skyldes min træning, men hvis er er folk med en sandsynlig forklaringsramme, så er jeg lutter øre...

Mvh. Yet

Det er meget naturlig at have en hvis asymmetri mhs. muskeludvikelingen bilateralt.

At musklen er mere udviklet i venstre side hænger helt naturligt sammen med at du er højrehåndet. Når du eks. løfter en kuffert i din højre hånd, vil de være musklerne i venstre side der skal spænde op.

Her selv det helt samme "problem". Træning kan dog udligne forskellen. Vær dog opmærksom på at at dødløft med mixed grip også kan give en skævhed i muskeludviklingen.

Vh en Fys. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hånd skal være proneret for at udligne overdreven muskulatur i V. side???

Lidt svært at svare endtydigt på, men vil gætte på at den hånd der er supineret er den der er "kortest".

og bør folk med lige distribution, så ikke veksle greb for ikke at oparbejde og forstærke denne potentiale ulighed?

Jo, enten dette ellers kører med dobbelt overhåndsgreb og så bruge stropper på de tunge sæt.

Personligt er jeg lidt ligeglad med om man har en smule skævhed i muskeludviklingen, så længe at det ikke er så udtalt at det bliver et sundhedsmæssigt problem. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share