HST med færre øvelser?


Currant
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg er blevet opfanget af den gode "kritik" og omtale af HST-programmerne som er i luften på dette forum...

Men nu er jeg sådan stillet at jeg går i 3.g og har ikke rigtigt tid til at tage i kondicentre, da dette tager lidt for lang tid med transport osv. (no driving licence :( )

Men jeg har da lidt af hvert herhjemme - cykel, bænk (dog uden holdere til stang) og et par håndvægte med rigelige mængder vægte til udskiftning... Jeg overvejer at købe en stang og nogle flere kilo jern...

Dvs at mange af de øvelser der står i HST-programmet kan jeg egentligt ikke udføre med de faciliteter jeg har lige nu...

Spørgsmålet er så om jeg kan fylde programmet op med de øvelser jeg kan lave og så bruge programmet alligevel - eller mister man princippet, som fører til vækst?

Jeg kan træne:

Biceps - stående med to håndvægte

Bryst - liggende på bænk (slags bænkpres bare med to håndvægte)

Triceps - liggende på bænk (en håndvægt over hovedet)

Skulder - stående med løft i let bøjede arme ud til siden)

Ryg - siddende bøjet forover og løft bagud/opad

Ben kan komme med når jeg får stangen!

På forhånd tak...

Link to comment
Share on other sites

Hmm princippet vil være det samme. Men det er To MEGET store muskel grupper du misser og det er uden tvivl et problem. Da disse to er meget vigtige for væksten i resten af kroppen. Måske du skulle se på lunges som ben øvelse. Dumbell squat duer ikke. Alt i alt så er det umuligt at få et rigtig godt program uden brug af ben øvelser og uden ryg. Disse to er faktisk de vigtigste og største grupper

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er ben et problem?, manden har håndvægte een i hver hånd, og vupti man kan sørme lave benbøjninger/squat med sådan et par banditter i hånden :lol:

Desuden påtænker han jo også at købe en stang, ok det bliver ikke "all out" squats men man får da trænet benene.

Lunges er også glimrende bentræning.

Så alt i alt, op med humøret drenge der er masser af muligheder det er bare lige med at finde dem.

PS: Blackice hvorfor så negativ?, Jeg ville da også helst ha' Golds Gym liggende i baghaven, men det har ikke , så er det jo at man lige må finde nogle alternativer ik' .

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ben bøj med squat er desværre ikke meget værd. For det første så er det sjældent at jeg har mødt nogen som har haft større end 50kg dumbells der hjemme. Og prøv du at holde bare to 40kg dumbell i et sæt squat på feks tja 5-8 reps. Det kræver et greb som de færreste har. Du får et meget dårligt løft, fordi dit greb vil give op langt før dine ben giver op.

Det har intet med at være negativ at gøre, jeg har selv trænet hjemme 4 år, så det kender jeg alt til, og jeg ved at jeg intet har fået ud af mine dumbell squat fra den gang. jeg har prøvet.

Og en stang i sig selv er ikke nok. Du skal helst ha et rack eller nogle bukker eller noget du kan tage den op fra.

Link to comment
Share on other sites

Blackice: Vi taler det optimale kontra det mulige, hvad er bedst benbøjninger med 20 kg. i hver hånd eller INGEN benbøjninger?, desuden er det jo heller ikke forbudt at bruge straps vel?

Squatrack: f.eks. et par savbukke, de er sgu da billige, alternativt selv "tømre" nogen sammen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm Dækker shrugs ikke kun stort set trapz??

Hej jeg lavede shrugs med 105kg sidst. Så jeg har skam vægt nok på. Sys jeg da selv. Min trapz er også en af det mest veludviklede muskler på mig sjovt nok.

jaja jan det er jeg da godt klar over. Jeg ved bare at det er minimalt hvad du får ud af dumbell squat. Ja netop det jeg skrev. Et par bukker kræver det i hvertfald.

Men hvad så med den nederste del af ryggen? Lænden? Den er der ikke nogen dumbel øvelser der dækker så vidt jeg husker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share