Hvor meget af arbejdet i bænkpres gør triceps


Guest Infestedass
 Share

Recommended Posts

Kun i det sidste lille udstræk bruger du triceps

Det passer nu ikke. Triceps er faktisk aktiv i hele bænkpres bevægelsen. Det er ikke fysiologisk muligt at tage triceps musklen ud af bevægelsen, når man rent biomekanisk laver albue ekstension. Dog er triceps mest aktiv i den sidste halvdel af bænkpres bevægelsen.

Infested> Man kan ikke procentuelt vurdere hvor stor en rolle triceps spiller i bænkpres. Man kan dog konkludere at bliver dine triceps stærkere, så bliver dit bænkpres det højest sansyneligt også, med mindre man har en decideret svaghed i bunden (hvor brystet er mest aktivt).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

pudsigt. min triceps er blevet væsentlige stærkere men ikke mit bænkpres

Kan skyldes 2 ting:

1. Du har en markant svaghed et eller andet sted. For mange er det i bunden. Skyldes oftest teknik eller svage brystmuskler.

2. Du er langsom som en snegl. Der skal skrald på fra bunden af. Hvis du ikke har skyggen af eksplosivitet, så kan stærke triceps ikke hjælpe dig en meter. Stangen skal jo fra brystet før triceps rigtigt sparker ind.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror primært det er muglighed nr. 2 der er gældende for netop dit tilfælde Blackice.

Man kan træne nok så meget triceps ved pushdown m.m., men det har en meget lille overførselsgrad på bænkpres. Som styrkeløfter anvender vi tit closegrip bænkpres, bænkpres med klods og bænkpres med kæder, da det har en væsentligt bedre overførselsgrad til rigtig bænkpres. Det ligger et større stress på triceps hvis man kører en af de ovenstående øvelser. På den måde blivert triceps trænet, så den hjælper meget mere i bænkpres, end den ville gøre hvis den bliver trænet med isoleret triceps træning.

Skulderen anvendes jo også i bænkpres, men hvis man står og laver laterals, så påvirker det ikke dit bænkpres ret meget. Overførselsgraden er væsentlig større med military presses. Presset er "næsten" det samme, blot over hovedet i stedet for op over brystet.

Same shit med squat......hvis du kører leg extensions, så har det ikke den store overførselsgrad til squat. Dine quads vil sandsynligvis blive stærkere end de var før, men hvis kroppen ikke formår at udnytte styrken i f.eks. squat, så hjælper det dig ikke en daddel.

Altså, hvis du vil være stærkere i bænkpres, så træn bænkpres eller bænkpres lignende øvelser som f.eks. closegrip bænkpres, bænkpres med varierende greb, bænkpres med klods og bænkpres med kæder :)

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg Nielsen. Det har nemlig stor betydning, hvad for en slags triceps træning man laver. Triceps pushdown er tæt på nytteløse for bænkpres.

Thomas

TJ > Nytteløst .... er triceps ikke en 'imponèr folk' muskel ? (Ved godt hvad du mener). Der er ikke noget mere sejt end et par store guns :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg "smadrede" min albur pga. liggende tricpes extension (lille overrivining hvor hvor sene og muskel hæfter , så vidt jeg husker <_< )...den dag i dag kan jeg ikke køre triceps extension uden at blive øm omkring albueleddet , dog kan jeg sagtens køre close-grip BP og dips uden problemer...så det er min klare opfattelse at disse øvelser belaster albuen mindre end extension... der må da være "nogen" :D der ved hvordan det rent faktisk forholder sig ..sådan rent bio mekanisk

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan man sige, kig på øvelsen og se hvor mange muskler den involverer? Hvis det KUN er triceps der arbejder, ja så er det næsten nytteløst i bænkpres sammenhæng. Men kommer vi over i større øvelser som f.eks. dips, hvor både triceps, brystet og skulderen er aktiv, så er relevansen for bænkpres væsentligt større. Det er det samme som med f.eks. closegrip bænkpres, bænkpres med varierende greb, bænkpres med klods og bænkpres med kæder. De involverer alle sammen bryst, triceps og skulder, og er derfor mere effektive i forbindelse med bænkpres. Prøv generelt at køre ”multi-leds” øvelser.

Link to comment
Share on other sites

En enfaktor som taler for de små tricepsøvelser er vel også den mængde af bænkpres og andre multiledsøvelser man kører. Jeg kører f.eks. bænkpres eller varianter(incline og closegrip) af denne på alle mine træningsdage, så jeg synes godt at jeg kan slippe afsted med pushdowns og lying triceps extensions... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share