Bent over-rows og dødløft?


Guest L..
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Ja overskriften siger vel det hele.

Jeg er endnu ikke begyndt på at lave dødløft, fordi jeg har fået at vide, jeg skal have en god grundstyrke før jeg begynder på det stads, men....

Jeg undrer mig meget over de to nævnte øvelser. Jeg har altid fået at vide ligemeget hvor jeg spurgte, at man aldrig skal bære ting med ryggen, men løfte med benene.

Men herinde ser jeg folk, der frivilligt læner sig forover, for at løfte en 200 kg. tung genstand op fra jorden flere gange, MED RYGGEN. :eh:

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvad det er der gør, at de mennesker ikke smadrer deres ryg fuldstædigt?

Måske er det mig der har misforstået noget med teknikken?

Giv eventuelt nogle link. Tak på forhånd :smile:

Link to comment
Share on other sites

ExRx.net er din ven!

Bent-over Rows: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...entOverRow.html

Jeg plejer dog ikke at lægge den helt på jorden, men i stedet for bare i strakte arme.

Der ligger en tråd her på MOL med instruktionsvideoer fra den svenske styrkeløfterskole, men jeg kunne ikke lige finde dem, så du må vist selv i gang med at lede :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja overskriften siger vel det hele.

Jeg er endnu ikke begyndt på at lave dødløft, fordi jeg har fået at vide, jeg skal have en god grundstyrke før jeg begynder på det stads, men....

Jeg undrer mig meget over de to nævnte øvelser. Jeg har altid fået at vide ligemeget hvor jeg spurgte, at man aldrig skal bære ting med ryggen, men løfte med benene.

Men herinde ser jeg folk, der frivilligt læner sig forover, for at løfte en 200 kg. tung genstand op fra jorden flere gange, MED RYGGEN. :eh:

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvad det er der gør, at de mennesker ikke smadrer deres ryg fuldstædigt?

Måske er det mig der har misforstået noget med teknikken?

Giv eventuelt nogle link. Tak på forhånd :smile:

Det er to øvelser man skal have stor respekt for!! køres de rigtigt er de super gode . . . Køres de forkert så er der næsten garanti for at smadre sin ryg. . . Altså de har et stort skades potentiale HVIS du ikke fokuserer nok på teknikken! Hav gerne en træningsmakker der kan "holde øje med dig"...

Det der er "farligt" ved de to øvelser er, at man lynhurtigt kommer op og arbejde med nogen store vægte - Og har man kun fokus på at stige i vægt, frem for at forbedre teknikken så er det for de fleste dømt til at gå galt (Alt efter hvor sart din ryg er).

Start stille og roligt ud - Og husk hele tiden at have fokus på teknikken!!! Når det er sagt er der jo eksempler på folk der løfter med en teknik der er helt hen i skoven, men ikke får nogensomhelst problemer af det... Det kommer igen an på din ryg - Lyt til din krop

Alt i alt - Fokus på teknik - Får du smerter (ikke muskelømhed) så tag et par kilo af og forkuser på teknik og evt. træn en masse hjælpeøvelser (mave, lænd mm.)

Personligt har jeg blandede erfaringer med dødløft - Jeg har en lidt skæv ryg, og derfor er det meget vigtigt for mig at jeg kører teknikken 100% stramt da min lænd ellers brokker sig. . .

Mht. Bent over rows - Det er super fed øvelse, men den er i mine øjne ret hård ved lænden (hårdere end dødløft?) og jeg ser MANGE som enten står og trækker skævt eller runder ryggen under løftene (igen et tegn på for meget fokus på kilo frem for teknik!).

Jeg ville nok passe på med at køre BOR på DL dagen . . . Især fordi "støtte og stabilisations"-musklerne er godt brugt efter en omgang DL, og derfor kan det være sværere at holde teknikken.

Kør evt. Cablerows istedet, det er en super god øvelse der minder enormt meget om BOR, men er lidt nemmere at gå til og den er nemmere holde styr på teknikken i. . .

Håber ikke du er blevet skærmt af mit indlæg for det er bestemt ikke meningen - Det er to super gode og IMO uundværlige øvelser, bare få ordentligt styr på teknik osv. fra start af . ! ! !

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Det er to øvelser man skal have stor respekt for!! køres de rigtigt er de super gode . . . Køres de forkert så er der næsten garanti for at smadre sin ryg. . . Altså de har et stort skades potentiale HVIS du ikke fokuserer nok på teknikken! Hav gerne en træningsmakker der kan "holde øje med dig"...

Det der er "farligt" ved de to øvelser er, at man lynhurtigt kommer op og arbejde med nogen store vægte - Og har man kun fokus på at stige i vægt, frem for at forbedre teknikken så er det for de fleste dømt til at gå galt (Alt efter hvor sart din ryg er).

Nu maler du vidst fanden på væggen. Det er da rigtigt at man skal have respekt for det, men så er det sgu heller ikke værre. Bare se sådan en som Troels herinde fra han løfter mere eller mindre det hele med rund ryg. Og der er da også andre hvor teknikken ryger en tur når det bliver tungt. Umiddelbart kan jeg ikke lige komme i tanke om nogen jeg kender der er blevet skadet ved den.

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvad det er der gør, at de mennesker ikke smadrer deres ryg fuldstædigt?

Måske er det mig der har misforstået noget med teknikken?

At man normalt siger at man skal løfte med benene ikke med ryggen bunder i en misforståelse. Det der er problematisk er, hvis man løfter med buet (krum) ryg. Ryggen kan sagtens bære tung ting så længe den holdes nogenlunde ret.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

BananAgtigKo ---> Tak for det indlæg, lidt det jeg ledte efter. :smile:

Ja det kan godt være at exrx er min ven, har jeg fået at vide før, men jeg fik også samtidigt at vide,

at nogle af øvelserne derinde simpelthen er så dårligt illustrerede at det var galskab :tongue:

Lidt derfor jeg tøvede..

Men så længe jeg ikke løfter med krum ryg, så er det ufarligt?

Link to comment
Share on other sites

Nu maler du vidst fanden på væggen. Det er da rigtigt at man skal have respekt for det, men så er det sgu heller ikke værre. Bare se sådan en som Troels herinde fra han løfter mere eller mindre det hele med rund ryg. Og der er da også andre hvor teknikken ryger en tur når det bliver tungt. Umiddelbart kan jeg ikke lige komme i tanke om nogen jeg kender der er blevet skadet ved den.

Ja jeg starter ud med at advare for at det potentielt KAN være en farlig øvelse men jeg skriver ud fra egne erfaringer og fra folk jeg har mødt, hvoraf flere også har løbet ind i rygskader . . . Prøver at forhindre endnu et tilfælde . . .

Citat: "Personligt har jeg blandede erfaringer med dødløft - Jeg har en lidt skæv ryg, og derfor er det meget vigtigt for mig at jeg kører teknikken 100% stramt da min lænd ellers brokker sig. . .

Mht. Bent over rows - Det er super fed øvelse, men den er i mine øjne ret hård ved lænden (hårdere end dødløft?) og jeg ser MANGE som enten står og trækker skævt eller runder ryggen under løftene (igen et tegn på for meget fokus på kilo frem for teknik!).

Jeg ville nok passe på med at køre BOR på DL dagen . . . Især fordi "støtte og stabilisations"-musklerne er godt brugt efter en omgang DL, og derfor kan det være sværere at holde teknikken.

Kør evt. Cablerows istedet, det er en super god øvelse der minder enormt meget om BOR, men er lidt nemmere at gå til og den er nemmere holde styr på teknikken i. . .

Håber ikke du er blevet skærmt af mit indlæg for det er bestemt ikke meningen - Det er to super gode og IMO uundværlige øvelser, bare få ordentligt styr på teknik osv. fra start af . ! ! !"

Fik jeg ikke udtrykt mig klart nok? ?? Jeg taler FOR at køre øvelserne - Jeg fortæller blot at man skal have styr på teknikken og desuden lytte til sin krop hvis der opstår problemer ...

Jeg skriver også:

"Når det er sagt er der jo eksempler på folk der løfter med en teknik der er helt hen i skoven, men ikke får nogensomhelst problemer af det... Det kommer igen an på din ryg - Lyt til din krop" <--- F.eks. Ville jeg kategorisere Troels' (max)løft som atypisk og ikke "i følge bogen" . . . Det er ikke alle der har en ryg der holder til den slags løft - Og uanset hvad så er det vel ikke målet at løfte i Troels' stil ? ?

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

BananAgtigKo ---> Tak for det indlæg, lidt det jeg ledte efter. :smile:

Ja det kan godt være at exrx er min ven, har jeg fået at vide før, men jeg fik også samtidigt at vide,

at nogle af øvelserne derinde simpelthen er så dårligt illustrerede at det var galskab :tongue:

Lidt derfor jeg tøvede..

Men så længe jeg ikke løfter med krum ryg, så er det ufarligt?

Intet er ufarligt, personligt gør jeg følgende i dødløft for at undgå skader

- Hold belastninger moderat, undgå max forsøg i hvertfald i starten

- Fokus på teknik, særligt opspændet

- Kør få reps, og så evt nogle flere sets, f.eks 10x2, det er IMO lettere at holde teknikken i orden på et par reps end på flere

- Lig øvelsen tidligt i programmet, så har du mere overskud til at holde fokus højt og muskelerne er ikke kørt i sænk

- Stop ved det mindste ubehag

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Så, nu har jeg lige været til træning, og lavet det første dødløft :tongue:

3x10 med 30 kg., jeg er stolt.

Kunne nok godt tage en helt del mere, men vil jo lige have teknikken på plads :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu her i aften, ca. 6 timer efter min træning, kan jeg mærke i min lænd jeg har lavet dødløft?

Jeg er ikke sikker på om det er doms, eller om det er selve ryggen der gør ondt.

Men det er ikke på dén måde ubehageligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu her i aften, ca. 6 timer efter min træning, kan jeg mærke i min lænd jeg har lavet dødløft?

Jeg er ikke sikker på om det er doms, eller om det er selve ryggen der gør ondt.

Men det er ikke på dén måde ubehageligt.

.. nu ved jeg ikke hvor du træner og hvor kompetente "trænere" du om gås, men umiddelbart ville jeg mene at du er FOR forsigtig.. hermed ikke sagt at du indledende skal op og presse dig selv... MEN 30KG er altså ikk meget! Ryggen og dine ben - hvilket er de primært arbejdende muskelgrupper i dødløft - er ENORMT stærke.. IMO skulle du hellere køre nogen 5x5'er ... på NOGET højere intensiteter.. 10'er i de store øvelser er altså mange reps... kør hellere nogen færre og ha fokus på den teknik: samle skuldrebladene, spænd op i core, hold ryggen ret og start så med benarbejde og lad ryggen efterfølgende indgå mere og mere i løftet...

Link to comment
Share on other sites

.. nu ved jeg ikke hvor du træner og hvor kompetente "trænere" du om gås, men umiddelbart ville jeg mene at du er FOR forsigtig.. hermed ikke sagt at du indledende skal op og presse dig selv... MEN 30KG er altså ikk meget! Ryggen og dine ben - hvilket er de primært arbejdende muskelgrupper i dødløft - er ENORMT stærke.. IMO skulle du hellere køre nogen 5x5'er ... på NOGET højere intensiteter.. 10'er i de store øvelser er altså mange reps... kør hellere nogen færre og ha fokus på den teknik: samle skuldrebladene, spænd op i core, hold ryggen ret og start så med benarbejde og lad ryggen efterfølgende indgå mere og mere i løftet...

Det er jeg noget enig i, der skal jo være lidt af en middelvej.

At du er øm er vel bare doms, det er ikke en skade.

Link to comment
Share on other sites

At du er øm er vel bare doms, det er ikke en skade.

Det tror jeg også. Jeg havde 60 kg på første gang jeg nogensinde kørte dødløft. Dagene efter føltes det som om jeg havde brækket ryggen 11 steder. :laugh:

Ryggen skal bare have et par dage uden træning, og så ellers ned i hulen og arbejde med den igen. Den ømhed skal nok forsvinde. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Selvfølgelig vil jeg heller ikke være FOR forsigtig, ville bare bruge en enkelt træning på at se hvad det nu var for noget,

prøve mig frem med teknikken.

Næste gang regner jeg også med at det bliver 60kg. eller mere :weight_lift:

Men et til spørgsmål omkring det her med dødløft:

Jeg træner fodbold, og har søgt herinde omkring eksplosiv træning, og at squate hurtigt, ville give hurtighed, åbenbart?

Jeg træner også lidt gymnastik, hvor jeg også skal bruge min ryg, til at lave nogle hurtige hop.

Må jeg også køre dødløft eksplosivt?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil jeg heller ikke være FOR forsigtig, ville bare bruge en enkelt træning på at se hvad det nu var for noget,

prøve mig frem med teknikken.

Næste gang regner jeg også med at det bliver 60kg. eller mere :weight_lift:

Men et til spørgsmål omkring det her med dødløft:

Jeg træner fodbold, og har søgt herinde omkring eksplosiv træning, og at squate hurtigt, ville give hurtighed, åbenbart?

Jeg træner også lidt gymnastik, hvor jeg også skal bruge min ryg, til at lave nogle hurtige hop.

Må jeg også køre dødløft eksplosivt?

Kom ind i en god rytme og føl dig sikker i teknikken før du kaster dig igang med eksplosive bevægelser osv. Man kravler før man går som man siger...

Og så lige en ting mere nu hvor du nævner at du spiller fodbold og udøver gymnastik. Jeg vil mene at i dit tilfælde bør du fokusere mere på lave gentagelser og en moderat volumen (antal sæt x antal gentagelser) for ikke at overbelaste kroppen således at du får en dum skade til din sport fordi musklerne er for trætte til at beskytte led, knogler mm.

Link to comment
Share on other sites

Musklerne i lænden tager længere tid om at restituere sig efter træning ift. de fleste andre muskler. Derfor kan de nemt føles ømme i længere tid.

Det gælder her om at få dem strukket ud og brugt lidt efter træningen, så blodtilførslen øges og dermed restitutionen.

Udstrækning er her en god idé, også fordi musklerne omkring lænden nemt kan blive stramme og give dig anderøv og ekstremt svaj i den nedre ryg.

Indfør også nogle øvelser i din træning til at få strukket lænden, f.eks. weighted situps eller hanging leg raises.

Jeg har selv haft så stramme glutes, haser og lænd at min fodstilling blev påvirket og jeg måtte en tur til fysioterapeut for at få øjnene op for problemet.

Det er lidt svært at få strukket de muskler i løbet af træningen, det er lidt nemmere med brystmuskulaturen f.eks., hvor man efter bænkpres typisk vil lave bent-over rows eller andre rygøvelser hvor man får strukket brystet. Jeg laver personligt face pulls efter bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
samle skuldrebladene

Det lyder spændende!?

Det kan være, at jeg skulle til at læse lidt om dødløft teknik, for jeg starter i hvert fald ikke med at samle skulderbladene. Hvis jeg gider, så forsøger jeg at samle dem til sidst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share