Supersæt


Misterhamper
 Share

Recommended Posts

Hej. Er supersæt godt for muskelvækst? Jeg er lidt ligeglad med hvor lang tid min træning tager, så tids-aspektet er ikke så vigtigt.

Hvis jeg nu supersætter bænkpres med Rows, giver det mig store og svulmende pat- og rygmuskulaturer, mere end hvis jeg bare kørte et standard 3x8 for hver?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Er supersæt godt for muskelvækst? Jeg er lidt ligeglad med hvor lang tid min træning tager, så tids-aspektet er ikke så vigtigt.

Hvis jeg nu supersætter bænkpres med Rows, giver det mig store og svulmende pat- og rygmuskulaturer, mere end hvis jeg bare kørte et standard 3x8 for hver?

:laugh:

Muskelvækst er tilpasning - plaine and simple. Hvis tidsfaktoren ikke er vigtig, så er supersæt ikke noget for dig.

What Causes Muscle Growth?

If I may dispense with the usual formalities and get right down to brass tacks, so to speak, I'd like you to consider the following statement:

"When a biological system experiences a challenge, it modifies itself in order to be able to more easily meet similar challenges in the future."

Now, in my opinion, if you're interested in growing muscle, that statement contains everything you'll ever need to know. Muscle is in fact a biological system, and it grows (or atrophies) in direct proportion to the amount of work it is forced to do.

Of course, all training systems approach this reality by suggesting an endless array of often conflicting recommendations regarding exercise selection, number of reps and sets, length of rest periods, and so on. One system says 3 sets of 10; another says one set to failure. One system recommends resting 1 minute between sets, another 3 minutes. One system employs partial range of motion, another full range of motion. On and on it goes. What gets lost in all this is the simple reality that whatever system allows you to do the most work per unit of time is what causes muscle to grow in an optimal manner.

That being said, the next question is "What is work?" And the answer is reflected in the following equation: M x D = W (M= mass or weight, D = distance, and W = work)

Every training principle you've ever heard of, plus most of the ones you've never heard of, are designed to allow you to do more and more work over the weeks and months.

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Muskelvækst er tilpasning - plaine and simple. Hvis tidsfaktoren ikke er vigtig, så er supersæt ikke noget for dig.

Uanset hvad, er det langt hårdere at tage supersæt, hvilket vil øge pulsen og forbrændingen. Derudover tager det mindre tid, og som sagt giver det sved på panden (og for mig blod på tanden :devil:)

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Supersæt (mellem antagonister går jeg ud fra?) fordele er,

- tidsbesparende (hurtigt ind, hurtigt ud - hvem kan ikke se det som en fordel),

- forøger din udholdenhed,

- arbeder med en større intensitet hvilket forøger VO2 max og fedtforbrænding,

- giver et fedt pump til sidst.. :superman:

Nogen argumenterer for, at da antagonisten til den arbejdende muskel skal slappe af, for at den arbejdende muskel skal kunne udføre bevægelsen, forøger det muskelkraften. Har ikke læst meget om det dog. Nogen som kan uddybe det?

Link to comment
Share on other sites

Undskyld jeg spørger meget dumt, men hvad går 'supersæt' ud på?

Der findes ikke dumme spørgsmål.

"Supersæt" er når man f.eks. træner bænkpres og bruger pauserne til at træne mave. Så effektiviserer man sin træning rent tidsmæssigt.

Der er ikke noget hokus pokus i det.

Nogle siger det måske 'giver bedre', fordi man holder kroppen i gang. Andre vil måske sige, at det kan ødelægge intensiteten på den enkelte øvelse, da man er mere 'træt' end hvis kroppen har fået total hvile i pausen mellem hvert sæt.

Som udgangspunkt er 'supersæt' dog bare, at man sparer noget tid ved reelt at køre to øvelser på én øvelses tid. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Superset er fremragende!! Bare blæs derudaf.

Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan med træningen! Lad være at falde i det dybe "teori-hul" med alle de flotte ord og hypoteser.

Som regel er det tynde unge mænd der studerer til Fys der elsker at bruge høre dem selv sige "Infraspinatus" der har alle de rigtige formler for hvordan man skal bygge muskelmasse :bigsmile:

Det handler om intensitet og kontrol!

PS

Link to comment
Share on other sites

Supersæt (mellem antagonister går jeg ud fra?) fordele er,

- tidsbesparende (hurtigt ind, hurtigt ud - hvem kan ikke se det som en fordel),

- forøger din udholdenhed,

- arbeder med en større intensitet hvilket forøger VO2 max og fedtforbrænding,

- giver et fedt pump til sidst.. :superman:

Nogen argumenterer for, at da antagonisten til den arbejdende muskel skal slappe af, for at den arbejdende muskel skal kunne udføre bevægelsen, forøger det muskelkraften. Har ikke læst meget om det dog. Nogen som kan uddybe det?

Det er vigtigt at sige at der ingen fetforbrænding vil være ved styrketræning, også selvom det er supersets og pulsen bliver høj.

ingen fetforbrænding

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Superset er fremragende!! Bare blæs derudaf.

Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan med træningen! Lad være at falde i det dybe "teori-hul" med alle de flotte ord og hypoteser.

Som regel er det tynde unge mænd der studerer til Fys der elsker at bruge høre dem selv sige "Infraspinatus" der har alle de rigtige formler for hvordan man skal bygge muskelmasse :bigsmile:

Det handler om intensitet og kontrol!

PS

.. Og mad :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at sige at der ingen fetforbrænding vil være ved styrketræning, også selvom det er supersets og pulsen bliver høj.

ingen fetforbrænding

Selvfølgelig vil der være det. Enhver fysisk aktivitet vil øge forbrændingen :smile: Selvfølgelig, med mindre, at du mener om det netop skulle være fedtforbrændingen ved styrketræning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Superset er fremragende!! Bare blæs derudaf.

Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan med træningen! Lad være at falde i det dybe "teori-hul" med alle de flotte ord og hypoteser.

Som regel er det tynde unge mænd der studerer til Fys der elsker at bruge høre dem selv sige "Infraspinatus" der har alle de rigtige formler for hvordan man skal bygge muskelmasse :bigsmile:

Det handler om intensitet og kontrol!

PS

Mmmmm... Sternocleidomastoideus... l2.gif

http://de.wikipedia.org/wiki/Musculus_sternocleidomastoideus

Link to comment
Share on other sites

Musculus serratus posterior...

Musculus pyramidialis

Bege rudimentære muskler, man ikke burde kende til eksistensen af :nonono:

Supersæt er fremragende. Man vil kunne lave mere arbejde på kortere tid. Et kortere træningspas og bedre arbejdskapacitet er ikke dårligt for muskeltilvækst.

Kortere træningspas giver dig mulighed for at mindske de uheldige virkninger ved for lange træningspas. Både på psyken og fysikken :smile:

I mere styrkefokuserede perioder, skal man nok vælge noget andet.

Den neurale effekt af at arbejde med antagonistiske supersæt er ikke så skide vigtigt IMO.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil der være det. Enhver fysisk aktivitet vil øge forbrændingen :smile: Selvfølgelig, med mindre, at du mener om det netop skulle være fedtforbrændingen ved styrketræning :wink:

Fedtforbrændingen øges ikke ved styrketræning. Det er spaltningsproceer der er de gældende, hvor fedt kun nedbrydes kun ved forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Fedtforbrændingen øges ikke ved styrketræning. Det er spaltningsproceer der er de gældende, hvor fedt kun nedbrydes kun ved forbrænding.

Ja, og styrketræning øger også forbrændingen ift ikke at lave noget, såå... :blink:

Men dit indlæg giver godt nok ikke meget mening...

Link to comment
Share on other sites

Øget kredsløbskrav vil selvfølgelig øget såvel kulhydrat som fedtmetabolismen.

I restituations fasen vil man forbrænde fedt.

Det er jo strengt taget korrkt det der siges angående fedt forbrændingen. men det er ligegyldigt hvad man forbnrænder under træningen. Det er ens totale energibalance og totale energiomsætning der betyder noget.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo strengt taget korrkt det der siges angående fedt forbrændingen. men det er ligegyldigt hvad man forbnrænder under træningen. Det er ens totale energibalance og totale energiomsætning der betyder noget.

Mener at have læst at kroppen altid vil forbrænde fedt omend fedtandelen naturligvis vil svinge meget og muligvis være forsvindende lille ved styrketræning.

Men det er vist noget flueknep :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stor fan af supersets og hvis du kombinere din styrketrænning med noget cardio fx når man cutter så giver det rigtig gode resultater, fordi kroppen bare er i fuld gang hele tiden. En anden ting som er positivt ved supersets, for mig ihvertfald, er at når jeg kun holder 45 sek pause, så bygger man virkelig sin udholdenhed op. For mig resultere den øgede udholdenhed, i højere funktionel styrke, dog ikke øget muskelvækst.

Men man kan jo altid skifte lidt imellem superset og så bare normal trænning (1-2min pause måske). Når man træner 5 gange om ugen, er det ikke altid man magter supersets efter en hård dag. Dog er der næsten ikke noget bedre end, at køre supersets virkelig intensivt og så komme hjem og slappe af med aftensmaden foran fjernsynet. Når de endorfiner først begynder at snurre rundt i kroppen er det bare så NICE!!

Link to comment
Share on other sites

"For mig resultere den øgede udholdenhed, i højere funktionel styrke, dog ikke øget muskelvækst."

Kris13..Nu ved jeg ikke om det er et mål for dig med øget muskelvækst ? Men med den øgede tid muskelen er under pres plus den (forhåbentlig) øgede blodtilførsel ved et superset,er ideel for mere muskel masse!

Hvis ikke du fik mere muskelmasse har du ikke haft kalorier nok og et vissent hormontal.

PS

Link to comment
Share on other sites

Desuden er testosteronniveauet typisk kun forhøjet i ca. 1 time, hvorfor det er bedst at begrænse sin træning til det.

Det er også min personlige oplevelse at ens træning bliver dårligere hvis man træner for lang tid - man bliver sjusket med øvelserne og ligger ikke så meget mærke til kroppens signaler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share