MTB loggen


MTBforever
 Share

Recommended Posts

Efter en vinter med masser af muligheder for at holde formen kan det endnu engang konstateres: Formen er elendig efter vinteren.

har tilmeldt mig GIant 24 timer MTB løb og jeg ved at mine holdkammerater måske ikke er i topform men ihvertfald i form til at køre en rimelig placering hjem. Så efter 2 måneder med alt for travlt på arbejde og masser af rejse aktivitiet og en nødvendig prioritering af ungernes sports aktiviteter i de weekender der eller kunne være brugt er der grund til panik :crazy:

Så nu prøver jeg en log og ser om det kan hjælpe lidt på motivationen til at komme ordentligt igang.

Fokus er især på MTB men der køres masser af landevej i sommersæsonen også. Er efterhånden nået til den konklussion at jeg opnår bedst resultater eved at træne ca 3 gange om ugen og ved at jeg ikke har godt atf at træne hårdt hver dag. lidt restitutions træning sker dog ved daglig transport ( 25 km ) på cyklen hvilket altid sker i højt tempo dvs +30 km/t. I ny og næh løbes der en tur og det skal også forsøges opprioriteres men nu får vi se - cyklen har første prioritet.

6/4 fredag:

Var en tur ude for første gang i en måned og der var slet ikke saft og kraft til at presse den på Rold skov ruten som jeg eller normalt kan klare i rimeligt tempo og normalt har overskud til at presse jhele ruten men den gik ikke :sneaky2: Kører pt ikke med Cyekl computer så reel tidsforbrug og distance/hastighed venter vi lidt med. ( pt er det simpelthen for flovt :tongue: )

9/4 mandag:

ca 60 km på landevejen og lidt mere opløftende end i fredags men der mangler stadig noget i at kunne presse mig selv hele vejen. Tempoet var ok og et slag på tasken siger ca 30-31 i snit hvilket egentligt er ok på den her årstid men det føles bare ikke godt nok.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 304
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

11/4

En lidt blæsende tur idag hvilket også gjorde sit ved tempoet der af den grund ikke blev så højt.

40 km pænt kuperet terræn med et snit lige under de 30.

Ved ikke rigtigt om der er grund til optimisme endnu men formen virker ikke helt så langt væk som den gjorde på fredagens MTB tur. Men det er vel typisk for sæson opstart. På de første ture har man sidste års ture som reference og så skal man vel blive skuffet. Næste gang der er mere stille vejrforhold tester jeg formen af på "min" enkeltstartsrute så får jeg et mere pålideligt billede af hvordan formen er.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Dagens indsats bestod så af turen til arbejde altså transport på 13 km. Hjemturen blev benyttet som decideret træning og dataene var 33,5 km med 32,5 km/t i snit. nogenlunde aceptabelt men da hjemturen overvejende var i medvind havde en fuld runde nok landet på et lavere snit.

Link to comment
Share on other sites

fredag 13: Ohh gys :smile:

Kun kørsel til og fra arbejde 25 km ( men i godt tempo )

Lørdag 14:

Super vejr så en tur på 25 km i Rold skov udgjorde træningen. Brugte den udlagte og afmærkede rute da det giver basis for en god runde uden for mange "hvor skal jeg nu køre hen" stop.

Tiden var 1:05 hvilket dels er væsentligt bedre end påsken tid men også er tæt på normal formen.

Fik jeg sagt der var super vejr?? brugte eftermiddagen i haven med ungerne hvor vi trænede springgymnastik i haven vha trampolinen. Genialt legetøj.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 15/4:

Det gode vejr fortsætter og det skal vel udnyttes.

3½ time's MTB kørsel der af ca 40 km transport til og fra skoven. ca 75 km kørt ialt. Fed tur men var godt nok noget kvæstet på de sidste 5-6 km af hjemturen hvor der var modvind.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 15/4:

Det gode vejr fortsætter og det skal vel udnyttes.

3½ time's MTB kørsel der af ca 40 km transport til og fra skoven. ca 75 km kørt ialt. Fed tur men var godt nok noget kvæstet på de sidste 5-6 km af hjemturen hvor der var modvind.

Så er det sidste dag idag Rytter...Imorgen bliver det atter dårligt vejr... :smile:

Rigtig god dag til dig.

J

Link to comment
Share on other sites

Ak ja har set vejrudsigten .... Heldigvist stadig overvejende tørt så ingen undskyldning for ikke at træne.

Planen er træning tirsdag og onsdag og hvile torsdag ( skal til sjælland så det lader sig alligevel ikke gøre ) og så på den igen fredag lørdag søndag.

Dagen idag bliver også hviledag udelukkende med transport cykling som der dog er stats på.

27,7 km med 33,35 i snit. Afveg lidt fra korteste vej for at slippe for alle de røde lys gennem byen.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 18-4

Vejret var ret blæsende så egentligt var det mere vejr til en gang MTB i læ af skoven men da der er langt til nærmeste skov stod den på landevejstræning

Ud til Klitgård tæt ved Nibe og tilbage igen 56 km med 31,1 i snit. Blæsten taget i betragtning ganske acceptabelt.

Selvom temperaturen er droppet næsten 10 grader er der jo stadig fint vejr til cykelsport så ingen klager herfra.

Hviledag imorgen hvilket er påtvunget grundet arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Fredag den 20/4

Transport cykling 2*13 km til/fra arbejde

Lørdag den 21/4

Lang MTB tur på 3 timer inklusive transport til og fra skoven på mtb.

40 km transport er ca 1:20 så resten af tiden blev brugt i skoven med de naturlige intervaller det giver. 5-10 minutter gik der så også med at skifte slange på vej hjem efter en punktering. :sneaky2: Jeg skal have flyttet cykelcomputer holderen over på min nye MTB så jeg kan få lidt mere præcise data fra træningen.

Form kurven ser generelt fornuftig ud. Jeg regner snart med at få lavet en watt-max test på en ergo cykel for at få lidt tal sat på.

Søndag - hviledag.

Mandag er der planlagt en tur med nogle kollegaer der også er entusiastiske omkring den 2 hjulede så det bliver spændende om vi kan få planlagt nogle faste trænings ture. Der spares immervæk en del tid når cykeltræningen kan foregå umiddelbart efter arbejde. Så er der bare det for mig lidt svære at sørge for ikke at komme til at køre på tom mave.

Selv efter mange års cykling kan jeg stadig en "glemme" at tanke ordentligt op inden turen og effekten kommer som regel efter ca 1-1½ times tid nemlig at jeg går totalt ned og dårligt kan træde cyklen rundt og slet ikke holde fornuftigt tempo. Skal have fundet på en eller anden måde at smide lidt kalorier indenbords en times tid inden træningen som også er praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 22/4

transport 13 km

Træning landevej 75,5 km 31,4 i snit. God kuperet tur med en del hyggesnak på hjemturen så snittet kunne nok godt have være banket lidt i vejret hvis det havde været målet. Havde det fint og havde rimeligt overskud på bakkerne og følte mig generelt rimeligt kørende. Som nævnt i forrige indlæg skulle det være en tur med kollegaer, men der var 50% frafald pga regnen om morgenen. Ville ellers godt have fundet ud af hvordan de øvrige er kørende men det må vente til næste omgang.

Savner lidt varme da det ville være godt snart at kunne skippe "knæ'ene" og de løse ærmer.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

tirsdag/onsdag:

2 træningsfri dage kun med transport cykling

26 km pr dag

Den ene dag var doven skab mens dagen igår blev brugt til at lede efter sønnekes cykel der var blevet stjålet. Røv irriterende :sneaky2: og helt ufatteligt at folk ikke kan lade hinandens ting være.

Torsdag 26/4:

dagens indsats blev til en kort tur på 42 km. Gennemsnittet endte på 33,2 hvilket er ok i øjeblikket. Set i lyset af turens længde var det jo med at få max ud af den så det blev til fuld fart frem i kuperet terræn syd for Aalborg.

Link to comment
Share on other sites

Godt at du endelig har fået en log, som jeg vil læse flittigt.

Kan konstatere at du kører pænt hurtigere end jeg. Mir eneste forsvar er vel en alderskorrektion. Det plejer vel at være 1 pct. man siger efter de 40 år. Så passer det vel næsten :tongue: (forskellen er dog at jeg aldrig har kørt helt så hurtigt ognok heller ikke kommer til at gøre det).

Link to comment
Share on other sites

Godt at du endelig har fået en log, som jeg vil læse flittigt.

Kan konstatere at du kører pænt hurtigere end jeg. Mir eneste forsvar er vel en alderskorrektion. Det plejer vel at være 1 pct. man siger efter de 40 år. Så passer det vel næsten :tongue: (forskellen er dog at jeg aldrig har kørt helt så hurtigt ognok heller ikke kommer til at gøre det).

Hej Jan og tak for hilsenen.

Tja efter at have smuglæst andres log længe var det vel på tide selv at bidrage lidt. Så håber jeg det kan være med til at motivere og forpligte lidt. Jeg tror dog næppe jeg får skrevet helt så lange indlæg som du har bidraget med i din log. Du har jo nærmest journalistiske evner i forhold til mine ret kortfattede trænings indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Søndag d 29/4

3½ time på mountainbiken. Heraf 40 km landevej eller transport til skoven om man vil. Var godt brugt da jeg kom hjem men havde god fart på hele vejen. Vinden var nærmest perfekt idet den var tilpas stille til ikke at være generende men dog kraftig nok til at give et skub de sidste 10 km.

Mandag d 30/4

Morgen 13 km transport

Kørslen med kollegaerne blev lidt ensom idag idet jeg var eneste deltager. Mon ikke snart de finder cyklen frem og kommer ud og leger. Men ellers en variant af sidste mandags tur ned omkring Rebild hulvej ( grum stigning ved Roldskov ) så turen hjem fra arbejde blev til 68 km med 32 i snit. Må indrømme at jeg er lidt mærket af MTB turen fra om Søndagen så benene var lidt tunge idet idag. Der manglede afgjort også lidt selskab på bakkerne så man nemt kommer længere ned i fart end når man ligger og presser hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 1/5

ca 1½ til 2 timers kørsel i opskruet tempo på MTB da jeg skulle kæmpe for at hænge på min makker.

Han virker virkelig til at være i storform i øjeblikket og især på de korte stejle bakker kan han virkeligt sætte mig af. Godt nok har han stor fordel af at veje 10 kg mindre end mig men alligevel ... Men indrømmet jeg træner ikke nær det som han gør.

24 timers holdet er desværre lidt i problemer og vi leder lidt efter en afløser da en fra det "faste" hold er ret ked af at køre da han slet ikke føler sig kørende i øjeblikket. Dette var da osse tydeligt idag hvor han hurtigt bad os andre køre og holde op med at vente.

Men ellers en god tur og skoven har virkeligt taget sit pæneste tøj på for tiden hvilket er et ekstra kryderi på turen. Store dele af skoven er dog ret sandet hvilket er superhårdt at køre i.

Link to comment
Share on other sites

HUUUUUHHH det ser nu fedt ud af med al den MTB... Endnu et problem... Skulle jeg vælge cykle, skulle det så være MTB eller ræs. Har prøvet begge men ville have svært ved at vælge ..... :smile: Life is full of choices...

Tak for log-dårlig-samvittighed-indlæg hihi :innocent::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er svært at vælge. Så jeg gør begge dele men det gør selvfølgelig ikke udgiften mindre. Og så absolut heller ikke vedligeholdelses udgifterne. At holde 2 cykler kørende med sliddele løber faktisk op.

Men i øvrigt hvis man ikke selv er skrap til vedligeholdelsen kan det hurtigt blive lidt af en udgift at holde en MTB vedlige da der altså langt oftere skal skiftes sliddele på sådan en grundet den noget mere hårdhændede brug.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 3/5

26 km transport cykling.

øj hvor er der pludseligf kommet mange på cyklen. Det mærkes at vejret er blevet bedre og kampagnen "vi cykler på arbejde" er gået igang. Der er jo nærmest plads problemer nogle steder på cykelstierne.

Fredag

77 km kuperet "trilletur". gennemsnittet blev til trods for afslappet kørsel alligevel til 31km/t. Der var overskyet og lidt småkoldt da jeg startede så jeg skulle nok have haft de løse knæ på. Kan godt mærke knæene er lidt ømme nu. 10 grader er simpelthen for lidt til korte bukser.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er svært at vælge. Så jeg gør begge dele men det gør selvfølgelig ikke udgiften mindre. Og så absolut heller ikke vedligeholdelses udgifterne. At holde 2 cykler kørende med sliddele løber faktisk op.

Men i øvrigt hvis man ikke selv er skrap til vedligeholdelsen kan det hurtigt blive lidt af en udgift at holde en MTB vedlige da der altså langt oftere skal skiftes sliddele på sådan en grundet den noget mere hårdhændede brug.

Ja, det skal jeg lige love for og alt det besvær. På raceren har jeg nu kørt 2 måneder uden anden udgift en 1 slange og lidt olie.

Link to comment
Share on other sites

He he point taken!

Ja raceren koster ikke det store i de løbende udgifter andet end til lidt slanger og dæk. Selvom jeg lige nu kvier mig ved at skulle ud og skifte casette og kæde. ( omkring 1000 kr ved køb i tyskland ) På den anden side holder det så i et par år eller 3.

MTB'en er for mit vedkommende noget mere tung i vedligeholdelse da kæder og klinger og casette holder væsentligt kortere, og jeg oftere må skifte især kæde og casette. Når Shimano så samtidigt er begyndt at lave mindre slidstærke klinger så ryger der hurtigt nogle tusinde kroner på en sæson.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 6/5

Dagen stod på cykel vedligeholdelse hvilket vil sige hele familiens beholdning af cykler blev gået igennem

mandag 7/5

40 km i normal march hastighed. Der trappes stille og rolig ned i denne uge hvor fokus mere ligger på praktiske forberedelser.

Link to comment
Share on other sites

giant 24 timers MTB marathon

Så skulle det store slag endelig stå og lige en kort update inden jeg lægger et mere fyldigt referat ind. Lige nu er jeg træt, sulten og har ondt stort set overalt :4thumbup:

Vi endte på en 6 plads men det kunne sikert godt have været lidt bedre hvis ikke kampgejsten var feset ud af nogle af mine medkombatanter i nattens mulm og mørke. Efter en diplomatisk pep talk :tongue: kom der dog liv i dem og de sidste mørke timer blev overstået.

Mission accomplished men vi havde dog håbet på en bedre placering og den var faktisk inden for rækkevidde i lang tid og uden bøvl havde en 4 plads ikke været uopnåelig.

Ruten var hård udfordrende singletrack så den stillede ret store krav til både rytter og materiel.

Mere senere !!

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share