MTB loggen


MTBforever
 Share

Recommended Posts

Lørdag 16/6

Superhårdt LeMans pas af mange timers varighed. :innocent: Virkeligt noget der rykkede. Helt øm i nakken tilsidst af det høje armlæn på sofaen ..... :tongue:

Søndag 17/6 :bike:

Møg vejr .... Så enhver trang til en lang tur var ligesom ikke fremherskende.

49,8 km blev det dog til da turen var tilrettlagt så der var masser af muligheder lige fra 20 til 70 km afhængig af vejrets luner.

Havde et enkelt stop grundet punktering ( Bør nok overveje at sætte nyt bagdæk på ). Havde ikke rigtigt styr på hastigheden under turen men den var en positiv overraskelse. 34.00 km/t som gennemsnit hvilket ligger ca 1 km/t over normal trænings hastigheden. Kørte ca de 20 km i silende slagregn hvilket egentligt var vældigt forfriskende men tilgengæld står der vist en cykel i garagen og skriger på lidt kærlig pleje. Det må blive i aften engang gider simpelthen ikke lige nu :cool:

Mht lørdag :laugh: ja, jeg forstod også på slotsherren, at det var et superhårdt træningspas :tongue: især med golf og cykelløb samtidigt...husk strækøvelser !! :devil:

mht søndag... så skulle du prøve det rengøringsarbejde i en slotslejl. i Hellerup :blink: men i regn og storm..må vi ud... :tongue: vi kan altid finde en tankstation og snige os til en lettere vask :tongue:

/ :sun:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 304
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mandag 18/6

:bike:

For første gang i lang tid havde 2 af mine cykel glade kollegaer deres cykler med og så er det selvfølgelig lige den dag jeg bare er kørendes på transport/vinter cyklen. Men skidt da siden de nu så gerne ville afsted så må jeg vel bare træde det hårdere.

ca 50 km +/- 5 km med ca 32-33 km/t i ret kuperet terræn. Jeg nød selskabet og de små dueller på turen. bakke og skilte spurte er udover at være god afveksling også god interval træning. Kan godt mærke at min force stadig ligger på bakkerne mens mens de noget større drenge kører et ret hårdt tempo på tempo strækkene. Jeg kan sagtens følge med men det koster en del kræfter at tage føringer i så højt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Endelig !!

Processing

Shimano XT 9sp M760 11-32 Processing

RaceFace Chain Stay Pad Protector Standard Black Raceface-MBUK Logos Processing

Fibrax Pads V-Brake & Alloy Holders Thread Red Pair & Free Extra Pads ASH750 Processing

Middleburn Ring Set 4-Bolt Slick-Shift Hardcoat Comprising Of Processing

KMC X9 9sp SET OF 3 Processing

"Out of stock" er skiftet ud med "Processing" så nu er det bare at vente til den rare post kigger forbi!!

Vil være superb hvis det kommer inden weekenden.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d 20/6

Det blev til en løbetur imangel på tid og delvist osse pga de ret truende skyer der lå henover himlen.

5,3 km tilbagelagt på 25:12 hvilket vil sige ca samme tid som sidst jeg var ude at løbe. Der er altså ikke den store degradering af løbeformen tiltrods for de 14 dages ( mindst ) pause. Skal afgjort til at løbe noget mere. Ifht cykling er det voldsomt tidsbesparende og de længste ture jeg kommer ud på bliver omkrinbg 8-10 km så det vil næsten altid kunne holdes på under en time.

Og igår kom der bekræftelses mail på at mine varer er sendt !! Kan simpelthen ikke vente på at komme i skoven igen!!

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 21/6

Ikke just seriøs træning men tilgengæld var det sjovt :4thumbup:

1 times fodbold efter devicen børn mod voksne, hvilket vil sige alle drengene fra en af drengenes klasse + et par af pigerne imod fædrene.

Sjovt som man lige skal omstille sig fra den lidt ensidige distance sport til fodbold hvor det er små korte ryk det meste af tiden. Er ret sikker på jeg kommer til at mærke det i morgen. Især de mange hårde opbremsninger kan mærkes. Ungerne er nu omkring 11 og de bider faktisk allerede godt fra sig når der spilles bold. Om en 3 år er det sikkert ved at være slut med at vinde så let.

En af de andre fra 24 timers løbet syntes vi skal deltage i et tilsvarende arrangement nede omkring Århus den 25/26 august så vi er lige ved at se om vi kan tromme 2 mand mere op. Den her gang ved vi trods alt lidt mere om hvad det går ud på så ikke noget med at presse nogen med der helst vil være fri. Vi har et par rimeligt habile folk i kikkerten så mon ikke vi kan stille et ok hold. Mere herom senere.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Søndag 24/6

Torsdags fodboldkampen resulterede i ret ømme stænger fredag lørdag så ingen udskejelser der.Søndagens lidt sparsomme indsats blev til 46 km med 33.3 i snit.

Fik lige tilmeldt mig en Mallorca cykeluge til næste år i foråret. Bliver spændende med en hel uges bjerg kørsel. Har hørt meget om Mallorca's gode cykel terræn så nu er det bare med at holde formen vinteren over!

Link to comment
Share on other sites

Mandag 26/6

Aftenløb 5,3 km 26 minutter. Efter ca 1/3 af ruten begyndte det at dryppe og sidenhen decideret at hælde ned, hvilket så skulle vise sig at blive ved det meste af natten. Det var egentligt ikke så generende mens man løb men den mindre tilbagegang i tid tror jeg trods alt skal tilskrives regnen.

MTB stumperne var endeligt ankommet igår og den skulle nu være fit for fight, med ny kæde klinger og casette. Desværre bliver det ikke idag den kommer ud og bliver luftet men det skal ikke vare længe før der skal leges i skoven igen.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d 30/6

Har ikke kunnet tage mig sammen siden mandag til ordentlig træning. lysten var kun ti len ting og det var MTB i skoven. Og enten var vejret ikke lige til skovtur eller osse var tiden der ikke. Husets frue har været optaget af at læse til eksamen så noget af fritiden er osse gået med at sørge for at hun kunne få ro.

Men endelig idag !! Luft i hjulene og så derudaf !! :4thumbup: ( Efter en halv times febrilsk søgen efter sko, slanger og værktøj ) kørte afsted ca 9:15 og nåede op til skoven ca 45 min efter hvor min trænings kammeraterne ventede. Der var dog kun en der ville træne og var omklædt. Den anden havde forladt sygesengen for at køre op og melde afbud :crazy:

Afsted det gik på ny rute med et par nye gode lange stigninger og osse med gode tekniske nedkørsler. ca 1:30 kørte vi i skoven hvorefter turen gik hjem. 3 timers kørsel ialt.

Kan godt mærke det er mere end en måned siden jeg sidst kørte på MTB da kørestilen fra landevejen allerede sider ret godt fast. Eksplosiviteten og de hurtige ryk samt evnen til at balancere på de små snoede stier skal lige skærpes lidt igen.

Bliver spændende imorgen når fruen vil med ud og prøve en MTB skovtur. Må hellere finde noget terræn der ikke er alt for krævende men dog noget der kan få sveden frem på panden. Er ret spændt på hvad hun vil syntes om det. Hun har overtaget min "gamle" MTB som reelt var for lille til mig. Syntes hun ikke om det bliver den nok sat til salg da den er lige dyr nok til bare at stå og forfalde.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med premiereturen. Altid noget specielt når man skal indvie sit nye legetøj.

Lyder hyggeligt hvis du kan smitte din bedre halvdel med cykelinteressen.

Det nye legetøj bestod nu primært af nye sliddele, da de "gamle" dele var ofret for at sætte fruen's cykel istand. Jeg havde bare ikke lige taget højde for at det skulle tage en hel måned før de kunne levere. Men noget så banalt som den kæde jeg havde bestilt var i restordre så det trak altså lidt ud.

Der var så dømt ren familie idyl på turen idag i noget mere roligt tempo end normalt men meningen var jo heller ikke at skræmme hende fra vid og sans. Vi lagde godt nok ud med at køre direkte hen til en ca 1 km lang opkørsel med godt 80 højdemeter sådan lige til at starte med :4thumbup: Den havde jeg ikke lige tænkt over da jeg valgte at parkere nede i dalen ved Rold storkro. Om det var fordi hun manglede luft eller fordi hun egentligt syntes det var fedt lader jeg stå hen i det uvisse men hun skældte næsten ikke ud :laugh:

Turen gik videre i forholdsvist mildt terrræn primært ad grusvejene men efter at have været henne og vende store øksø befandt hun sig tilsyneladende så godt på cyklen at vi prøvede noget mere teknisk. Det blev kun til et enkelt "styrt" og det bliver ikke sidste gang at vi laver lidt parløb på denne måde. Når hun har fået lidt mere tid til at lære cyklen at kende skal hun nok kunne køre hele den officielle rute uden problemer. det er trods alt første gang hun overhovedet kører på MTB.

Link to comment
Share on other sites

Den danske sommer som den opfører sig i år er altså ikke særligt gavnligt for min træningsindsats.

Dagens træning idag blev i silende regnvejr og havde jeg kunne finde en undskyldning var det helt sikkert at jeg var blevet hjemme. Men .... resten af hustanden har allerede ferie så de var kørt i forvejen til blokhus ved vestkysten, og jeg skulle bare komme op når jeg fik fri. Så i silende regn med vinden direkte ind i snuden blev det til 40 km transport cykling :tongue: med 32,3 km/t i snit. Vinden taget i betragtning og de første 10 km i byen et lidt overraskende højt snit. Turen er godt nok pandekage flad i modsætning til hvad jeg normalt kører men ellers et for mig ok snit i modvind.

Ellers er ferie vist det der fylder mest i hovedet fortiden. Fik endelig fingre i et detaljeret michelin kort over ferie området vi skal være i og der er godt nok mange bjerge lige uden for døren :4thumbup: Nærmeste opkørsel ligger mindre end 5 km væk og så går det ellers opaf til et udsigtspunkt i 1947 m højde.

Er lidt i tvivl om jeg skal skifte casette på cyklen ud med en mere lavt gearet. Pt køres 39-23 som laveste og jeg har 2 andre casetter liggende jeg kan sætte på men nok ikke uden at købe ny kæde. Tror jeg satser på at køre med 39-23 kombinationen da jeg nok ikke skal ud på ture der går over flere toppe. Men jeg fortryder muligvist mens jeg er på vej opad. Med friske ben har jeg tidligere kørt op af nogle af de større bjerge på 23 kombinationen men jeg ved også at er man træt kan man altid bruge et meget lavere gear. Hastigheden på de lange stigninger har det med at komme helt ned omkring 12-14 km/t hvilket altså kræver ret lave gear for at holde en fornuftig kadence.

:sun:

Link to comment
Share on other sites

hey champ :smile:

ritti' go' ferie :bigsmile: glæder mig til at høre om cykelturene i dit område... måske man kan blive inspireret ..

håber vejret blir til cykling i dit område... what the heck... rafting i mit område...man blir våd uanset hvad :tongue: og vejrguderne har åbenbart set sig gal på mine 2 områder :nonono: så der er pakket både sommer og vintertøj..tror jeg skal finde en gletscher og stå på ski..........vandski ?

kh

:sun: :sun:

Link to comment
Share on other sites

Hej MTB4ever.

Har kigget i din log nogle gange. Det er rart med en cykellog som man kan blive inspireret af. Jeg er helt enig i dine betragtninger om vejret og må desværre fortælle at vejret hernede sydpå er lige så ringe som i Nordjylland.

Jeg overvejer iøvrigt at køre Nordjylland rundt i august i år. Er det et løb du har deltaget i eller overvejer at deltagi i? Bortset fra blæsten skulle det være OK og man kan jo håbe at sommeren kommer i august.

Med ønske om sol og medvind på landevejen :4thumbup: !!

Link to comment
Share on other sites

Ohøj Cykeldreng

Jeg har kørt Nordjylland rundt en del gange efterhånden men har de seneste år kun kørt den korte 125 km. Det er blevet til en slags social familie arrangement for mit vedkommende hvor jeg kører turen sammen med min svigerfar.

Løbet er velorganiseret og normalt plejer især trafik reguleringen at være rigtig god i fht mange af de andre større motionsløb. Blæsten er det sjældent man slipper for heroppe nordpå men hvis man sørger for ikke at komme til at ligge og køre alene men finder en gruppe at køre med er den ikke så slem. Ruten er på de første 175 km ikke særligt kuperet men efter frederikshavn kommer nogle gode stigninger, men ikke noget der skulle være et problem for dig.

Jeg har endnu ikke besluttet om jeg kører den iår da jeg ikke har aftalt noget med familien men jeg beslutter mig sikkert dagen før når jeg har set vejrudsigten. Til den pris gider jeg altså ikke at køre i regnvejr :innocent:

Men du må have en god tur hvis du kører den.

Link to comment
Share on other sites

Ferie

De næste 12 dage vil der ikke komme opdateringer eftersom træningen vil foregå langt væk fra cyberspace i de sydlige Frankrig med hvad der dertil hører af rigtige bjerge. Glæder mig helt vildt til igen at komme ned og prøve kræfter med bjerge og stigninger der bare fortsætter.

Link to comment
Share on other sites

Ferie

De næste 12 dage vil der ikke komme opdateringer eftersom træningen vil foregå langt væk fra cyberspace i de sydlige Frankrig med hvad der dertil hører af rigtige bjerge. Glæder mig helt vildt til igen at komme ned og prøve kræfter med bjerge og stigninger der bare fortsætter.

- God ferie :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Jeg tror helt bestemt at der er mulighed for en masse sol i Sydfrankrig. Så er der bare os andre herhjemme der dagligt må kigge op i skyerne samt på DMIs hjemmeside og håbe på at vejret bliver bedre.

Synes iøvrigt at din strategi angående Nordjylland rundt er god. Jeg har selv valgt at vurdere situationen på ny i starten af august hvor man stadig kan nå at lave en forhåndstilmelding.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

mandag d 30/7

Tog MTB til arbejde og kørte afsted til skoven umiddelbart efter arbejde.

ca 35 minutters opvarming op til skoven hvor jeg kørte ca 1½ - 2 timers god interval træning hvorfter hjemturen var 40 minutters tempo kørsel. ca 70 km ialt

De sidste 3 uger har været præget af ferien ( første 2 uger )der forløb med 5 deciderede trænings ture der alle havde fokus på at finde nærtliggende stigninger og det blev til nogle gode ture på de nærliggende bjerge. højeste punkter var på ca 1200 m med start i ca 400m højde fordelt på ca 8 km asfalt. De oprindelige planer om at besøge mnt ventoux blev skrinlagt da der var for langt derhen. Derud over var der andre typer motion i kategorien bjergvandring ( Col de Beynes ) og cykelbåd/svømning der stod på programmet. I ugen på Jersey blev der kun arbejdet så det blev ikke trænet overhovedet.

Form og vægt som sædvanligt men må konstatere at min venstre skulder har lidt problemer med MTB kørsel og jeg over vejer at tage en pause fra skoven i ca 3 måneder og så starte op igen til efteråret. Problemet er de mange rystelser der åbenbart har givet problemer for de små stabiliserende muskler i skulder ledet så jeg reelt har haft smerter i skulderen siden februar. Efter ferien havde jeg stort set ingen smerter men efter første tur i skoven kunne jeg kponstatere det var tilbage.Landevejs træning har ikke samme negative virkning og svømning ( crawl ) har tilsyneladende en god effekt på skuldren så overvejer lidt at lægge fokus mere på de 2 trænings former.

Troede egentligt det kom fra spring instruktør gerningen hvor man ofte skal gribe ret stor vægt i lidt skæve stillinger men det kom åbenbart istedet fra rystelserne fra MTB turene.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

onsdag d 1/8

2 timers kajak roning på en lille intro sejllads. Ikke uafbrudt sejllads men blandet med diverse redningsøvelser osv.

Har længe spekuleret i at købe en kajak men konen har sat som betingelse at det lige skulle prøves først via en eller anden form for introduktion og nu er det prøvet og det levede klart op til forventningerne.

Udover at det er sjovt var det også et kanon godt supplement til cykeltræningen der er lidt ensidg koncentreret på benene.

Det er dog en halvstor investering før man kommer på vandet. våddragt kajak pagaj samt redningsvest og dertil kommer en selvredningspakke kommer nok til at løbe op i små 15000. Det kan dog gøres billigere afhængig af hvilken slags kajak der vælges.

Link to comment
Share on other sites

mandag den 6/8

Bliver ikke til meget træning for tiden. 5,3 km løb 26 min. Ikke specielt imponerende og det føltes alt andet end godt. Lidt irriterende at jeg ikke kan tage mig sammen til at løbe jævnligt. Burde med min vægt og statur kunne præstere bedre end hvad jeg gør pt ved løb. Men hvergang der holdes pause skal der jo startes forfra.

Link to comment
Share on other sites

....svømning ( crawl ) har tilsyneladende en god effekt på skuldren så overvejer lidt at lægge fokus mere på de 2 trænings former.

:w00t::w00t: har du fundet din gule badering ???? :yahoo:

:tongue:

Men hvergang der holdes pause skal der jo startes forfra.

Ja desværre :unhappy: tell me 'bout it... vi må snart lære det... det er dælme kedeligt at køre efter douruns' næsten-begynderprogram, skal jeg hilse og sige.. men det er ris til egen røv, så ka' jeg vel lære det :blink:

Glæder mig iøvrigt til at høre mere om den kajak-ting der... lyder spændende!!

Ha' en dejlig daw deråårrrp' i Aalborg :smile:

/ :sun: :sun: :sun:

Link to comment
Share on other sites

:w00t::w00t: har du fundet din gule badering ???? :yahoo:

:tongue:

Ja desværre :unhappy: tell me 'bout it... vi må snart lære det... det er dælme kedeligt at køre efter douruns' næsten-begynderprogram, skal jeg hilse og sige.. men det er ris til egen røv, så ka' jeg vel lære det :blink:

Glæder mig iøvrigt til at høre mere om den kajak-ting der... lyder spændende!!

Ha' en dejlig daw deråårrrp' i Aalborg :smile:

/ :sun: :sun: :sun:

Baderingen blev både fundet og lappet :tongue: Men der skal nu en del tekniktræning til før jeg bare lige padler 1000m crawl af. Så her i starten bliver det til 1 bane af gangen med fokus på teknikken i armtagene og vejrtrækningen.

kajak tingen skal nok komme men først når et par andre små detaljer er på plads.Skal jo lige have overstået en hushandel så jeg har et sted at opbevare den.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 9 august

landevej blokhus - > klarup. De første 30,6 km med 39,5 km/t derefter bare rulletur gennem byen og hjem.

Lå ellers længe til et snit på omkring 42 men medvinden forsvandt fuldstændig hvorefter jeg måtte sænke farten lidt så snittet faldt desværre.

Link to comment
Share on other sites

Hey MTBforever, jeg fik lige øjnene op for din log, da jeg selv lige er begyndt med at køre på MTB. Jeg må sige at en rookie som mig er imponeret over din gennemsnitlige fart på landevejen :smile:

Jeg kan jo nu og fremover bruge din log som en hjælp til motivationen :4thumbup:

Godt kørt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey MTBforever, jeg fik lige øjnene op for din log, da jeg selv lige er begyndt med at køre på MTB. Jeg må sige at en rookie som mig er imponeret over din gennemsnitlige fart på landevejen :smile:

Jeg kan jo nu og fremover bruge din log som en hjælp til motivationen :4thumbup:

Godt kørt :smile:

Altid hyggeligt når nogen smider en hilsen og rart at nogen kan finde inspiration.

Læg nu lige mærke til at det var på racer og i medvind skiftende til totalt vindstille. På en rundtur sniger farten sig ikke op på næsten 40 som gennemsnits fart.

Held og lykke med MTB kørslen, det kan jo ske vi løber ind i hinanden til et eller andet MTB løb på et tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med MTB kørslen, det kan jo ske vi løber ind i hinanden til et eller andet MTB løb på et tidspunkt.

Det er i hvert fald meningen at jeg vil køre løb på et senere tidspunkt. Men lige nu drejer det sig om at komme ordenligt igang og opbygge kræfter og teknik. Det er ret sjovt at ens udholdenhed bliver bedre fra gang til gang, når man sidder i sadlen her i starten.

Jeg skal nok komme forbi dig og give et "praj" når det bliver tid til min debut som løbsrytter :smile: Indtil da vil jeg kigge forbi din log af og til for at samle motivation og inspiration. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share