MTB loggen


MTBforever
 Share

Recommended Posts

  • Replies 304
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har spekuleret en del over hvordan vinter træningen skal forløbe og er nok ikke helt afklaret omkring det endnu. Har været til lidt spinning og jeg må nok indrømme at det overhovedet ikke motiverer mig at skulle træne indendørs. Det eneste brugbare alternativ på hverdagene jeg kan komme i tanke om er løb og det har jeg ikke tidligere haft gode erfaringer med at kunne opretholde træningslysten ved. Men nu prøver jeg og ser om det ikke kan lykkes den her gang. Planen er 2 ture i løbet af ugen og så MTB i weekenden.

Jeg har selv tænkt lidt over hvordan vinterperioden skal forløbe. Jeg har lidt samme holdning til spinning som dig, men ser det som et godt alternativ. Jeg regner med at komme i skoven min 2 gange per uge og resten skal bestå i kørsel på landevej samt spinning.

Lyder spændende med din tur til mallorca næste forår... kan man få lidt mere info om den tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv tænkt lidt over hvordan vinterperioden skal forløbe. Jeg har lidt samme holdning til spinning som dig, men ser det som et godt alternativ. Jeg regner med at komme i skoven min 2 gange per uge og resten skal bestå i kørsel på landevej samt spinning.

Lyder spændende med din tur til mallorca næste forår... kan man få lidt mere info om den tur :wink:

livstilrejser

På linket her er der noget info om turen.

Du kunne jo pumpe den gule badering og armvingerne, så vi kan mødes næste år, du ved....

Kan ikke udelukkes at det bliver næste år jeg debuterer på motions distansen i tri men jeg skal lige have styr på svømmedistancen først. Jeg gider ikke før jeg kan crawle hele vejen. ( og det er altså ret besværligt når man har badering og svømmeluffer på :laugh: ) Pt har jeg problemer nok med bare 1 fuld bane på 50 meter. De sidste 5-10 meter er jeg stort set ved at drukne.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Har spekuleret en del over hvordan vinter træningen skal forløbe og er nok ikke helt afklaret omkring det endnu. Har været til lidt spinning og jeg må nok indrømme at det overhovedet ikke motiverer mig at skulle træne indendørs. Det eneste brugbare alternativ på hverdagene jeg kan komme i tanke om er løb og det har jeg ikke tidligere haft gode erfaringer med at kunne opretholde træningslysten ved. Men nu prøver jeg og ser om det ikke kan lykkes den her gang. Planen er 2 ture i løbet af ugen og så MTB i weekenden.

Hej MTB4ever

Godt at læse at du stadig holder den kørende deroppe nordpå. Jeg er helt enig i at det er surt at mørket nu er tilbage og gør det mere besværligt med udendørs træning. Jeg er selv gået igang med spinning og kan anbefale at lave lidt research inden du kaster dig over træningen. Min erfaring er at de forskellige instruktører kører meget forskelligt, og der dermed er timer for enhver smag. Med andre ord er der timer man hader og andre timer der er OK at køre.

Mht løb om aftenen, så prøv en pandelampe. Det kan anbefales.

- Fortsat god træning.

:bigsmile: CK.

Link to comment
Share on other sites

Hej MTB4ever

Godt at læse at du stadig holder den kørende deroppe nordpå. Jeg er helt enig i at det er surt at mørket nu er tilbage og gør det mere besværligt med udendørs træning. Jeg er selv gået igang med spinning og kan anbefale at lave lidt research inden du kaster dig over træningen. Min erfaring er at de forskellige instruktører kører meget forskelligt, og der dermed er timer for enhver smag. Med andre ord er der timer man hader og andre timer der er OK at køre.

Mht løb om aftenen, så prøv en pandelampe. Det kan anbefales.

- Fortsat god træning.

:bigsmile: CK.

Hej der ...

Ved at være længe siden vi har hørt fra dig herinde. Jeg skal have fat i en pandelampe men det er nu godt nok for at kunne cykle i skoven når det er mørkt. Der hvor jeg har mulighed for at løbe er der oplyst hele vejen så en pandelampe er ikke nødvendig. Det skulle da så være i den urealistiske situation at jeg faktisk på et tidspunkt kommer til jævnligt, at løbe hjem fra arbejde på et tidspunkt.

hyg!

Link to comment
Share on other sites

Havde oprindeligt planlagt lidt skov kørsel når jeg var kommet fra sommerhus men vi kom noget senere hjem fra sommerhuset end planlagt. Istedet endte det med at jeg tog en tur ned og kørte en ren solo spinning time af 55 min efter egen komposition.

lange intervaller i enkelt eller mellem takt og en del af det stående men primært fokus på det siddende arbejde. Musikken var ikke specielt egnet eller ophidsende da jeg ingen cd'er havde taget med så det blev til den lokale nærradio der blev kørt ..... Ikke altid lige spinnig venligt :tongue:

Sluttede af med en del skulder og bryst rygøvelser med forholdsvis lav vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hej der ...

Ved at være længe siden vi har hørt fra dig herinde. Jeg skal have fat i en pandelampe men det er nu godt nok for at kunne cykle i skoven når det er mørkt. Der hvor jeg har mulighed for at løbe er der oplyst hele vejen så en pandelampe er ikke nødvendig. Det skulle da så være i den urealistiske situation at jeg faktisk på et tidspunkt kommer til jævnligt, at løbe hjem fra arbejde på et tidspunkt.

hyg!

- Løbe hjem fra arbejde lyder da som et udemærket mål idet man derved for indbygget noget træning i dagligdagen. Dog afhænger det selvfølgelig af hvor langt der er ! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fandt lige denne og jeg må siges at være skyldig ....

Du ved du er fra Aalborg når...

- Du refererer til "Vesterbro" som et gadenavn.

- Du er vant til at høre ordene; "Jeg kom liig gåens henad gaaadn".

- Man siger "hunneeeree kroooner" (100 kr)

- Du har brugt undskyldningen "broen var oppe".

- "Overmaje" er det mest udtryksfulde tillægsord du kender

- Du ved hvem manden med "VAGTTÅRNET" er

- Du synes Nørresundby af en eller grund er forkert.

- Du er klar over at Karneval i Aalborg er større end karneval i Kbh.

- Det varmer dit hjerte at støde på "jeg elsker blondiner"-dværgen.

- Du aldrig er i tvivl om hvor folk går hen, når de siger "i Gaden".

- Du konstant bliver irriteret over folk der staver det "Ålborg".

- Du kan møde en ny fyr/pige i byen og være sikker på at du kender en, der kender en, der kender vedkommende..

- Det aldrig har faldet dig ind det kunne være farligt at gå hjem alene kl. 4 om morgenen

- Du møder manden med firkantet hul i hovedet hver dag og han stadig ikke husker dig.

- Du kan udtale 'Prøvliåhørhær' som det var ét ord

- Du bliver pavestolt når AaB vinder

- Du omtaler centrum som "midtbyen"

- Du undres over at bartendere i Århus spørger "en stor?" når man bestiller en fadøl

- Du bliver chokeret over at skulle betale for at komme ind på et diskotek!

- Du stadig synes, at farlig fredag er det sjoveste radioprogram nogensinde!

- Du synes alt over en 10'er for en fadbamse er overpris

- Du har aldrig været beskidt men tit været "måve"

- Du ved at dobbelt-up ikke betyder en øl for det halve, det betyder to øl for det samme

- Du ved, at 'Gøgleren' ikke er en person, der kan smarte tricks, men et sted, hvor de ansatte skulle kunne nogle tricks efter sigende...

Link to comment
Share on other sites

Længe siden jeg sidst har logget noget men i anledningen af alt for meget fritid her i jule tiden kan vi da lige snuppe jullens udskejelser med.

Juleaftens dag blev det til ca 1:45 timers skovkørsel i det smukke jule vejr. Skoven var næsten perfekt at køre i med gode faste stier og kun en smule mudder hist og her. Rigtig mange kilometre på singletrack med god variation af både tekniske op og nedkørsler. Der blev ca kørt 35 km i skoven så der skulle være plads til en god portion julemad ....

2 jule dag.

Vejret var lidt mere gråt men trods alt tørt i modsætning til igår. Regnen havde dog gjort skoven noget mere blød og mudret. Dette gjorde sig især gældende på de snævre spor så en del steder var det mere en spørgsmål om at holde sig oprejst end det var om at træde til. Især en del nedkørsler var ret "spændende" når der ikke er ordentligt fæste. Imponerende iøvrigt så mange familier der havde valgt at snuppe en trave tur i skoven her i julen. Normalt møder man kun nogle få stykker men i dag var der virkeligt mange store flokke. Har ingen rigtig fornemmelse af hvor langt der blev kørt og der blev også kørt af lidt nye stier for at undgå det værste bladder. Nogle af de lange opkørsler måtte jeg desværre droppe pga mudder, og andre steder var det med nød og næppe det kunne undgåes at stå af i det dybe mudder.

:santa2::rudolph:

Link to comment
Share on other sites

Ikke meget der blev trænet efter juledagene.

Årets start var forhåbentlig ikke et tegn fra de højere magter for efter de første 5 km stod jeg med en punkteret cykel uden at have været smart nok til at tage remedierne med til at kunne skifte slange. :crazy::mad: Så god gåtur hjem igen efter bilen. Rigtig "træls" tur i modvind med delvist regn og lidt slud lige ind i hovedet. Surt!!

Forårets store mål bliver i uge 17 hvor turen går til Mallorca hvor der skal køres en del bjergkørsel i forhåbentligt godt vejr.

For at forberede til turen har jeg meldt mig ind i det nye fittness world center der starter op i Aalborg. Så må jeg se om jeg kan tage mig sammen til at komme afsted til spinning her i løbet af januar og februar. Dette skulle så gerne kombineres med MTB træning og lidt "bjergtræning" på udvalgte ruter hvor man kan køre i ring over de samme bakker flere gange.

Godt nytår!!

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

4/1-2008

Var absolut mest stemt for at smide mig på sofaen efter arbejde men fruen var ret opsat på at komme ind og få testet hendes nye program af inde i Fitness world. Så efter lidt overtalelse indvilligede jeg i at tage med og få trænet lidt.

Der var lang kø foran skranken da næsten alle i øjeblikket er ny tilmeldinger der enten bare skal have udleveret kort eller skal igennem hele indmeldelses proceduren. Så det tog næsten 20 min før jeg var igennem køen.

Nå men fik tilmeldt mig spinning til på onsdag så nu er jeg da igang. Programmet fruen skulle teste var sådan et muscle trænings program ala pump dvs mange gentagelser konstant i en time i varierende øvelser. lidt underligt at stå der kun os to i den ret store sal men ok hun dirigerede og jeg fulgte med efter bedste evne. Kan godt mærke jeg ikke er vant til den form for træning. Cykeltræningen er jo trods alt ret ensidig. Man skal afgjort lige finde ud af hvormeget vægt der skal på stangen til de forskellige øvelser. Havde afgjort en tendens til at tage formeget vægt på ifht antallet af gentagelser.

Men ellers fik vi / hun prøvet anlægget af og konstateret at det fungerer ok. Lyden var sjovt nok en del anderledes end i spinningssalen hvor man godt kan høre at lokalet ikke er akustisk dæmpet. Håber afgjort at det bliver bedre når der kommer lidt folk derind.

Link to comment
Share on other sites

Kom alt for sent op idag så gad ikke bruge tid på at køre til skoven. Besluttede mig istedet for at nyde det relativt gode vejr og snuppe en tur på landevejen.

Pragtfuld vejr og perioder med sol kan jo kun få humøret op her i den mørke tid og så gjorde det mindre at jeg konstant blev "spulet" nedefra pga de manglende skærme. Sidste 20 minutter kune det godt mærkes at man blev lidt gennemkold så ben musklerne mistede lige som lidt power til sidst.

Turen varede ca 1:40 så jeg vil gætte på at distancen var omkring 45 km. Gjorde ikke så meget for at holde højt tempo men ville egentligt bare ud og have noget luft, og løsnet lidt op i bennene der var lidt mærkede efter de mange squats i fredags.

Link to comment
Share on other sites

mandag d 7.1.2008

26 km transport.

Fik så også lige en reminder om at få ryddet lidt op i alle mine reserve slanger ... Da jeg skulle hjem fra arbejde var cyklen flad hvilket ikke var det store problem men begge de slanger jeg havde med som reserve var gamle slanger og den første jeg satte på var faktisk punkteret. Lidt spændende om den næste også var flad men den holdt heldigvis. Problemet er lidt at jeg ofte har rullet dem pænt sammen når de er røget i lommen og hvis lommerne bare er blevet tømt i skabet så kan man til sidst ikke lige huske hvilke der er færdige og hvad der skal enten kasseres eller lappes.

Så dagens task bliver afgjort at få ryddet op i de bunker af slanger der ligger hjemme i skabet og finde ud af hvad der er punkteret og hvad der er brugbart. Det er lidt trælst at stå langt væk hjemme fra og alle ens reserve slanger er hullede.

I aften 9/1 står den på spin og er lidt spændt på hvordan det står til med formen. Det er ved at være meget længe siden jeg sidst sad på en spinning cykel og jeg har ikke prøvet den pågældende instruktør før så jeg ved ikke lige om han er til spin-spin eller landevejs-spin. Håber det sidste men nu får vi se!

Link to comment
Share on other sites

9/1 2008

Og det var heldigvist lige spinning efter min smag uden alt for meget dobbelttakt og konstante stillings skift. Man fik lov at arbejde så sveden stod. Næste gang tager jeg dog timen med der ligger lige før da jeg godt kunne have brugt at køre noget længere.

Det er lidt sjovt når man kører meget udendørs at mærke forskellen på hvad intensitet man kører med for uden dørs har jeg ingen problemer med at brænde helt ud men jeg finder det sværere ved spinning at nå helt op i det røde felt ?? Det kan selvfølgelig osse være et spørgsmål om tilvænning.

Der er booket spinning til lørdag, tirsdag og 2 x onsdag så jeg kommer vidst de fleste af spinnings instruktørerne igennem. Så får vi se hvem der bliver favoritter hos mig. regner endvidere med at snuppe en skovtur søndag eller som alternativ en tur på landevejen.

Link to comment
Share on other sites

Det var ret svært at overtale sig selv til at skulle op af sengen for at komme afsted til spinning ( Og endnu sværere at få ungerne op så de kunne komme i svømmehallen imens vi trænede - onde forældre :devil: ).

Nå men timen gik godt og programmet den her gang var bedre til at komme op og yde max. Det var samme instruktør som sidst hvilket dog var rent tilfældigt. Igen var programmet ok og musikken var egen sammensætning der passede perfekt til programmet. Håber vejret imorgen bliver nogenlunde tørt så jeg kan få kværnet nogle landevejs kilometre i benene.

Link to comment
Share on other sites

søndag 13/1

Dagen startede med et gymnastik arrangement som en slags åbenhus for børn optil 3 klasse og der var rigtigt flot fremmøde. Fik selv lov at hoppe lidt rundt på airtracken før og efter arrangementet så er lidt øm i core musklerne nu. Må nok erkende at jeg er ved at være for gammel og stiv til saltoer flyvspring kraftspring ol. Jeg kan stadig men kan godt mærke at jeg ikke føler mig sikker hvilket gør at man bliver stiv og derfor ikke springer igennem. Var også en lidt svedig omgang da vi skulle have alle 3 kl børnene igennem salto spring da mange af dem havde svært ved at sætte af på airtracken der er dem lidt uvant. Nå r de kikser afsættet er det os hjælpere der skal bære og rotere dem.

Nå men efter middagen bød på 2 runder på min 15 km enkeltstarts runde dog uden at jeg tog tid. Det var bare godt at komme ud og afsted.

Link to comment
Share on other sites

mandag 14/1

ingen træning idag kun de 26 km til og fra arbejde. Fik lige en reminder på vej hjem om hvorfor man ikke skal ligge på hjul efter knallerter. Kunne idag ikke stå for fristelsen da han langsomt passerede mig umiddelbart efter start ved et lyskryds og lagde mig ca 1 meter efter ham, men heldigvist ude til siden. Efter ca 500 meter blev han åbenbart irriteret over det og bremsede hårdt op. Havde jeg ikke kørt ude til siden var jeg uden tvivl hamret op bag i ham.

Eftersom jeg lå ude til siden var det ikke fordi det gjorde mig det store men jeg forstår ikke helt hvorfor man laver handliger hvor andre potentielt kan komme alvorligt til skade?? Men hvad :devil: så kørte jeg da bare fra ham :laugh::devil: hvilket sikkert irriterede ham endnu mere. Men note til mig selv!! LAD VÆRE MED DET PJAT, man kan komme til skade og der er jo ingen grund til unødig provokation.

Er hamrende øm i kroppen idag efter at have sprunget på air track igår. må være alderen der trykker :blush:

Link to comment
Share on other sites

tirsdag 15/1

Planen var en spinnings time og derudover selvfølgelig transport frem og tilbage. Om morgenen fik jeg fornøjelsen af 13 km i regnvejr. Heldigvist har vi et godt tørrrerum på arbejdspladsen så jeg ikke skulle i vådt og klamt tøj når jeg skulle fra arbejde ind og spinne. Kørte kl 16 og sandelig om jeg ikke igen fik fornøjelsen af vand fra oven. Surt! især fordi jegg vidste at jeg nu skulle have det samme våde cykel tøj på igen efter spinning når jeg skulle til og hjem.

Var i spinnings salen ca ½ time før timen skulle starte Så jeg gav mig stille og roligt til at varme op og var allerede godt igang da timen endelig skulle starte.

Jeg havde ikke prøvet instruktøren før og ..... det var nok lidt en skuffelse. Gider ikke gå i detaljer men det var en rodet og usammenhængende omgang med en ulogisk opbygning af programmet. Desværre ligger timen godt rent tidsmæssigt så jeg kommer nok til at tage hendes timer en del gange. :nonono: Jeg havde heldigvist mod sædvane ikke sat mig på foreste række så jeg kørte ret hurtigt minegen variation af det tiltænkte program så udbyttet af timen var som sådan i orden. Det blev trods alt også til 1½ time ialt eftersom jeg tyvstartede inden timen.

Hjemturen ( 16 km ) var som forventet våd og kold og det var så absolut slet ikke sjovt at skulle i det kolde våde tøj efter at være godt gennemvarmet og svedig fra spinningtimen.

Link to comment
Share on other sites

onsdag 15/1

Dobbelt time med først en Spin 1 og sidst en Spin 2. Syntes nu ikke at der var den store forskel på hårdheden af de 2 timer men ok ... man styrer jo selv belastningen så det kan være årsagen. Et eller andet sted tilpasser man sig vel også efter hvorlang tid man skal knokle.

Nå men timerne var ok og selvom det var 2 timer med samme instruktør var de rimeligt varierede. Nogle intervaller gik igen men der var trods alt så meget variation at det ikke blev en ren gentagelse af samme øvelser i en anden rækkefølge.

1. time gik helt som normalt og den første halve time af næste time var der også pænt overskud. Derefter var det ren overlevelse .. Benene var afgjort ramt og trætte.

Næste omgang bliver lørdag men jeg er ikke sikker på med hvilken instruktør da holdet går på skift. Derefter kommer en længere pause med først en uge i tyskland afløst af en uges skiferie. Sidst nævnte glæder jeg mig vildt til. Søndag bliver forhåbentligt et par timer på MTB i hammer bakker men hvis vejret er dårligt muligvist bare en times tid på landevejen istedet.

Link to comment
Share on other sites

Og lørdagen kom og minsanten om ikke instruktøren var den sædvanlige. Iflg planen skulle det have været en anden ...

Det er forsåvidt også ok da jeg godt kan lide det meste af hans timer, men jeg ville nu godt have lidt afveksling også. Som sædvanlig god time men uden de store overraskelser. Er især blevet glad for de stående "ryk op af bjerget". Svarer jo meget godt til hvordan det føles normalt når man prøver at rykke sig fri op af en bakke dvs et par gear op og så fuld skrald på i 20-30 sekunder. Virker langt bedre med den slags spurt end de meningsløse spurter med superhøj kadence der er nogen der bruger.

Iøvrigt sidste log indførsel for de næste 14 dage da turen først går til til tyskland i en uge ( arbejde ), hvorefter turen går til Trysil i Nårve. Der er langt mere sne deroppe i år ifht hvad der har været de sidste par år vi har været deroppe så jeg glæder mig til at komme derop med alle bakker åbne og med gode jumps rundt om som der ikke har været sne nok til de sidste par år.

:w00t:

/4ever - der glæder sig vildt til skiferien ....

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter 14 dages pause fra cardio er det tid at komme igang igen.

Den ene spinnings time det blev til igår ( tirsdag ) blev noget hårdere end jeg havde regnet med. Ikke pga timen men optakten blev lidt mere hektisk end beregnet :bigsmile: Cykel transporten for at få det til at hænge sammen trak lidt tænder ud. Først 15 km hjem fra arbejde og dernæst samme indtil centret. Turen indtil centret blev virkeligt kørt med fuld skrue da jeg var lidt sent på den så jeg var godt varmet op da jeg ankom.

Spinning timen var ikke helt efter mit hovede, og jeg må indrømme at musikken heller ikke helt virker for mig. I de kommende 3 uger har jeg meldt mig til flere forskellige instruktører så må jeg hvem af dem passer mig bedst.

Men status på dagen blev ca 45 km transport + 1 times spinning. Og det skal indrømmes at det føltes hårdt :devil: ovenpå så lang en pause.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 9/2

Ahh efter langs tids pause fra den udendørs cykeltræning gik det hele op i en højere enhed med både godt vejr, tid og lejlighed. Godt 2 timers rundtur i hammer bakker af lidt varierede stier. Enkelte steder havde de seneste "storme" sørget for lidt forhindringer i form af væltede træer så der skal enten findes alternative ruter eller også må vi se om vi kan lave stier rundt om træerne. Erfaringerne siger at det tit tager laaang tid inden træerne bliver fjernet så stierne bliver farbare. Enkelte steder kunne jeg desværre osse konstatere at nogle af stierne bevidst søges sløjfet da de med overlæg var belagt med store grene der gjorde dem ufarbare. Shit happens og der er vel ikke andet at gøre end at finde alternativer.

Rart igen at kunne føle lidt ømme stænger her dagen efter. Sjovt iøvrigt som man hurtigt bliver langsommere i sving på de snoede nedkørsler men man mister åbenbart ret hurtigt en del af følelsen med cyklen. ( Kan selvfølgelig også være alderen der trykker )

Søndag 10/2

Ekstratræning med springholdene og så må vi se hvad energien rækker til bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share