Træning af Biceps


Brunsvigeren
 Share

Recommended Posts

Hvordan kan det være, man aldrig er øm i biceps? Jeg mener selv at når jeg træner biceps, så er det rimeligt intenst, men jeg bliver aldrig øm. Er træning af biceps musklen ikke intens nok? Når jeg træner andre muskler, skal der ikke meget til, at jeg kan mærke det meget dagen efter.

Biceps:

3 x Curl-stang stående a 12 reps

3 x Stående i cablecross stativ a 12 reps (den hvor man hiver armene ind til hovedet)

3 x Preacher Curl i maskine a 12 reps.

Er der evt. noget der skal ændres her?

Det skal nævnes at jeg træner fullbody.

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også det er svært at få doms i bicep, men jeg syns det hjælper at slutte træningen af med et par sæt af 15 i perfekt form, langsomt, og med en lille squeeze pause i toppen af hver rep.

Nu ved jeg godt at mange siger at doms er ligegyldigt for hypertrofi, men det er sgu dejligt at ku mærke gårsdagens træning, som en lille Lovenote, og for mig personligt syns jeg det er en god parameter for min trænings effektivitet :smile:

edit: Sæt = Curls

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig hørt om der skulle være nogen direkte sammenhæng mellem DOMS og hypertrofi. Hvis du alligevel gerne vil opnå DOMS i biceps, så synes jeg du burde køre nogle tunge sæt med kontrolleret eccentrisk fase. Og gerne mange sæt. Prøv med 5*5 i biceps curl med stang + lidt cheat, og se om ikke det skulle hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig hørt om der skulle være nogen direkte sammenhæng mellem DOMS og hypertrofi. Hvis du alligevel gerne vil opnå DOMS i biceps, så synes jeg du burde køre nogle tunge sæt med kontrolleret eccentrisk fase. Og gerne mange sæt. Prøv med 5*5 i biceps curl med stang + lidt cheat, og se om ikke det skulle hjælpe.

Naeej men når man nu har godt ondt dagen efter, så har man da en rimelig god indikation på man har gjort det udemærket - også i forbindelse med eventuel hypertrofi :smile:

Det er da også meget passende at den form for træning (eccentrisk) der giver de værste DOMS også stimulerer mest til hypertrofi :4thumbup:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være, man aldrig er øm i biceps? Jeg mener selv at når jeg træner biceps, så er det rimeligt intenst, men jeg bliver aldrig øm. Er træning af biceps musklen ikke intens nok? Når jeg træner andre muskler, skal der ikke meget til, at jeg kan mærke det meget dagen efter.

Biceps:

3 x Curl-stang stående a 12 reps

3 x Stående i cablecross stativ a 12 reps (den hvor man hiver armene ind til hovedet)

3 x Preacher Curl i maskine a 12 reps.

Er der evt. noget der skal ændres her?

Det skal nævnes at jeg træner fullbody.

Et fullbodyprogram med 3 bicepsøvelser i hvert træningspas!?! :blink:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Synes nu også en enkelt biceps øvelse eventuelt suppleret af noget rowing skulle være rigeligt - og i hvert fald burde det så ikk indeholde 3 curlvarianter (kiggede slet ikke lige på programmet i første omgang) - hvad med noget chin-ups der så kunne supplere en curl eventuelt nogle rows - så må det vidst være mere end rigelig biceps træning i et fullbody :superman:

Link to comment
Share on other sites

Såfremt DOMS i sig selv er en målsætning kunne det være en ide, at kører en øvelse hvor musklen bliver strukket godt ud i bundpositionen. Når vi snakker biceps ville det så være curls på en relativ lav incline bænk.

Hvilket vel ikke er særlig hensigtmæssig såfremt man prøver at holde skuldrende sunde?

Link to comment
Share on other sites

Ville ligge hovedvægten af min biceps træning i rygøvelser og så supplere med én ekstra isolations øvelse for biceps. . . Det burde være rigeligt..

Personligt har jeg haft gode resultater med at køre biceps med en understøtning til albuen. Noget ala Det her!.

Synes det er en god øvelse, idet man ikke så nemt kan "snyde" og fordi man har en kontrolleret bevægelse med fuld ROM.

Bare husk ikke at overstrække i bundpositionen, det kan lynhurtigt udvikle sig til en skade...

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

Ville ligge hovedvægten af min biceps træning i rygøvelser og så supplere med én ekstra isolations øvelse for biceps. . . Det burde være rigeligt..

Personligt har jeg haft gode resultater med at køre biceps med en understøtning til albuen. Noget ala Det her!.

Synes det er en god øvelse, idet man ikke så nemt kan "snyde" og fordi man har en kontrolleret bevægelse med fuld ROM.

Bare husk ikke at overstrække i bundpositionen, det kan lynhurtigt udvikle sig til en skade...

Kunne ik være mere enig med koen. :tongue:

Køre selv al min biceps træning i mine ryg øvelser og tager kun isolerende biceps øvelser med hvis jeg en enkelt gang skulle få lyst!

Link to comment
Share on other sites

Kunne ik være mere enig med koen. :tongue:

Køre selv al min biceps træning i mine ryg øvelser og tager kun isolerende biceps øvelser med hvis jeg en enkelt gang skulle få lyst!

Ja jeg er også enig en god gang 5x5 dødløft, derefter en gang yate rows, og en eller anden pull/row øvelse så kan det allerede mærkes godt i dine gunz, hvis du så giver dem en gang tæv med ez-stangen bagefter så skal du nok få dine DOMS :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Som der står i de overstående posts, er det ikke bevist at der er nogen sammenhæng mellem det at have ømme muskler dagen efter træning, og så det at det vokser.

Men hvis du stadig stræber efter DOMS, skal du varriere meget i dit øvelsesvalg. Jeg synes også at det er relativt sjældent at jeg oplever doms i biceps. Højst sansynligt fordi jeg ikke træner dem specifikt..

Men altså at du ikke oplever DOMS med en så høj volumen, tyder på at du har kørt det samme øvelser i lang tid. Næste gang du er i dit center, så lav nye øvelser. Varrier i antal sæt, gentagelser osv. Så skal du nok få DOMS :4thumbup:

Forresten ville jeg mene at 9x12 sæt til biceps er totalt overkill :P Især hvis du kører fullbody. Så er det jo småperverst!

Link to comment
Share on other sites

Jow, altså jeg træner Mandag, Onsdag, Fredag:

Programmet er som følger:

Bænkpres: 5 x 5 reps

Skulderpres med håndvægte: 3 x 12 reps

Nakke med håndvægte: 3 x 8

Fransk Pres: 3 x 12 reps

Siddende Row (ved ikke lige hvad den hedder): 3 x 12 reps

Siddende Kabel Pulldowns (bag ryggen): 3 x 8 reps

Biceps med Curl stang: 3 x 8 reps

Biceps i Cabel Cross (hvor man trækker til hovedet): 3 x 8 reps

Af og til kører jeg benpres og træner læggen, men det er meget sjældent, da jeg også løber ved siden af.

Det er meget sjældent, at jeg tager Preacher curl, kun hvis jeg lige har lyst.

Nogen der kan give noget respsons? Om jeg har for mange øvelser og om noget skal ændres. Jeg kører ikke dødløft/squat, da jeg synes øvelserne er for teknisk sværre. Desuden har jeg et spørgsmål om hvorvidt man skal træne sit øvre bryst?

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Jow, altså jeg træner Mandag, Onsdag, Fredag:

Programmet er som følger:

Bænkpres: 5 x 5 reps

Skulderpres med håndvægte: 3 x 12 reps

Nakke med håndvægte: 3 x 8

Fransk Pres: 3 x 12 reps

Siddende Row (ved ikke lige hvad den hedder): 3 x 12 reps

Siddende Kabel Pulldowns (bag ryggen): 3 x 8 reps

Biceps med Curl stang: 3 x 8 reps

Biceps i Cabel Cross (hvor man trækker til hovedet): 3 x 8 reps

Af og til kører jeg benpres og træner læggen, men det er meget sjældent, da jeg også løber ved siden af.

Det er meget sjældent, at jeg tager Preacher curl, kun hvis jeg lige har lyst.

Nogen der kan give noget respsons? Om jeg har for mange øvelser og om noget skal ændres. Jeg kører ikke dødløft/squat, da jeg synes øvelserne er for teknisk sværre. Desuden har jeg et spørgsmål om hvorvidt man skal træne sit øvre bryst?

Har du ingen ben? :blink: Det er da det eneste argument der skulle eksistere for at det der er et fullbodyprogram...

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner højst ben 1 gang om ugen, bruger meget tid på at løbe og cykle, så jeg har prioriteret ben lidt lavere en overkroppen.. :D

Der er en undersøgelse, der altid bliver citeret, i sådanne tilfælde. Den viser (sådan løst fra hukommelsen), at overkroppen vokser 30% mere, hvis man også træner underkroppen. Eller på almindeligt dansk: Der er ingen undskyldning for ikke at træne ben. Så hvis du vil have optimal fremgang, skal du i gang med at træne stængerne!

Kast dig over noget fundamenttræning, TJ's fundamenttræning, noget Bill Starr 5x5 eller evt. Rippetoe's begynderprogram. Bare google ovenstående, så burde der dukke noget op, som jeg næsten vil garantere, giver bedre resulater, end det du kører nu.

Link to comment
Share on other sites

Det med både at (vægt)træne ben samt cykle/løbe giver nogle restitutionsdifferencer i tidsregnskabet. Kører selv samme opdeling den del af året der er værd at dyrke cardio udendørs og så må det koste hypertrofi på overkroppen imens.

I øvrigt har jeg selv aldrig DOMS i biceps undtagen efter jeg har scottcurlet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror altså bare det er vigtigt at huske at træne de stænger - jeg skal ikke virke fordomsfuld og bedre vidende, men hvor mange herinde kender ik en der ikke træner ben fordi vedkommende løber og så er det nok?

Man behøves jo heller ik at lave de vilde pumpe øvelser hvis man ik er interesseret i det, men derfor er det stadigvæk vigtigt at få styrke i benene - det vil iøvrigt også kun hjælpe dig med dit løb/cykling etc.

Hvis jeg gerne vil løbe, men skal træne ben, så løber jeg bare om morgenen og træner om aftenen. Det gør nas nogle gange, men det er jo bare NICE :innocent:

Kid A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Slettet bruger
Jeg tror altså bare det er vigtigt at huske at træne de stænger - jeg skal ikke virke fordomsfuld og bedre vidende, men hvor mange herinde kender ik en der ikke træner ben fordi vedkommende løber og så er det nok?

Man behøves jo heller ik at lave de vilde pumpe øvelser hvis man ik er interesseret i det, men derfor er det stadigvæk vigtigt at få styrke i benene - det vil iøvrigt også kun hjælpe dig med dit løb/cykling etc.

Hvis jeg gerne vil løbe, men skal træne ben, så løber jeg bare om morgenen og træner om aftenen. Det gør nas nogle gange, men det er jo bare NICE :innocent:

Kid A

Heysan ... jeg ville gerne lige høre om noget : jeg træner for at blive stranmmet op, det gør jeg så 3 gange om ugen 1 dag ryg+triceps, 1 dag bryst+biceps 1 dag ryg+bryst+tri og bi ceps.. men træner heller ikke ben, da jeg spiller forbold 1 gang om ugen og løber 1 gang om ugen .. men ville sq gerne for trænet de stænger ... ville 2 øvesler være nok ????????? (håber det var til at forstår) :o)

Link to comment
Share on other sites

Der er en undersøgelse, der altid bliver citeret, i sådanne tilfælde. Den viser (sådan løst fra hukommelsen), at overkroppen vokser 30% mere, hvis man også træner underkroppen. Eller på almindeligt dansk: Der er ingen undskyldning for ikke at træne ben. Så hvis du vil have optimal fremgang, skal du i gang med at træne stængerne!

Kast dig over noget fundamenttræning, TJ's fundamenttræning, noget Bill Starr 5x5 eller evt. Rippetoe's begynderprogram. Bare google ovenstående, så burde der dukke noget op, som jeg næsten vil garantere, giver bedre resulater, end det du kører nu.

Det er noget af en tilsnigelse du fyrer af her... Den undersøgelse vil jeg sku gerne læse!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share