Hvilket niveau synker man til hvis man ikke træner


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte på, at hvis man ikke styrketrænede i et godt stykke tid - F.eks. 6 måneder. Hvilket niveau ville man så være på. Ville det være rent genetisk bestemt. For man mister jo ikke al musklemassen.

Hvis man ikke træner i relativ lang tid, hvordan bestemmes ens styrkeniveau så? På kosten eller genetikken eller hvad?

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Uden at være den store ekspert, vil jeg gå ud fra at man mister workcapacity og neurale adaptationer forholdsvist hurtigt, mens muskelmassen forbliver i længere tid. Dette er også afhængig af, hvad du laver i stedet af sport.

Dvs, med mindre man taber sig og mister muskelmasse herigennem, eller lever i total inaktivitet, så bevarer man den ekstra muskelmasse i et godt stykke tid (½ år er vist ikke skudt helt ved siden af). Men der er nok en vis styrketilbagegang, afhængig af hvor gode neurale adaptationer man havde før.

Mange føler, de mister selve muskelmassen, når de holder op med at træne. Ofte skyldes denne fornemmelse ekstra fedt, som man tager på (gerne 1-2 kg), som forringer ens definition.

Link to comment
Share on other sites

AF har ret i at work capacity er det man først mister. Det går lynhurtigt. 1 uges tid eller 2, og man er stort set totalt nybegynder igen :D Det kommer dog hurtigt igen. Den neurale tilpasninger er det næste som står for skud. Der går dog lidt længere tid. Muskelmassen er det sidste som ryger. Dog er det temmeligt usansyneligt at man kan bevare størstedelen i op til et ½ år. Jeg vil tro det begynder at gå stærkt efter 1 måneds tid. Det kommer selvfølgelig også an på hvor stor muskelmasse man har opbygget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jørgen> Er du da holdt op med at træne - jeg kan se du ikke har skrevet i din logbog i en måned.

Nej nej, det er jeg ikke. :) Har bare ikke rigtig haft lyst til at skrive i min log af mere personlige årsager. Desuden skriver jeg alle træningspas ned på papir.

Jeg ville bare gerne vide hvad jeg egentlig får ud af træningen, og hvordan jeg er stærkere end hvis jeg slet ikke trænede.

Link to comment
Share on other sites

Knogler bliver ikke større ved træning. Men knoglemineral densiteten bliver forøget. Det vil sige at knoglerne bliver mere kompakte. Dog kræver det tung træning. Det er ikke noget man opnår ved lidt armbøjninger og kropshævninger. Der er blevet lavet undersøgelser på japanske styrkeløftere, som viser at deres knoglemineral densitet er forøget. Så der skal store tunge øvelser til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg prøver at skære det ud i pap. Forestil dig din lårbensknogle som et rør fyldt med vat. Vattet er ikke presset sammen på nogen måde, så der er en vis "luft" mellem vattet. Når man træner tung squat, dødløft osv. så bliver "vattet" "presset" "sammen" så der bliver plads til mere "vat". Røret bliver ikke større, men vattet får en større densitet. Forestil dig nu vattet som knoglens mineral indhold. Når jeg så siger at knoglen ikke bliver større, men opnår en højere mineraldensitet, så skulle du gerne vide hvad jeg snakker om nu ;)

Måske andre har en bedre analogi :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Uden at være den store ekspert, vil jeg gå ud fra at man mister workcapacity og neurale adaptationer forholdsvist hurtigt, mens muskelmassen forbliver i længere tid. Dette er også afhængig af, hvad du laver i stedet af sport.

...

Hvad betyder

neurale adaptationer?

og hvad er workcapacity?

Link to comment
Share on other sites

Neurale adaptationer er tilpasninger i nervesystemet.

Work capacity, er din evne til at tolerere en vis arbejdsbyrde. Når man starte med at træne bliver man måske øm af 2 tunge sæt. Efter nogen måneders træning kan man lave 5 tunge sæt uden at blive nævneværdig øm. Det skyldes en opbygning af kroppens work capacity, eller på dansk arbejdstolerance.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Work capacity, er din evne til at tolerere en vis arbejdsbyrde. Når man starte med at træne bliver man måske øm af 2 tunge sæt. Efter nogen måneders træning kan man lave 5 tunge sæt uden at blive nævneværdig øm. Det skyldes en opbygning af kroppens work capacity, eller på dansk arbejdstolerance.

O.k. det opbygger man også ret hurtigt ikke?

Den første gang jeg trænede (omkr. 1 august) var KLART den hårdeste jeg har prøvet i denne omgang. Nu er det meget sjældent at jeg bliver øm. Det er altså mit "arbejdstolerance" der er øget?

Og det har ikke meget med hverken styrke eller udholdenhed at gøre???

Neurale adaptationer er tilpasninger i nervesystemet.

Thomas

O.k. men det forstår jeg stadig ikke.

Hvad er det for tilpasninger - jeg mener, hvad gør det godt for? Altså "hvordan føles neurale adaptationer"?

Link to comment
Share on other sites

Bill Pearl:

One of the key points of my weight-training philosophy is that the training has to become a part of your daily regimen. You cannot back off from it. Your body loses strength at a rate of about 5 percent every 72 hours that you don't exercise, which is a very rapid regression. For example, if you work out for six months and then lay off for six months, all the gains and health benefits that you achieved will be gone.

Citatet er fra Bill Pearls hjemmeside (www.billpearl.com -->programs-->Month 2 - Beginner). Det går altså virkelig deprimerende stærkt! Han siger dog ikke noget om hvor stor del af ens muskelmasse man bevarer og hvor længe...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Joergen, et af de tre-fire seneste numre af Workout og Fitness uddyber præcis hvad der tabes (i henhold til undersøgelser) af både masse og kondition ved pauser og sygdom. Meget interessant læsning. Det går ret stærkt med både kondition og muskelmasse - men en af dem lod sig opøve hurtig og blev bedre, end før pausen, når man genoptog træningen. Se, jeg kan ikke lige huske det, og er for doven til at finde bladet...... <_<

Link to comment
Share on other sites

Joergen, et af de tre-fire seneste numre af Workout og Fitness uddyber præcis hvad der tabes (i henhold til undersøgelser) af både masse og kondition ved pauser og sygdom. Meget interessant læsning. Det går ret stærkt med både kondition og muskelmasse - men en af dem lod sig opøve hurtig og blev bedre, end før pausen, når man genoptog træningen. Se, jeg kan ikke lige huske det, og er for doven til at finde bladet...... <_<

Thanks anyway :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share