Kål suppe kuren


DaDane
 Share

Recommended Posts

En af mine kammerater beskrev en kål-suppe kur for mig.

Ideen var at man gik på en ret stram kur i 7 dage og tabte omkring 4-7 kg på det. Dette kunne så evt. gentages.

Jeg har søgt lidt på det og fundet

The Cabbage Soup Diet og andre lignende links.

Er der nogen af jer der har prøvet det - og kan det anbefales.

Jeg har forstået at jeg skal lave om på min kost og/eller arbejdsmængde for at få et varigt vægttab (og er i gang - se min log). Men dette kunne måske give mig et rigtigt godt ryk i den rigtige retning - eller hvad?

Jeg har ikke analyseret kuren endnu, men det ser ud til at den er MEGET lav i protein - og dermed nok også spiser en del muskler???

Det jeg kan se det "fede" i ved kuren er at man HURTIGT taber en del. Men hvis jeg taber 3 kg. muskler og 2 kg. fedt så er det uinteressant.

Et anden "snyde"-kur (med snyde-kur forståes en kur som jeg ikke kan fortsætte og som giver en kortvarrig fordel som ikke rigtigt kunne opnåes uden) som måske kunne bruges var at erstatte aftensmåltiden med en liter Cheasy A-38 / Yughurt - vil det være bedre/ringere? (Både mht tab af fedt og muskel tab/vækst)

Og ja jeg ved godt at jeg er utålmodig og ja jeg ved godt at jeg har et rimeligt vægttab (7,5 kg på knap 3 mdr).

Link to comment
Share on other sites

Det lyder fuldstændigt sindsygt.

Jeg vil kraftigt råde dig til at lade være med at prøve den.

7 kg. på 7 dage er sku for vildt, tænk - at herinde anbefales der et MAX vægttab på 500 g. ugentligt, for at undgå at det ud over muskelmassen, så kan du vel godt se at det lyder for vildt det der, det ville HELT KLART tære MEGET på din muskelmasse, så hold dig fra sådan noget ævl.

Gå efter et vægttab på som nævnt en 500 gram. ugentligt så er der meget små chancer for at det vil gå ud over muskelmassen.

Det tager den tid det tager, men du vil helt klart blive mere glad for resultatet i den sidste ende - TRO MIG ;)

Link to comment
Share on other sites

7kg vægttab = Energiunderskud på 30.000 kjoule * 7 = 210.000 kjoule.

Det kan ikke lade sig gøre at tabe 5-7kg fedt på den tid, når man regner med en gut som dig sandsynligvis har et stofskifte på omkring 10.000kjoule om dagen.

Jeg forstår din utålmodighed, men skal det være et vedvarende vægttab, så er du allerede på rette vej.

Men vil du ætse dine muskler væk med (afskyelig) kålsuppe, så kan kuren muligvis være en god ide. :D

Link to comment
Share on other sites

Der er nu noget om det, selvom tallene du nævner er for høje... Tallene for en typisk slankekur som den (Brugt før bestemte operationer på sygehuse) kan man tabe sig fra 2-4 kg... Taber man sig mere end 5 kg er der noget galt... Min fætter har brugt den, og har tabt sig en del. Det gælder jo bare om at æde så meget man vil af den der suppe (Som i øvrigt kan laves af mange forskellige grønsager, og krydres efter behag) og ikke spise andet... Morgen, middag, aften og mellemmåltider... Kun denne suppe... Hans tab af muskelmasse har altså ikke været så slemt at han ikke kunne nå at opbygge hele lortet inden han ville have været færdig med 0,5 kg i ugen kure...

Det eneste problem var at man meget langsomt skulle stoppe kuren for ikke at tage på igen, så man skulle regne med flere uger hvor man spise både suppe og "mad" og så mindre og mindre suppe og mere og mere mad+motion... Han var i hvert fald glad for det...

Link to comment
Share on other sites

Cheat>> At tabe et kilo fedt kræver et energiunderskud på ~30.000 kjoule. At tabe 5kg kræver altså et energiunderskud på 150.000 kjoule.

Med et basalstofskifte som mit forbrænder jeg ca. 10-11.000kjoule om dagen. Hvis jeg forbrænder yderligere 5000 kjoule en dag er det nogenlunde realistisk sat, hvis jeg dyrker lidt motion.

Dvs. jeg forbrænder på en uge ca. 75.000 kjoule. Hvis jeg HELT lod være med at indtage energi i en uge kunne jeg altså skabe et energiunderskud på ca. 75.000 kjoule - et godt stykke fra 150.000 kjoule.

Ud over at det slet ikke kan lade sig gøre at skabe et energiunderskud på 150.000 kjoule om ugen, så er der et andet aspekt. Sulter du dig og/eller taber muskler, så vil kroppen forsøge at tilpasse sig - gå i sultemode. Dette vil betyde hvilestofskiftet nedsættes. Ergo kan man spise endnu mindre end før kuren, inden man kommer i energioverskud og begynder at tage på igen.

Derfor er kålkuren, citronkuren, rabarberkuren møddingkuren og hvad de alle sammen hedder - bras.

Link to comment
Share on other sites

Cheat> Gider du ikke lige begræse dig en smule en gang imellem? ;)

Oven for dit indlæg er der opremset en række gode argumenter der påpeger, at den kur objektivt set er en dårlig ide - så disker du op med en historie om din fætter, en historie som intet bidrager til afklaring af spørgsmålet. Du vil gerne bidrage - fint - men der må gerne være noget i det!

Hermed opstillet et krav som jeg mener er rigtigt at stille - men som jeg sikert ikke altid selv har levet op til - men jeg forsøger B)

Link to comment
Share on other sites

Cheat> Gider du ikke lige begræse dig en smule en gang imellem?

Oven for dit indlæg er der opremset en række gode argumenter der påpeger, at den kur objektivt set er en dårlig ide - så disker du op med en historie om din fætter, en historie som intet bidrager til afklaring af spørgsmålet. Du vil gerne bidrage - fint - men der må gerne være noget i det!

Der ramte du efter min mening sømmet lige på hovedet Arne ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke påstå at det her er noget jeg ved en del om, men jeg kan lige komme med en bemærkning...

Inden jeg skulle i millitæret begyndte jeg at træne ordentligt.. D.v.s. med et mål om at vokse og tage på i muskler.. Det gjorde jeg så. Da jeg så kom i milli fortsatte træningen, men på en lidt anden måde selvfølgelig.. Ligemeget. Det jeg vil frem til er at på de første 14 dage tabte jeg mig 8 kilo p.g.a alt for lidt mad og alt for meget løb her og der. Og jeg mistede stort set ingen styrke.. Jeg mistede en masse fedt. På 14 dage..

Så blev der drukket lidt for mange øl og spist en masse mad i weekenden og jeg tog det hele på igen i løbet af et par måneder..

Efter 3 måneder kom så rekrutturen. Denne gang tabte jeg 6 kilo på 5 dage... Igen uden noget mærkbart på min muskler... Det eneste jeg gjorde i den uge var at løbe og gå hele tiden og iøvrigt leve af et minimum...

Det er nok ikke den bedste måde at tabe sig på, men det kan altså lade sig gøre at sulte ekstremt i en uge...

Og jeg kan altså ikke tro at muskler bygget op igennem lang tid bare skulle kunne "forsvinde" så hurtigt...

På samme måde vil jeg heller ikke mene at man kan smide meget mere ved at sulte sig i endnu længere tid... Og det kan jo også sagtens gøres uden at man skal sulte...

Som sagt er det ikke noget jeg ved noget om.. Det er kun for at fortælle at man kan tabe sig rimelig meget på kort tid... :wave:

Link to comment
Share on other sites

:retard: :retard: :retard: :w00t::w00t::w00t: :)

Det lyder altså meget usandsynligt Skumhest!!!

Vi tager den igen (KJ har allerede forklaret det én gang - men vi tager den gerne ingen)

Et kg fedtvæv indeholder ca 30.000 kj.

Et normalt aktivt stofskifte ligger på 10.000-15.000 kj (bredt angivet).

Du siger 6 kg på 5 dage!!!

Det er = 180.000 kj.

I samme periode kan du maksimalt tabe 75.000 kj gennem dit aktive stofskifte, såfremt det du intet spiser. Med andre ord skal du forbrænde 105.000 kj på 5 dage = 21.000 kj/dag. :w00t::w00t::w00t: (og det vel at mærke unden at indtage et gram føde).

21.000 kj/dag !!!!!!!! For at sætte tingene lidt i perspektiv, så svarer det til ca. 11-13 timers gang om dagen, 7 timers frisk motion om dagen eller 5 timers højintensiv træning om dagen. Meget usandsynligt (og endog på tom mave)

Dine 8 kg på 14 dage er mere spiseligt. Men det er godt nok ekstremt stadigvæk - så ekstremt at jeg ikke tror på det. Måske skulle jeg ikke sige "at jeg ikke tror på dig", men derimod "at det nok ikke kun er fedtvæv, der er forsvundet på disse 14 dage"

:)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13> Du skriver at det vægttab ville svare til 11-13 timers gang om dagen...

Jamen så passer det hele jo fint.. Der bliver jo gået ekstremt meget på en rekruttur og spist meget meget lidt mad.. Den første dag var der INTET mad overhovedet.. Anden dag en kvart skive rugbrød med makrel om morgenen og tre gulerødder om aftnen.. Og det var ca. i den stil hele vejen..

Jeg er da slet ikke i tvivl om at det nok ikke er særlig godt at tabe sig på den måde og heller ikke særlig behageligt. Det eneste jeg mener er at det kan lade sig gøre..

Og til dig Thomas J... Ok.. Der ryger også muskelmasse, men det var altså ikke noget jeg kunne mærke.. Og slet ikke i forhold til hvor meget jeg havde tabt af fedt... B)

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være det ikke hænger sammen kaloriemæsssigt, men det er altså muligt at tabe sig en helvedes masse på kort tid. Hvor meget muskelmasse der forsvinder og hvor sundt det er, er en anden snak.

Da jeg selv var genindkaldt for et par år siden, åd jeg alt hvad jeg kunne komme i nærheden af, men tabte mig alligevel 5kg på en uge.

Jeg blev da også mindre/svagere, men massen og styrken kom hurtigt igen, og fedttabet var der stadig.

Man skal lige huske på at soldaten befinder sig udendørs hele tiden og tit fryser=bigtime kalorieunderskud.

Madforsyningen er ikke særlig god, så der er altid kalorieunderskud.

Man slæber rundt på min 15kg oppakning i form af basis,hjelm,gevær og andet hvis man er "heldig".

Søvn er en by i rusland og man bevæger sig tit en hel masse.

Jeg ved ikke om de ovennævnte faktorer kan få regnestykket til at hænge sammen, men alene det at skulle holde kropstemperaturen oppe en uge udendørs om vinteren er noget der koster kalorier bigtime.

Link to comment
Share on other sites

Siger ikke jeg ikke tror på jer - men her er lige et par kommentarer:

Skumhest -> Jeg har aldrig været i militæret. Men er du sikker på I virkeligt gik SÅ meget HVER dag!?!?!?!?! Har da hørt om disse skrækkelige stroppeturer (er det ikke det det hedder). Men vel ikke hver dag. Det kan et gennemsnitligt menneske uden træning da slet ikke holde til!

Crawdaddy ->

Man skal lige huske på at soldaten befinder sig udendørs hele tiden og tit fryser=bigtime kalorieunderskud.
Det er altså ikke helt rigtigt. Det er rigtigt, at man forbrænder mere i koldt vejr end i varmt. Men det er ikke bigtime tal vi taler om. Du skal nok ikke regne med at dit samlede aktive (minus motion/gang) stofskifte forhøjes med mere end 5 %, hvis man står (meget) koldt i lang tid. :) (PS: Det er simpel fysik, men gider ikke lige regne det ud her)
Madforsyningen er ikke særlig god, så der er altid kalorieunderskud.

Man slæber rundt på min 15kg oppakning i form af basis,hjelm,gevær og andet hvis man er "heldig".

Søvn er en by i rusland og man bevæger sig tit en hel masse.

jeps, det taler sikkert for store vægttab :) Men SÅ store - hmmmmm, jeg tvivler stærkt :)

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13> Man går utrolig meget på sådan en tur og løber,svømmer, springer, klatrer, kravler, graver og bliver stresset og presset til det yderste.

Og ja det er stort set hele døgnet. Vi sov vel højst 3-4 timer om natten, afbrudt af vagter.. Den sidste nat var der ikke tid til at sove. Det er vanvittigt og man tror ikke det er muligt at køre sig selv så langt ned på så kort tid, men det er det...

Det er faktisk ret fedt at prøve selvom det er noget lort når man står i det...

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke finde rundt i debatten...

Bliver der påstået at det IKKE kan lade sig gøre at tabe 5-6 kg. på en uge - under nogen omstændigheder?

Det er klart det ikke er fedt, men også muskelmasse og nok også noget væske...meeeen....man har nu set og hørt om folk emd sådanne vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lige suplere med at vi var på en anden øvelse hvor vi skulle grave skyttegrave. På den øvelse var der rigeligt med mad og væske...

Jeg drak 10 liter vand og spiste 15 skiver rugbrød med spegepølse. Indenfor fire timer... Og havde ikke den mindste trang til et toiletbesøg.. Det må jo betyde at det hele blev forbrændt.. Nu ved jeg ikke lige hvor meget energi det er men det var på fire timer.. Det andet er en uge og der er intet mad.. Og så må kroppen jo tage energien et andet sted fra...

Link to comment
Share on other sites

LAWMAN -> selvfølgelig kan man tabe 5-6 kg på en uge, men så er det ikke kun fedt der mistes, men derimod også rigtigt meget væske. ;)

Skumhest -> Aktivitetsniveauet i hæren - hmmmmm, lyder godt nok vildt :w00t: , men skidt så siger vi det. Har dog svært ved at se hvordan en gennemsnitlig utrænet værnepligtig har en arbejdskapacitet og restitutionsevne på højde med en elite-motionist-udøver. ;)

4 timers hårdt arbejde = 15 skiver rugbrød. Hmmm, det lyder ikke så urimeligt. Den kan jeg godt købe :)

Jeg skal dog lige have min skepsis med, derfor:

Men, men, men, men, men, hmmmmmmmmmmmmmmmm, hmmmmmmmmmm, hmmmmmmmmmmmm, bobbob, bobbob, bobbob, bobbob, hmmmmmmmmmmmmmmm, !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, hmmmmmmmmmmmm, ææææhhhhhhhhhhhhhhhh, hmmmmmmmmmmm

Ahh - det hjalp :D :lol: :D

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ikke helt rigtigt. Det er rigtigt, at man forbrænder mere i koldt vejr end i varmt. Men det er ikke bigtime tal vi taler om. Du skal nok ikke regne med at dit samlede aktive (minus motion/gang) stofskifte forhøjes med mere end 5 %, hvis man står (meget) koldt i lang tid.  (PS: Det er simpel fysik, men gider ikke lige regne det ud her)

Jeg kan kun tale ud fra egen erfaring, samt udfra hvad jeg har kunnet se på andre efter en uge i sneen. Kulde tærer utrolig meget, så jeg er ikke helt sikker på at 5% holder helt. Det er næsten 24 timer/døgn vi taler om.

Når man kommer hjem efter sådan en uge, kan man godt stramme bæltet et par huller mere end normalt, også selvom jeg var i god fysisk form og havde en fornuftig fedtprocent. En gang vi var på øvelse i 12 dage, røg der også en 4 kg, selvom der ikke var meget at tage af. Om det kan lade sig gøre, selvfølgelig. Spørgsmålet er bare hvor meget af det der er reel masse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share