QueenPearls Toughness Training


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

Så vejer vi det samme nu. :biggrin: Lækkert at læse, at det går den rigtige vej med vægten. :4thumbup: Du kæmper godt nok også for det.

Jeg er begyndt på kreatin samt endnu flere flydende kcal end før, så nu er jeg da over 62 kg igen. Besluttede, at jeg var for doven til at tælle kcal. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skal du ikke have nogle dage inden stævne hvor du fylder dine glykogendepoter? Ud fra senedte udregning ser det nemlig ikke ud til at du har tat den vægtstigning med.

Ellers er jeg MEGET imponeret over aktivitetsniveauet. Pas på du ikke brænder ud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke have nogle dage inden stævne hvor du fylder dine glykogendepoter? Ud fra senedte udregning ser det nemlig ikke ud til at du har tat den vægtstigning med.

Ellers er jeg MEGET imponeret over aktivitetsniveauet. Pas på du ikke brænder ud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Hvordan vil du gøre det i praksis? Gå et eller to kg under den vægt der skal vejes ind på?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du gøre det i praksis? Gå et eller to kg under den vægt der skal vejes ind på?

Hendes problem er jo, at hun skal vejes ind lige inden kampen.

Da sporten er så udholdenhedsbetinget, så er det minimale muskeltab hun vil opleve, ved at smide et kg ekstra, formodentlig være bedre end halvtomme carb-depoter eller at være en smule dehydreret.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke have nogle dage inden stævne hvor du fylder dine glykogendepoter? Ud fra senedte udregning ser det nemlig ikke ud til at du har tat den vægtstigning med.

Ellers er jeg MEGET imponeret over aktivitetsniveauet. Pas på du ikke brænder ud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Jeg ved ikke hvordan Shanti plejer at gøre det ved stævne, men mig og mine klub kammerater plejede at køre ret tømte i depoterne og fyldte bare på med hurtige kulhydrater mellem runderne. Siden man ikke er i gang så længe per runde, kan det sagtens lade sig at gøre.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvordan Shanti plejer at gøre det ved stævne, men mig og mine klub kammerater plejede at køre ret tømte i depoterne og fyldte bare på med hurtige kulhydrater mellem runderne. Siden man ikke er i gang så længe per runde, kan det sagtens lade sig at gøre.

Hvis det virker for jer. :smile:

Syntes bare personligt, at det ofte først er dagen efter, at man kan mærke det ekstra kcal indtag.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Onsdag

Som jeg skrev tidligere, ville i dag blive spisedag - og hvilken bedre måde at udnytte det på, end at træne "lidt" ekstra :wink:

Kæmpe morgenmad (over 3 omgange!):

Pære og banan yoghurt

Æble, nektarin, 35g havregryn

1 stk rugbrød med ost

1 riskiks

150g fromage frais med 1 Active Greens Chocolate Food Bar

Træning 1

Front squat - Smolov Jr., Dag 4

30kg, 7

40kg, 5, 2 sæt

47kg, 3, 10 sæt

Tungt! :tongue: Men godt!

1,5 times pause og 2 shakes senere...

Træning 2

BJJ i Malmø. Mig, to sortbælter, og en wunder-kid på 16 som er blåbælte men mega mega god og teknisk. Vi kørte en masse runder a 3 min situationssparring på 100% - ret hårdt, når jeg på ingen tidspunkt kan slappe af da alle tre jeg kørte med var så gode. Sluttede af med 2x5 min med en af sortbælterne, ham som jeg altid tager og træner med i Malmø. Havde faktisk en rigtig rigtig god træning - passeret guarden på en af sortbælterne, blev slet ikke submittet, og gav dem ret meget besvær. :superman:

Kan også mærke det er dejligt at kunne træne hårdt lige nu, uden at decideret træne konkurrencetræning! Giver mig meget mere psykisk ro og plads til at lave og lære. :4thumbup:

1 shake, Grøntsager + æg, hytteost + avocado, lille marzipanbrød, og 1,5 times på Bryggen senere...

Træning 3

Underviste BJJ i 3 timer ca. Basistime, almindelig træning, og kørte lidt ekstra teknik med hende blåbælte pige som er på besøg. Var med til noget af sparring, et par omgange, men ikke så meget som jeg havde regnet med, turen i Malmø kunne mærkes ret meget.

Transportcyckling

15km

Aftensmad: grøntsager + seitan

Kcal ca.: 2600 :tongue:

Spændt på at se vægten i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke have nogle dage inden stævne hvor du fylder dine glykogendepoter? Ud fra senedte udregning ser det nemlig ikke ud til at du har tat den vægtstigning med.

Ellers er jeg MEGET imponeret over aktivitetsniveauet. Pas på du ikke brænder ud. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Nej, det skal jeg ikke. :smile: Er vant til at kæmpe på forholdsvis tomme depoter, eneste gang hvor jeg spiste ekstra op til og fyldte dem op var jeg mere træt under stævnet! :crazy:

Skal nok lade være med at brænde ud. Prøver at tage mig sammen til at tage nok hviledag, synes jeg er nogenlunde (?? men heller ikke mere) til at lytte lidt efter kroppen og når den har brug for pause, så tager jeg hviledag. Er lidt mutant på den måde at jeg har gode restiuttionsevner og kan klare ret meget træning!

Ang. vægt:

- I BJJ kommer jeg til at kæmpe fremover i -64kg med Gi'en, den vejer 2kg, og min kamp tid er 7 min, og bliver vejet ind lige før første kamp. Så der ligger jeg fint, og har ikke behov for at have fyldte depoter.

- I SW skal jeg jo ligge i -60kg. Har et par timer fra indvejning til kamp - måske faktisk natten over til de helt store stævner. Nej, jeg regner bestemet ikke med at smide 3kg fedt mere så jeg kan ligge på 59kg, det tror jeg simpelthen er en urealistisk vægt for mig at holde. Planen er som sagt de 61kg. De fleste cutter så væske og ikke spiser noget det sidste døgn, måske mere, kæmper på tom mave og netop fylder på med hurtige kulhydrater. Kamptiden kommer til at ligge på 10min - final måske 16 eller 20min :crazy: Jeg regner med at hvis jeg kun skal smide 1kg, så at jeg kan smide det og måske stadig få 1000kcal dagen hvor jeg skal smide (altså dagen før stævnet). Så har jeg mindst 3 timer efter indvejning til at fylde på i væske og i kulhydrater. Udover det, så smider jeg tit 1kg helt spontant inden stævner - ingen ide hvorfor, adrenalinen måske. Og sådan som jeg kører diæt nu, så regner jeg ikke med at når jeg spiser normalt igen, at stige med mere end ca. 500g. Men det må jeg se til den tid, uanset hvad skal min hverdagsvægt nu ligge mellem 61kg og 62kg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg sige. 1 omgang Smolov Jr., 4½ times BJJ og 15km cykling. Det er fandeme ike normalt! :laugh:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Altså....det var jo ikke 4,5 times BJJ, jeg underviste jo en del - så det var vist kun ca. 2 timer...

(men jeg kunne godt finde på at træne 4,5...) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hendes problem er jo, at hun skal vejes ind lige inden kampen.

Da sporten er så udholdenhedsbetinget, så er det minimale muskeltab hun vil opleve, ved at smide et kg ekstra, formodentlig være bedre end halvtomme carb-depoter eller at være en smule dehydreret.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Afhængig af niveau (og det er jo højt i det her tilfælde), så er man simpelthen for lille til vægtklassen hvis man kan gå et helt kilo under, og de fleste erfarne kampsportsudøvere er jo konditioneret til at kæmpe efter vægttab. Formen er simpelthen så god at man kan give den fuld gas hele kampen, selvom man mister lidt udholdenhd. Teoretisk set ikke optimalt, men i virkeligheden er det det der virker bedst for de fleste. :smile:

Edit: Og QP er tydeligvis en mutant der ikke ved hvad udmattelse er :smilerock:

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Afhængig af niveau (og det er jo højt i det her tilfælde), så er man simpelthen for lille til vægtklassen hvis man kan gå et helt kilo under, og de fleste erfarne kampsportsudøvere er jo konditioneret til at kæmpe efter vægttab. Formen er simpelthen så god at man kan give den fuld gas hele kampen, selvom man mister lidt udholdenhd. Teoretisk set ikke optimalt, men i virkeligheden er det det der virker bedst for de fleste. :smile:

Har I prøvet den "påstand" af på en løbetest, eller kan I henvise til et forsøg, der siger, at det er bedre at kæmpe i halvtomme carb-depoter end at gå et kg ned (og dermed siger jeg ikke, at jeg her ret)? :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Har I prøvet den "påstand" af på en løbetest, eller kan I henvise til et forsøg, der siger, at det er bedre at kæmpe i halvtomme carb-depoter end at gå et kg ned (og dermed siger jeg ikke, at jeg her ret)? :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Nu er det jo ikke løb der konkurreres i, så jeg har svært ved at se relevansen?

Desuden så missede du pointen, nemlig at man ikke kan gå længere ned end vægtgrænsen. Kan man det, så kæmper man sandsynligvis en lavere vægtklasse.

Min erfaring siger mig desuden, at man kan træne sig op til at dræne sig helt ned, og så komme hurtigere til kræfter end "normalt." Det er nok en blanding af at kroppen vænner sig til, plus at man f. eks. er i form til at gå flere runder end man rent faktisk skal. Er man klar til at gå 8 runder uden vægttab, kan man stadig gå fire efter.

Igen, jeg giver dig ret i det ikke lyder smart, men det er faktisk det der virker bedst IRL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om du misforstår mig, for jeg siger ikke hun skal veje ind et kg under på selve dagen. De fyldte glykogendepoter sørger jo netop for, at vægten holdes oppe, og de fleste vil sagtens kunne smide et kg fedt (siger ikke at det er tilfældet her).

Sorry for logspam. :smile:

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om du misforstår mig, for jeg siger ikke hun skal veje ind et kg under på selve dagen. De fyldte glykogendepoter sørger jo netop for, at vægten holdes oppe, og de fleste vil sagtens kunne smide et kg fedt (siger ikke at det er tilfældet her).

Sorry for logspam. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Det Pugilist mener er, at hvis man kan veje ind i en vægtklasse med fyldte glykogen-/væskedepoter, så burde man i stedet rykke en vægtklasse ned, da man sandsynligvis så er for lille i vægtklasse. Man kan mene hvad man vil om det, men det er bare et fact, at langt de fleste cutter vægt - og nogen rigtig meget.

Der er mig bekendt ikke lavet noget forsøg med indvejning samme dag som kampen, men ved, at der er lavet flere med indvejning dagen før. Kenneth Jay har bl.a. lavet med Mark O Madsen.

Link to comment
Share on other sites

Logspam er helt i orden, når det er noget relevant. :smile:

For at være super diplomatisk (ligners ellers ikke mig!), så SaintPauli og pugilist, I har faktisk begge to ret.

Så vidt muligt prøver folk jo at ligger lidt under grænsen til deres vægtklasse så de kan spise dagen før/på dagen - også selv om de cutter lidt/meget ned. Jo mere de cutter, jo mindre kan dette lade sig gøre. Grunden til at nogle godt kan ligge lidt under grænsen uden så at presse sig en klasse mere ned, er fordi kg-intervallerne i vægtklasserne er nogle gange ret store (større end i boksning, tror jeg?i hvert fald prof boks). I BJJ for mænd er intevallerne omkring 6kg, og i SW er det 11kg, i MMA ca. 6-7kg. Kvinderne har ca. 5kg intervaller.

Omvendt er der nok nogle, der cutter væske unødvendigt - enten fordi de er for "doven" til at ligge konstant for langt nede i vægt, eller rent faktisk ikke har styr nok på kosten til at gøre det.

Jeg har pt. ingen planer om at gå rundt med en hverdagsvægt på 59kg når jeg er vant til at ligge på 66kg, uanset hvad skal jeg først se hvordan kroppen, hormonerne mv reagerer på 61kg - og kan jeg ligge på 59kg, ville jeg jo være fristet til at smide lidt mere muskel på og igen cutte i væske - it's the name of the game!

Link to comment
Share on other sites

For at være super diplomatisk (ligners ellers ikke mig!), så SaintPauli og pugilist, I har faktisk begge to ret.

Dronningen er så diplomatisk, men man kan ikke have ret begge to!

På den anden siden kan man heller ikke rigtig "vinde" en diskution på internettet, så skal vi ikke bare sige at du får ret. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Who am I kidding? Lad os forsøge at få nogle undersøgelser på bordet: :smile:

Athletes reduce bodyweight for several reasons: to compete in a lower weight class; to improve aesthetic appearance; or to increase physical performance. Rapid bodyweight reduction (dehydration in 12 to 96 hours), typically with fluid restriction and increased exercise, is used by athletes competing in weight-class events. Gradual bodyweight reduction (over > 1 week) is usually achieved by cutting energy intake to 75 to 130 kJ/kg/day. An intake of 100 kJ/kg/day results in a weekly bodyweight loss of roughly 1kg. Aerobic endurance capacity decreases after rapid bodyweight reduction, but might increase after gradual bodyweight reduction. Maximal oxygen uptake (VO2max) measured as L/min is unchanged or decreased after bodyweight loss, but VO2max measured as ml/kg/min may increase after gradual bodyweight reduction. Anaerobic performance and muscle strength are typically decreased after rapid bodyweight reduction with or without 1 to 3 hours rehydration. When tested after 5 to 24 hours of rehydration, performance is maintained at euhydrated levels. A high carbohydrate diet during bodyweight loss may help in maintaining performance. Anaerobic performance is not affected and strength can increase after gradual bodyweight reduction. Reductions in plasma volume, muscle glycogen content and the buffer capacity of the blood explain decreased performance after rapid bodyweight reduction. During gradual bodyweight loss, slow glycogen resynthesis after training, loss of muscle protein and stress fractures (caused by endocrinological disorders) may affect performance. Athletes' bodyweight goals should be individualised rather than by comparing with other athletes. If the time between weigh-in and competition is < 5 hours, rapid bodyweight reduction should not exceed 4% of bodyweight. If the time interval is longer, a bodyweight reduction < or = 8% might be acceptable. A moderate-energy (100 to 120 kJ/kg/day) and high-carbohydrate (60 to 70% of total energy intake) diet is recommended. Gradual bodyweight reduction may be 0.5 to 1.5 kg/week. Energy intake should be 80 to 120 kJ/kg/day, with a high carbohydrate (60 to 70%) and a low fat (15 to 25%) content.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7817064...Pubmed_RVDocSum

Jeg syntes den artikel er rigtig god, da det rammer meget tæt på det diskuterede emne og samtidig kommer med anbefalinger til fremgangsmåde. Max 4 % vægttab er knap 2½kg for dig, så det ser også ud til at passe meget godt i forhold til det du allerede har planlagt (du skal dog huske på, at du grundet de tømte carb-depoter defineres som delvist dehydreret).

Som uddybning til det ovenstående, så ser det ud til at styrketabet ved moderat dehydrering/tømte carb-depoter er minimalt, mens der formodentlig er en større påvirkning af udholdenheden:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1788781...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1790941...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9502358...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez

Højere temperatur ser ud til at sænke dehydrerings-tolerancen, så være opmærksom på det her i sommervarmen, og når skal til VM (Brasilien?)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1602856...Pubmed_RVDocSum

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Torsdag

Vægten var heldigvis kun steget med 500g i morges, på trods af at efter jeg havde logget mine 2600kcal i går gik det galt med M&Ms og lys choko...shit det er længe længe længe siden jeg har fået den slags (altså længe siden før diætstart!) og føj føj man har det klamt bagefter. Så var ok positiv over vægten i morges. Til gengæld var kroppen ret træt, træningerne fra i går kunne trods alt mærkes. Fik et par kneebars flået igennem i søndags, og knæet fik is i søndags også, men det fandt lige på at være lidt stiv og øm her til morgen - ved ikke om der stadig luret noget i det som blev fremprovokeret af squats igår (mærkede ikke noget mens jeg lavede dem).

I dag har kosten været nogenlunde men ikke super god. Træning bestod af 1,5 times SW, det meste af det var teknik og så lidt sparring til sidst med hende pige på besøg, så det var ikke så hård for kroppen i dag - nok meget godt. Håber på at være klar til noget hård træning igen i morgen!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Fredag

Nåede forbi FDK inden grappling træning.

FDK

Dødløft

60kg, 5

70kg, 5

80kg, 3

85kg, 3

90kg, 2

95kg, 2

95kg, 1

Lille hurtig omgang - ville have taget et par flere tunge sæt, men det var pænt varmt nede i FDK lokalerne, jeg kunne ikke finde ud af mine straps ordentlig, så grebet svigtede selv ved mixed greb.

DB Rows

20kg, 8/8

22kg, 8/8

24kg, 8/8 (vist PR)

C2

1km, ca. 4 min, 2 sæt

supersættet med pause og

Dips

9, 2 sæt

1,5 times SW

Var egentlig stadig smadret i knæene lidt ondt i lysken, men det var superfed træning - instruktørerne er tilbage fra Brasilien, med masser af nye guf til os. :4thumbup: Nogle nye guard passeringskoncepter som kommer til at fungerer helt genialt når jeg engang får dem til at fungerer. Så timen var mest noget teknik træning også med lidt modstand, og så situationssparring til sidst.

Lørdag

Tog ud til Burn om aften og var lidt halvsent hjemme, men var frisk nok til en ret god omgang træning.

1 times SW

Konkurrencetræning. Repetition af fredagens nye ting, med masser af situationssparring. Gik overraskende godt, plus fik et par ting til at fungere i mit game som jeg længe gerne har prøvet på.

1,5 times MMA

Første gang MMA træning sniger sig ind i loggen tror jeg! Fik bare lyst til at prøve, inspireret af motionsboksning time tidligere på ugen. Det blev til noget sparkeleg, lidt thai clinch, lidt bokse sparring, og lidt MMA sparring. Det var skægt nok, men mine sparke er rustne, og boksningen værre end det. De andre sparrede heldigvis meget meget let med mig (hmm...hvorfor får jeg ikke samme let behandling til BJJ? :innocent: ), men det var lidt underligt at træne med de samme folk og lige pludselig ikke rigtig kunne finde ud af det!

Ellers har weekenden gået med ret meget social - Burn fredag, Raw i går aftes (med medbragt proteinbarer), og Stella Polaris i dag. Har også haft besøg af en veninde fra Århus jeg ikke ser så tit. Super fed weekend! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag

2 timers BJJ

Repetition (igen) af 1. del af de nye teknikker fra Brasilien. Startede med ingen energi til træning, men det blev bedre. Afsluttede med 3x6 min sparring med Shimon, dejligt at få ordentlig tæsk igen. Var helt helt færdig bagefter.

Tirsdag

Ingen energi i dag - endnu værre end i går. Vågnede efter 7,5 times søvn og følte jeg kunne have brugt 10 mere. Og nej, det er ikke pga diæt fordi den har mildest talt ikke kørt godt. Har let mistanke om at det kunne være noget let pms/that time of the month hvor energiniveauet plejer at tage en dyk, men vi må se om jeg overhovedet får menstruation mere.

Efter en hel dag med skiftevis koffein- og sukkerindtagelse var jeg nogenlunde klar til noget træning. :blink::crazy:

FDK

5 runder af:

C2

1km, 2:00-2:05/500m, 28-30 takt

2 min pause, inkl.

Dips

7

Afsluttede med:

Dips

13 (PR)+3

1 times SW

Lidt stående teknik. Afsluttede med 3x5 min akm. sparring, gik foholdsvis godt, fik tappet to ud af tre modstandere.

Link to comment
Share on other sites

Ingen energi i dag - endnu værre end i går. Vågnede efter 7,5 times søvn og følte jeg kunne have brugt 10 mere. Og nej, det er ikke pga diæt fordi den har mildest talt ikke kørt godt. Har let mistanke om at det kunne være noget let pms/that time of the month hvor energiniveauet plejer at tage en dyk, men vi må se om jeg overhovedet får menstruation mere

Thats must be the day of joy :bigsmile:

Og det er helt sikkert pms, jeg får de samme symptomer - træthed, øget sult osv.. og nej gutter det er ikke bare en dårlig undskyldning :dry:

Link to comment
Share on other sites

Thats must be the day of joy :bigsmile:

Og det er helt sikkert pms, jeg får de samme symptomer - træthed, øget sult osv.. og nej gutter det er ikke bare en dårlig undskyldning :dry:

Ja netop. Altså jeg får ikke de vilde PMS som kan mærkes af mine omgivelser, men får altid et par dage med ekstra søvnbehov og simpelthen ustyrlige cravings og sult! Tror jeg spiser ca. 80% af alle min junk food og ekstra kcal for en måned i løbet af de få dage der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share