QueenPearls Toughness Training


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

Det kan også være at du lige som mig holder på vand. Jeg var også længe frustreret over at mit vægttab ikke gik hurtigere, men på den her Velocity Diet - som i princip gør det umuligt at holde på vand - forsvandt jo VILDT meget på de tre, fire første dage. Så jeg pludselig kunne "se" det vægttab jeg egentlig opnået i min tidligere diætperiod :smile:

Det ved jeg at jeg gør, men tror ikke det er problemet lige nu. Men jeg regner stærkt med at jeg kommer til at afslutte diæten med 3-4 dage på Atkins induktion/velocity diet/lign. efterfulgt af et par dages væskeudtømning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dvs. lige nu kører du mest efter "Træn hårdt, spis lidt"? :devil: A machine you are! :devil::superman: (man skulle tro, at alle dine kcal udelukkende kom fra vodka :tongue:)

Og det der med at droppe styrketræningen til fordel for crosstraineren har jeg i hvert fald ikke nævnt, so don't you do that :nonono:

Men hvad med 5 min. snatches efter et endt styrkepas som noget metabolic work? Eller 10 min. intervaller på C2'eren? :devil:

Ja, træn hårdt, spis lidt, men selv maskiner bliver sultne! :dry:

Du har helt ret i de 5 min snatch eller C2 interval, det SKAL jeg bare gør i hvert fald en 3-4 om ugen. Skal bare tage mig sammen og finde motivationen, fordi jeg på det tidspunkt (til sidst) har bare ingen energi tilbage (i hvert fald de dage jeg har grapplet).

Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg at jeg gør, men tror ikke det er problemet lige nu. Men jeg regner stærkt med at jeg kommer til at afslutte diæten med 3-4 dage på Atkins induktion/velocity diet/lign. efterfulgt af et par dages væskeudtømning. :smile:

Så tror jeg at du kan regne med at der ryger i hvert fald 2 kilo på det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fredag

SW

En time let sparring med en kammerat som har måtter i hans stue :laugh: Han er god men vejer kun par-70kg, så det var dejligt at kunne træne lidt med nogen som både niveau- og størrelsesmæssigt ligner mig bare en lille smule! :bigsmile:

15 min cardio-hell

Op på løbebåndet i FDK NV.

5 min v. 11,5 - 14km/t

Tabataintervaller:

1x15,5km/t

1x16km/t

5x16,5km/t

1x16,8km/t

4 min v. 12-14km/t

Planen fremover er 3-4x ugen hurtig (10-20min), intensiv cardio - skiftende ml. C2, løb, og KB snatches.

Nu sidder jeg strikker noget undervisning sammen - en del af instruktørerne rejser til Brasilien i starten af næste uge for at træne og kæmpe i VM Master & Senior (=Old Boys VM - ok, ikke så old, men +30). Så de næste to uger skal jeg undervise holdene ons, tors, fre, samt et konkurrencehold om lørdagen er forberedelse til ADCC DK om en måned. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag

SW i over 1,5 time. Ikke så mange dukkede op til konkurrenceholdet, men det var jo fint nok for så kunne jeg træne med og det var forholdsvis intensivt med en masse situationssparring! Kørte bl.a. en masse nedtagninger, og kom godt inde i rytmen igen, så det var dejligt. Sluttede af med:

3 runder af

1 min KB Snatch, 16kg

2x sprints mens ens partner holder en tilbage

20 burpees

Det var hårdt :bigsmile: Hver runde tog ca. 3 min og vi tog 1 min pause i mellem rundene - på sigt skulle man gerne kunne lave den slags træning hvor 1 runde = ens kamptid.

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med det? :smile:

Lidt a la "fight gone bad princippet" - forskellige "stationer" med forskellige øvelser, hvor tiden per runde (ikke per station) er ens kamptid. F.eks. for BJJ er min kamptid 7 min (hvildbælter har 5 min, blåbælter har 6).

Link to comment
Share on other sites

Hey sveske,

Apropos det vi talte om forleden dag nede i ABC - recovery, søvn osv. så tror jeg, at det ville gøre en væsentlig forskel, hvis du begynder at integrere nogle recovery-pas i din træning, såfremt du fortsætter med det tunge/intensive osv.

F.eks. kør 20-30 min. Z-health inden sengetid (også for at falde til ro, og dermed falde hurtigere i søvn), og gør det også om morgenen nogle gange, især hvis du har trænet tungt dagen før - det gør underværker for din recovery tid! :smile:

Foamroller er også en rigtig god ting, 10 min. her og 10 min. der gør en kæmpe forskel!

Så kommer der mere balance mellem dit sympatiske og parasympatiske system, kroppen bliver mindre stresset og væsken, som du højst sandsynligt - ligesom Linnéa - hober op, forsvinder også stille og roligt. Dét, at kroppen hober væske op kan meget vel være et tegn på, at kroppen er under stor stress (der er et eller andet, der går galt i HPA aksen - Guarden har noget mere styr på det.. for meget træning og for lidt mad hjælper heller ikke på det :wink:) - så mere søvn, større parasympatisk aktivering, så skal du nok se fremgang hurtigt :smile:

Det med at få væsken til at gå væk ved at skære alle carbs fra, er i mine øjne en midlertidig løsning - for hvad sker der, når man begynder at spise normalt igen?..

Forresten, giv det et forsøg med Rhodiola Rosea - det er en russisk adaptogen urt, der hjælper kroppen, når den har brug for det - jeg har brugt det under smolov og er startet igen - væsentlig hurtigere recovery og bedre søvnkvalitet! (det er en Sibirisk urt, brugt i mange år både af russere og vikinge :wink: T-nation har også lige åbnet øjnene op for den :bigsmile:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Forresten, giv det et forsøg med Rhodiola Rosea - det er en russisk adaptogen urt, der hjælper kroppen, når den har brug for det - jeg har brugt det under smolov og er startet igen - væsentlig hurtigere recovery og bedre søvnkvalitet! (det er en Sibirisk urt, brugt i mange år både af russere og vikinge T-nation har også lige åbnet øjnene op for den )

Kan du anbefale et konkret produkt og evt. en henvisning til hvor det kan købes? T-nation sviner alle andre produkter end deres eget, men de plejer også at være rimelig gode til at markedsføre og skrive salgstekster.

Link to comment
Share on other sites

Hey sveske,

Apropos det vi talte om forleden dag nede i ABC - recovery, søvn osv. så tror jeg, at det ville gøre en væsentlig forskel, hvis du begynder at integrere nogle recovery-pas i din træning, såfremt du fortsætter med det tunge/intensive osv.

F.eks. kør 20-30 min. Z-health inden sengetid (også for at falde til ro, og dermed falde hurtigere i søvn), og gør det også om morgenen nogle gange, især hvis du har trænet tungt dagen før - det gør underværker for din recovery tid! :smile:

Foamroller er også en rigtig god ting, 10 min. her og 10 min. der gør en kæmpe forskel!

Så kommer der mere balance mellem dit sympatiske og parasympatiske system, kroppen bliver mindre stresset og væsken, som du højst sandsynligt - ligesom Linnéa - hober op, forsvinder også stille og roligt. Dét, at kroppen hober væske op kan meget vel være et tegn på, at kroppen er under stor stress (der er et eller andet, der går galt i HPA aksen - Guarden har noget mere styr på det.. for meget træning og for lidt mad hjælper heller ikke på det :wink:) - så mere søvn, større parasympatisk aktivering, så skal du nok se fremgang hurtigt :smile:

Det med at få væsken til at gå væk ved at skære alle carbs fra, er i mine øjne en midlertidig løsning - for hvad sker der, når man begynder at spise normalt igen?..

Forresten, giv det et forsøg med Rhodiola Rosea - det er en russisk adaptogen urt, der hjælper kroppen, når den har brug for det - jeg har brugt det under smolov og er startet igen - væsentlig hurtigere recovery og bedre søvnkvalitet! (det er en Sibirisk urt, brugt i mange år både af russere og vikinge :wink: T-nation har også lige åbnet øjnene op for den :bigsmile:)

Hey!

Ang. recovery:

Ja jeg skal gør lidt mere ud af "aktiv restitution" o.l. Mit (luksus?)"problem" mht det - eller rettere undskyldning for at jeg ikke får det gjort, er at min restitution fejler jo ikke noget. Ift den måde jeg træner, så mærker jeg jo sjælden noget i kroppen dagen efter - og det gør jo at man bliver lidt doven med at passe den slags restitutionstamtam. :tongue: Men selvom jeg ikke mærker det, så bliver min krop stresset af det - de sidste par dage har jeg fået nok søvn (specielt i nat), tilføjet lidt magnesium kosttilskud, og voila, der er røget et par hundrede gram mere af vægten. Men jeg må lige til at tage recovery delen lidt mere seriøst.

Ang. væskeudtømning:

Jeg kan jo være ligeglad med hvad der sker når jeg spiser normalt igen, så længe jeg klarer indvejning. Groft sagt. Grunden til at jeg satser på væskeudtømning, er at hvis jeg skal reelt skifte vægtklasse, så tror jeg det bliver i længden bedre, sundere og nemmere for min krop at have en "hverdagsvægt" på 62kg (og ville passe udemærket med BJJ), end hvis jeg skal holde min fedt% så lavt så jeg kan holde 60kg året rundt!

Ang. kosttilskud:

Ja, Rhodiola står på listen. Det er jo ikke alt mit sponsor har liggende, men jeg har fundet en super god og billig side over i england som har stort set alt man kunne ønske sig, jeg har bare haft lidt problemer med bestillingen. Men den kommer til at stå på Rhodiola, Acetyl-L-Carnitine, Glucosamin, L-Glutamin, MSM, ZMA og Casein udover det jeg har i forvejen. Kan ikke lige at skulle have så mange kosttilskud, men må acceptere at under diæt har kroppen brug for lidt støtte!

Tusind tak for støtten og forslagene sveske :4thumbup: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ang. væskeudtømning:

Jeg kan jo være ligeglad med hvad der sker når jeg spiser normalt igen, så længe jeg klarer indvejning. Groft sagt. Grunden til at jeg satser på væskeudtømning, er at hvis jeg skal reelt skifte vægtklasse, så tror jeg det bliver i længden bedre, sundere og nemmere for min krop at have en "hverdagsvægt" på 62kg (og ville passe udemærket med BJJ), end hvis jeg skal holde min fedt% så lavt så jeg kan holde 60kg året rundt!

Hejsa! Håber det er i orden jeg kigger lidt med. :innocent:

Som boksetræner vil jeg give dig helt ret i det quotede. Hvis man kan gå rundt og veje 60kg til daglig, så er man for lille til at kæmpe på 60kg! Ihvertfald når man når et vist niveau. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan du anbefale et konkret produkt og evt. en henvisning til hvor det kan købes? T-nation sviner alle andre produkter end deres eget, men de plejer også at være rimelig gode til at markedsføre og skrive salgstekster.
Hey QP> Kan du ikke smide nogle erfaringer med den dersens bulgarskrussiske vikingerod - hvis du får prøvet den? :4mewantfood:

Man kan købe rhodiola i helsekost butikker, den har været kendt længe (er blevet tilsat bl.a. i LongoVital og andre lign. helse-vitaminer).

Læs evt. mere om den på både den engelske og danske Wikipedia (den hedder også rosenrod på dansk).

Jeg er selv faldet over et sted på nettet, hvor man kan få 30 dages supply gratis og så eller abonnere på dem, faktisk - så det gjorde jeg. Indtil videre kun positive erfaringer :smile: (Må sikkert ikke give et link her, men Google rosenrod på dansk, så kommer der et link på enten 1. eller 2. side).

T-nation skriver naturligvis, at deres er bedst, men jeg kan ikke forestille mig andet, end at det er salgstale :wink: De skriver dog i bulletpoints, hvad rhodiola er god for, og den er god nok:

How Should an Athlete Use Rhodiola?

Rhodiola is an excellent supplement for athletes to use during times of increased physical demands to manage fatigue and enhance the body's ability to recover from training. Here are some specific examples of how an athlete would use Rhodiola:

• When increasing training volume or intensity

• When attempting to change body composition

• To combat the effects of overtraining

• During times of planned overreaching

• To improve mood and restore positive attitude

• During the season of an athlete's sport

• During training camps

• At the end of training cycles

• When changing times zones or climates

• When training at higher altitudes

• While fighting off illness.

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Ang. recovery:

Ja jeg skal gør lidt mere ud af "aktiv restitution" o.l. Mit (luksus?)"problem" mht det - eller rettere undskyldning for at jeg ikke får det gjort, er at min restitution fejler jo ikke noget. Ift den måde jeg træner, så mærker jeg jo sjælden noget i kroppen dagen efter - og det gør jo at man bliver lidt doven med at passe den slags restitutionstamtam. :tongue: Men selvom jeg ikke mærker det, så bliver min krop stresset af det - de sidste par dage har jeg fået nok søvn (specielt i nat), tilføjet lidt magnesium kosttilskud, og voila, der er røget et par hundrede gram mere af vægten. Men jeg må lige til at tage recovery delen lidt mere seriøst.

Ang. væskeudtømning:

Jeg kan jo være ligeglad med hvad der sker når jeg spiser normalt igen, så længe jeg klarer indvejning. Groft sagt. Grunden til at jeg satser på væskeudtømning, er at hvis jeg skal reelt skifte vægtklasse, så tror jeg det bliver i længden bedre, sundere og nemmere for min krop at have en "hverdagsvægt" på 62kg (og ville passe udemærket med BJJ), end hvis jeg skal holde min fedt% så lavt så jeg kan holde 60kg året rundt!

Ang. kosttilskud:

Ja, Rhodiola står på listen. Det er jo ikke alt mit sponsor har liggende, men jeg har fundet en super god og billig side over i england som har stort set alt man kunne ønske sig, jeg har bare haft lidt problemer med bestillingen. Men den kommer til at stå på Rhodiola, Acetyl-L-Carnitine, Glucosamin, L-Glutamin, MSM, ZMA og Casein udover det jeg har i forvejen. Kan ikke lige at skulle have så mange kosttilskud, men må acceptere at under diæt har kroppen brug for lidt støtte!

Tusind tak for støtten og forslagene sveske :4thumbup: :bigsmile:

Det var da så lidt :smile: Jeg har bare selv døjet med min krop så længe, før jeg fandt ud af, hvordan man kommer ud af den der stress spiral (selvom jeg heller ikke følte, at min restitution rent fysisk fejlede noget - plejer jo at have rimelig stor workcapacity normalt). Så kan ikke sidde inde med de positive erfaringer, som jeg har gjort mig, og som har hjulpet gevaldigt :smile: Håber, det kan hjælpe dig en lille smule!

Din kosttilskudsliste ser faktisk meget fornuftig ud - især glucosamin og msm. Du kan faktisk få dem i et og samme præparat, plus chondroitin - bare gå ind i en helsekost og spørg efter det (de må ikke have det stående fremme ellers). Producenten hedder vist Elephanta :smile:

Link to comment
Share on other sites

Et lidt måske upopulært indspark:

Ved vi om cortisol er ude af kontrol? Nej.

Ved vi om det er progesteron niveauer er naturligt højere frem for måske forhøjede cortisol niveauer?

Er der tegn på kronisk overtræning? Eller overtræning i det hele taget?

Hvad ved vi?

Kosten er ikke stabil, diæter bliver ikke fulgt. Vægten har længe været et fokuspunkt.

Hvad med at starte med det man er sikker på? Kosten...

Hele cortisol, adrenal fatiuge tankegangen er besnærende, men adrenal fatiuge er IKKE et medicinsk anerkendt term. Det kan sagtens være det findes! Men det er ansolut ikke dokumenteret. Måske oplever de fleste at deres vægt svinger og går op når de arbejder meget og er stressede, fordi de spiser uregelmæssigt, får ikke lavet madpakke og aftensmad og derfor går deres kost i lort. Det er et mønster jeg ser hos MANGE mennesker omkring mig. Jo højere stressniveau, jo dårligere kost og jo mere færdigmad der indeholder sukker salt og andet skidt, der fører til væskeophobning.

Er det et sted at starte frem for en ikke bevist adrenal fatiuge model?

Grunden til at jeg kommer med mit indspark er: det er død ærgerligt at fokusere på de forkerte forklaringsmodeller, hvis de ikke giver gode resultater. Det er ærgerligt at fokusere på kosttilskud, hvis man burde ændre mere grundlæggende ting.

Det kunne være arbejde, træningsplanlægning, mentale stressorer som økonomi, parforhold, familierelationer, psykiske problemer. mental reaktion på stress på job etc.

Jeg kender slet ikke nogen af jer godt nok til at kunne vide hvad jeres fokus punkter kan være. Jeg er dog ganske overbevist om at det er bedre at starte med kosten, livsstilen, træningsplanlægningen. Før man kaster sig over manipulering af hormoner man ikke ved om er forhøjede, med metoder der ikke er bevist.

Rhodiola ser ud til at være et sundt kosttilskud, med en moderat effekt på fysisk præstation, og en god effekt på mantal åræstation ved stress og påvirker måske indlæringen positivt. Men så er den ikke meget længere.

Link to comment
Share on other sites

Et lidt måske upopulært indspark:

Ved vi om cortisol er ude af kontrol? Nej.

Ved vi om det er progesteron niveauer er naturligt højere frem for måske forhøjede cortisol niveauer?

Er der tegn på kronisk overtræning? Eller overtræning i det hele taget?

Hvad ved vi?

Kosten er ikke stabil, diæter bliver ikke fulgt. Vægten har længe været et fokuspunkt.

Hvad med at starte med det man er sikker på? Kosten...

Hele cortisol, adrenal fatiuge tankegangen er besnærende, men adrenal fatiuge er IKKE et medicinsk anerkendt term. Det kan sagtens være det findes! Men det er ansolut ikke dokumenteret. Måske oplever de fleste at deres vægt svinger og går op når de arbejder meget og er stressede, fordi de spiser uregelmæssigt, får ikke lavet madpakke og aftensmad og derfor går deres kost i lort. Det er et mønster jeg ser hos MANGE mennesker omkring mig. Jo højere stressniveau, jo dårligere kost og jo mere færdigmad der indeholder sukker salt og andet skidt, der fører til væskeophobning.

Er det et sted at starte frem for en ikke bevist adrenal fatiuge model?

Grunden til at jeg kommer med mit indspark er: det er død ærgerligt at fokusere på de forkerte forklaringsmodeller, hvis de ikke giver gode resultater. Det er ærgerligt at fokusere på kosttilskud, hvis man burde ændre mere grundlæggende ting.

Det kunne være arbejde, træningsplanlægning, mentale stressorer som økonomi, parforhold, familierelationer, psykiske problemer. mental reaktion på stress på job etc.

Jeg kender slet ikke nogen af jer godt nok til at kunne vide hvad jeres fokus punkter kan være. Jeg er dog ganske overbevist om at det er bedre at starte med kosten, livsstilen, træningsplanlægningen. Før man kaster sig over manipulering af hormoner man ikke ved om er forhøjede, med metoder der ikke er bevist.

Rhodiola ser ud til at være et sundt kosttilskud, med en moderat effekt på fysisk præstation, og en god effekt på mantal åræstation ved stress og påvirker måske indlæringen positivt. Men så er den ikke meget længere.

Hey Polle

Jeg skrev vist, at Shantis krop meget vel kan være under stress - uden dog at være sikker på, at cortisol er problemet. I mine øjne er det automatisk en stressfaktor, når kroppen forbrænder over 3000 kcal om dagen, men kun får 1500 ind... Og det er måske derfor mange diæter ikke holder længe - selvom man ellers både tæller, planlægger, laver madpakke osv. Der sker bare et eller andet, når man skaber et så stort kcal deficit, at kroppen bare hungrer efter mere mad - som ikke nødvendigvis er usundt, med sukker og salt i, osv. Man vil bare spise mere - hele tiden!

Så det bedste i mine øjne er selvfølgelig ikke at skære så sindssygt meget ned i kcal, og ikke at skrue voldsomt meget op for motion; men lære at mærke efter, hvornår kroppen har brug for hvad. Men denne vej kan godt være lidt lang, og i Shantis tilfælde er der jo tale om en deadline, så må man jo ty til diverse støttemidler, som kan snyde kroppen for en kort periode.

Men jeg vil helt sikkert give dig ret i, at det ikke er det optimale sted at starte, og der er en masse af de andre faktorer, som du beskriver, der kan tages op til overvejelse.

For lige at springe tilbage til forhøjet cortisol og stress i kroppen - så kan det jo godt være en af grundene til, at man ophober meget væske - jeg har selv ligget og svinget så meget som +3-4 kg på bare 3 timer :crazy: Bare jeg rørte en vægtstang, så gik kroppen bare amok. Arbejdsstressen har helt sikker været det største problem, men fordi jeg ikke i tide skruede ned for bl.a. træning, så reagerede kroppen så voldsomt. Så hvis ikke man har mulighed for at gøre noget ved den primære stress årsag, så må man vel gøre noget på andre fronter?

Link to comment
Share on other sites

Søde Shanti,

Kunne godt forestille mig, at det faktisk ikke hjælper dig særlig meget med alle de tips og gode råd, som vi alle i god mening bombarderer din log med :blush:

Netop fordi du har en stram tidsplan, skal du nok ikke ændre på en masse ting nu og eksperimentere for meget, men gøre, hvad du har erfaring med, virker bedst for dig i sådan en situation.

Så giv den gas, mærk efter kroppen (og ja, god idé med lidt ekstra støtte med dine supplements :smile:) and go win - jeg ved du kan, og jeg ved du når dit mål :superman:

Og derefter giv dig selv tid til en komplet afstressende periode med fokus på noget helt andet - så vil du på ingen tid kunne se resultaterne af dit hårde arbejde :bigsmile:

Lad os tage en tur i DGI kurbad - enten efter du har kæmpet, eller (og det er måske endda bedre) før - og være totalt tøsede med sauna og massage og cremer og alt det der :slut: Hvad siger du til første uge i september? :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Østrogen progesteron forhold kan også have stor betydning.

Den korte forklaring går på at når man træner hårdt kan østrogen blive trykket, dette forårsaget et modsvag med højere progesteron.

Vægttab kan også sænge østrogen en smule med højere progesteron og væskeretention til følge. Linnéa kan give jer en hel udredning om emnet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Søndag - FDK NV

Smuttede ned til FDK for en omgang træning med Linis. Havde planlægt det sædvanlig fullbody, minus alm. DL da min lænd har brokket sig efter alle de nedtagninger i går til SW. Hopppede med på noget af hendes program - altid sjovt at kunne gøre det, så får jeg prøvet noget nyt af!

Back squat

30kg, 5

40kg, 5

45kg, 5, 2 sæt

50kg, 5

55kg, 3, 3 sæt (PR)

:smile:Endelig kan jeg mærke der sker lidt med BS! Benene var småtunge i dag, men det var forholdsvis overskudsagtig alligevel

Rumænske DL

60kg, 5

65kg, 5

65kg, 6

65kh, 5

Ny øvelser - fulgte bare Linis. God øvelse, men skal lige finde ud af at aktivere baglår og baller lidt mere. God til grebsstyrke (kørte uden straps) også.

Militar Press/Push Press

20kg, 5

30kg, 5

30kg, 4

32,5kg, 3, 3 sæt

Ja, det blev en blanding af MP og PP - mest MP, synes egentlig ikke de bliver meget bedre af at lave som PP

Pullups

4, 2 sæt

3,5

4

3

Incline BB Bænkpres

20kg, ?

30kg, 8

30kg, 7

30kg, 8

30kg, 7

PUUUUMP! Ny øvelse. Giver umiddelbart mindre problem med min skulder end alm. bænk. :smile:

Transportcykling

13km

Energiniveauet har det udemærket i dag, og er småt ved at vænne mig til at jeg er konsekvent og evig sulten om eftermiddagen - men resten af dagen er ok. Tog næsten hvad kunne betegnes som et spisemåltid til middag i går - flere kcal på et måltid end jeg plejer, og der røg en smule fuldkornspasta ned også. Spiste også lidt frugt til morgenmad igår. Så det var dejligt med en dag hvor jeg havde lidt mere overskud under træning, og et måltid der var stort nok til at jeg ikke var sulten igen 2 timer efter. Men samlede kcal indtag stadig under 1700 - har ligget på 1500-1700 hele ugen. Vil forsøge at køre med onsdage og lørdage med lidt højere carbs (hvor jeg kommer over 100g).

Edited by QueenPearl
Link to comment
Share on other sites

Hejsa! Håber det er i orden jeg kigger lidt med. :innocent:

Som boksetræner vil jeg give dig helt ret i det quotede. Hvis man kan gå rundt og veje 60kg til daglig, så er man for lille til at kæmpe på 60kg! Ihvertfald når man når et vist niveau. :smile:

Selvfølgelig!

Netop. Men jeg tvivler heller på at kunne ligge på 60kg til dagligt. Og det er lidt noget andet end boksning, da i de fleste tilfælde bliver vejet ind samme dag - enten få timer før kampen eller umiddelbart før. Så det er begrænset hvor meget der kan cuttes. Men et hurtig kig rundt til VM i år og en snak med tøserne afløsrer hurtigt, at pigerne cutter ved de højere niveauer. Så det må jeg også gør - gider ikke risikere at være i samme klasse som en der kan veje tæt på 70kg til dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Et lidt måske upopulært indspark:

Ved vi om cortisol er ude af kontrol? Nej.

Ved vi om det er progesteron niveauer er naturligt højere frem for måske forhøjede cortisol niveauer?

Er der tegn på kronisk overtræning? Eller overtræning i det hele taget?

Hvad ved vi?

Kosten er ikke stabil, diæter bliver ikke fulgt. Vægten har længe været et fokuspunkt.

Hvad med at starte med det man er sikker på? Kosten...

Hele cortisol, adrenal fatiuge tankegangen er besnærende, men adrenal fatiuge er IKKE et medicinsk anerkendt term. Det kan sagtens være det findes! Men det er ansolut ikke dokumenteret. Måske oplever de fleste at deres vægt svinger og går op når de arbejder meget og er stressede, fordi de spiser uregelmæssigt, får ikke lavet madpakke og aftensmad og derfor går deres kost i lort. Det er et mønster jeg ser hos MANGE mennesker omkring mig. Jo højere stressniveau, jo dårligere kost og jo mere færdigmad der indeholder sukker salt og andet skidt, der fører til væskeophobning.

Er det et sted at starte frem for en ikke bevist adrenal fatiuge model?

Grunden til at jeg kommer med mit indspark er: det er død ærgerligt at fokusere på de forkerte forklaringsmodeller, hvis de ikke giver gode resultater. Det er ærgerligt at fokusere på kosttilskud, hvis man burde ændre mere grundlæggende ting.

Det kunne være arbejde, træningsplanlægning, mentale stressorer som økonomi, parforhold, familierelationer, psykiske problemer. mental reaktion på stress på job etc.

Jeg kender slet ikke nogen af jer godt nok til at kunne vide hvad jeres fokus punkter kan være. Jeg er dog ganske overbevist om at det er bedre at starte med kosten, livsstilen, træningsplanlægningen. Før man kaster sig over manipulering af hormoner man ikke ved om er forhøjede, med metoder der ikke er bevist.

Rhodiola ser ud til at være et sundt kosttilskud, med en moderat effekt på fysisk præstation, og en god effekt på mantal åræstation ved stress og påvirker måske indlæringen positivt. Men så er den ikke meget længere.

Hey Poul :smile:

Altid dejligt med dine kritiske indlæg så man kan få en god debat om noget. :wink:

Helt grundlæggende, så er jeg til en vis grad "videnskabsperson" - videnskabelig uddannet, og generelt kritiske nok overfor det ene og det andet. Men jeg er videnskabelig uddannet og kritisk nok til også at vurdere, at bare fordi videnskaben ikke har bevist det endnu, så betyder ikke at det ikke eksisterer/fungerer. Kroppen er jo utrolig kompliceret, og der er så mange ting der påvirker alt muligt - ja, løsere kan det vel ikke formuleres. Sådan noget med kost, ernæring, hormonel balance m.v. er jo svært at undersøge videnskabeligt fordi der er jo mange faktorer der påvirker, og fordi folk er forskellige. Men det ved du også godt. Det jeg vil frem til med det er, at nogle gange synes det kan være fint at kigge videre end videnskaben - og der synes jeg praktisk erfaring tæller en del. Så hvis nogen skriver at de med deres klienter har gode erfaringer med ditten og datten, og de ser ellers fornuftige ud, er det en chance værd - om det er placebo effekt eller ej kan i bund og grund være næsten lige meget. Jeg har også prøvet akupunktur, zoneterapi, div. healing, homøopati og meget andet som behandlinger for alt muligt - med variende effekt.

En anden ting er det med manipulering af hormoner. Det er jo naivnt at tro, at hård træning og for lidt mad mv. ikke påvirker ens hormoner på alle mulige måder - alt påvirker jo hormonerne. Hvor mange diæter er netop også baseret på at man kan manipulere med hormoner og udnytte visse begrænsende enzymer mest for at kunne optimalt at forbrænde fedt? Jeg tænker på Atkins, Velocity, PSMF og alt muligt andet som nogle kloge mennesker har fundet på vha lidt videnskabelig teori, praktisk erfaring og meget gætteri. Men der er jo ingen/få der tænker meget på at regulere nogle af de andre hormoner i kroppen - i retning af at måske prøve at sikre kroppen den bedste støtte/betingelser for vægttab? Altså hvordan kan man få kroppen til ellers at være i god balance og normal på trods af at den er i kcal underskud og hård træning.

Nå, men det var lidt de generelle ting ang. mit syn på dette og hvorfor jeg synes det er værd at eksperimentere med div. kosttilskud selvom effekten er udokumenterede, hvis andre pålidelig kilder har haft gode resultater.

På det mere personlig plan, så jeg har overordnet set ikke særlig store problemer med hverken min kost eller livsstil. Min kost er faktisk ret stabil, og når jeg ikke er på kur ligner den meget det jeg spiser når jeg er på kur - bare lidt større mængder og ikke så begrænset. Jeg spiser sundt "altid", fordi sådan har min krop det bedst. Mine største "last" er mørk chokolade, frugtyoghurt, lidt dessert når der er noget på arbejde eller kage hvis nogen har med, gode oste når jeg køber dem, og tørrede frugter. Jeg har fået pizza en gang i år (og tilmed på en god restaurant), kan ikke husk hvornår jeg sidst har været forbi den lokale falaffel-mand, købt en pose chips, eller drukket mere end halv liter sodavand på en måned.

Jeg har ikke svaret på alt, men kender min krop rimelig godt efterhånden, og må tage udgangspunkt og eksperimenter med løsninger for de ting jeg ikke forstår/kan svare på - de "pseudofacts" der er om hvordan min krop fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Hej Shanti og tak for træning i dag!

Imponeret over hvor lærenem du er til øvelser du aldrig prøvet før! Håber du nu bliver øm i pecs i morgen :wink:

Hvis vi har tur med vejret en anden gang til fælles træning, kunne vi jo evt finde på noget spøjs udenfor? :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig!

Netop. Men jeg tvivler heller på at kunne ligge på 60kg til dagligt. Og det er lidt noget andet end boksning, da i de fleste tilfælde bliver vejet ind samme dag - enten få timer før kampen eller umiddelbart før. Så det er begrænset hvor meget der kan cuttes. Men et hurtig kig rundt til VM i år og en snak med tøserne afløsrer hurtigt, at pigerne cutter ved de højere niveauer. Så det må jeg også gør - gider ikke risikere at være i samme klasse som en der kan veje tæt på 70kg til dagligt.

I amatørboksning bliver man også vejet ind samme dag, enten om morgenen til mesterskaber og turneringer, eller 1-2 timer før til almindelige stævner. En bokser jeg havde, der gik rundt på 62kg normalt (dvs. i sæsonen) boksede 57kg. Han cuttede til 59 op til den sidste uge, blev på de 59kg, og smed så de sidste to aftenen før/umiddelbart inden vejning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Shanti og tak for træning i dag!

Imponeret over hvor lærenem du er til øvelser du aldrig prøvet før! Håber du nu bliver øm i pecs i morgen :wink:

Hvis vi har tur med vejret en anden gang til fælles træning, kunne vi jo evt finde på noget spøjs udenfor? :w00t:

Selv tak. Tja, jeg synes når man har styr på de grundlæggende bevægelsesmønstre i styrketræning (og egentlig meget andet), så kommer det rimelig nemt!

Ømhed - minimalt. Superwoman får jo ikke DOMS :tongue:

Jeg er super klar på noget udendørs, synes det er lidt synd man (mig!) ikke rigtig får udnyttet muligheden mere mens den er der :smile:

Link to comment
Share on other sites

Søndag aften

PW - 6km

Ja - havde lovet mig selv lidt "cardio" i går, men var faktisk rigtig træt og kunne ikke overskue højintensitets KB træning engang i 10 min, så det blev til en tur nede til Blockbuster og hjem igen.

Vægten her til morges viste at jeg har tabt ca. 800g siden i fredags :bigsmile::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share