Anbefal god konditionstræning hvor man bruger overkroppen


rieweb
 Share

Recommended Posts

jeg ved ikke rigtig om jeg er til det der med at falde i vandet og sådan noget.

men du vil gerne svömme??? :tongue: hehe - sorry kunne ikke lade være. Boksning tror jeg er sjovt. Svömning er også god. Har dog set mange gå kold i det hvis de ikke er gode nok til at svömme...

Link to comment
Share on other sites

Jacob:

Det kan da godt være, jeg kunne ikke lige finde det i holdbeskrivelsen.

Men hvordan er niveauet og hvad laver man til sådan en time? :smile:

Heysa.

Udbyttet er lange slanke muskler istedet korte og tykke, samtidig bliver du tonet.... :laugh::tongue:

Nej, pjat..

Timen er for alle eftersom undervisningen er differentieret i forhold til teknisk/fysisk niveau.

Timens tema er hårde helkropsøvelser, der udføres med kettlebells, sandsække og kropsvægten. Pulsen vil ligge forholdsvist højt, da der hele tiden skiftes imellem øvelser der presser kroppen på forskellige måder. Give it a go, er svært at beskrive det specifikt, da det er meget anderledes i forhold til nogen af de andre timer der er i fitnessdk eller andre centre for den sags skyld :smile:

Mvh. Jacob

Link to comment
Share on other sites

hehe - tror godt du kan regne med en snert af ironi i slikpigens indlæg...

Du er da også så skarp :innocent:

Der er dog nok en del forskel på alm.motionssvømning og så mere seriøs træning, hvor man også bruger håndplader, kan svømme butterfly mv. Har jeg for øvrigt sagt på, at jeg i sidste uge svømmede 50 m på langbane... wuhuuu :superman: :blush:

Men det ville egentlig være super overkrops træning, at svømme med pullboy og håndplader... dog skal det lige tilføjes, at det nok ikke er det første man skal kaste sig ud i, da man først bør have teknikken i orden.

Link to comment
Share on other sites

Det er en anden sag, du sagde du ikke kunne se hendes mål :tongue:

Vil give dig ret i at kredsløbstræning ikke giver den store ændring på muskulaturen, men syntes dog stadig at svømning er med til at forme lidt. Styrketræning ville være at fortrække for overkroppen, men kan jo godt være at man ønsker at lave cardio pga nogen syntes det er sjovere. Har selv svømmet og kendt mange svømmere, og bliver nødt til at sige at svømining kan give en klot krop :bigsmile:

/Olsen

Jeg træner en del løbetræning og Spinning og det giver da pæne ben, men jeg vil gerne have resten med, ved godt at der er styrketræning, men vil gerne høre om i kan anbefale noget hvor man konditionstræner og samtidig effektivt træner overkroppen (arme,bryst....og meget gerne maven)

Hvs dette er et klart og specifikt mål, ja så har du ganske ret!!, men det mente jeg ikke, det var!!

Desuden er der meget stor forskel på motionssvømme og bare elite svømmere..., som Slikpigen også var inde på, så det er et elendigt argument!

Du skal svømme meget for at hypertrofere på det...

Link to comment
Share on other sites

Mener du at der ikke sker meget ved muskulaturen ved cardio træning. Eller mener du at der ikke forekommer muskelvækst?

Jeg kan ikke få öje på at der bliver efterspurgt muskelvækst i stor udstrækning.

Kunne det tænkes at ikke alle som træner er ude efter stor muskelvækst?

Kunne det tænkes at svömning, roning eller anden cardiopræget træning for overkroppen også vil have en vis muskelopbyggende effekt?

Jeg mener, der ikke forekommer nævnværdig muskelvækst, hvis du ikke ligger i baljen ca. hver dag i 1-1½ time...

Nej... men hun skriver, at løb og cykling giver flotte ben... implicit pga. lav fedtprocent, da man ikke hypertrofere væsentligt pga. kredsløbstræning..

Derfor forstod jeg ikke, hvorfor hun ikke bare holdte sig til sit løb og cykling, da det er det samme i svømning..

Ja... men hvis man vil ændre på andet en sin fedtprocent, skal der en form for træning, der skaber hypertrofi i kroppen...

Har jeg vist svaret på!!

Link to comment
Share on other sites

Johnny Weissmüller, der spillede Tarzan i de rigtig gamle film fra min barndom, var svømmer, og han var temmligt muskuløs (som Tarzan jo skal være). Men han har antageligt styrketrænet sideløbende med svømningen.

Når jeg svømmer (alt for sjældent), bliver mine triceps altid meget ømme bagefter. Jeg kender i øvrigt også en pige, der siger, at hun har fået gode mavemuskler af svømning.

Link to comment
Share on other sites

Johnny Weissmüller, der spillede Tarzan i de rigtig gamle film fra min barndom, var svømmer, og han var temmligt muskuløs (som Tarzan jo skal være). Men han har antageligt styrketrænet sideløbende med svømningen.

Når jeg svømmer (alt for sjældent), bliver mine triceps altid meget ømme bagefter. Jeg kender i øvrigt også en pige, der siger, at hun har fået gode mavemuskler af svømning.

Gode mavemuskler = større eller lig med mere synlige?

Ømme triceps = hypertroferende - næppe!

Link to comment
Share on other sites

SorenRas: Jeg vil gemme dit eksempel på et program, skal lige se om romaskinen og jeg fungerer sammen først, kunne jo være en idé at kombinere det med en gang svømning og så noget styrke som du også skriver. Jeg skal dog også lige ind i styrke, da det også er et lidt ukendt land for mig, mht. teknikker. Gider ikke maskinerne :nonono: hvis det skal være styrke skal det helst være frie vægte. :smile:

Hej igen rieweb

Husk at uanset hvilken træningsform, du vælger, skal der inkluderes træning med meget høj intensitet.

Tjek cardio-freaksene i motionscenteret, der træner 1½-2 timer ad gangen (el. mere!). Hvordan bliver deres kroppe? Måske tynde, ja, men kan man se noget muskulatur? Nej! Se modsætningen i elitesportsudøvere, der relativt ofte træner med meget høj intensitet. Slanke/tynde? Ja, men med markerede muskler.

Og hvordan ligger det med præstationsevnen? Der er også væsentlig forskel.

Så vidt forbrænding angår, giver intensiv intervaltræning noget nær samme effekt i musklerne som styrketræning. Musklerne bliver simpelthen bedre til at omsætte energi!

Så: Som tidligere foreslået: Roning! Start med tekniktræning og byg intensiteten ovenpå. Hvis du ikke har meget på arme/overkrop i forvejen, skal det nok give dig lidt.

Mht. styrkeøvelser foretrækker jeg selv kabeltræk mm. læs f. eks. på chekinstitute.com. (el. køb bogen "movement that matters", der kan bestilles hos alun.dk)

Tag også gerne et forsøg med den time, som Jacob/Guarden tilbyder. Jeg har haft en yderst givende debat med ham under andre emner og han ved, hvad han taler om!

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

@ Søren, David og Thor. Tak for god omtale :bigsmile:

Udover HardCore er jeg ligesom Søren stor fortaler for roning. Som kvinde er det meget vigtigt at få styrket lændemuskulaturen og knoglerne, da knogleskørhed ofte sætter sig i lænden efter menopausen (menstruationsophør). Nu er der lang tid for dit vedkommende til dette sker, men det handler jo om at være på forkant. Flere forskningsstudier redegører for at roning er noget af det bedste kvinder kan gøre for at modvirke dette. Samtidig får du en af de mest effektive træningsformer til at forbedre din kondition (hjertets pumpekapacitet) samtidig med at dine muskler i overkroppen bliver styrket - ligesom du efterspurgte. Du skal dog være opmærksom på at have en god lændeposition dvs. ret ryg. Ser du på eliteroere vil du se at de sidder som en sæk kartofler, fint i forhold til præstation, skidt (for nogen) i ryggen. Rundet ryg under belastning er at bede om problemer.

Jacob

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tak for jeres gode svar,det er en stor hjælp :4thumbup:

Når i snakker om roning, er det så den romaskine man finder i et fitness center i tænker på? Det kunne jo godt være i mener jeg skal ind i en roklub, er nok mest til maskinen i det tilfælde. I snakker også om ro teknik. Er det noget jeg hurtigt selv kan lære ved bare fx. at sidde med ret ryg eller har jeg brug for en eller anden form for instruktør?

/Rie

Edited by rieweb
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tak for jeres gode svar,det er en stor hjælp :4thumbup:

Når i snakker om roning, er det så den romaskine man finder i et fitness center i tænker på? Det kunne jo godt være i mener jeg skal ind i en roklub, er nok mest til maskinen i det tilfælde. I snakker også om ro teknik. Er det noget jeg hurtigt selv kan lære ved bare fx. at sidde med ret ryg eller har jeg brug for en eller anden form for instruktør?

/Rie

Spinning kan være sjovt da der samtidig er en god stemning, men at ro på en maskine er da noget af det mest kedlige man kan lave. Det er vel også vigtigt for dig at det du laver er sjovt og udfordrende og ikke bare ensformigt og røvsygt.

Du nævner at du skal i gang med at lære korrekt løfteteknik. Som, jeg kan se det, er HardCore træningen hos Guarden med kettlebells lige hvad du leder efter. Jeg kunne forestille at de fleste kvinder synes at kettlebell træning er langt sjovere og mere udfordrende end at lege med kedlige basisøvelser. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tak for jeres gode svar,det er en stor hjælp :4thumbup:

Når i snakker om roning, er det så den romaskine man finder i et fitness center i tænker på? Det kunne jo godt være i mener jeg skal ind i en roklub, er nok mest til maskinen i det tilfælde. I snakker også om ro teknik. Er det noget jeg hurtigt selv kan lære ved bare fx. at sidde med ret ryg eller har jeg brug for en eller anden form for instruktør?

/Rie

Hej rieweb

De fleste fitnesscentre har forhåbentlig en Concept2 romaskine. Alternativt er det en "WaterRower", men her er monitoren ikke nær så god (d. v. s. dårligere info om den aktuelle præstation).

Med hensyn til teknik:

1. prioritet: Hold ryggen ret, så du ikke gør skade på dig selv.

2. prioritet: Du skal mærke, at det giver noget. Det behøver ikke at være maks., men du skal bare føle effekt.

Med disse som udgangspunkt, kan du tænke på følgende

Rytmen skal være: Pres med benene - træk med armene - stræk armene - bøj benene, eller den korte udgave: Ben - arme - arme - ben.

De mest almindelige begynderfejl er:

1. At bøje benene i samme øjeblik taget er ført igennem. Armene skal strækkes frem før man bøjer benene, man skal faktisk holde en lille pause med (næsten) strakte ben.

2. At trække med armene med det samme. Pres først med benene og før derefter taget igennem med armtrækket.

3. At trække tilbage med ryggen. Ganske vist skal man bevæge ryggen fra let fremadlænet til en anelse bagud, men det må ikke overdrives (hvilket giver ømhed i lænden).

I de fleste tilfælde skyldes fejlene at man er for ivrig og kan i et vist omfang korrigeres ved at tænke på, at man skal yde kraft, når man kører bagud, men være afslappet i fremføringen.

Det er en stor fordel, hvis du har en ro-kyndig instruktør, der kan spotte dine fejl og komme med gode rettelser.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Boksetræning har jeg faktisk prøvet for en del år siden, men syntes bare at det som regel foregår på et højt niveau. Jeg mener det er så pinligt at komme der og gerne vil boksetræne når man knap nok kan klare en enkelt armbøjning :unhappy: Min styrke i armene er ikke det vilde. Men træningen er jo ellers super god, altså jeg er ikke til "rigtig" boksning men selve boksetræningen er jo super..hvis man kan klare det. :smile:

De har boksetræning i mit center, så jeg tror alligevel jeg vover mig ud i en time næste uge..måske.

Al begyndelse er jo svær. Jeg var selv en klovn til det i starten, fordi jeg kun kunne finde ud af trække vejret i takt med at jeg slog. Så når man skulle slå hurtige slag på sækken hyperventilerede jeg, og var færdig på bare 30 sekunder. Kunne heller ikke finde ud af det der med at koordinere armene og benene sammen. En af boksetrænerne kørte stilen med at man skulle tage fem armbøjninger hver gang man gik i stå med sjippetorvet. Jeg kunne ingen af delene. Men det var sgu en effektiv metode til at få lært begge dele.

Det er mit indtryk, at boksetrænerne sjældent er uddannet på samme måde som de andre holdtrænere. Så det er ikke altid, at deres timer hænger lige godt sammen rent fysiologisk. Men til gengæld kan der være en stemning, som klart overgår det jeg har set på andre holdtimer. Og så har man jo næsten altid en makker, så det er sociale timer.

Du har jo nok allerende gættet min pointe: Jeg synes, at du skulle give boksetræningen en chance eller to mere. :)

Link to comment
Share on other sites

Janaagaard:

Jeg har faktisk prøvet boksning i dag i Valby og min makker var selveste træneren, Thomas Damgaard :bigsmile: Så føler man sig bare en smule ekstra nybegynder-agtig :wink: Man skal dog lige lære teknikken som man jo skal i alt træning.

Vi boksede ikke i sække, men han tog sådan en underlig handske på og så skulle jeg bare bokse der hele tiden. Der findes 2 slags hold i fitnesssk, boksning og motionsboksing, det første er hårdt...men også mere hvor man lærer teknikken og så kan man så tage et motionboksningshold senere når man har lært det.

Super træner og træning!

SorenRas, anonymiseret-bruger og Guarden:

Tak for teknikken og tilbud om at få vist hvordan:smile: Det er bare rart! Jeg kan jo lige prøve en dag når jeg er i et center og hvis jeg får brug for hjælp skriver jeg lige en PB til Guarden. ..Jeg kommer helt sikkert og prøver det hold du har på ABC, men dagen hvor du har hold er lidt dum for mig i de næste 2 uger, så det må blive så snart jeg får mulighed. Vil også gerne finde ud af hvad det der kettlebell er, har fået det anbefalet en gang før, men aner ikke hvad det er.

Måske er det lidt kedeligt i maskine, men nu vil jeg lige prøve det først og så må jeg se om jeg skal ud i vandet :crazy::bigsmile: eller kan nøjes med centeret.

/Rie

Edited by rieweb
Link to comment
Share on other sites

Tjek cardio-freaksene i motionscenteret, der træner 1½-2 timer ad gangen (el. mere!). Hvordan bliver deres kroppe? Måske tynde, ja, men kan man se noget muskulatur? Nej! Se modsætningen i elitesportsudøvere, der relativt ofte træner med meget høj intensitet. Slanke/tynde? Ja, men med markerede muskler.

Ahem..

Det er jo et spørgsmål om fedtprocent og musklerne størrelse.

Jeg vil mene at du kan ikke sige at en given cardio-intensitet giver "markerede muskler"..

Link to comment
Share on other sites

Ahem..

Det er jo et spørgsmål om fedtprocent og musklerne størrelse.

Jeg vil mene at du kan ikke sige at en given cardio-intensitet giver "markerede muskler"..

Man kan vel til dels argumentere for at høj-intense træningspas (intervalpræget) vil rekruttere flere type 2A fibre, og derved vil give en procentuel større vækst af disse i modsætning til Type 1 hos sneglene. Hypertrofien vil nok være ret minimal, men alt andet lige tilstede, på lige fod med hypertrofien af type 1 fibre der ses hos distance-cardio-friiiksne.

Link to comment
Share on other sites

Ahem..

Det er jo et spørgsmål om fedtprocent og musklerne størrelse.

Jeg vil mene at du kan ikke sige at en given cardio-intensitet giver "markerede muskler"..

Hej Spock

Min pointe er, at hvis man ikke gider styrketræning, men alligevel gerne vil have bare lidt synlige muskler, så skal det ske ved at træne intensiv kredsløbstræning. Med intervaltræning kan man dels øge musklernes evne til forbrænding (=> lavere fedtprocent) og dels bevare sin muskelmasse (evt. øge afhængigt af udgangspunktet). Dette i højere grad, end hvis man kører "70% træning i det uendelige".

OK, forøgelsen af muskelmasse vil være minimal i forhold til hvis man laver styrketræning. Og når det gælder om at bevare muskelmasse er der også en grænse ... meget gamle forsøg har jo f. eks. vist, at toptrænede langdistanceløbere har lavere springkraft end utrænede! (til gengæld kan de jo udføre deres spring utallige gange).

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grundlæggende handler det her jo ikke om styrke eller vækst, men bare om at få brugt bevægeapparatet i overkroppen, hvilket jo ikke er nogen dårlig ting.

Rie, at ro i en roklub er noget andet end at ro i maskine, selvom det selvfølgeligt giver samme fysiologiske effekt. At ro sammen med andre er sjovere og samtidig kræver det noget mere teknik. Din lokale roklub kan sikkert fortælle hvornår de har kaninkuser eller tage dig med på en prøvetur.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for det svar, fik det først set i dag. Jeg har prøvet romaskinen - den er bare ikke lige mig,men tror da at en roklub er noget sjovere, ved dog ikke om jeg får det gjort :tongue: til gengæld er jeg blevet glad for boksetræning :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share