Doping i styrkecentrene


persh
 Share

Recommended Posts

Citat fra artiklen:

"Motionsforum Horsens har fjernet de tungeste vægte, sådan at den tungeste vægt nu er 22 kilo. Det gør centret mindre interessant for ”de store drenge” som ofte er under mistanke for at dope sig." :crazy::crazy:

Ok, lad os også forbyde cykling, for at komme det forbruget af EPO til livs...

Link to comment
Share on other sites

Motionsforum Horsens har fjernet de tungeste vægte, sådan at den tungeste vægt nu er 22 kilo. Det gør centret mindre interessant for ”de store drenge” som ofte er under mistanke for at dope sig

... den enste mulighed for at komme det til livs er at blive medlem af ADD og teste sig ud af problemet ... jeg er selv "stor" og er clean ... så det er en dårlig løsning at fjerne alle vægte over 22 kg ... 22 kg er jo normalt at løfte for en veltrænet mand som har trænet i nogle år ...

... for at fortsætte "latterlighederne" ... så har mit træningscenter (ikke medlem af ADD) ophængt "plancher" hvor de skriver at de vil afkræve en dopingtest at medlemmer som de har mistanke til :cool: ... det er sådan set en ok tanke ... men problemet er bare at det kun er ADD som er godkendt til at udføre disse test ... der er en lang række procedure som skal overholdes m.m. ... Så det er ikke noger som "Dr Hansen" kan komme ud i træningscenteret og lave :cool:

Link to comment
Share on other sites

... den enste mulighed for at komme det til livs er at blive medlem af ADD og teste sig ud af problemet ... jeg er selv "stor" og er clean ... så det er en dårlig løsning at fjerne alle vægte over 22 kg ... 22 kg er jo normalt at løfte for en veltrænet mand som har trænet i nogle år ...

... for at fortsætte "latterlighederne" ... så har mit træningscenter (ikke medlem af ADD) ophængt "plancher" hvor de skriver at de vil afkræve en dopingtest at medlemmer som de har mistanke til :cool: ... det er sådan set en ok tanke ... men problemet er bare at det kun er ADD som er godkendt til at udføre disse test ... der er en lang række procedure som skal overholdes m.m. ... Så det er ikke noger som "Dr Hansen" kan komme ud i træningscenteret og lave :cool:

Du er ikke stor, Razor.... du er tyk :tongue:

Sorry, ku ik lade være....

Link to comment
Share on other sites

At fjerne håndvægte over 22 kg er hjernedødt. Så er der ingen mænd der gider træne. :nonono:

Selv en utrænet vil kunne bruge 22 kg håndvægte. DB rows er én disciplin hvor du kan gå lige ind fra gaden og hive den slags op for reps.

Helt enig!

"Mange bruger motionscentrene til fysisk træning på linje med motionsløb for eksempel" -Hvis man så finder ud af at der er motionsløbere der doper sig vil de så forbyde løb? Måske ikke det bedste eksempel, men stadig.

Det eneste rigtige må da være at begynde at tjekke folk noget mere og få skabt noget fokus på at det er helt uacceptabelt at dope sig og så give dem en form for straf -en database over "syndere" som så skal forbydes adgang til alle centre i DK i en periode eller sådan noget.

Det kan virkelig ikke passe at det skal gå ud over så mange mennesker at der er en idiot i et center der bruger doping. Han går jo bare videre til et nyt center, hvis de så gør det samme skal det så ende med at vi slet ikke må have noget tungt i nogen centre landet over? Fandme en kujonagtig måde at løbe fra problemerne! :nonono:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Desværre kan man sige at det, på kort sigt, løser problemet for det enkelte motionscenter at fjerne de store vægte. Problemet bliver så flyttet til et andet sted istedet og de øvrige motionister får forringet deres muligheder for effektiv motion.

Efter at have set ADD's arbejde i OBBC over de sidste par år, tror jeg heller ikke løsningen skal findes der. MM. de drastisk opper sig og antallet af tagne testst både kan forøges og responstiden på målingerne nedsættes.

Det er som om AS er blevet mere moderne over det sidste års tid og efter mine observationer, er der kommet rigtg mange nye diskokrudtere i OBBC over det sidste års tid.

Kunne man lave en instant test ville det spille max, men en sådan findes desværre ikke :unhappy:

Hvad løsningen ellers er, ved jeg desværre ikke. Der kommer hvertfald flere og fler af dem og at fjerne håndvægte osv. er ikke en holdbar løsning.

Måske en eller anden form for socialt stigma eller noget i den stil ville kunne hjælpe :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Efter at have set ADD's arbejde i OBBC over de sidste par år, tror jeg heller ikke løsningen skal findes der. MM. de drastisk opper sig og antallet af tagne testst både kan forøges og responstiden på målingerne nedsættes.

Det er som om AS er blevet mere moderne over det sidste års tid og efter mine observationer, er der kommet rigtg mange nye diskokrudtere i OBBC over det sidste års tid.

Der er nu ingen grund til at komme med kritik af ADD. De gør et fremragende stykke arbejde. Men klubben har jo også selv et ansvar. I kunne jo eventuelt være mere opmærksomme ved indmeldelse eller lave en prikkerunde og tage en samtale med folk.

Link to comment
Share on other sites

nu har jeg jo noget insider viden fra ADD og jeg kan sige at medarbejderne i ADD er meget opmærksomme på problemet og rent faktisk arbejder på nogle nye strategier.

Msn må bare indse at ADD fra starten af har været rettet mod doping i elitesport og problemstillingen med motionsdoping er helt anderledes. Derudover er ADD styret af et repræsentantskab som nok desværre ikke er opmærksomme nok på dette forhold og derfor er det uhyre svært at få reformeret deres indsats. Endelig er det jo ikke nær så lækkert og taknemmeligt et politisk område som doping i elitesport. Hvem tager sig af om white trash johnny fra ishøj krudter sig ihjel og smadrer et par folk i byen?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke stor, Razor.... du er tyk :tongue:

Sorry, ku ik lade være....

.... hehe ... :tongue: ...

... du kender også også det pågældende center og du ved jo også at hver gang der "skal strammes op" på doping-politikken er det kun ordlyden på de plancher som de hænger op i centeret som bliver strammet op ... og så sker der ikke en skid :cool: ... efter som en "hvis person" ikke vil slippe pengene :dry:

Link to comment
Share on other sites

Der er nu ingen grund til at komme med kritik af ADD. De gør et fremragende stykke arbejde. Men klubben har jo også selv et ansvar. I kunne jo eventuelt være mere opmærksomme ved indmeldelse eller lave en prikkerunde og tage en samtale med folk.

OBBC har taget ansvar ... de har blandt andet bestilt flere test - mener det var i boldgaden af en månedlig test-omgang af 4-5 medlemmer, men ADD har åbenbart for travlt til at møde op?? Og så er vi jo lige vidt!

Prikkerunden er iværksat ... har også "mistet" nogle medlemmer på den bekostning, men som Kragen skriver, som er det som om det er blevet mere legalt og endda også smart at blive taget i en evt. dopingtest

Vi har endda kontrakter som folk skal underskrive når de er "meget mistænkelige" - en kontrakt som gør at vi kan ringe efter dem når der er test i OBBC men sjovt nok så er folk altid i udlandet eller et eller andet sted hvor kragerne vender når vi ringer :laugh:

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

... du kender også også det pågældende center og du ved jo også at hver gang der "skal strammes op" på doping-politikken er det kun ordlyden på de plancher som de hænger op i centeret som bliver strammet op ... og så sker der ikke en skid :cool: ... efter som en "hvis person" ikke vil slippe pengene :dry:

Man forstår så ikke at i fortsætter med at træne samme sted. Nu har i i årevis kritiseret jeres center for den manglende dopingpolitik her på MOL, men i bliver tilsydenladende troligt ved med at bakke op omkring virksomheden ved at forlænge jeres medlemsskab...

Link to comment
Share on other sites

OBBC har taget ansvar ... de har blandt andet bestilt flere test - mener det var i boldgaden af en månedlig test-omgang , men ADD har åbenbart for trabvlt til at møde op?? Og så er vi jo lige vidt!

Prikkerunden er iværksat ... har også "mistet" nogle medlemmer på den bekostning, men som Kragen skriver, som er det som om det er blevet mere legalt og endda også smart at blive taget i en evt. dopingtest

Vi har endda kontrakter som folk skal underskrive når de er "meget mistænkelige" - en kontrakt som gør at vi kan ringe efter dem når der er test i OBBC men sjovt nok så er folk altid i udlandet eller et eller andet sted hvor kragerne vender når vi ringer :laugh:

Det er da bare at sige til folk at de ikke er ønskede. Større er problemet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Der er flere muligheder for at træne i Horsens, hvis man er på krudt. Nu ser det ud til at et af de steder er vågnet op.

I Horsens Styrkeløft Klub gør vi kort proces ved begrundet mistanke (støvle i røven), har ADD på besøg jævnligt, og vigtigst af alt har vi en stærk anti-doping kultur i klubben.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Der er nu ingen grund til at komme med kritik af ADD. De gør et fremragende stykke arbejde. Men klubben har jo også selv et ansvar. I kunne jo eventuelt være mere opmærksomme ved indmeldelse eller lave en prikkerunde og tage en samtale med folk.

Det er OBBC også begyndt på, i form af en erklæring man skal underskrive om at stille sig til rådighed for kontrol. Men omfanget er så massivt, at det er svært at stille det helt store op, uden at tage drastiske midler i brug.

ADD kommer typisk på dage/tidspunkter, hvor der ikke er ret mange tilstede og er ikke altid særlig gode til at teste folk, der bærer præg af AS brug. Derudover kan man ikke forlange tests af en enkelt motionist, som man finder mistænkelig, da de selv bestemmer hvem der testes. Nogle gange tester de folk, hvor det virkelig er hovedrystende. Og så tages der kun 6 tests per besøg og der foretages måske 4-5 besøg om året, hvilket er grænsen for hvad de vil være med til.

Som jeg ser det, er oddsne for ikke at blive taget meget gode.

Dertil kommer at de, efter sigende helst ikke vil have mange positive tests, da det falder tilbage på DSF, som klubben også er medlem af. DVS. at der er en bevidst strategi om ikke at lave for mange positive tests :blink::crazy:

Så jo, jeg synes godt jeg kan kritisere den form for kontrol, som ADD kan tilbyde.

Incognito>

Jeg har fuld forståelse for at det kan være tungt at ændre sin strategi og at man ikke ønsker at skulle have bodyguards på når man skal ned at teste. Man må se i øjnene at ADD kunne opleve alt fra trusler om vold til voldshandlinger, skulle de komme ind et sted, hvor størstedelen af klientellet er misbrugere. Intet agentur, vil kunne operere i sådant et miljø, uden helt nye beføjelser, en garanti for sikkerheden samt medarbejdere, der ikke er rekruteret på frivillig basis.

Som du selv er inde på, fungerer systemet fint i et sportsmiljø, hvor alle accepterer spillereglerne, men kommer vi ud i de mere fladpandede miljøer, skal der andre metoder til.

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Man forstår så ikke at i fortsætter med at træne samme sted. Nu har i i årevis kritiseret jeres center for den manglende dopingpolitik her på MOL, men i bliver tilsydenladende troligt ved med at bakke op omkring virksomheden ved at forlænge jeres medlemsskab...

... ja kan du ha ret i ... men vi kan li at træne derovre og så er det tæt på hvor vi du engang bor :cool: ...

Link to comment
Share on other sites

hmm .... bortvise folk på mistanke ... er den helt lovlig ? ... jeg bringer her et udklip af svaret på et spørgsmål fra en nyhedsgruppe på nettet som omhandlede om man kunne bortvise folk på ren mistanke ...

..... at "centret har ret til at bortvise medlemmer hvis de har mistanke om doping", ihvertfald kun vil være gyldigt hvis centret har konkrete beviser for at medlemmet bruger doping.

Til det andet moment om evt. erstatning, kan man jo overveje EAL

§ 26. stk. 1:

"Den, der er ansvarlig for en retsstridig krænkelse af en andens frihed, fred, ære eller person, skal betale den forurettede godtgørelse for tort."

Straffeloven § 267:

Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Edited by razor
Link to comment
Share on other sites

Det er OBBC også begyndt på, i form af en erklæring man skal underskrive om at stille sig til rådighed for kontrol. Men omfanget er så massivt, at det er svært at stille det helt store op, uden at tage drastiske midler i brug.

ADD kommer typisk på dage/tidspunkter, hvor der ikke er ret mange tilstede og er ikke altid særlig gode til at teste folk, der bærer præg af AS brug. Derudover kan man ikke forlange tests af en enkelt motionist, som man finder mistænkelig, da de selv bestemmer hvem der testes. Nogle gange tester de folk, hvor det virkelig er hovedrystende. Og så tages der kun 6 tests per besøg og der foretages måske 4-5 besøg om året, hvilket er grænsen for hvad de vil være med til.

Som jeg ser det, er oddsne for ikke at blive taget meget gode.

Dertil kommer at de, efter sigende helst ikke vil have mange positive tests, da det falder tilbage på DSF, som klubben også er medlem af. DVS. at der er en bevidst strategi om ikke at lave for mange positive tests :blink::crazy:

Så jo, jeg synes godt jeg kan kritisere den form for kontrol, som ADD kan tilbyde.

Jeg syntes det er temligt uhyggeligt, at en klub under DSF kan have hvad du betegner som problemer af massivt omfang. Sidste år foretog ADD ca 1100 test i klubber under DIF. Heraf var der 10 positive, hvoraf de 5 desvære var hos klubbber under DSF. Derfor bad formanden klubberne om at stramme op overfor hvem de tog som medlemer på det seneste repræsentantskabsmøde. Det kunne være ønskværdigt, såfremt de klubber som har problemerne fulgte denne opfordring, deriblandt OBBC. Som Klaus skriver er vores fremgangsmåde i HSK yderst effektiv. Det sker jævnligt at folk bliver afvist, når de ønsker medlemsskab. Der bliver taget en snak omkring holdningen til doping med ALLE nye medlemer. Og endeligt er vi ikke bange for at smide folk på porten på en begrundet mistanke. Det er bare at komme i gang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er temligt uhyggeligt, at en klub under DSF kan have hvad du betegner som problemer af massivt omfang. Sidste år foretog ADD ca 1100 test i klubber under DIF. Heraf var der 10 positive, hvoraf de 5 desvære var hos klubbber under DSF. Derfor bad formanden klubberne om at stramme op overfor hvem de tog som medlemer på det seneste repræsentantskabsmøde. Det kunne være ønskværdigt, såfremt de klubber som har problemerne fulgte denne opfordring, deriblandt OBBC. Som Klaus skriver er vores fremgangsmåde i HSK yderst effektiv. Det sker jævnligt at folk bliver afvist, når de ønsker medlemsskab. Der bliver taget en snak omkring holdningen til doping med ALLE nye medlemer. Og endeligt er vi ikke bange for at smide folk på porten på en begrundet mistanke. Det er bare at komme i gang!

Det er stadigvæk en hårfin balance mellem "hvem tager noget og ikke" og hvem er det konkret som skal bestemme om en person er berettiget til medlemsskab?

Eks. kan jeg nævne at havde det været for 3-4 år siden så var jeg nok blevet vippet ud hvis vi skulle følge din fremgang, da mange i bestyrelsen troede jeg var på noget fordi jeg kunne stille op til fitness og så blot et par måneder efter dødløfte +150kg??! Ville sgu være ked af at have fået sparket :innocent:

Kunne forestille mig at rigtigt mange i bestyrelsen er bange for at det skal gå ud over folk som ikke tager noget ... det er jo ikke en ønskværdig situation at sætte folk i!

Pt. har vi vist omkring 12-15 ansat i receptionen i OBBC hvoraf en god håndfuld aldrig har trænet styrketræning, dvs. de har en meget ringe viden om hvordan en person på AAS kontra clean ser ud, og vil derfor ingen mulighed have for at lave en sådanne differentiering og nægte folk medlemsskab!

Dertil kommer at jeg tror OBBC gerne vil prøve først at få test-ordningen op at køre og håber at ADD vil vælge at komme på de tidspunkter som OBBC anbefaler, men det er de jo ikke meget for samt de jo heller ikke kommer de antal gange de er bestilt til!!

Men vil da håbe at der bliver taget hånd om det i løbet af året såfremt ADD ikke kan leve op til de målsætninger OBBC har som klub :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har OBBC indgået en særlig aftale med ADD, hvor man selv betaler for et antal ektra prøver om året?

Ja det har de!

mener det er 5-6 prøver ekstra per år ud over de 2-4 besøg ADD skal komme via DSF og så er der vist også prøver gennem DIF

(kan dog ikke helt huske fordelingen - men det skulle vist passe med cirka en prøve om måneden såfremt ADD dukker op :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert lettere at holde styr på folk og have fingeren på pulsen i en forholdsvis lille klub som HSK sammenlignet med OBBC, ingen tvivl om det.

Helt sikkert. Der er pt. 2000+ medlemmer i OBBC.

Udover at mange i receptionen ikke ved hvad kendtegnene på AS brug er, så har folk jo tøj på når de kommer for at blive medlem. Med mindre vedkommende så er monsterstor, kan det være svært at afgøre noget som helst fra en receptionsskranke.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har de!

mener det er 5-6 prøver ekstra per år ud over de 2-4 besøg ADD skal komme via DSF og så er der vist også prøver gennem DIF

(kan dog ikke helt huske fordelingen - men det skulle vist passe med cirka en prøve om måneden såfremt ADD dukker op :smile: )

Mig bekendt har ADD ingen forpligtelse til at besøge en klub under DSF et vis antal gange på et år. I principet kan de blive væk i 3 år for derefter at komme 5 gange på 14 dage.

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt har ADD ingen forpligtelse til at besøge en klub under DSF et vis antal gange på et år. I principet kan de blive væk i 3 år for derefter at komme 5 gange på 14 dage.

Jeg må påstå at jeg ikke ved præcis hvilken aftale der foreligger, men måske er de 2-4 gange per år de gennemsnitlige besøg vi har haft via DSF??

Ved bare at klubben bestræber sig på hyppig kontrol via aftaler der kan laves med ADD :smile:

Blot at få lov at købe de ekstra besøg har vist været svært at få igennem....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share