Tour de France 2007


Squatfather
 Share

Hvem vinder trøjerne i årets Tour?  

135 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Fed etape. Rasmussen er konge!! :superman: Selv kæresten blev siddende i sofaen den sidste time. :w00t:

Flot, flot, flot. Uanset om han taber den gule på enkeltstarterne, så er det jo en fantastisk bedrift i dag. Den prikkede bør være hans igen for tredje år i træk, og så må vi se om han er nådesløs nok på bjergetaperne til at hive det tilbage han taber på enkeltstarterne. Uanset hvad, er jeg bange for mine eftermiddage kommer til at foregå i sofaen med TV2 på fjollekassen. :blush:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 663
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flot af Rasmussen :smile: Nu må vi se, om han kan holde den :smile:

Dog skuffer flere ryttere mig. Løvkvist, udråbt som kommende Tourvinder? Taber 29 min. i dag, og virker slet ikke på niveau med sine umiddelbare konkurrenter. Pereiro skal i hvert fald også stramme sig an, hvis han skal indfri forventningen om en top 5. Vandevelde og Zabriskie virker slet ikke i form, hvorimod Voigt kørte eminent i dag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dog skuffer flere ryttere mig. Løvkvist, udråbt som kommende Tourvinder? Taber 29 min. i dag, og virker slet ikke på niveau med sine umiddelbare konkurrenter. Pereiro skal i hvert fald også stramme sig an, hvis han skal indfri forventningen om en top 5.

Forventningerne om en top 5 ?????

Han kan måske komme i top 10.....men top 5 det er vist urealistsk.

Link to comment
Share on other sites

Pereiro er mange steder skudt til en top 5. Han har været i top 10 de seneste 3 år.

Som sagt.....en top 10 realistisk......en top 5 er det ej.

Han kører pænt i bjergene og på enkeltstart. Men alle år har han hentet meget tid på mellemetaper. Jeg kan selvfølgelig ikke forudsge om feltet igen vil give ham 30 gratis mnutter igen i år. Men gør de ikke det, så er top 5 udelukket.

Link to comment
Share on other sites

Fandme flot af Michael. Ægte respekt herfra. Det kan godt være Rolf kunne holde tårene tilbage idag, men jeg må ærligt indrømme at jeg var meget bevæget. Det var virkeligt smukt.

Sidste nyt BTW. McEwen er ude. Faldt for tidsgrænsen.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt.....en top 10 realistisk......en top 5 er det ej.

Han kører pænt i bjergene og på enkeltstart. Men alle år har han hentet meget tid på mellemetaper. Jeg kan selvfølgelig ikke forudsge om feltet igen vil give ham 30 gratis mnutter igen i år. Men gør de ikke det, så er top 5 udelukket.

Ud fra hukommelsen vil jeg nu kun mene, at det var sidste år han hentede meget tid på en bjergetape. For et par år siden var det et stort bjergtogt med Botero han vandt tid på.

Link to comment
Share on other sites

Ud fra hukommelsen vil jeg nu kun mene, at det var sidste år han hentede meget tid på en bjergetape. For et par år siden var det et stort bjergtogt med Botero han vandt tid på.

Togtet med Botero, var det ikke der har glemte at dreje på en nedkørsel? :tongue:

Hvordan tror i det bliver på tirsdag? forcerer favoritterne på den sidste af stigningerne i håb om at 1-3 af favoritterne falder fra.. Eller lader de et udbrud kører?

Link to comment
Share on other sites

Stakkels Rogers styrtede i præcis sammen sving hvor Johan Bruyneel for ca. 15 år siden røg ud over kanten og hang i en gren.. Strange...

Er du sikker på, at det er samme sving? Jeg syntes godt nok det lignede. Men såfremt der er tale om samme sving er det et spøjst sammentræf. Jeg mener, at det var i 95 at Bruyneel lavede det stunt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tror i det bliver på tirsdag? forcerer favoritterne på den sidste af stigningerne i håb om at 1-3 af favoritterne falder fra.. Eller lader de et udbrud kører?

Det kommer helt an på hvem som kører og hvornår.

Hvis "ubetydelige" rytter angriber er utallige scenarier tænkeligt.

Men hvis vi holder os til farvoritterne, Rasmussen og Rabobank, så er det sandsynlge at Rabobank vil holde sammen på farvoritterne til foden af Col de Telegraphe. Under den rimelige antagelse, at Rasmussen med sine gode form og generelt blandt de bedste klatrere også i morgen er stærk, så er den klare opskrift at Rabobank kører stærkt op af Telegraphe og Galibier i et tempo ala en samlet gruppe på 15-25 når toppen (heraf set fra Rabobanks side af med mindst Kyllingen, Menchov og Boogerd med over). Kyllingen skal naturligvis ikke angribe. Dertil er det alt for hårdt at køre alene de sidste 40 km fra Galibier. Men rykker en stærk ryttere, så er det perfekt for Rasmussen at rykke med og blot sidde på hjul. Men det skal være en stærk ryttere som det må formodes at kunne holde til toppen. At kører efter en lidt usikker hest som måske løber tør for speed efter 2 km, det er ikke sagen at gå efter, idet alt for mange kræfter bruges på noget nyttesløst.

De andre farvoritter. Svært, svært at sige. Jeg tror meget afhænger af Vino og Kloden. Viser de, at de er ved at være 100 % igen, så tror jeg ingen farvortter "gider" prøve noget på 9. etape.....der er andre etaper som egner sig bedre til angreb. Men er Vino/Kloden eller eventuelt en anden top-farvorit lidt i krise, så er det selvfølgelig oplagt at angribe på Telegraphe/Galibier.

Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet.......

Selvom det er nemt at gå i selvsving, så bør man nu alligevel forstå, hvor imponerende Rasmussens sejr er.

Ryttere der tager de store togter i bjergene er det legenderne i touren er gjort af. På nær faktisk at vinde løbet, så er de største legender og øjeblikke i løbets historie de store bjergtogter. Fra flade Danmark møder så en lille spirrevip op, som er gjort af dette stof.....de store bjergtogter.

Men der er noget ekstra flot over det i år. Få gange i nyere tid er de store bjergtogter gjort af ryttere som ligger i toppen af klassementet. Der er flere grunde til dette. For det første, at sådanne togter er så risikobetonede, at få topfarvoritter tør at gøre det (så hellere sidde med de andre farvoritter og måske tabe/vinde 1 min på sidste stgning). For det andet, at sådanne togter kræver en speciel type rytter.......ideelt set en bjergged.....der også har udholdendhed og styrke til at sidde alene opad, nedad og ligeud over mange, mange km. Endelig så kræver det naturligvis også - typisk- at rytterne som vil på togt ikke ligger for godt til i klassementet, da sådanne togter jo kan give store tidsforskelle.

I nyere tid er Virenque kendt for sådanne togter. Specielt, efter han kom tilbage fra Festina-skandalen, blev han kendt for - som Rasmussen - at tage mindst et stort bjergtogt pr. tour og gennem denne samle nok point til at vinde den prikkede trøje. Men Virenque gjorde dette, når han lå langt efter i klassementet.

Men i år har Rasmussen ladet hånt om at skulle ligge dårligt i klassementet. Fra begyndelsen af annoncerede kyllingen at han ville prøve at gå efter se, hvor højt han kunne komme klassementet, hvis han kørte efter dette. Ingen tog det vel 100 % seriøst. Hvad var pointen i denne udmeldning? Han ville jo tabe 10-15 min på enkeltstarterne og omvendt, hvis han vitterlig kørte efter klassementet og derfor lå pænt her når de ramte bjergene ville han jo ikke få lov til at tage på de togter han havde gjort de to foregående år.

Det er dette der er imponerende.

1. Han melder ud at han vil se, hvor langt han egentlig kan nå i klassementet, hvis han kører efter det

2. Da touren når til bjergene har han kun tabt 1 min (prologen) til de stærkeste farvoritter

3. Han forsøger sit togt trods ovenstående

4. Det lykkes

Dette er ikke set i umindelige tider udover en enkelt gang med Pantani. Det er verdensklasse. Det er så stort, at det er en præstation som helt sikkert vil blive legendarisk.

Yes, yes, selvfølgelig krævede det, at feltet + farvoritter ikke kørte 100 % igennem for at hente ham. Det siger selv. Med 2-3 hold der gav den maks gas efter ham allerede på/fra Roselend så ville kyllingen naturligvis ikke kunne have hevet triumfen hjem.

Men, men, men sådan kan man ikke regne i cykelsport. I så fald ville ingen nogensinde kunne rive sig fri, da enhver som rev sig fri jo intet kan gøre mod 2-3 hold som kører maks efter en enkelt rytter/nogen få ryttere. Virkeligheden er jo så, at andre farvoritter jo ikke bare lige kan brænde hele deres hold (+ den selv for den sags skyld) af blot for at hente en (stærk) rytter som er rykket.

Så selvom et togt som kyllingens trods alt et eller andet sted sker på andre farvoritters "nåde", så er det jo ikke en "nåde" der bliver givet fordi de undervurdere situationen.....det er en nåde der bliver givet fordi rytterens (kyllingens) mission er af en sådan kaliber, at farvoritryttere + deres hold skulle afsætte vilde ressourcer for at hente en enkelt rytter og så være helt nøgne og trætte når det sidste bjerg så ramtes og måske her tabe katastrofalt meget tid, hvis tingene gik bare en lille smule galt.

Så Rasmussens præstation er momental.....allerede legendarisk.

Så er det store spørgsmål......hvor langt rækker det?

Well, der må selvfølgelig laves antagelsen om, at kyllingen ikke blot som altid holder niveauet, men at han faktisk i år måske er lige i lidt bedre form end nogensinde. Begge dele er rimeligt. Alt tyder på, at han er i bedre tour-form end nogensinde. Ligeledes er der intet som taler for, at han skulle tabe noget specielt af denne form, da han traditionelt ser ud til at være holdbar.

Under denne antagelse, så er det godt nok interessant. Selvfølgelig taler alt for, at de 10-12 min han selvfølgelig taber på enkeltstarterne er for kostbare. Men, men, men. Hvad hvis han bliver ved med at angribe.......præcist ligesom vi alle håber og med en vis rimelghed også med rette kan forvente?

Se så begynder det at blive vildt. Det er umuligt at svare på. Jeg tror dog, at der bestemt er udsigt til en podieplads...trods enkeltstarterne. Om endnu fire hårde bjergetaper er nok til at tage så meget tid til samlet at vinde, det er pt urealistisk (ryttere som Evans, Sastre, Valverde, Menchov, Contador, Moreau.....og ja Mayo, har hver i sær trods alt så gode kombinerede bjerg- og ITT-egenskaber, at det er vildt at tro på, at bare ikke en enkelt eller to skulle kunne matche Rasmussens tider samlet set).

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Noget helt andet.......

Selvom det er nemt at gå i selvsving, så bør man nu alligevel forstå, hvor imponerende Rasmussens sejr er.

Ryttere der tager de store togter i bjergene er det legenderne i touren er gjort af. På nær faktisk at vinde løbet, så er de største legender og øjeblikke i løbets historie de store bjergtogter. Fra flade Danmark møder så en lille spirrevip op, som er gjort af dette stof.....de store bjergtogter.

Men der er noget ekstra flot over det i år. Få gange i nyere tid er de store bjergtogter gjort af ryttere som ligger i toppen af klassementet. Der er flere grunde til dette. For det første, at sådanne togter er så risikobetonede, at få topfarvoritter tør at gøre det (så hellere sidde med de andre farvoritter og måske tabe/vinde 1 min på sidste stgning). For det andet, at sådanne togter kræver en speciel type rytter.......ideelt set en bjergged.....der også har udholdendhed og styrke til at sidde alene opad, nedad og ligeud over mange, mange km. Endelig så kræver det naturligvis også - typisk- at rytterne som vil på togt ikke ligger for godt til i klassementet, da sådanne togter jo kan give store tidsforskelle.

I nyere tid er Virenque kendt for sådanne togter. Specielt, efter han kom tilbage fra Festina-skandalen, blev han kendt for - som Rasmussen - at tage mindst et stort bjergtogt pr. tour og gennem denne samle nok point til at vinde den prikkede trøje. Men Virenque gjorde dette, når han lå langt efter i klassementet.

Men i år har Rasmussen ladet hånt om at skulle ligge dårligt i klassementet. Fra begyndelsen af annoncerede kyllingen at han ville prøve at gå efter se, hvor højt han kunne komme klassementet, hvis han kørte efter dette. Ingen tog det vel 100 % seriøst. Hvad var pointen i denne udmeldning? Han ville jo tabe 10-15 min på enkeltstarterne og omvendt, hvis han vitterlig kørte efter klassementet og derfor lå pænt her når de ramte bjergene ville han jo ikke få lov til at tage på de togter han havde gjort de to foregående år.

Det er dette der er imponerende.

1. Han melder ud at han vil se, hvor langt han egentlig kan nå i klassementet, hvis han kører efter det

2. Da touren når til bjergene har han kun tabt 1 min (prologen) til de stærkeste farvoritter

3. Han forsøger sit togt trods ovenstående

4. Det lykkes

Dette er ikke set i umindelige tider udover en enkelt gang med Pantani. Det er verdensklasse. Det er så stort, at det er en præstation som helt sikkert vil blive legendarisk.

Yes, yes, selvfølgelig krævede det, at feltet + farvoritter ikke kørte 100 % igennem for at hente ham. Det siger selv. Med 2-3 hold der gav den maks gas efter ham allerede på/fra Roselend så ville kyllingen naturligvis ikke kunne have hevet triumfen hjem.

Men, men, men sådan kan man ikke regne i cykelsport. I så fald ville ingen nogensinde kunne rive sig fri, da enhver som rev sig fri jo intet kan gøre mod 2-3 hold som kører maks efter en enkelt rytter/nogen få ryttere. Virkeligheden er jo så, at andre farvoritter jo ikke bare lige kan brænde hele deres hold (+ den selv for den sags skyld) af blot for at hente en (stærk) rytter som er rykket.

Så selvom et togt som kyllingens trods alt et eller andet sted sker på andre farvoritters "nåde", så er det jo ikke en "nåde" der bliver givet fordi de undervurdere situationen.....det er en nåde der bliver givet fordi rytterens (kyllingens) mission er af en sådan kaliber, at farvoritryttere + deres hold skulle afsætte vilde ressourcer for at hente en enkelt rytter og så være helt nøgne og trætte når det sidste bjerg så ramtes og måske her tabe katastrofalt meget tid, hvis tingene gik bare en lille smule galt.

Så Rasmussens præstation er momental.....allerede legendarisk.

Så er det store spørgsmål......hvor langt rækker det?

Well, der må selvfølgelig laves antagelsen om, at kyllingen ikke blot som altid holder niveauet, men at han faktisk i år måske er lige i lidt bedre form end nogensinde. Begge dele er rimeligt. Alt tyder på, at han er i bedre tour-form end nogensinde. Ligeledes er der intet som taler for, at han skulle tabe noget specielt af denne form, da han traditionelt ser ud til at være holdbar.

Under denne antagelse, så er det godt nok interessant. Selvfølgelig taler alt for, at de 10-12 min han selvfølgelig taber på enkeltstarterne er for kostbare. Men, men, men. Hvad hvis han bliver ved med at angribe.......præcist ligesom vi alle håber og med en vis rimelghed også med rette kan forvente?

Se så begynder det at blive vildt. Det er umuligt at svare på. Jeg tror dog, at der bestemt er udsigt til en podieplads...trods enkeltstarterne. Om endnu fire hårde bjergetaper er nok til at tage så meget tid til samlet at vinde, det er pt urealistisk (ryttere som Evans, Sastre, Valverde, Menchov, Contador, Moreau.....og ja Mayo, har hver i sær trods alt så gode kombinerede bjerg- og ITT-egenskaber, at det er vildt at tro på, at bare ikke en enkelt eller to skulle kunne matche Rasmussens tider samlet set).

Godt indlæg. Måske du kunne overtage Henrik Juhl stl når han engang trækker sig tilbage :smile:

Link to comment
Share on other sites

Interessant at Rasmussen selv mener, at han kan beholde den gule trøje efter første ITT......og at med lidt flere togter i Pyronæerne at han realistisk mener han kan vinde årets tour. :blink:

Altså hvis det ikke var fordi man af erfaring har lært, at kyllingen rent faktsk også har det i benene han på forhånd annoncere via munden, så ville man jo straks udelukke den slags udtalelser. Stadig er det pænt optimistisk for at sige det mildt. Men bare det at han siger det, og ser ud til at mene det 100 %, gør at man kommer i tvivl. Har han virkeligt noget i ærmet. Har han vitterligt styr på sin ITT?

Lad forklare det sidste. Vi har et fakta. Udover den sidste katastofale enkeltstart for 2 år siden, så har kyllingen aldrig givet sig 100% på en ITT, så erfaringen med, hvor mange sek han rent faktisk kan barbere af sine ellers ringe ITT'ere, det har vi ikke. Ligeledes må det formodes (heriblandt hvad han faktisk sagde til pressemødet i dag), at han IKKE har trænet specielt meget anderledes med sine ITT-evner i år sammenlignet med tidligere år. Men at man ikke prøver at gøre sine ITT-evner bedre, betyder jo ikke, at han ikke kan have noget i ærmet. Hvad jeg mener? Altså, kyllingen har insisteret på at han i år ville kører for klassementet.......og man må sige, at dette er præcist hvad han har vist indtil nu. Så meget tyder på, at han - med hans seriøsistet om hvor langt hans evner egentlig rækker - faktisk hele sæsonen har trænet for at vinde touren. Hvis man nu vil vinde touren, hvad er så mere oplagt end at få en reel ide om, hvor meget man taber og vinder i forskellige decipliner. Så det jeg mener, er ikke at han har prøvet i forberedelserne at forbedre sine ITT-evner som sådan, men at han mere end nogensinde (måske for første gang nogensinde) rent faktisk har prøvet at se, hvor meget hurtigere han er når han giver sin 100% i ITT-træningen frem for måske kun 95%. Og måske har han opdaget, at han faktisk kan køre f.eks. 2 min hurtigere over 50 km ITT, hvis han giver den max. Og uden en Armstrong, Ulrich, Basso eller Landis til smadre små bjergryttere i ITT'erne, så har han måske regnet sig frem til at det er muligt at vinde skidtet.

Meget interessant. Stadig ikke realistisk i mine øjne (endnu). Men bestemt interessant.

Link to comment
Share on other sites

Er der et sted på nettet jeg kan få et sammendrag af de kørte etaper? Er kommet til at give mit TV væk så har stort set ikke set TdF i år selvom jeg plejer at se stort set hver etape...

Arnes link er meget fint - jeg bruger det selv en del. Se under "results" og vælg den ønskede etape.

Her er 8. etape resume og resultat

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan Kyllingen vinde TdF 2007

Lad os se lidt på, hvordan Kyllingen rent faktisk kan vinde touren, hvis vi prøver at forfølge løbets logik.

Ryttere kan have ekstraordinært gode og dårlige dage. Ligeledes kan diverse uheld pludselig ændre meget.

Begge dele er selvfølgelig umuligt at spå om, og derfor holdes disse usikkerhedsmomenter ude af analysen.

For at finde ud af, hvordan Rasmussen vinder touren hypotetisk, så må vi studere kørslen på bjergetaper og på ITT'erne.

Lad os lægge ud med det store handcap.....ITT.

Som sagt, så har vi - udover på sidste enkeltstart for to år siden - næppe set en eneste seriøs enkeltstart fra Rasmussen nogensinde. Enkeltstarten for to år siden fortæller os næppe meget. Det år var Armstrong, Ulrich og Basso med og kyllingen havde helt, helt sikkert - grundet at så vilde modstandere var umulige at køre klassement med - ikke forberedt sig på nogen måde at køre enkeltstart.....hverken træningsmæssigt, korrekt kørestillingmæssigt eller mentalt. Pludselig ligger han til en podieplads og skal køre sit livs enkeltstart for at holde Ulrich bag sig. Han er en total novice i dette ITT-game og slet ikke klar til en sådan udfordring. Ikke nok med han ikke er klar....alt går også ekstra galt. Han styrter, cyklen gør knuder, masse af cykelskift osv. ITT'en bliver et mararidt.

Sådan tror jeg slet ikke det bliver i år. Jeg tror kyllngen i de senere efterårsaftener sidste år begyndte at få store tanker. Væk er Ulrich og Basso. Dermed er der "kun" ryttere tilbage som IKKE er supergode på både ITT og i bjergene. Han har tænkt noget ale "OK, måske kan jeg ikke vinde sådan lige uden videre......men flasker tingene sig, jeg tjener lidt gratis tid på en etape og jeg kører min to bedste enkeltstarter nogensinde så er der måske en mikroskopisk chance for at jeg rent faktisk kan vinde det løb......i det mindste seriøst bejlenede til en podiumplads.......jeg har vundet det prikkede trøje to år, hvorfor ikke en enkelt gang give det chancen og se, hvor langt jeg faktisk kan klare det i klassementet, hvis jeg går efter det?"

Således tror jeg kyllingen specielt mentalt, men også træningsmæssigt (prøvet at se, hvor meget tid han rent faktisk kan barbere af sin ITT, hvis han kører 100% igennem og ikke kun 90-95% - samt få sat cyklen op så den passer ham bedst muligt og blevet lidt vant til at køre sådan). Hvad jeg ikke tror er, at han prøvet at forbedre sine egentlige ITT-evner sådan fysologsk. Dette ville være en for risikobetonet chance, når man nu engang er en ægte klatre, kan dette yderst flot og samtdigt aldrig før er gået efter at kunne ITT. Så ikke decideret forbedringer af ITT-evnerne......men finpusnng og få det bedste ud af de (ikke så fantastiske) ITT evner han nu engang har.

Det store spørgsmål er: Hvor meget ville dette give?

Umuligt at sige. Men lad os se lidt på ITT'erne fra sidste år. Jeg vælger at tage den første ITT, da jeg errindrer at kyllngen på sidste ITT slet, slet ikke kørte igennem, mens han på den første dog en lille bitte smule trådte i pedalerne (men ikke for meget, for så ville han blive for farlig for klassementet, når han skulle ud på sit megatogt for den prikkede trøje).

Næste spørgsmål er hvem vi skal sammenligne med? Der er masser. Men en fair rytter at sammenligne med må være Kloden.

På sidste års første ITT var Kloden 4.45 min bedre end kyllingen over 51 km på en letter kuperet etape (ca. ligesom første ITT i år og omvendt ikke helt så pandekageflad som sidste ITT).

Kloden er ITT-specialst. Rasmussen næsten trillede igennem.

Lad os sige Kloden kører op til sidste års (for ham hverken fantom eller skidte) tid.

Lad os sige, at kyllngen kunne køre 1 min hurtgere, hvis han havde givet den max, med den ITT-mentalitet/træning han var i sidste år.

Så er vi nede på 3.45

Lad os være optimistiske og sige, at han nu (under min formodning om, at han faktisk begyndte at tænke dette igennem i de mørke efterårsmåneder sidste år) er så mentalt klar, har fået indstillet cyklen så den passer til ham, han har kørt nok ITT-træning i år til at han er blevet fortrolig med denne cykelindstlling og at han har trænet nogen gange med 100% indsats for at se hvor langt det rækker, og således kan kører endnu bedre. Lad os sige 30-40 sekunder bedre.

Nu er vi nede på 3:00-3:10.

Så dobler vi op med en sjat (110 km ITT i år) og siger et samlet tab på 6:30.

Det er meget. Og flere af farvoritterne kører så flotte ITT, at det formentlig også bliver til ca samme tidstab til dem....minus en slat måske.....lad os sige 6:00.

Haløj, haløj. :bigsmile:

De fleste farvortter har han 3 min eller bedre (Mayo er lidt tættere på, men nok også en af dem med - langt fra direkte ringe men dog - lidt svag ITT).

Til Kloden er der 3:45

Til Vino er der 5:25

Han skal altså ud og hente 3 ekstra min end han har nu til de fleste af farvortterne og måske 1 min til Vino (vi antager at både Vino og Kloden efter i morgen igen er på toppen).

Hvordan henter han disse?

På morgensdagens etape tror jeg som sagt ikke på det vilde. Tror en mindre gruppe med stort set alle farvorttern kommer samlet til toppen af Galibier og samlet til mål.

Men så er der Pyronæerne.

Her er de.

14. etape

profile14.gif

15. etape

profile15.gif

16. etape

profile16.gif

Tre formidable etaper hvor der virkelig kan og vil blive tabt og vundet tid.

Som den bjergrytter Rasmussen er, så kunne det være fristende at komme med den konklusion at han da bare alle tre dage skal køre fra dem på sidste bjerg. Jeg tror ikke på denne model. For det første så tror jeg slet ikke tre vellykkede angreb på de tre sidste bjerge giver nok tid. Men for det andet - og langt værre her - er det, at kyllngen slet ikke er sådan en type bjergrytter. Han er ikke en Armstrong, Riis, Basso der over 10 km afsluttende stigning med et mega-watt-output træder fra alt og alle. Ja, ikke nok med det. Faktisk er kyllngens korte antrit på bjerge ikke vildt......ikke ringe naturligvis....men heller ikke blandt de bedste. En Mayo, en Valverde, en Contador, en Vino og til dels en Sastre der pludselig lukker op og på 200 m sætter feltet, det er ikke rigtgt kyllingen.

Men hvis kyllingen ikke er bjergrytter ala ovenstående, hvad er det så han kan?

Han kan to ting bedre end måske nogen anden.

Den ene ting er det hurtige lange antrit. Det er ikke på den ene side 10 km mega-watt-output antrit og ej heller på den anden side 200 m super antrit der er hans force. Hans force er måske over 1-2-3 km at holde en stor, stor fart dansende i pedalerne. Sådan at typisk

- den som er ala supert antrit over kort distance uden problemer holder ved i et par hundrede meter eller måske en hel km, men så må de altså også slippe ham

- den som er ala 10 km mega-watt-output måske ikke kan følge med de første mange km men over en sluttende lang opkørsel hvor alt lukkes ud vil køre gradvist op til ham efter de første kms acceleration.

Den anden ting han kan (medfødt talent, specialseret træning og voldsomt lave vægt) er at køre stærkt over masser af bjerge. Så stærk at man kan køre alene ude i vindmodstanden hele tiden og over 100 km op og ned af bjerge alligevel kan holde et rimeligt jagtende felt bag sig........det er der ikke mange som kan.....ikke engang en håndfuld.

I mine øjne er det disse to ting han skal dyrke, så mange af etaperne som muligt i Pyronæerne (hvis han kan naturlgvis).

Etape 14: Angrib for foden af Port de Paliheres med det lange hurtige antrit. Det er "kort nok til mål" til at det ikke er vildt risikabelt (lidt selvfølgelig, det er sådan noget altid - men ikke vildt). Samtidigt burde det lette lange antrit give mulighed for at folk som Menchov, Kloden, Kashechkin, Leiphemer og Karpets ryger af......og typer som Evans og Sastre vil også kunne få problemer. Tl gengæld vil typer som Vino, Valverde, Contador, Schleck, Mayo og Moreau sikkert kunne følge med......men det er jo chance for, at ikke alle har en god dag og/eller at de ikke har mod på at lukke helt op hele to bjerge fra mål. Herefter må det vurderes, hvor meget folk har at køre med, hvor meget folk vil føre eller om det er den gule trøje som skal føre hele vejen. Falder et par stykker af dem med ok antrit fra grundet skidt dag/manglende mod på at køre med, så skal der hakkes igennem for at skabe afstand. Er det kun enkelte eller dem med skdt antrit som falder fra, så må føregruppen kunne dele om at køre pænt og samlet og ikke vildt sammen for at skabe afstand. Det helt store spørgsmål vil være om kyllingens fordel (grundet lav vægt og alle de andre ting nævnt ovenfor) med at kunne kører hurtgt over mange bjerge vil kunne ryste dem som eventuelt sidder med i første hug.

Etape 15: Kongeetapen. Under antagelse af at kyllngen er med i spillet om den gule trøje og Rabobank er villig til at køre 100 % for ham, så må dette være etapen, hvor han prøver at vinde touren. Opskrift. Total udmattelse via sindsygt højt tempo hele etapen. Rabobanks "svagere" hjælperyttere kører max igennem de første 100 km. Aflevere feltet for foden af Col de Portet d'Aspet. Herefter banker Dekker og Boogerd igennem til foden/første del af vildbassen Port de Bales (tour-debutant-bjerg). Kyllingen lukker op og kører over dette og det sidste bjerg og til mål på 100% max og ser sig først over skulderen når målstregen paceres for at tjekke om nogen kunne følge med.

Etape 16: Droningeetapen. Svær dag at køre langt ude fra. Alt for meget flad vej mellem bjergene. Lange togter urealistisk for folk i klassementet. Men som ved de andre etaper skal der køres stærkt af holdet for at se hvem som kan følge med og hvor mange hjælperyttere der falder fra. Skal der forsøges at tages meget tid er det på Col de Marie-Blanque der skal køres. Så et hårdt fladt stykke hvor stængerne skal være gode for at holde forfølgerne bag sig. Stigningen op til mål på Col d'Aubisque er hård og kan give god til dem som stadg har guf i stængerne.

Nu fører kyllingen med en 3-4 min til de nærmeste og skal "blot" kører en kanonenkeltstart for at vinde årets tour.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share