TROR du Michael Rasmussen er dopet?


klausjensen
 Share

Doping i Touren 2007  

284 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Enten er de dopet eller også medicineret. Måske er der enkelte der kører uden doping/medicin, men de kan ikke klare sig mod en dopet rytter.

Mit bud er at rytterne doper sig offseason og holder sig væk fra kontrollen såvidt muligt og så bruger medicin, der ikke er på listen eller ikke kan spores som det nye EPO, når de kører løb.

Egentlig synes jeg sagtens man kan sammenligne cykling med BB, da doping har været en integral del af cykling, lige siden dens begyndelse, lige som ved BB. Præstationerne i et TDF indikerer måske også at de ikke kan laves uden doping/medicin og er lige så uopnåelige for en dedikeret clean udøver, som at vinde MR. Olympia clean.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eurosport havde en interessant statistik i går, der viste de bedste rytteres placering for de forskellige nationaliteter. I år er den den bedste franske rytter nummer 26, den bedste italienske 51, og den bedste belgiske omkring 60. Det er lande med enorme traditioner indenfor cykelsport, der er mange hold fra disse lande, og publikum er enormt. At disse nationaliteter ikke klarer sig bedre ser jeg som en indikation på at der er trappet kraftigt ned på dopingen. Italien og Frankrig er vel også to af de lande, hvor politiet er mest indblandet i jagten på dopinglæger og lign.

Jeg tror derfor at der findes en del rene ryttere i årets tour, men er ikke i tvivl om at toprytterne har benyttet doping. Inkl. og Rasmussen hvilket han nærmest heller ikke selv lægger skjul på, med sine udtalelser og opførsel i år.

interessant analyse

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nærmere 80-90 er Dopede. Alle dem der kan ligge sig lidt til i Klassement, Trøje vindere og generelt bare dem som gennemfører det er alle Dopede. Og Armstrong var sku os dopet.

Helt klart flotte præstationer og ser det os selv men de sku stadig dopet. Men sån er det for at klare sig. Det sku realiteten.

Link to comment
Share on other sites

Eurosport havde en interessant statistik i går, der viste de bedste rytteres placering for de forskellige nationaliteter. I år er den den bedste franske rytter nummer 26, den bedste italienske 51, og den bedste belgiske omkring 60. Det er lande med enorme traditioner indenfor cykelsport, der er mange hold fra disse lande, og publikum er enormt. At disse nationaliteter ikke klarer sig bedre ser jeg som en indikation på at der er trappet kraftigt ned på dopingen. Italien og Frankrig er vel også to af de lande, hvor politiet er mest indblandet i jagten på dopinglæger og lign.

De placeringer kan du ikke bruge til alverden. Og da slet ikke til at konkludere om der er mere eller mindre doping end tidligere. Fransk cykelsport har ikke leveret resultater i en årrække. Og de få topresultater der kommer fra tid til anden er fra veteraner som Christophe Moreau, Frederic Guesdon og Cedric Vasseur. Ifølge CSC´s franske sportsdirektør ligger skylden både i det franske talentarbejde og hos de franske profhold. Som junior- og U23-ryttere kører alle andre nationers ryttere masser af internationale løb. Der køres World Cup og masser af mindre etapeløb. Men de franske ryttere kører kun de løb, såfremt det er i Frankrig og kører ellers VM som eneste internationale løb. Gallopin beskylder også franske hold for at ødelægge de franske ryttere med grotesk høje lønninger tidligt i karrieren. Et godt eksempel på dette er Sylvain Chavanel fra Cofidis som har en årsgage på over en mio. Euro. Jeg tvivler på, at en eneste rytter hos CSC tjener så meget.

Italienerne har masser af verdensklasseryttere. Men traditionen tro satser mange af disse på Giroen istedet for Touren. Desuden satses der i Italien ofte på at udvikle klassikerryttere frem for etapeløbsryttere. Belgierne har nærmest ikke haft en rytter til de store GT i årtier. Men så har de til gengæld succes på andre punkter. Belgierne har mest ryttere til klassikerne og andre endagsløb. Tunge sprintertyper som ikke ligefrem kører med de første over bjergene.

Link to comment
Share on other sites

Contador har intet haft med Fuentes at gører. Han var kommet på Fuenteslisten ved en fejl. Det viste sig intet at have på sig.
Netop Jörg Jaksche, der tidligere var holdkammerat til Contador, stod i forrige måned frem og gik til bekendelse om sin rolle i Operación Puerto. Han har siden fortalt det tyske blad Der Spiegel om sit EPO-misbrug. Af de dokumenter, som Ekstra Bladet er kommet i besiddelse af, fremgår det, at A.C (Alberto Contador) skal have det samme som J.J (Jörg Jaksche).

http://www.berlingske.dk/sport/artikel:aid...4:fid=100101188

Link to comment
Share on other sites

Hvornår er man dopet? når man tager doping men holder sig under de gældende grænser - eller så snart man tager stoffet (eller hvad man nu gør)?

Man er dopet, såfremt man tager produkter på WADA´s positivliste, medmindre man har medical certificate på det.

Det er klart at så snart man rører noget der er ulovligt eller udfører en blodtransfusion burde det betragtes som doping....men det bliver det altså ikke som det er lige nu. Langt størstedelen af TdF feltet er dopet og det har de været i mange år. Hvis jeg bare skal komme med et eksempel med blod, EPO og hæmotokritværdien: En rytter er først i problemer når hæmotokritten kommer over 50% - så får han 15 dages "pause" for hans helbreds skyld. Bliver han taget med EPO i blodet nu er han en klovn - eller rettere - hans læge er en klovn. Der findes Dynepo nu og der kan IKKE detekteres med de metoder der bruges på laboratorier der tester nu. Normal Epo kan detekteres fordi det er recombinant - altså lavet i et laboratorie uden for kroppen. Dynepo er også dannet i et laboratorie men i humane celler - og derfor vil stoffet have alle de egenskaber som det stof der er dannet af atleten selv. Skulle der komme en test som kan identificere genetiske forskelle fra person til person vil det heller ikke være noget problem - så kloner man bare rytterens eget Epo og oprenser det til ham. Det man så gør er at man tager små mængder Dynepo og følger ens hæmatokrit så den ligger på ca 49%....du er pr definition ikke dopet selvom du holder din hæmatokrit kunstigt højt.

Nu er det jo ikke ligefrem sådan, at alle rytterne liggger med en hæmatokritværdi på 49. Hvis du tager Damsgaards data på CSC rytterne, så ligger de med helt almindlige værdier på 41-45. UCI kigger heller ikke udelukkkende på hæmatokriten, men også på hæmaglobinværdierne. Og man sammenligner også disse tal med tidligere målinger på samme rytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nærmere 80-90 er Dopede. Alle dem der kan ligge sig lidt til i Klassement, Trøje vindere og generelt bare dem som gennemfører det er alle Dopede. Og Armstrong var sku os dopet.

Helt klart flotte præstationer og ser det os selv men de sku stadig dopet. Men sån er det for at klare sig. Det sku realiteten.

Ja, flotte præstationer. Men faktum er, at alle etapevindere og manden i den gule trøje bliver testet hver dag i Tour De France. Hverken Armstrong eller Michael Rasmussen er blevet testet positive (endnu). Rasmussen er blevet testet 14 gang på det sidste! Så er det altså dopingkontrol-systemet, du ikke tror på...! Men siden de ikke er dømt, synes jeg din kommentar er ringe: "Det sku realiteten". DIN holdning kan umuligt være en realitet, når de ikke er blevet taget i noget!

Link to comment
Share on other sites

Ja, flotte præstationer. Men faktum er, at alle etapevindere og manden i den gule trøje bliver testet hver dag i Tour De France. Hverken Armstrong eller Michael Rasmussen er blevet testet positive (endnu). Rasmussen er blevet testet 14 gang på det sidste! Så er det altså dopingkontrol-systemet, du ikke tror på...! Men siden de ikke er dømt, synes jeg din kommentar er ringe: "Det sku realiteten". DIN holdning kan umuligt være en realitet, når de ikke er blevet taget i noget!

For lige at begynde omvendt i mit indlæg....dvs, er man ikke testet positiv, så er man ikke testet positiv og kan derfor anklages for noget direkte.

MEN....

det betyder jo ikke, at så er alt bare ok. Selvom man ikke bliver taget i doping, så kan man stadig havde snydt på vægtskålen.

Der er primært tre måder dette sker på.

1. Doping "off season": Såvel aerobe som restitutionsmæssige stoffer er en stor fordel, når man skal cykle sig i optimal form. En hårede og mere intensiv træning er en vigtig spiller når man skal køre sig optimalt i form. Disse stoffer vil aldrig/sjældent kunne spores i sæsonen (eller for en klassementrytter i TdF under selve touren)

2. Små, men mange "skud": Med visse stoffer er det ofte muligt at sammensætte sin "kur", således at kuren virker fint og samtidigt er der ingen testværdier som bliver kriminelle. Små "skud" ofte kombineret med en ide om timing om hvornår man typisk vil blive testet kan gøre, at man til tider kan være fuldt dopet og alligevel ikke blive knaldet.

3. Nye stoffer: Der forskes ihærdigt for opdagelse af nye dopingstoffer.......ulovligt af sportslæger med flosset moral og lovligt til medicinsk brug i lægemiddelverdenen. Pengene er store og et nye stoffer (eller videreudvikling af kendte stoffer) sker løbende. Ofte/altid vil der ingen kontroltests være til at teste disse stoffer og ryttere kan top-proppet med state of the art doping høvle rundt i løb uden at kunne blive testet positiv eller over grænseværdier.

Så det er ikke fordi kontrolsystemet der er der er ringe. Det er blot, at det er så hulens svært at holde rede på alle de måder folk/ryttere snyder på for at være lidt foran konkurrenterne.

Link to comment
Share on other sites

Man er dopet, såfremt man tager produkter på WADA´s positivliste, medmindre man har medical certificate på det.

Nu er det jo ikke ligefrem sådan, at alle rytterne liggger med en hæmatokritværdi på 49. Hvis du tager Damsgaards data på CSC rytterne, så ligger de med helt almindlige værdier på 41-45. UCI kigger heller ikke udelukkkende på hæmatokriten, men også på hæmaglobinværdierne. Og man sammenligner også disse tal med tidligere målinger på samme rytter.

Ja det gør man - men derfor er det stasigvæk muligt at snyde systemet og holde en hæmotokrit værdi unormalt høj vha EPO el. Min pointe er at mange af de ting der bliver testet for er indirekte markører for at der foregår noget unormalt hos en rytter og ikke en direkte test af et bestemt stof som fx hos BBere. Det vil alt andet lige give muligheden for en dygtig fysiolog i samarbejde med en rytter at planlægge og udnytte grænseværdierne.

CSC er ved at have styr på deres ryttere men det er også det eneste hold i TdF der har det. Rabobanks direktør har lige på pressemødet udtrykt at han gerne vil have noget der ligner CSCs program, men at de iøjeblikket IKKE har noget der ligner det. Jeg gad sgu godt at have test resultater for MR og Contador over de sidste par måneder....jeg er overbevist om at der er et eller andet at hente i dem....men nu findes de jo bare ikke for de to er ikke blevet fulgt tæt af et program a la CSCs

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville så gerne tro ham og lade tvivlen komme ham til gode.

Det er bare umuligt efterhånden uden at føle sig som et naivt fjols.

De to ting der nok har den største indflydelse er først det faktum at det er svært at forestille sig den bedste være clean, når der tydeligvis en mange der ikke er. Det andet er hans fuldstændig urealistisk gode enkeltstart. Den gule trøje giver vinger - jæs jæs - men at gå fra nr lort til en 11. plads virker bare for godt.

Jeg lagde ikke så meget i hans smuttere ang whereabouts fordi jeg ikke tænkte man kunne opnå særlig meget på den tid, men kan så forstå at de pudsigt nok ligger på ret vitale tidspunkter i træningsforløbet (i hvert fald det sidste af dem i juni).

MR virkede IMO meget nervøs og svarede ikke så godt for sig på pressemødet i dag. Han bliver nok flænset i den internationale presse i morgen.

Nu skal vi vel ikke dømme ham fordi han er nervøs. :smile:

Uanset hvor ren han er kan jeg da godt forstå hvis situationen kan give lidt sved på panden alligevel, når han nu også er godt på vej til at vinde touren.

Link to comment
Share on other sites

Men Contador skulle netop ikke være A.C. i Puertosagen. :smile:

Hvorfor ikke?

Set i forhold til at der er brugt initialer på flere ryttere, virker det meget mistænkeligt. Det er vel begrænset hvor mange ryttere som har initialerne A.C.

Endnu mere mistænksomt bliver det kun af, at han skulle have det samme som J.J. (som jo har indrømmet), daværende holdkammerat til A.Contador..

Link to comment
Share on other sites

Kan man tilnærmelsesvis estimere hvor meget det giver at dope sig?

Altså jeg ved godt at vi har med mennesker at gøre og at alle er forskellige, men tænkte om der måske var lavet forsøg af en art - evt. på dyr eller lignende der estimerede hvor meget en rytter ville få ud af at tage doping/EPO f.eks. målt i evnen til at optage ilt eller lignende. Dette var mere tænkt i forhold til at vurdere "påstande" om at det er fuldstændig umuligt for en ikke-dopet rytter at vinde over en del dopede? Altså hvis genvinsten ved doping er meget stor kan det nok ikke lade sig gøre, men forestillede man sig at den var begrænset kunne det måske lade sig gøre alligevel (forudsat at den rytter der ikke brugte diping selvfølgelig var bedre på andre punkter)? Jeg ved det sgu ikke :smile:

Jeg ved sgu ikke med det doping. Tror mange af dem har haft fingrene i forbudte stoffer, selvom jeg ville ønske det ikke var sådan.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke?

Set i forhold til at der er brugt initialer på flere ryttere, virker det meget mistænkeligt. Det er vel begrænset hvor mange ryttere som har initialerne A.C.

Endnu mere mistænksomt bliver det kun af, at han skulle have det samme som J.J. (som jo har indrømmet), daværende holdkammerat til A.Contador..

Contador er ikke en del af Puertosagen. Hans navn kom frem i starten, men det viste sig at være en fejl. Han er renset af den spanske anklagemyndighed som har indrømmet denne fejl. Nu er det jo heller ikke initialer som Fuentes brugte, men kodenavne. Jaksche var Bella. Jeg kan ikke huske hvilket kodenavn man oprindligt troede var Contador, men det viste sig at være en anden rytter. Da man sidste år suspenderede ryttere inden Touren udtalte Fuentes, at der var ryttere imellem han aldrig havde mødt. Her nævnte han Contador og Paulinho.

Link to comment
Share on other sites

Nå nu er Vino taget for blod doping!! Mon ikke det tager lidt af fokus fra Michael Rasmussen, for et stykket tid..

Det bekræfter bare endnu engang, at de ryttere som har svært ved at tale om doping, ofte er syndere..

Alligevel kan man nu ikke undgå, at have en smule ondt af Vinoukorov, efter de lidelser han har været igennem..

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share