Indtagelse før/efter træning?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en 15-årig dreng der træner i fitnessDK Jeg træner mest ben da mit mål er at blive hurtigere og at kunne joppe højere.

Ud over at træne styrketræning 3 gange omugen spilelr jeg også basket 3-4 gange om ugen.

Mit Spørgsmål er så: Hvad er godt at indtage efter styrketræning?

har hørt kako skulle være godt, men der er vel også meget overfødigt sukekr og fedt i ikke?

hvad med Protein-bar er det godt? og hvor kan man købe disse billigst?

andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De fleste har det med at gøre alt for meget ud af deres post workout meal.

Selvsamme gruppe har det med at forsømme resten af deres måltider hvilket må siges at være endnu vigtigere end det at skulle indtage en protshake efter træning. I sidste ende gør en hurtig protshake alligevel ikke den store forskel i din træning. Pre workout meals og andet gejl under træningen kan være langt vigtigere, da det kan være afgørende for hvor hårdt man kan gå til den i træningen. På EFS's Q&A har Joe Defranco skrevet en smule omkring hvad han bruger til sine atleter før og efter træning. Så hvis resten af din kost gennem dagen er utilstrækkelig kan det være lige meget med at gå op i hvorvidt man for en gainershake efter træning eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Det er da bestemt slet ikke spild at tage en Protein shake efter træning. Speciel hvis ens øvrige måltider ikke er sammensat for godt, er man jo sikker på man får nogle proteiner efter træning med en shake.

Kakao er en okay, pre træning drik, men det er dyrt. Hvis du omregner prisen på diverse protein pulvere (Som man blander op med vand) er du under den pris du giver for kakao. Og uden alt sukkeret.

Hvis du er ude på at gain akn du evt. drikke en protein shake lidt før træning også...

Husk iøvrigt kulhydrater. Fx rosiner sammen med din efter trænings drik..

Link to comment
Share on other sites

Altså... Man siger normalt det er dumt at spise umiddelbart op til et træningspas. Så at spise et let måltid 1-1½ time før et træningspas er at foretrække - det er min perosnlige erfaring. Hvis man spiser tæt op til et træningspas kan man få kvalme og følelsen af at maven vender helt på hovedet. Men som hovedregl er et let måltid, det kunne f.eks. være frugt samt noget der indeholder kulhydrater (f.eks. pasta) rigtig godt. Efter træning har man brug for noget der er hurtigt optageligt som f.eks. hvidt brød, bananer, proteinbarer osv. Det væreste man kan gøre, er at undlade at spise noget som helst - så har kroppen jo ikke noget at arbejde med.

Link to comment
Share on other sites

Det er da bestemt slet ikke spild at tage en Protein shake efter træning. Speciel hvis ens øvrige måltider ikke er sammensat for godt, er man jo sikker på man får nogle proteiner efter træning med en shake.

De fleste er enige i at der ikke ligger nogen kæmpe forskel i hvorvidt man indtager noget en time efter træning eller ej.

Det er langt mere afgørende for ens resultater om man i de efterfølgende dage, hvor proteinsyntesen er forhøjet, får nok med føde indenbords.

Kakao er en okay, pre træning drik, men det er dyrt. Hvis du omregner prisen på diverse protein pulvere (Som man blander op med vand) er du under den pris du giver for kakao. Og uden alt sukkeret.

Hvis du er ude på at gain akn du evt. drikke en protein shake lidt før træning også...

Husk iøvrigt kulhydrater. Fx rosiner sammen med din efter trænings drik..

Hvorfor nævner folk altid kakao og rosiner når der snakkes om indtagelse af prots/carbs efter træning? Hvad er der nu galt i at drikke en liter minimælk? Det koster ikke mere end 4 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor nævner folk altid kakao og rosiner når der snakkes om indtagelse af prots/carbs efter træning? Hvad er der nu galt i at drikke en liter minimælk? Det koster ikke mere end 4 kr.

Jeg har det på samme måde... Så slipper man også for de 5% sukker. F.eks. mælk og en banan vil jeg mene er mindst lige så godt som kakaomælk og rosiner.

Link to comment
Share on other sites

Læs hvad jeg skriver. Ikke hvad i tror jeg skriver.

Der bliver spurgt til cacao, om det kan bruges efter træning. Og ja! Det kan det, og det er okay, selvom det er dyrt.

Jeg anbefalede Rosiner sammen med en protein drik, da de sjældent/aldrig indeholder særligt mange Carbs, som man også har brug for efter en omgang træning.

Jeg foreslår rosiner da de er møg nemme at have med fast i trænings tasken, sammen med det pulver man blander sine shakes med.

Minimælk??? Forklar mig lige hvordan du kan sammenligne indholdet af proteiner i en Protein shake af fx 30g promax 80% og vand og så minimælk???

Ja jeg foreslår også en Pre trænings drik. Dette var i relation til at det blev påstået at man ikke fik noget ud af diverse shakes hvis man ikke spiste "det rigtige"

Får man netop ikke timet sine måltider, kan en omgang protein Whey, blandet i mælk være et godt før trænings måltid.

Det ligger sgu ikke og skvulper mere end vand. Personligt har jeg aldrig oplevet ubehag ved det. Man skal jo ikke drikke mere en 300 ml....

Shakes og lignende, herunder proteinbare er efter min mening gode. HVIS man ikke har 100% styr på kost osv. Og vil være sikker på at man får proteiner nok..

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Minimælk??? Forklar mig lige hvordan du kan sammenligne indholdet af proteiner i en Protein shake af fx 30g promax 80% og vand og så minimælk???

Nej hvor åndsvagt af mig. Der er jo selvfølgelig mere protein i mælk.

Forhelvede, enhver BB'er med respekt for sig selv ved da at mælk er en top notch protein kilde

Shakes og lignende, herunder proteinbare er efter min mening gode. HVIS man ikke har 100% styr på kost osv. Og vil være sikker på at man får proteiner nok..

Har man ikke styr på sin kost bør man nok få det før man bruger penge i hundredevis på supplementer.

Den almindelige kost er helt grundlæggende. Har man styr på den kan man derefter supplerer med supplementer, som fx protshakes.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en 15-årig dreng der træner i fitnessDK Jeg træner mest ben da mit mål er at blive hurtigere og at kunne joppe højere.

Ud over at træne styrketræning 3 gange omugen spilelr jeg også basket 3-4 gange om ugen.

Mit Spørgsmål er så: Hvad er godt at indtage efter styrketræning?

har hørt kako skulle være godt, men der er vel også meget overfødigt sukekr og fedt i ikke?

hvad med Protein-bar er det godt? og hvor kan man købe disse billigst?

andre forslag?

Læs lige hvad han spørger om ikke? Knægten er IKKE bb'er men styrketræner som supplemang til anden træning.

Hvor mange 15 årige har 100% styr på mad indtag??

Han spørger om hvad der er godt at indtage, og om det har en effekt.

Det var det jeg forsøgte at svare på. Ikke om mælk er en god protein kilde eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Læs lige hvad han spørger om ikke? Knægten er IKKE bb'er men styrketræner som supplemang til anden træning.

Hvor mange 15 årige har 100% styr på mad indtag??

Han spørger om hvad der er godt at indtage, og om det har en effekt.

Det var det jeg forsøgte at svare på. Ikke om mælk er en god protein kilde eller ej.

BB'er blev nævnt, som en fællesbetegnelse for alle, der forsøger at opbygge en hvis form for fysik.

Kan man finde ud af at bestille protein via e-handel kan man også finde ud af at få skabt et fundament i sin alm. kost.

Om man træner for det sportsspecifikke, som bodybuilder, som stærkmand eller, som vægtløfter kan være lige meget. Basiskosten indeholder stadig de stort set samme sunde kaloriekilder. (styrkeløft blev af gode grunde ikke nævnt i denne sammenhæng :tongue: )

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

I sidste ende gør en hurtig protshake alligevel ikke den store forskel i din træning.

Det forstår jeg ikke! Protein umiddelbart efter træning er da alt afgørende! at man så kan spolerer fordelen ved ikke at indtage noget føde resten af døgnet er en anden ting.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...rre_forbedring/

hvordan vil du ellers forklare en artikel som denne?

Link to comment
Share on other sites

Hey alle, tak for de mange og gode svar!

Men Jeg har faktisk prøvet Protein pulver før, men jeg kunne ikke fordrage smagen af det...

Jeg ville ligeså gerne drikke mælk som Kakao, MEN en varm mælk er lidt ulækker vil jeg sige (den ligger jo i tasken i næsten 2 timer?) så er kakao nok lidt bedre dér..

men lige et andte spørgsmål: hvor kan man købe proteinbar' billigt?

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg ikke! Protein umiddelbart efter træning er da alt afgørende! at man så kan spolerer fordelen ved ikke at indtage noget føde resten af døgnet er en anden ting.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...rre_forbedring/

hvordan vil du ellers forklare en artikel som denne?

Nu har jeg kun skimtet artiklen igennem, men helt ærligt

Tror du selv på at dine resultater bliver fordoblet ved at indtage en shake efter træning, når du alligevel får gode grundlæggende måltider gennem resten af dagen?

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kun skimtet artiklen igennem, men helt ærligt

Tror du selv på at dine resultater bliver fordoblet ved at indtage en shake efter træning, når du alligevel for god grundlæggende måltider gennem resten af dagen?

Nu er det jo neop IKKE et spørgsål om tro. Men om impiriske beviser. Der viser at musklerne bliver opbygget hurtigere og bedre ved at indtage let optagelige proteiner lige efter et træningspas.

Noget de fleste faktisk er enige om..

Kan du time dine "normale" måltider sådan at proteinen fra disse bliver frigjort til blodet samtidigt med at din træning slutter. Ja så er det ikke sikkert at det har samme store effekt. Men det er nok de færrest der har så meget styr på det.

Tilbage til spørgsmålet:

Du kan få rigtigt mange forskellige protein pulver. Nogle er meget bedre end andre. Grunden til jeg siger pulver og ikke bar, er at baren er længere tid om at blive optaget af kroppen.

Men begge dele kan købes på nettet, eller i dansk supermarkedes kæder. Prøv dig frem med de små mængte. Cakao smag er normalt den værste af deres smage, men kan dog drikkes hvis man shalker den med decaf pulverkaffe. Du kan også få pulver uden smag. Og det er bare at blande i centerets vand. Det er ihvertilfald bedre end en 2 timer lunken mælk..

Link to comment
Share on other sites

Ja! og jeg mener der er en del litteratur der bakker det op...
Nu er det jo neop IKKE et spørgsål om tro. Men om impiriske beviser. Der viser at musklerne bliver opbygget hurtigere og bedre ved at indtage let optagelige proteiner lige efter et træningspas.

Noget de fleste faktisk er enige om..

Kan du time dine "normale" måltider sådan at proteinen fra disse bliver frigjort til blodet samtidigt med at din træning slutter. Ja så er det ikke sikkert at det har samme store effekt. Men det er nok de færrest der har så meget styr på det.

Tilbage til spørgsmålet:

Du kan få rigtigt mange forskellige protein pulver. Nogle er meget bedre end andre. Grunden til jeg siger pulver og ikke bar, er at baren er længere tid om at blive optaget af kroppen.

Men begge dele kan købes på nettet, eller i dansk supermarkedes kæder. Prøv dig frem med de små mængte. Cakao smag er normalt den værste af deres smage, men kan dog drikkes hvis man shalker den med decaf pulverkaffe. Du kan også få pulver uden smag. Og det er bare at blande i centerets vand. Det er ihvertilfald bedre end en 2 timer lunken mælk..

En hurtig shake efter endt træning fordobler ikke ens resultater, så simpelt er det.

Hvis du spørger de forskellige eksperter rundt omkring er de næsten alle enige om at det kan være fint at få nogle hurtige carbs og prots ned efter træning, men snakker vi i procenter så har det sgu' ikke meget indflydelse på ens resultater. Tusindevis af atleter har opnået verdensklasse status uden at indtage en gainershake eller lign. efter træning. Drønhård intensiv træning kombineret med 6 kraftfulde måltider og otte timers søvn er fundamentet.

Du smider fandeme ikke 20 kilo på squatten af at indtage din post ghey workout shake

Link to comment
Share on other sites

En hurtig shake efter endt træning fordobler ikke ens resultater, så simpelt er det.

Hvis du spørger de forskellige eksperter rundt omkring er de næsten alle enige om at det kan være fint at få nogle hurtige carbs og prots ned efter træning, men snakker vi i procenter så har det sgu' ikke meget indflydelse på ens resultater. Tusindevis af atleter har opnået verdensklasse status uden at indtage en gainershake eller lign. efter træning. Drønhård intensiv træning kombineret med 6 kraftfulde måltider og otte timers søvn er fundamentet.

Du smider fandeme ikke 20 kilo på squatten af at indtage din post ghey workout shake

OMG. Læs nu for dælen hvad der bliver skrevet ik??

Har du 1000% styr på dine måltider, og du timer det sådan at proteinerne bliver frigjort til blodet når du er fædig med at træne, ja så har en preshake nok en meget begrænset effekt.

nu taler vi ALMENDELIGE udøvere, som fx den her 15 årige der spørger. plus de millioner af "atleter" der ikke opnår verdensklasse status. Men alligevel får resultater i forhold til deres nevau.

Der er milevid forskel på at være professionel kropsbygger og så dyrke styrketræning for at opnå et æstetisk resultat.

Der er jo netop en grund til at det ikke er alle dem der går i et center der ligner Arnold. Det kræver nemlig hårtd arbejde, og ikke kun med vægtene men med mad, og selvkontrol.

Nu er jeg ikke ude på at reklamere for protein shakes eller lignende, men man må da forholde sig til de videnskabelige beviser der er på området..

Link to comment
Share on other sites

OMG. Læs nu for dælen hvad der bliver skrevet ik??

Har du 1000% styr på dine måltider, og du timer det sådan at proteinerne bliver frigjort til blodet når du er fædig med at træne, ja så har en preshake nok en meget begrænset effekt.

nu taler vi ALMENDELIGE udøvere, som fx den her 15 årige der spørger. plus de millioner af "atleter" der ikke opnår verdensklasse status. Men alligevel får resultater i forhold til deres nevau.

Der er milevid forskel på at være professionel kropsbygger og så dyrke styrketræning for at opnå et æstetisk resultat.

Der er jo netop en grund til at det ikke er alle dem der går i et center der ligner Arnold. Det kræver nemlig hårtd arbejde, og ikke kun med vægtene men med mad, og selvkontrol.

Nu er jeg ikke ude på at reklamere for protein shakes eller lignende, men man må da forholde sig til de videnskabelige beviser der er på området..

Du mener måske ikke at eliteatleter er startet fra samme udgangspunkt, som amatøren i fitnesscenteret?

Pludslig begynder du at snakke om preshakes? Vi snakkede om post workouts meals før. Er du klar over forskellen?

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg ikke! Protein umiddelbart efter træning er da alt afgørende! at man så kan spolerer fordelen ved ikke at indtage noget føde resten af døgnet er en anden ting.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...rre_forbedring/

hvordan vil du ellers forklare en artikel som denne?

Det er ikke muligt udfra denne artikel at konkludere at protein efter træning er afgørende. Det kunne f.eks. ligeså godt skyldes protein før træning, hvilket flere studier tyder på er vigtigere end efter.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo neop IKKE et spørgsål om tro. Men om impiriske beviser. Der viser at musklerne bliver opbygget hurtigere og bedre ved at indtage let optagelige proteiner lige efter et træningspas.

Noget de fleste faktisk er enige om..

Der er absolut ingen god evidens for at "hurtigoptagelige" proteiner f.eks. valle er bedre end "langsomoptagelige" proteiner f. eks. kasein, tværtimod tyder nogle få studier på at kasein er valle overlegent.

Link to comment
Share on other sites

der er to typer af forskellige forsøg i forhold til pre/post workout ernæring.

Den ene type er på fastende og kan have begrænset betydning for os der ikke faster 8timer inden et træningspas :wink:

Den anden type er, hvor man kigger på timing af ernæring hos ellers almindeligt spisende individer:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?D...Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?D...Pubmed_RVDocSum

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share