Smith bænkpres


_Shiver
 Share

Recommended Posts

Jeg synes personligt at det er en dårlig idé at bruge smithmaskinen da du ikke bruger den naturlige bane i løftet. I bænkpres går stangen ikke bare lige op og ned, i virkeligheden bør den være et sted over det nederste af halsen / kravebenet i startpositionen og under løftet bevæger den sig så længere ned mod brystbenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan på det kraftigste anbefale, at du skifter Smith-maskinen ud med almindelig bænkpres hurtigst muligt. Jeg gjorde selv det samme for lidt over et år siden, og jeg kan både mærke og se forskel efter skiftet.

Bemærk dog, at du i starten skal gå MEGET ned i vægt, fordi du i Smith-maskinen ikke selv skal sørge for at kontrollere vægtstangen. Jeg vil faktisk vove den påstand, at Smith bænkpres og fri bænkpres er to næsten helt forskellige øvelser. Jeg gik eksempelvis som udgangspunkt godt 30 kg ned, da jeg skiftede fra Smith til fri bænkpres i august 2006. Men med tiden lærer kroppen øvelsen at kende, og så kan du smide nogle flere kg på.

Men skift... NU :smile:

Link to comment
Share on other sites

... og hvis du kører bænk i smith'en, så smid noget incline hældning på og kør med bredt greb -> puuuump :4thumbup:

Helt enig.

Smithstativet er stort set ubrugeligt til alm. bænkpres, men med incline er den helt god synes jeg.

Derfor alm. bænkpres gerne suppleret med noget incline i smithen. Det er en god Combo IMHO :smile:

Link to comment
Share on other sites

Han mener at du ikke bør kører under 5 gentagelser i den øvelse.

Jeg er enig i at mellem 5 og 15gentagelser virker fornuftigt i en øvelse som denne. Intet er dog sort og hvidt, og der findes sikkert nogle derude der har haft succes med lavere gentagelser med denne øvelse.

Lige pt. kører jeg følgende i dumbbell incline bench press >

1 sæt á 10 reps á 20kg

1 sæt á 10 reps á 22kg

1 sæt á 10 reps á 24kg

Link to comment
Share on other sites

Ja, men nu var det jo en kommentar til Moos henvisning at holde rep range over 5 gentagelser. :tongue:

Selvfølgelig, jeg skulle jo bare lige spille wiseass. :smile:

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen af de lidt mere avancerede løftere, som rent faktisk har oplevet success med smith-maskinen som supplement til bænken? Umiddelbart vil jeg ikke tro det, men det ville da være sjovt at høre om nogen rent faktisk havde.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, jeg skulle jo bare lige spille wiseass. :smile:

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen af de lidt mere avancerede løftere, som rent faktisk har oplevet success med smith-maskinen som supplement til bænken? Umiddelbart vil jeg ikke tro det, men det ville da være sjovt at høre om nogen rent faktisk havde.

Eric Cressey og Christian Thibaudeau bruger smith'en til eksplosiv (ballistisk bænkpres), hvor stangen smides op i luften. I smith'en har man jo en nogenlunde sikker ide om hvor stangen kommer ned igen. Kan ikke huske om Tate ikke også har nævnt det i en artikel. Jeg kan godt li' ideen om at man fjerner decelerationsfasen i toppen af løftet og i stedet fører løftet igennem. Bands har jo omtrent samme funktion.

:smile:

Mon ikke de fleste her på boardet ville få det samme (eller mere) ud af eksplosive armstrækker selvom det ikke har samme eksotiske appel...

Link to comment
Share on other sites

Hvad så med fri incline bænkpres? Prioriterer du smith incline over den for at få "pump"?

Fri incline bænkpres er også fin for rigtig mange. Personligt synes jeg faktisk bedre om Incline i smithen da jeg synes jeg rammer mit bryst bedre. Fri incline rammer for meget min front delt. Men hver øvelse har jo sine forcer, det er bare vigtigt at man ikke bliver religiøs omkring hvilke øvelser der er de rigtige og hvilke der er de forkerte.

Kører (næsten) aldrig en øvelse bare for at få pump. Tror såmen Incline i smithen har et udemærket hypertrofi potentiale :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad så med fri incline bænkpres? Prioriterer du smith incline over den for at få "pump"?

Lidt forveksling er vel tilladt. Har man lyst til at supplere med pres i smith maskinen, skal man vel have lov til det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eric Cressey og Christian Thibaudeau bruger smith'en til eksplosiv (ballistisk bænkpres), hvor stangen smides op i luften. I smith'en har man jo en nogenlunde sikker ide om hvor stangen kommer ned igen. Kan ikke huske om Tate ikke også har nævnt det i en artikel. Jeg kan godt li' ideen om at man fjerner decelerationsfasen i toppen af løftet og i stedet fører løftet igennem. Bands har jo omtrent samme funktion.

:smile:

Mon ikke de fleste her på boardet ville få det samme (eller mere) ud af eksplosive armstrækker selvom det ikke har samme eksotiske appel...

Ok, ballistisk bænkpres havde jeg godt i tankerne, men jeg mente nu bare alm. tung pres i smith-maskinen. :smile:

Ligesom dig, synes jeg heller ikke godt om at skulle bremse vægten i toppen af løftet. Bands eller ej.

Og, som du selv er inde på kan dynamiske push-ups (selvfølgelig afhængig af situationen) være et effektivt middel for atleter. Man bør jo også huske på at push-ups kan udføres i hundrede varianter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jeg er vist enig i at almindelig bænkpres er at foretrække - men jeg træner ofte alene, og der kører jeg min bænkpress i Smith stativet når jeg skal træne tungt! - På den måde kan jeg træne til udmattelse UDEN at ligge og ralle med stangen på brystet! :blush:

Jeg synes det føles ufedt at måtte droppe de sidste reps, af frygt for ikke at kunne gennemføre!

Hvad gør i andre i den situation?

--

Smith

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jeg er vist enig i at almindelig bænkpres er at foretrække - men jeg træner ofte alene, og der kører jeg min bænkpress i Smith stativet når jeg skal træne tungt! - På den måde kan jeg træne til udmattelse UDEN at ligge og ralle med stangen på brystet! :blush:

Jeg synes det føles ufedt at måtte droppe de sidste reps, af frygt for ikke at kunne gennemføre!

Hvad gør i andre i den situation?

--

Smith

Kører tungt i fri bænk alligevel. Man lærer at genkende dét punkt, hvor man ikke skal presse sig mere, og så gør det jo ikke noget en gang imellem ikke at gøre til sin absolutte grænse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jeg er vist enig i at almindelig bænkpres er at foretrække - men jeg træner ofte alene, og der kører jeg min bænkpress i Smith stativet når jeg skal træne tungt! - På den måde kan jeg træne til udmattelse UDEN at ligge og ralle med stangen på brystet! :blush:

Jeg synes det føles ufedt at måtte droppe de sidste reps, af frygt for ikke at kunne gennemføre!

Hvad gør i andre i den situation?

--

Smith

Efter nogen tid kan man mærke hvornår der ikke er mere tilbage, så man stopper lige før istedet for lige efter failure. Du kan jo heller ikke sammenligne et smith bænk max med et alm bænk max. Men hvis du endelig vil teste din max, er der så ingen du kan spørge om de gider spotte dig? Det er ihvertfald ikke noget jeg har haft problemer med nogle af de steder jeg har trænet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share