Stiff legged dødløft eller "normal" dødløft


mr news
 Share

Recommended Posts

Hey...

Jeg har for et par måneder siden begivet mig ud i dødløft, men jeg er blevet fortalt af mange mennesker at min stil ikke er helt optimal. problemet er at jeg tager stiff legged deadlift i stedet for normal dødløft. jeg har fået af vide at den kan nemt være farlig for ryggen og så er den ikk lige så god som normal dødløft.

Mit spørgsmål er så til jer, om stiff legged dødløft er dårligere end normal dødløft og om jeg skal overveje at lære den normale dødløft helt fra skratch. det er også mit indtryk at stiff legged er en del hårdere end normal dødløft hvir man delvist bruger benene til at løfte.

på forhånd tak...

Link to comment
Share on other sites

Så er det vel øvelsen, goodmornings, du refererer til?

Forskellen på de to er, at man ikke bruger benene aktivt i goodmornings.

Øeee Nej. Et Dødløft uden leg drive, er et stiv benet dødløft.

Afhængigt af hvordan man biomekanisk er skruet sammen, har vi alle større eller mindre leg drive i dødløft. Jeg personligt har meget lidt leg drive i dødløft, hvilket gør at jeg kan køre relativt tungt stiv benet dødløft. Det er ikke nødvendigvis forkert. Man skal bare fokusere på ikke at krumme i ryggen. Så længe du holder ryggen ret, og hverken krummer eller svejer alt for voldsomt, så er der intet forkert i det.

Der bør dog være væsentlig forskel på et stivbenet dødløft, og et dødløft uden det helt store leg drive.

Jeg vil mene det under alle omstændigheder vil være fornuftigt at få lidt kvalificeret assistance i dit dødløft så du lige får en med lidt mere erfarings tilsagn omkring dit løft.

Link to comment
Share on other sites

Afhængigt af hvordan man biomekanisk er skruet sammen, har vi alle større eller mindre leg drive i dødløft. Jeg personligt har meget lidt leg drive i dødløft, hvilket gør at jeg kan køre relativt tungt stiv benet dødløft. Det er ikke nødvendigvis forkert. Man skal bare fokusere på ikke at krumme i ryggen. Så længe du holder ryggen ret, og hverken krummer eller svejer alt for voldsomt, så er der intet forkert i det.

Men alt andet lige er stiv benet dødløft vel en større belastning for lænden hvilket ikke er godt. Er øvelsen i det hele taget risikoen værd ?

Edited by Phoenix
Link to comment
Share on other sites

Men alt andet lige er stiv benet dødløft vel en større belastning for lænden hvilket ikke er godt. Er øvelsen i det hele taget risikoen værd ?

Jeg mener ikke risikoen er nævneværdig hvis øvelsen køres korrekt. Jeg har kørt mange rumænske og stivbenede dødløft, og har aldrig haft problemer. Ommed jeg måske heller ikke er specielt repræsentativ da jeg klart har min force i ryggen.

Men jeg synes ikke stivbenet dødløft er et alternativ til dødløft. Udelukkende et supplement.

Link to comment
Share on other sites

Men alt andet lige er stiv benet dødløft vel en større belastning for lænden hvilket ikke er godt. Er øvelsen i det hele taget risikoen værd ?

Jeg synes den stivbenede er rigtigt god. Jeg har lettere ved at fiksere og styre min ryg i stivbenet end jeg har i den normale. Desuden er det nemmere for mig, at føle på ryggen hvornår den ikke kan klare flere kg.

Og det er selvom jeg har haft store problemer med min ryg - blandt andet været meget tæt på en diskus prolabs tidligere på året.

Link to comment
Share on other sites

Der er forskel på dødløft med lidt leg-drive, og så decideret stivbenet dødløft. Jeg dødløfter selv uden det store leg-drive og finder ingen problemer i dette, det er der MANGE der gør. Prpblemet ved stivbenet dødløft er, at man selv skal styre dybden, de færreste kan trække den fra gulvet med helt strakte ben, og jeg synes det er noget hø at stå og sejle med den og stoppe 10-15 cm over jorden. Løsningen er enten at løfte med let bøjede knæ, så den kan trækkes fra gulvet, eller lægge et par skiver under så der kan trækkes fra dem med stive ben. Det er en god øvelse der går hårdt i skinkerne, men jeg synes selv rumænske dødløft er bedre.

Link to comment
Share on other sites

hey igen...

tak for svarene. Det skal lige siges at jeg bøjer lidt i knæene, sådan at jeg kan røre gulvet mellem hver repitition.

Jeg føler det er meget intuitivt for mig at løfte på den måde, men jeg tror at jeg kan løfte mere hvis jeg lærer at tage et normalt dødløft.

Jeg har imidlertid været nede og træne igen og har kørt normal dødløft med 50 kg, mens en kammerat holdte øje med formen.

Det fungerede fint og jeg tror at jeg vil fortsætte med at øve den ind nogle gange endnu før jeg kommer nogle flere kg på.

Men tak anyway.

Link to comment
Share on other sites

Husk at dødløft ikke er squat med stangen holdt i hænderne, som jeg skriver løfter mange med ret strakte ben, og så længe du ikke runder i lænden er den metode fin.

Alt andet lige må det stadigt være en større belastning for lænden. Ville det ikke være mere hensigtmæssigt og mindre risikobetonet mht skadespotentialet, at træne almindeligt dødløft og så supplere med lændeøvelser ala hyperektensions f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige må det stadigt være en større belastning for lænden. Ville det ikke være mere hensigtmæssigt og mindre risikobetonet mht skadespotentialet, at træne almindeligt dødløft og så supplere med lændeøvelser ala hyperektensions f.eks.

Der kommer da sandelig an på hvad målet med stivbenet dødløft er. I mit tilfælde ville det give meget lidt mening at bytte stivbenet ud med hypers

Link to comment
Share on other sites

Alt andet lige må det stadigt være en større belastning for lænden. Ville det ikke være mere hensigtmæssigt og mindre risikobetonet mht skadespotentialet, at træne almindeligt dødløft og så supplere med lændeøvelser ala hyperektensions f.eks.

Hvis målet netop er at kunne modstå belastningerne der kan komme når man kommer "ud at hænge" med vægten i en dødløft, så er goodmornings og stiff legged deadlifts meget specifik træning for dette.

Stiff legged og GM's er da skadesbetonede, men IMO er det meget hyppigere med skader i squats end i de to øvelser, da de er mindre teknisk krævende.

Problemet med de to øvelser er at vægtstangsarmen bliver meget lang, så belastningen på lænden bliver enorm.

I praksis viser det sig dog efter min erfaring at det ikke betyder noget sammen lignet med mindre belastninger hvor man mister spændet, helt eller delvist.

Link to comment
Share on other sites

Egne erfaringer viser at dødløft, dets varianter, romænske dødløft og GMs er mindre stressende for lænden end squat.

Hvis ikke der er 100 % koncentration på under et squat og spændet eller banen dermed fuckes op så gør det naller på low-back, selvom den nærmest kun arbejder statisk i denne øvelse ifh til dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Egne erfaringer viser at dødløft, dets varianter, romænske dødløft og GMs er mindre stressende for lænden end squat.

Hvis ikke der er 100 % koncentration på under et squat og spændet eller banen dermed fuckes op så gør det naller på low-back, selvom den nærmest kun arbejder statisk i denne øvelse ifh til dødløft.

Det kommer nu an på hvordan man squatter, det er sikkert rigtigt nok, hvis man står bredt, men står man i skuldersbredde med fødderne, som jeg, er stresset på lænden ikke ret stort.

Mht. at mere eller mindre stivbenede varianter af dødløft skulle være rygdræbere er det kun sandt, hvis man har super ringe form og løfter vægten en halv meter væk fra kroppen, men det er der mange der gør. Stangen kan sagtens holdes tæt ved kroppen samtidig med man har relativt strakte ben, sådan dødløfter jeg selv.

Med relativt stivbenet mener jeg noget lignende disse løft:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nu an på hvordan man squatter, det er sikkert rigtigt nok, hvis man står bredt, men står man i skuldersbredde med fødderne, som jeg, er stresset på lænden ikke ret stort.

Jo selvfølgelig. Nu står jeg også meget bredt med fødderne helt ude ved siden af powerracket.

En anden ting, der forøger stresset på bagkæden og ikke mindst lænden er en low-bar position.

Link to comment
Share on other sites

Jo selvfølgelig. Nu står jeg også meget bredt med fødderne helt ude ved siden af powerracket.

En anden ting, der forøger stresset på bagkæden og ikke mindst lænden er en low-bar position.

Det er også min personlige erfaring. Bredere stand har for mig været både hårdere ved lænden, men af en grund også lysken. En low-bar har også medvirket til egne lændeproblemer. Har ikke haft lændeproblemer siden jeg skiftede, til smallere stand og højere positionering af stangen på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er enten at løfte med let bøjede knæ, så den kan trækkes fra gulvet, eller lægge et par skiver under så der kan trækkes fra dem med stive ben.

En anden løsning kan være, at strække lidt ud, så man bliver mere smidig :wink:

tak for svarene. Det skal lige siges at jeg bøjer lidt i knæene, sådan at jeg kan røre gulvet mellem hver repitition.

Jeg føler det er meget intuitivt for mig at løfte på den måde, men jeg tror at jeg kan løfte mere hvis jeg lærer at tage et normalt dødløft.

Alt efter hvor meget jeg har fået strukket ud (prøver at nå det hver 2. dag) kan jeg mærke, at jeg bliver nødt til at køre med lidt bøjede knæ eller helt strakte ben. Derudover har jeg typisk lettere ved at køre med helt stive ben efter 1. og 2. sæt, selvom jeg er helt gennemvarm inden jeg går igang med øvelsen.

Jeg løfter mere i den stivbenede end den normale. Men min normale har så heller ikke været god nogensinde.

Problemet med de to øvelser er at vægtstangsarmen bliver meget lang, så belastningen på lænden bliver enorm.

I praksis viser det sig dog efter min erfaring at det ikke betyder noget sammen lignet med mindre belastninger hvor man mister spændet, helt eller delvist.

Jeg synes ikke at min vægtstangsarm bliver væsentligt forværret i den stivbenede. Jeg står som "en trekant" - med fødderne meget tæt på stangen på gulvet benene skrånende bagud, flad ryg og armene skrånende ind ad mod stangen og fødderne. Derefter udfører jeg løftet ok tæt op ad mine ben. Selvfølgeligt hænger stangen længere ude end ved normal dødløft, men det er ikke særligt meget. Er det nødvendigvis en forkert måde at køre den på?

Min erfaring er også, at det er meget værre at miste koncentrationen og opsændet i en let squat (eks. så lidt som 40kg i mit tilfælde) end det er at køre stivbenet dødløft (med eks. 80kg.).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share