Bænkpres - Bænk vs gulv?


kll
 Share

Recommended Posts

Hej

Har trænet hjemme et stykke tid nu og overvejer at gøre det lidt mere seriøst, men har desværre ikke tid til at komme i center.

Har derfor overvejet at invistere i bænk, squat stativ og en stang.

Har indtil nu kun lave "bænkpres" på gulvet, så derfor har jeg ikke kunne føre armene så langt ned, som hvis det var på bænk.

Så derfor er mit spørgsmål, hvordan vil effekten af øvelsen blive i forhold til nu, hvis jeg købte en bænk?

Er der andre øvelser jeg vil kunne lave med bænken?

Og er der andre gode ting jeg bør købe, hvis jeg vil have lidt mere ud af træningen?

På forhånd mange tak! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Øvelsen fra gulvet du skriver om kaldes floor presses.

Øvelsen kan være lige så effektiv, som alm. bænkpres.

En bænk, kan benyttes til alverdens presse varianter inkl. en smule accessory gøgl.

Det er svært at komme med gode råd til ekstra udstyr når du ikke har lavet en liste med hvad du i forvejen har.

En god basisopsætning kunne fx være et godt powerrack, en god stang samt en bænk og vægtskiver.

Dette vil være basis og hvis man har lyst eller mener man har brug for det kan man derefter erhverve sig diverse værktøjer, som bands, kæder, bokse, håndvægte, stærkmand tilbehør, specialmaskiner osv.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Øvelsen fra gulvet du skriver om kaldes floor presses.

Øvelsen kan være lige så effektiv, som alm. bænkpres.

En bænk, kan benyttes til alverdens presse varianter inkl. en smule accessory gøgl.

Det er svært at komme med gode råd til ekstra udstyr når du ikke har lavet en liste med hvad du i forvejen har.

En god basisopsætning kunne fx være et godt powerrack, en god stang samt en bænk og vægtskiver.

Dette vil være basis og hvis man har lyst eller mener man har brug for det kan man derefter erhverve sig diverse værktøjer, som bands, kæder, bokse, håndvægte, stærkmand tilbehør, specialmaskiner osv.

Men er der forskel på effekten ved Floor presses og bænkpress? eller er det næsten spild af penge så?

Tænker mere på at armene kommer længere ned, og derfor må lægge at større præs på bryst muskulaturen? For føler aldrig træthed i brystet efter de floorpresses jeg laver.

Har pt kun håndvægte at lege med.

Powerrack, hvad er det lige det er?

Link to comment
Share on other sites

Øvelsen kan være lige så effektiv, som alm. bænkpres.

Øee hvad mener du lige med lige så effektiv?

Et floorpres har jo stort set ingen bryst aktivering. Dine arme kommer aldrig længere ned end til parallel. Naturligvis mangler du hele den del af ROM`en som for rigtig mange er det absolut svageste punkt, nemlig bunden aka pat delen

Med andre ord er et Floorpres, et bænkpres, med noget kortere ROM. Naturligvis er der store fællestræk ved disse to, men har man kun trænet floorpres, vil jeg tro man får store problemer med styrken i bunden af løftet ind til man har fået trænet sig nogenlunde op.

Link to comment
Share on other sites

Men er der forskel på effekten ved Floor presses og bænkpress? eller er det næsten spild af penge så?

Tænker mere på at armene kommer længere ned, og derfor må lægge at større præs på bryst muskulaturen? For føler aldrig træthed i brystet efter de floorpresses jeg laver.

Har pt kun håndvægte at lege med.

Powerrack, hvad er det lige det er?

Afhængig af udførelsen vil der ved et forøget range of motion opstå mere stress på anteior deltoid (forside skulder) samt pectoral (brystet).

Link to comment
Share on other sites

Øee hvad mener du lige med lige så effektiv?

Et floorpres har jo stort set ingen bryst aktivering. Dine arme kommer aldrig længere ned end til parallel. Naturligvis mangler du hele den del af ROM`en som for rigtig mange er det absolut svageste punkt, nemlig bunden aka pat delen

Med andre ord er et Floorpres, et bænkpres, med noget kortere ROM. Naturligvis er der store fællestræk ved disse to, men har man kun trænet floorpres, vil jeg tro man får store problemer med styrken i bunden af løftet ind til man har fået trænet sig nogenlunde op.

Blackice, umiddelbart skulle man tro at et floor press hverken påvirker brystmuskulaturen eller bundstyrken.

Men floor presses er netop en god øvelse til at styrke bundstyrken samt midtpunktet i et alm. bænkpres pågrund af den pause man har i bunden før man vender vægten. Det er også en misforståelse at brystmuskulaturen ikke rammes fordi range of motion forkortes. For så meget forkortes den jo heller ikke igen.

Weakpoints i et bænkpres er desuden stærkt overvurderet.

Oftest blot en undskyldning for at man over hele linien er svag.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Joe Defranco har også skrevet om løftet en del gange i hans Q&A

A: Donnie,

The exercise that you're referring to is called a floor press. There are many benefits of doing this lift…

image011.jpg

Yes, you can use the floor press as a "rehab" type of movement when you want to limit the range of motion in the bench press. But, we mainly use the floor press as one of our special exercises on max-effort day to improve upper body strength. The 2 main differences between floor pressing and regular bench pressing are as follows…

#1 – Floor pressing builds a tremendous amount of starting strength because it prevents "bouncing" the weight in the bottom position. All too often, athletes will use their chest as a "spring board" when performing a max-effort bench press. A proper floor press will eliminate bouncing because most floors don't have much "give"! In other words, if you try to "bounce" your triceps off of the floor while holding a heavy weight in your hands, the only thing in between the weight and the floor are your forearms! This gives new meaning to being "stuck between a rock and a hard place"! If you don't want to break your forearm, you must perform this exercise with strict form! When floor pressing, we have our athletes lower the barbell under control until their triceps touch the floor; then, the athlete pauses on the floor for a split second and presses the weight up explosively. This exercise helps with the bottom & mid portion of a regular bench press and it's an awesome triceps builder!

#2 – Lying on the floor when bench pressing also takes away from your leg drive. Basically, more load is placed on your upper body because it's harder to push off with your legs while lying on the floor.

This exercise has been a staple in my program for years. Give it a try.

Joe D.

Jeg er langt fra den eneste, som har haft (og stadig har) stor success med denne øvelse.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Floorpress kan fint stresse brystmusklen.

Defranco har dog ikke helt forstået kernen i øvelsen, som er at fjerne forspændet på musklerne over skulderleddet.

Det er derfor vigtigt at holde en god lang pause i bunden så man slapper helt af i bryst/skulder muskulaturen.

Desuden er det også en god ide at kører med helt strakte ben så man helt undgår "legdrive"

For at få en ordentlig påvirkning af brystmuskulaturen er det dog også nødvendig med en øvelse med større stræk på brystet men her kan alm. armstrækkere (evt. imellem stole) fint gøre det når du har lavet tunge floorpresses.

Link to comment
Share on other sites

Floorpress kan fint stresse brystmusklen.

Defranco har dog ikke helt forstået kernen i øvelsen, som er at fjerne forspændet på musklerne over skulderleddet.

Det er derfor vigtigt at holde en god lang pause i bunden så man slapper helt af i bryst/skulder muskulaturen.

Desuden er det også en god ide at kører med helt strakte ben så man helt undgår "legdrive"

For at få en ordentlig påvirkning af brystmuskulaturen er det dog også nødvendig med en øvelse med større stræk på brystet men her kan alm. armstrækkere (evt. imellem stole) fint gøre det når du har lavet tunge floorpresses.

Defranco har fint forstået øvelsen. Mange af de andre folk, som jeg har snakket med, her i blandt fra westside barbell hvor øvelsen stammer fra, snakker heller ikke om at fjerne noget, som helst spænd. De siger derimod at man skal holde hele spændet mens man pauser. Ligesom i et box squat (med mindre man tror på at man skal udløse sine hoftebøjere.)

Jim Wendler siger også i exercise index videoen, at spændet skal holdes i pausen i løftet.

Så Joe D, har vidst nok forstået kernen i øvelsen. Manden har desuden bænket 220 kilo uden nogen form for udstyr. Drugfree.

At der kommer lidt legdrive med i øvelsen, gør den jo ikke ubrugelig.

Man kan vel sige at det er to små forskellige varianter af øvelsen.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Det var ikke pointen i mit indlæg. Det var blot at Defranco har en hvis autoritet til at udtale sig. :smile:

Det var også pointen i mit indlæg! Bare mht. /Niels

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser umiddelbart et ret stort problem ved floorpresses (hvis man træner alene) at man ikke kan komme af med stangen?

Eks. man er i 7. rep og ved at være godt træt og formår ikke at tage 8. rep.. Hvad så? suicide for life..

Tudekiks?

  1. Få dig en spotter
  2. Lær at sætte pins korrekt i dit powerrack
  3. Lad være med at ramme failure. Oftest er det komplet unødvendigt.
  4. Såfremt du ikke er for stor og du bænker med 45mm skiver vil du bare kunne ligge stangen stille og roligt nede ved din hofte, så sker der intet.

Siden hvornår har det ikke været farligt at køre alm. bænk uden spotter?

Link to comment
Share on other sites

Det var også pointen i mit indlæg! Bare mht. /Niels

Jep. Men fordi at man er monster stærk, kan man vel godt tage fejl? :wink:

Det kan vel egentlig også være temmelig lige meget hvordan øvelsen udføres sålænge følgende punkter opfyldes

  • Øvelsen skadespotentiale er minimalt
  • Øvelsen gør dig stærkere

Link to comment
Share on other sites

Jep. Men fordi at man er monster stærk, kan man vel godt tage fejl? :wink:

Det kan vel egentlig også være temmelig lige meget hvordan øvelsen udføres sålænge følgende punkter opfyldes

  • Øvelsen skadespotentiale er minimalt
  • Øvelsen gør dig stærkere

Helt enig! Pavel anbefaler iø. Floorpress! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så hvordan vurderer i den overførbare effekt af floorpres i forhold til at blive en god bænkpresser?

Jeg vil jo stadig argumentere for at man må opnåe et relativt weak spot i bunden af et normalt full range bænkpres, hvis man kun har trænet floorpresses

Blackice, det er jo en meget simpelt at vurdere.

Kør en 3 ugers cyklus med floor presses (én gang om ugen) og bliv på denne tid stærkere i øvelsen.

Gå tilbage til alm. bænkpres. efter cyklussen og find ud af om dit alm. bænkpres er steget.

Jeg tror ikke man skal udtale sig om øvelsen, hvis man ikke har lavet den over flere omgange før.

Floor presses er en øvelse, som ofte bliver skudt i sænk på MOL. Altid af folk, der ikke har prøvet den.

Endnu engang. Weakpoints er en omgang BS.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Blackice, det er jo en meget simpelt at vurdere.

Kør en 3 ugers cyklus med floor presses (én gang om ugen) og bliv på denne tid stærkere i øvelsen.

Gå tilbage til alm. bænkpres. efter cyklussen og find ud af om dit alm. bænkpres er steget.

Jeg tror ikke man skal udtale sig om øvelsen, hvis man ikke har lavet den over flere omgange før.

Floor presses er en øvelse, som ofte bliver skudt i sænk på MOL. Altid af folk, der ikke har prøvet den.

Endnu engang. Weakpoints er en omgang BS.

Men hvis nu weakpointet er ens teknik? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Blackice, det er jo en meget simpelt at vurdere.

Kør en 3 ugers cyklus med floor presses (én gang om ugen) og bliv på denne tid stærkere i øvelsen.

Gå tilbage til alm. bænkpres. efter cyklussen og find ud af om dit alm. bænkpres er steget.

Jeg tror ikke man skal udtale sig om øvelsen, hvis man ikke har lavet den over flere omgange før.

Floor presses er en øvelse, som ofte bliver skudt i sænk på MOL. Altid af folk, der ikke har prøvet den.

Endnu engang. Weakpoints er en omgang BS.

Altså jeg har kørt floorpres, men ikke som cyklus. Jeg kan bare ikke se hvorfor man skulle køre den frem for fladbænkpres, hvor ROM`en er større.

I øvrigt kan jeg ikke være enig med dig i at Weakpoints er BS. De er nok overvurderet i BP, men BS, nob.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man skal udtale sig om øvelsen, hvis man ikke har lavet den over flere omgange før.

Floor presses er en øvelse, som ofte bliver skudt i sænk på MOL. Altid af folk, der ikke har prøvet den.

Kan du ikke give et eksempel på hvor den bliver skudt i sænk? Kan huske, at TJ har anbefalet den ofte.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke give et eksempel på hvor den bliver skudt i sænk? Kan huske, at TJ har anbefalet den ofte.

Kan bare huske et par tråde.

Charlie -> Damn You.

Blackice -> Jeg mener at weakpoints er en omgang BS når vi snakker om øvelser, som bp/sq/dl samt dets varianter.

Ikke weakpoints generelt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og der er jeg og mange ikke enige. Jeg forstår godt din tanke. Jeg mener bare ikke det holder. Egen erfaring viser også noget andet

Så må konklusionen jo bare være at vi er uenige.

Edit: Svarede først på det forkerte.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Og lige for at slå min pointe fast.

As for being a weakness, I don't think that it is so much a weakness as it is the nature of the bar. By the way, I'm not a big fan of "weak points" or the idea of weak point training.

Weak point training means that you have strong points and most people aren't strong.

Plus, people go nuts with weak point training (case in point, the "Posterior Chain" craze of early 2000.)

Now everyone has weak quads.

So train everything equally and you will be fine. So this is what I mean:

Upper Body

1. Shoulders

2. Chest

3. Triceps

4. Lats

5. Upper Back

Lower Body

1. Quads

2. Hamstrings

3. Low Back

4. Abs

Notice I didn't list glutes on the above since everyone has glute amnesia. No point in waking a sleeping ass.

So train these 9 things like hell and you should be OK.

You should reach the following goals. If you do not you aren't strong enough:

Shoulder press - 405x76 reps

4 Board Press - 1000x3 (no shirt)

Chin up x 400lb dumbbell for 32 reps (underhand grip)

Olympic Squat - 800x43

GHR - 225 on back x 28

Good Morning - 900x2

Roman Chair Sit up - 600lb barbell on back for 18 reps

Once you do the following the we can worry about weak points. I hold myself to the same standards.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share