Bænkpres - Bænk vs gulv?


kll
 Share

Recommended Posts

Kan du ikke forklare hvordan ovenstående skulle være argument for noget? Der er jo ingen argumentation. Essensen er som sådan god nok. Men ønsker man et godt bænkpres, dødløft, eller squat, og har et svagt punkt i forbindelse med feks Lock Out, og træner op til en Event ala DM, så er det naturligt at folk fokuserer på at styrke deres svagesider.

Omvendt kan jeg godt se argumentationen er valid i forhold til de mange "skabs" styrkeløftere, der ikke trænet andet end for sjov, og blot forsøger at blive rimelig over all stærke. Men kategorisk at afvise træning af weakpoints synes jeg er meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kan du ikke forklare hvordan ovenstående skulle være argument for noget? Der er jo ingen argumentation. Essensen er som sådan god nok. Men ønsker man et godt bænkpres, dødløft, eller squat, og har et svagt punkt i forbindelse med feks Lock Out, og træner op til en Event ala DM, så er det naturligt at folk fokuserer på at styrke deres svagesider.

Omvendt kan jeg godt se argumentationen er valid i forhold til de mange "skabs" styrkeløftere, der ikke trænet andet end for sjov, og blot forsøger at blive rimelig over all stærke. Men kategorisk at afvise træning af weakpoints synes jeg er meningsløst.

Vi er uenige. Deal with it.

Link to comment
Share on other sites

Vi er uenige. Deal with it.

Det er fint du giver udtryk for dine holdninger, men hvis du argumenterede for dem ville det veje tungere.

Spørg feks Sune om bænkpres til klods, m.m er spild af tid. Det giver ingen mening i forhold til feks en styrkeløfter at sige at weakpoint træning er spildt.

Det er fint du er uenig, men du har endnu ikke formået at argumentere for hvorfor det rent faktisk ikke er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Defranco har fint forstået øvelsen. Mange af de andre folk, som jeg har snakket med, her i blandt fra westside barbell hvor øvelsen stammer fra, snakker heller ikke om at fjerne noget, som helst spænd. De siger derimod at man skal holde hele spændet mens man pauser. Ligesom i et box squat (med mindre man tror på at man skal udløse sine hoftebøjere.)

Jim Wendler siger også i exercise index videoen, at spændet skal holdes i pausen i løftet.

Så Joe D, har vidst nok forstået kernen i øvelsen. Manden har desuden bænket 220 kilo uden nogen form for udstyr. Drugfree.

At der kommer lidt legdrive med i øvelsen, gør den jo ikke ubrugelig.

Man kan vel sige at det er to små forskellige varianter af øvelsen.

Den eneste grund til at kører floorpress som variation er FORDI man tager spændet af over skulderleddet - gør man ikke det er det blot en dårlig variation af alm bænkpres.

Derfor er der ikke tale om 2 variationer af øvelsen men om en øvelse med et specifikt fokus vs en dårlig bænkpresøvelse.

Ang weakspots i bænkpres så er man enten svag i bunden eller i udretningen. Dem som hævder at deres weakspot ligger midt på, har normalt problemer med deres krops- og armpositioner.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste grund til at kører floorpress som variation er FORDI man tager spændet af over skulderleddet - gør man ikke det er det blot en dårlig variation af alm bænkpres.

Derfor er der ikke tale om 2 variationer af øvelsen men om en øvelse med et specifikt fokus vs en dårlig bænkpresøvelse.

Ang weakspots i bænkpres så er man enten svag i bunden eller i udretningen. Dem som hævder at deres weakspot ligger midt på, har normalt problemer med deres krops- og armpositioner.

Jeg er slet ikke enig. Og det bliver vi nok heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Du argumentere jo ikke hvorfor der ikke findes sådan noget som weak point, David.

Er enig med dig i at det er spild når en totalt noob der bænker 80kg som max, begynder at snakke om weak points osv. For ham gælder det bare om at blive allround stærkere, men for folk der har trænet styrkeløfte i nogle år, giver det god mening at snakke om weak points.

Man kan sagtens arbejde på weak points på samme tid med at man fokusere på at blive allround stærk i den øvelse man gerne vil være stærk i.

Jeg har selv erfaret at dette virker samt masser af andre styrkeløftere som jeg kender.

Kan simpelthen ikke forstå at en person med så lidt træningserfaring som dig, kan sige at weak points er bull shit, fordi du læser en eller anden træner der mener dette.

Desuden er de styrkemål jo fuldstændig urealistiske for stort set alle, så de giver på ingen måder mening.

Link to comment
Share on other sites

Ang weakspots i bænkpres så er man enten svag i bunden eller i udretningen. Dem som hævder at deres weakspot ligger midt på, har normalt problemer med deres krops- og armpositioner.

Hej Niels

Forklar venligst nærmere. Hvorfor skulle man ikke kunne have sit weak spot midt i?

For mig bliver vægten ihvertfald altid tungest midt i løftet. Er dog godt klar over at det egentlige weak point liggere længere nede en der hvor stangen går i stå.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Desuden er de styrkemål jo fuldstændig urealistiske for stort set alle, så de giver på ingen måder mening.

Det jo nok for at understrege at weak points er BS. For da ingen kommer til at lave det, så der aldrig nogen der kommer til at koncentrerer sig om weak points. :bigsmile:

Ikke at jeg er helt enig med Joe og David dog.

Link to comment
Share on other sites

Du argumentere jo ikke hvorfor der ikke findes sådan noget som weak point, David.

Er enig med dig i at det er spild når en totalt noob der bænker 80kg som max, begynder at snakke om weak points osv. For ham gælder det bare om at blive allround stærkere, men for folk der har trænet styrkeløfte i nogle år, giver det god mening at snakke om weak points.

Man kan sagtens arbejde på weak points på samme tid med at man fokusere på at blive allround stærk i den øvelse man gerne vil være stærk i.

Jeg har selv erfaret at dette virker samt masser af andre styrkeløftere som jeg kender.

Kan simpelthen ikke forstå at en person med så lidt træningserfaring som dig, kan sige at weak points er bull shit, fordi du læser en eller anden træner der mener dette.

Desuden er de styrkemål jo fuldstændig urealistiske for stort set alle, så de giver på ingen måder mening.

Det jeg mener er at weakpoints i et løft er BS med mindre man er STÆRK.

Efter min mening er man ikke avanceret og stærk hvis man bænker 150 kilo.

Styrkemålene er, som Charlie siger for at understrege sin pointe.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at weakpoints i et løft er BS med mindre man er STÆRK.

Efter min mening er man ikke avanceret og stærk hvis man bænker 150 kilo.

Styrkemålene er, som Charlie siger for at understrege sin pointe.

Og det siger du på baggrund af dem du citerer eller har du selv praktisk erfaring på området?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at weakpoints i et løft er BS med mindre man er STÆRK.

Efter min mening er man ikke avanceret og stærk hvis man bænker 150 kilo.

Styrkemålene er, som Charlie siger for at understrege sin pointe.

For det første, jeg ville ALDRIG betgne mig selv som stærk. Jeg er en fandens svækling ift hvad man kan blive. Ikke desto mindre vil jeg bruge mig selv som eksempel.

Jeg har altid været svag i toppen i bænken.

170 kg

Missede 175 kg til samme stævne.

180 kg

190 kg (Og forbandet tæt på 200)

Hvad der er sjovt at bemærke er, at på 3-4 måneder er min topstyrke steget ihf 20 kg ved at køre næsten udelukkende topstyrkeorienteret, en masse bands og en smule boards.

Hvad bænkede jeg raw igennem hele perioden? Lige omkring 150 kg. (Så du vil hellere ikek kalde mig stærk :tongue: )

Bedre teknik? Synes ikke at jeg i perioden kørte ret meget med trøje, og ændrede ikke min teknik.

Bullshit? Synes nu det virker meget godt :wink:

Det jo nok for at understrege at weak points er BS. For da ingen kommer til at lave det, så der aldrig nogen der kommer til at koncentrerer sig om weak points.

Siden hvornår er du blevet så smart, Charlie? :tongue: Men ja, det er da temmeligt tydeligt at han ikke mener det seriøst :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tudekiks?
  1. Få dig en spotter
  2. Lær at sætte pins korrekt i dit powerrack
  3. Lad være med at ramme failure. Oftest er det komplet unødvendigt.
  4. Såfremt du ikke er for stor og du bænker med 45mm skiver vil du bare kunne ligge stangen stille og roligt nede ved din hofte, så sker der intet.

Siden hvornår har det ikke været farligt at køre alm. bænk uden spotter?

Aha, hvad hvis tilfældet ikke er sådan?

Synes det er fjollet at svare sådan igen da jeg blot beslyste en anden side af sagen.... :nonono:

Link to comment
Share on other sites

For det første, jeg ville ALDRIG betgne mig selv som stærk. Jeg er en fandens svækling ift hvad man kan blive. Ikke desto mindre vil jeg bruge mig selv som eksempel.

Jeg har altid været svag i toppen i bænken.

170 kg

Missede 175 kg til samme stævne.

180 kg

190 kg (Og forbandet tæt på 200)

Hvad der er sjovt at bemærke er, at på 3-4 måneder er min topstyrke steget ihf 20 kg ved at køre næsten udelukkende topstyrkeorienteret, en masse bands og en smule boards.

Hvad bænkede jeg raw igennem hele perioden? Lige omkring 150 kg. (Så du vil hellere ikek kalde mig stærk :tongue: )

Bedre teknik? Synes ikke at jeg i perioden kørte ret meget med trøje, og ændrede ikke min teknik.

Bullshit? Synes nu det virker meget godt :wink:

Siden hvornår er du blevet så smart, Charlie? :tongue: Men ja, det er da temmeligt tydeligt at han ikke mener det seriøst :smile:

Din fremgang kan jeg jo ikke rigtig argumentere imod. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det her minder mig om Tinds signatur:

"ingenting er så foragteligt, som når man diskuterer med et menneske & gør alt for at overbevise ham - da pludselig mærker man, at man ikke har med hans forstand at gøre, men med hans vilje; han VIL ikke forstå."

At sige at der ikke findes weakpoints i et løft er godt nok langt ude - ligegyldigt hvor stærk eller svag man er vil der altid være en del af løftet hvor man er stærkere.

Edited by Luciferase
Link to comment
Share on other sites

Det her minder mig om Tinds signatur:

"ingenting er så foragteligt, som når man diskuterer med et menneske & gør alt for at overbevise ham - da pludselig mærker man, at man ikke har med hans forstand at gøre, men med hans vilje; han VIL ikke forstå."

At sige at der ikke findes weakpoints i et løft er godt nok langt ude - ligegyldigt hvor stærk eller svag man er vil der altid være en del af løftet hvor man er stærkere.

Jeg siger ikke at weakpoints ikke findes. Jeg kan da også mærker hvor i løftet at stangens fart er langsommest.

Men alt det overdrevne brug af weakpoints træning man ser, mener jeg stadig i BS.

Nogen gange gør man tingene mere besværlige end de er. Bliv stærkere over-all, og se dine løft ryge i vejret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke at weakpoints ikke findes. Jeg kan da også mærker hvor i løftet at stangens fart er langsommest.

Men alt det overdrevne brug af weakpoints træning man ser, mener jeg stadig i BS.

Nogen gange gør man tingene mere besværlige end de er. Bliv stærkere over-all, og se dine løft ryge i vejret.

JA men hvis du bliver stærkere overall træner du også dine weakspots. Det virker ret meget som om at du tager diskussionen for diskussionens skyld.

Link to comment
Share on other sites

JA men hvis du bliver stærkere overall træner du også dine weakspots. Det virker ret meget som om at du tager diskussionen for diskussionens skyld.

Skal vi så ikke bare stoppe den her? :smile:

Edit: Jeg mener stadig at folk gør for meget ud af weakpoints, når de blot bør fokusere på at blive stærkere..

Men kan det i grunden ikke være lige meget hvad folk laver og mener, så længe de har fremgang?

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Skal vi så ikke bare stoppe den her? :smile:

Edit: Jeg mener stadig at folk gør for meget ud af weakpoints, når de blot bør fokusere på at blive stærkere..

Men kan det i grunden ikke være lige meget hvad folk laver og mener, så længe de har fremgang?

Nej, nu begyndte du at fluekneppe, og goddamnit, vi bliver ved indtil samtlige parter ikke orker mere! :mad::tongue::innocent:

Der er nu også stor forskel fra at gøre for meget ud af weak points, til weak points = BS. Det er selvfølgelig forskelligt fra person. Den første tid jeg løftede i trøje, hentede jeg 20 kg, fordi løftet stoppede 5 cm før lockout fordi jeg har kællingearme. Det er trods alt en ret stor svaghed, som jeg hurtigt kunne bringe op med bands. Hvis man er overall svag, og derved ikke har én stor svaghed i netop én del af løftet, er det selvfølgelig også sværere at angribe det direkte.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at weakpoints i et løft er BS med mindre man er STÆRK.

Efter min mening er man ikke avanceret og stærk hvis man bænker 150 kilo.

Styrkemålene er, som Charlie siger for at understrege sin pointe.

Det kommer vel an på ens kropsvægt. Synes på ingen måde weakpoints er BS. Sagen - efter min mening - er at vurdere hvornår man har opnået en form som tillader, at man målrettet kan tilpasse sin træning for at minimere dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share