Bænkpres - Bænk vs gulv?


kll
 Share

Recommended Posts

Det jeg tror at David og Defrancos grundlæggende budskud er at man ikke bør begynde at lege med "reverse-band ultra-wide illegal grip eccentric only benchpress" førend man har opnået en vis styrke og teknik i hovedløftene.

Altså, hold det simpelt indtil man har opnået styrke, teknik, erfaring og (ikke mindst) indsigt til at kunne bruge (de rette) weak-point øvelser på en fornuftig måde.

F.eks. vil et basis Bill Starr program virke på langt de fleste, mens et avanceret wsb-program ikke lige er noget man begynder på uden videre.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En lille krølle på historien er også at mennesker med dårlige leverages ofte vil have gavn af toptræning, eller meget kontrast (kæder eller bands).

Ellers kan de kune løfte relativt lette vægte, der kun er tunge i en meget kort del af bevægelsen.

Fullsquats for en langbenet squatter vil være urimeligt tunge i bunden og ikke give en pind i 2/3 del af bevægelsen.

En med kortere ben vil have mindre variation i styrken i bevægelsen pga kortere vægtstangsarme.

Et godt eksempel er Anders Landau der fik utroligt meget ud af fart træning og meget træning med bands og mange hjælpeøvelser.

Hans træningsmakker Thomas Lunau fik slet ikke samme fremgang af sådan træning. Han har derimod altid rykket godt af Programmer som smolov JR og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Hej Niels

Forklar venligst nærmere. Hvorfor skulle man ikke kunne have sit weak spot midt i?

For mig bliver vægten ihvertfald altid tungest midt i løftet. Er dog godt klar over at det egentlige weak point liggere længere nede en der hvor stangen går i stå.

De fleste gange når vægten føles tungest midt på, er det fordi at din albueposition ikke er optimalt. Vægten er for tung til, at du er i stand til at få armene anbragt i den optimale vinkel. Dette afhjælpes bedst af at træne styrke og fart fra bunden. Når du træne det som du mener er dit weakpoint, f.eks med boardpresses vil du holde armene optimalt vinklet og effekten på dit faktiske problem vil være dårlig.

Link to comment
Share on other sites

En lille krølle på historien er også at mennesker med dårlige leverages ofte vil have gavn af toptræning, eller meget kontrast (kæder eller bands).

Ellers kan de kune løfte relativt lette vægte, der kun er tunge i en meget kort del af bevægelsen.

Fullsquats for en langbenet squatter vil være urimeligt tunge i bunden og ikke give en pind i 2/3 del af bevægelsen.

En med kortere ben vil have mindre variation i styrken i bevægelsen pga kortere vægtstangsarme.

Et godt eksempel er Anders Landau der fik utroligt meget ud af fart træning og meget træning med bands og mange hjælpeøvelser.

Hans træningsmakker Thomas Lunau fik slet ikke samme fremgang af sådan træning. Han har derimod altid rykket godt af Programmer som smolov JR og lignende.

Men det er der jo ikke noget at gøre noget ved? Eller hvad... ?

Har svært ved at se hvordan jeg skal opnå en tungere squat andet end bare at fullsquatte ass to the grass til jeg dropper...

Link to comment
Share on other sites

Men det er der jo ikke noget at gøre noget ved? Eller hvad... ?

Har svært ved at se hvordan jeg skal opnå en tungere squat andet end bare at fullsquatte ass to the grass til jeg dropper...

Mener ikke nødvendigvis at du skal køre ass to the grass lige under vandret er fint. Herudover kan du ligge vægt på fart både med og uden kæder, så du kan få noget smæld fra bunden og varriere det med noget boks med stop under vandret. Boks træningen gør at du skal starte vægten hvor du jo er svagest. Alt dette har virket fint for mig, jeg ved godt at jeg ikke er et tårn som dig, men prøv alligevel. Det vigtigste er selvfølgelig at du går hårdt.

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig prøvet floorpress, men kører med jævne mellemrum bænkpres sæt i et powercage, hvor pins er sat 10-15 cm over brystet. Jeg kører den typisk som tung lockout træning, hvor stangen ligger på pins i et par sekunder mellem hver rep. Kan floorpress noget, som den øvelse jeg kører, ikke kan?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig prøvet floorpress, men kører med jævne mellemrum bænkpres sæt i et powercage, hvor pins er sat 10-15 cm over brystet. Jeg kører den typisk som tung lockout træning, hvor stangen ligger på pins i et par sekunder mellem hver rep. Kan floorpress noget, som den øvelse jeg kører, ikke kan?

Øvelserne kan ikke sammenlignes. Det ville være det samme, som at sammenligne board presses med pin presses.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share