Jumping pistols


the-box
 Share

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu du er så sikker, kan du så ikke forklare mig hvorfor?

Lol. Ved godt hvad du er ude på.

Du forventer ikke at jeg kan komme med en længere teoretisk udredelse og at du derfor har vundet diskussionen.

Folk der står på en swissball eller et vippebræt og laver pistols er til grin. Take it or leave it.

Jo før I fatter det desto før kan i komme videre i jeres træning og rent faktisk høste et udbytte ad den tid i bruger i motionscenteret.

2007-11-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er sørgeligt at jeg nu for tiende gang ser mig nødsaget til at poste nedstående.

Men det lader til at MOL efterhånden er ved at blive invaderet af latterlige wankere, som påstår at man skulle blive bedre til et eller andet ved at stå på en swissball med pegefingeren oppe i anus.... og med bind for øjnene. BS!

Things that PISS ME OFF!

by

Joe DeFranco

censored.jpg

For the past 5 years, I’ve been in my own little world – I’ve been totally engrossed in training my athletes and growing my business. I haven’t spent too much time worrying about what goes on in the “fitness industry”. But, for some reason, I spent a little extra time “surfing the web” this past week and I must say that certain things disgusted me! Because of this, I need to get some stuff off my chest! Here we go…

The term “functional training”

I’ve talked about this one before, but it just won’t go away! For some reason, trainers that favor exercises that are performed on stability balls or wobble boards call themselves “functional” trainers. “Functional” trainers also favor light band resistance and med balls instead of heavy barbells and dumbbells. Somehow they have come up with the notion that kneeling on a stability ball while having a pass with a light medicine ball is more “functional” than squatting, dragging a sled, bench-pressing, rowing, strongman training, etc. You don’t need to be a “fitness professional” to realize how illogical this type of thinking is.

“Functional” trainers are the types of trainers that will say a bench press isn’t functional for athletes because athletes never lie on their backs on the athletic field and push a barbell off their chest. But, can someone please explain to me what sport requires an athlete to kneel or stand on a giant beach ball or wobble board? Aren’t most sports played on the fuc#ing ground!? In all of sports, it is the athlete that moves while the playing surface remains still. True “functional” training should consist of applying resistance to an athlete while his/her feet are in contact with the ground. The athlete must then adapt to these forces. This is how true strength is built.

image004.jpg

When I look at this picture, I want to jump through my computer and drop-kick this guy!

If you’re always performing exercises on “unstable” devices, you will be limited in the amount of weight you can use. This, in turn, will prevent you from overloading the prime movers of the exercise, which will limit how strong you can get.

Bottom line – stability balls and wobble boards are training tools that can be used occasionally in the training of athletes. If they are the centerpiece of your program, my athletes will continue to kick your athlete’s asses!

Link to comment
Share on other sites

men kan du rent faktisk det?

Nej. Det tætteste jeg kan komme på en teoretisk forklaring er følgende.

Hvorfor træne på et ujævnt bevægende underlag, når ikke man står på dette i dagligdagen, i den øvelse man træner til, eller den sport for den sags skyld?

Link to comment
Share on other sites

Nej. Det tætteste jeg kan komme på en teoretisk forklaring er følgende.

Hvorfor træne på et ujævnt bevægende underlag, når ikke man står på dette i dagligdagen, i den øvelse man træner til, eller den sport for den sags skyld?

"Bottom line – stability balls and wobble boards are training tools that can be used occasionally in the training of athletes. If they are the centerpiece of your program, my athletes will continue to kick your athlete’s asses!"

Eller sagt på en anden måde. Træning på vippebræt kan være en ganske god måde at opnå bedre balance i en øvelse, hvor trådstarter umiddelbart virker stærk nok i forvejen. Der er ingen der har sagt at al træning fremover skal foregå på dette - blot at det kan medvirke til at balancen forbedres, samtidig med at det normale program køres.

Det forklarer selvfølgelig også hvorfor du mener vippebrættet skulle være desideret skadeligt for træningsudbyttet... :nonono:

Link to comment
Share on other sites

"Bottom line – stability balls and wobble boards are training tools that can be used occasionally in the training of athletes. If they are the centerpiece of your program, my athletes will continue to kick your athlete's asses!"

Eller sagt på en anden måde. Træning på vippebræt kan være en ganske god måde at opnå bedre balance i en øvelse, hvor trådstarter umiddelbart virker stærk nok i forvejen. Der er ingen der har sagt at al træning fremover skal foregå på dette - blot at det kan medvirke til at balancen forbedres, samtidig med at det normale program køres.

Det forklarer selvfølgelig også hvorfor du mener vippebrættet skulle være desideret skadeligt for træningsudbyttet... :nonono:

Nu kender jeg tilfældigvis til Joes træningsmetoder og jeg ved at han ALDRIG benytter et vippebræt til sine atleter.

Han benytter en swissball til nogen af hans atleter ved high-rep dumbell presses og lidt let ab work. Han har ALDRIG sine atleter til at balancere på noget ujævnt eller bevægeligt materiale

Det er sådan set fakta at træning på ujævne og bevægelige underlag har direkte negativ overførsel til din performance i fx. amerikansk fodbold, soccer, og alle andre sportsgrene for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Det er sørgeligt at jeg nu for tiende gang ser mig nødsaget til at poste nedstående.

Men det lader til at MOL efterhånden er ved at blive invaderet af latterlige wankere, som påstår at man skulle blive bedre til et eller andet ved at stå på en swissball med pegefingeren oppe i anus.... og med bind for øjnene. BS!

Jeg citerer lige dit citat:

Citat Joe DeFranco.

Bottom line – stability balls and wobble boards are training tools that can be used occasionally in the training of athletes. If they are the centerpiece of your program, my athletes will continue to kick your athlete’s asses!

Ingen herinde har sagt, at det skal indgå som "centerpiece"!! Du skal ikke blive stærkere i den øvelse, treasure snakker om, men du kan sagtens forbedre din koordination og stabilitet over disse led!

Lol. Ved godt hvad du er ude på.

Du forventer ikke at jeg kan komme med en længere teoretisk udredelse og at du derfor har vundet diskussionen.

Så længe du ikke selv kan redegøre for dine udsagn, så er din credibility lig nul...! At citerer en internet-guru, der forholder sig til et helt andet scenario end i denne tråd, forbedrer ikke din argumentation!!

Og at du tillægger dig en nedladende tone, gør dig i mine øjne bare til en testosteron pumpet teenager med et for stort ego.. uden at have det i noget som helst..

Gå hjem og læs op på de lektier, så du virkeligt har noget at belære os andre med!!

edit: slåfejl

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Jeg citerer lige dit citat:

Citat Joe DeFranco.

Bottom line – stability balls and wobble boards are training tools that can be used occasionally in the training of athletes. If they are the centerpiece of your program, my athletes will continue to kick your athlete's asses!

Ingen herinde har sagt, at det skal indgå som "centerpiece"!! Du skal ikke blive stærkere i den øvelse, treasure snakker om, men du kan sagtens forbedre din koordination og stabilitet over disse led!

Igen: Joe Defranco har INGEN af sine atleter til at stå på en swissball eller et vippebræt, med mindre der er tale om rehab.

Så længe du ikke selv kan redegøre for dine udsagn, så er din credibility lig nul...! At citerer en internet-guru, der forholder sig til et helt andet scenario end i denne tråd, forbedrer ikke din argumentation!!

Ja Joe Defranco er en internet guru. Det er jo lige hvad han er. HAHA, det er så tåbeligt sagt. :laugh:

Og at du tillægger dig en nedladende tone, gør dig i mine øjne bare til en testosteron pumpet teenager med et for stort ego.. uden at have det i noget som helst..

LOL!

Gå hjem og læs op på de lektier, så du virkeligt har noget at belæse os andre med!!

Dobbelt LOL!

Link to comment
Share on other sites

Det er sådan set fakta at træning på ujævne og bevægelige underlag har direkte negativ overførsel til din performance i fx. amerikansk fodbold, soccer, og alle andre sportsgrene for den sags skyld.

Nu omhandler denne tråd jo ikke sportsatleter, så du er lidt ude for kontekst, men lad os bare diskutere det videre, da det jo er relevant for diskussion. Da overførselsværdi kan og i mange tilfælde er kontekst afhængig...

Direkte negativ transfer - det vil sige, at en fodboldspiller faktisk vil blive dårligere af at bruge et vippebræt?

Vil du ikke uddybe??

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Det er sådan set fakta at træning på ujævne og bevægelige underlag har direkte negativ overførsel til din performance i fx. amerikansk fodbold, soccer, og alle andre sportsgrene for den sags skyld.

Hmm troede en swissball var et bevægeligt underlag... men kunne godt tænke mig at vide hvorfor at det har en negativ overførsel at suplerer med disse øvelser! Fakta er jo et ret stærkt ord i træningslære, så en rigtig kilde ville jo heller ikke være af vejen. Næstbedst en fysiologisk begrundelse. Som jeg læser din post af DeFranco mistolker du ham groft i forhold til dette scenario!

Link to comment
Share on other sites

David: I sportsgrene hvor underlaget flytter sig f.eks. ski og vandsport vil det have positiv transfer at træne på ustabilt underlag en-gang-i-mellem

Enig med dig i at man ikke skal stå og balancere på bolde, balancebrætter m.m i en uendelighed.

Har du selv prøvet at lege med andet en en vægtstang egentlig? Synes dine udtalelser er meget centreret om hvad Elite-drengene siger, hvilket jeg synes er et super referencepunkt, ingen tvivl om det. Det ville dog ikke skade dig at have et mere åbent sind overfor alternative træningsmetoder. Især finder jeg det lidt specielt når folk udtaler sig om noget de rent faktisk aldrig har prøvet.

Lad os bare sige pistols, alle har en mening om dem, men 10 % magter at udføre en. Dem der ikke kan udføre dem mener ikke at de kan bruges til noget. Flot konklusion.

Svarer til at jeg siger at vægtløfting ikke kan bruges til noget fordi jeg ikke er specielt god til det endnu...

Alle der ikke har prøvet at klatre i reb mener at det er det samme som at lave pullups. Når de prøver reb finder de ud af at det ikke er sådan det hænger sammen.

Tror egentlig ikke vi er så frygtelig langt fra hinanden, men jeg synes du skulle afprøve lidt selv. Virker som om du læser en masse, men at det også bliver dertil. Am I right?

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Skal vi vædde på at alle, som i denne tråd taler for, at man skal stå på en swissball ligner Nicole Richie?

David: I sportsgrene hvor underlaget flytter sig f.eks. ski og vandsport vil det have positiv transfer at træne på ustabilt underlag en-gang-i-mellem

Enig med dig i at man ikke skal stå og balancere på bolde, balancebrætter m.m i en uendelighed.

Har du selv prøvet at lege med andet en en vægtstang egentlig? Synes dine udtalelser er meget centreret om hvad Elite-drengene siger, hvilket jeg synes er et super referencepunkt, ingen tvivl om det. Det ville dog ikke skade dig at have et mere åbent sind overfor alternative træningsmetoder. Især finder jeg det lidt specielt når folk udtaler sig om noget de rent faktisk aldrig har prøvet.

Lad os bare sige pistols, alle har en mening om dem, men 10 % magter at udføre en. Dem der ikke kan udføre dem mener ikke at de kan bruges til noget. Flot konklusion.

Svarer til at jeg siger at vægtløfting ikke kan bruges til noget fordi jeg ikke er specielt god til det endnu...

Alle der ikke har prøvet at klatre i reb mener at det er det samme som at lave pullups. Når de prøver reb finder de ud af at det ikke er sådan det hænger sammen.

Tror egentlig ikke vi er så frygtelig langt fra hinanden, men jeg synes du skulle afprøve lidt selv. Virker som om du læser en masse, men at det også bliver dertil. Am I right?

Om jeg har prøvet andet end at have en vægtstang på ryggen?

Hvad med stærkmandstræning? Agility arbejde? Speed arbejde? Shock træning? Kropsvægt træning? Football?

Tæller det Guarden?

Jeg er ude af diskussionen for kan se jeg er i undertal og dermed ikke kommer længere.

En ting jeg ikke forstår er at alle har så travlt med at få mig til at argumentere HVORFOR træning på ustabilt underlag ikke er godt. Hvad med at i begynder at argumentere for HVORFOR det er så godt, udover at leddene styrkes? LOL

Det skal siges at jeg er meget åbensindes overfor at inkorporere værktøjer i min træning, når tiden er til det - men at stå og lave pistols på et vippebræt eller en swissball er fandeme for åndsvagt.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi vædde på at alle, som i denne tråd taler for, at man skal stå på en swissball ligner Nicole Richie?

Om jeg har prøvet andet end at have en vægtstang på ryggen?

Hvad med stærkmandstræning? Agility arbejde? Speed arbejde? Shock træning? Kropsvægt træning? Football?

Tæller det Guarden?

Jeg er ude af diskussionen for kan se jeg er i undertal og dermed ikke kommer længere.

En ting jeg ikke forstår er at alle har så travlt med at få mig til at argumentere HVORFOR træning på ustabilt underlag ikke er godt. Hvad med at i begynder at argumentere for HVORFOR det er så godt, udover at leddene styrkes? LOL

Det skal siges at jeg er meget åbensindes overfor at inkorporere værktøjer i min træning, når tiden er til det - men at stå og lave pistols på et vippebræt eller en swissball er fandeme for åndsvagt.

Du behøver ikke at blive nedladende overfor mig David.

Nu handler det om at lave en pistol. Hvis nu folk har nedsat afferent feedback fra mechanoreceptorer omkring ankel/knæ vil det være gavnligt at øge dette hvis målet er at lave en pistol. Giver det mening?

Og det er sku lidt teenageragtigt at melde sig ud af en diskussion fordi andre har en anden mening end man selv har. Live with it, sådan er livet...

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke at blive nedladende overfor mig David.

Nu handler det om at lave en pistol. Hvis nu folk har nedsat afferent feedback fra mechanoreceptorer omkring ankel/knæ vil det være gavnligt at øge dette hvis målet er at lave en pistol. Giver det mening?

Og det er sku lidt teenageragtigt at melde sig ud af en diskussion fordi andre har en anden mening end man selv har. Live with it, sådan er livet...

Indlægget var ikke ment, som nedladende. Jeg undskylder hvis dette har været dit indtryk.

Jeg føler mig provokeret når folk siger til mig at jeg får mine ideer fra EFS.

Det er bullshit når EFS teamet er så alsidigt, som, det er.

Det er ikke teenager agtigt. Jeg tror bare jeg indså noget, da jeg læste dette.

When I was in school, nerds were on the debate team. Apparently, those nerds are now in the strength & conditioning field. I’m going to let you in on a little secret -- Debating never changes anyone’s mind, regardless of the topic! If you put a hardcore Republican and a hardcore Democrat in a room for a debate, do you really think that one of them would be able to convert the other? Of course not!! The same holds true in the strength & conditioning field. For example, if you put an Olympic weightlifting coach in the same room with a powerlifter, neither one of them are going to change each other’s mind! Do you think if Louie Simmons had to attend a H.I.T seminar, he would leave with a new outlook on strength training?! Hopefully you get my point? Save yourself valuable time and energy by surrounding yourself with “like-minded” people and learn/exchange ideas with them.
Link to comment
Share on other sites

Skal vi vædde på at alle, som i denne tråd taler for, at man skal stå på en swissball ligner Nicole Richie?

Hvis du startede med at vise andre om ikke respekt, så en ordentlig tone ville du formentligt ikke blive angrebet på denne måde...

Hvis du funderer over dette,

Hvorfor er koordination og balance vigtigt i sports generelt... og hvad træner man, når man træner disse to elementer?

så kommer du nok selv frem til svaret... for du har tydeligvis en masse viden, men hvis den ikke kan sættes en i den rette kontekst, så hjælper det lige fedt...

Man sætter jo ikke en billiard spiller til at squate ass to the grass!!!

Link to comment
Share on other sites

1) Skal vi vædde på at alle, som i denne tråd taler for, at man skal stå på en swissball ligner Nicole Richie?

2) Jeg er ude af diskussionen for kan se jeg er i undertal og dermed ikke kommer længere.

3) En ting jeg ikke forstår er at alle har så travlt med at få mig til at argumentere HVORFOR træning på ustabilt underlag ikke er godt. Hvad med at i begynder at argumentere for HVORFOR det er så godt, udover at leddene styrkes? LOL

1 I wish... men måske konen ville blive sur over jeg stod foran spejlet og wankede hele dagen

2 At vi er mange der har svært ved at se lyset burde motiverer dig - tænk på hvor mange elever jeg leder i fordærv...

3 At ledene styrkes er vel også en gyldig grund! Jeg mener ikke at trådstarter skal lave al sin træning på vippebræt! Første prioriteten er selvfølgelig at blive stærkere og mere eksplosiv (plyometrisk træning, squat, frivaend osv), men eftersom der er et specifikt problem omkring balancen, mener jeg at det giver ok mening at fokuserer lidt på dette og her kunne vippebrættet bruges til at øge balanceevnen.

når du "skylder" en forklaring er det fordi du hævder at øvelsen er decideret skadelig. Det har du ikke præsenteret et eneste argument for! Du har fremført at den er ineffektiv, hvilket du muligvis har ret i, men skadelig? jeg forstår ikke hvordan du kan postulerer det så markant, uden skyggen af underbygning! Hvis du har i en anden tråd kan du jo bare smide et link

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Indlægget var ikke ment, som nedladende. Jeg undskylder hvis dette har været dit indtryk.

Jeg føler mig provokeret når folk siger til mig at jeg får mine ideer fra EFS.

Det er bullshit når EFS teamet er så alsidigt, som, det er.

Det er ikke teenager agtigt. Jeg tror bare jeg indså noget, da jeg læste dette.

Fair nok, forstår godt din pointe.

Du svarede ikke på min pointe omkring vippebræt og pistols.

Enig med dig i at giver negativ transfer på hoppehøjde og sprint at lave squats på ustabilt underlag.

Mht. dit citat så mener jeg at det er vigtigt at være nysgerrig istedet for at lukke sig inde i en specifik terminologi. (ikke ment som om du kun er til de ting du har læst fra EFS. Jeg kender dig ikke). Dog kræves der at man har en solid fundamental viden omkring anatomi, fysiologi etc. for at kunne skelne skidt og snot.

Prof. Jens Bangsbo udtalte til en forelæsning, at hvis vi forestiller os at menneskets fysiologi er på størrelse med en fodboldbane, så har vi pt. kortlagt et område svarende til et frimærke :cool:

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

When I was in school, nerds were on the debate team. Apparently, those nerds are now in the strength & conditioning field. I’m going to let you in on a little secret -- Debating never changes anyone’s mind, regardless of the topic! If you put a hardcore Republican and a hardcore Democrat in a room for a debate, do you really think that one of them would be able to convert the other? Of course not!! The same holds true in the strength & conditioning field. For example, if you put an Olympic weightlifting coach in the same room with a powerlifter, neither one of them are going to change each other’s mind! Do you think if Louie Simmons had to attend a H.I.T seminar, he would leave with a new outlook on strength training?! Hopefully you get my point? Save yourself valuable time and energy by surrounding yourself with “like-minded” people and learn/exchange ideas with them.

hmm en af grundene til at jeg bruger tid på MOL er jo netop at blive klogere! For det første tager jeg (ofte) fejl og for det andet er praktiske erfaringer også vigtige. Derfor lader jeg mig gerne omvende på baggrund af fornuftig argumentation! Stubbe har da lige nuanceret mit syn på morgenmad en hel del i en af de andre tråde... forskellen er jo så at han argumenterer sagligt

Link to comment
Share on other sites

When I was in school, nerds were on the debate team. Apparently, those nerds are now in the strength & conditioning field. I’m going to let you in on a little secret -- Debating never changes anyone’s mind, regardless of the topic! If you put a hardcore Republican and a hardcore Democrat in a room for a debate, do you really think that one of them would be able to convert the other? Of course not!! The same holds true in the strength & conditioning field. For example, if you put an Olympic weightlifting coach in the same room with a powerlifter, neither one of them are going to change each other’s mind! Do you think if Louie Simmons had to attend a H.I.T seminar, he would leave with a new outlook on strength training?! Hopefully you get my point? Save yourself valuable time and energy by surrounding yourself with “like-minded” people and learn/exchange ideas with them.

Det virker som om, at du får mange af dine ideer fra internettet!! Det ville måske være en ide at reflektere lidt over sagerne selv!!

Det skal ikke forstås som et angreb snarere et godt råd!!

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om, at du får mange af dine ideer fra folk, som træner og rent faktisk skaber resultater!! Det ville måske være en ide at jeg reflekterede lidt over sagerne selv!!

/Fixed

You workout < I train

Til forskel fra mange andre i denne tråd, så TRÆNER jeg rent faktisk.

Edit. Dette skal forståes, som et angreb.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Hvaaa fyrbøder, har du et svar til min post :smile:

Jeg har ikke tilstrækkelig viden til at komme med en længere teoretisk udredelse.

Jeg ved dog hvem, jeg kan lytte til i dette felt og hvem der er fyldt med bullshit.

Så jeg holder ved mig mening af den årsag at det er den mest logiske + at det bliver sagt af [indsæt namedropping her].

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share