Alkohol efter blodtapning.


Vivi88
 Share

Recommended Posts

Hej.

Vidste ikke lige i hvilket emne jeg skulle placere spørgsmålet..

Da jeg er bloddonor, skal jeg op og tappes i morgen kl.9. Om eftermiddagen regner jeg med at tage en times spinning, og om aftenen skal jeg til julefrokost :nissetunge: . Vil det faktum at jeg har mistet en del blod, påvirke min tilstand når jeg indtager alkohol?

På forhånd tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Alt efter din størrelse vil de nok tappe omkring 10% af din samlede mængde blod. Jeg ved ikke helt præcist hvornår det hele er tilbage, men din præstationsevne vil være nedsat i et par dage og du vil nok også blive påvirket af det hvis du drikker samme dag. Jeg ved dog ikke hvor stort omfang det vil påvirke dig i. Du bliver nok fuld om du giver blod eller ej kan jeg forestille mig. :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Faktisk et interessant spørgsmål med alkoholen der :smile: Umiddelbart påvirkes din levers metabolisme i hvert fald ikke af alkoholen (dvs. en genstand er lige så hurtigt ude af kroppen som hvis du ikke var blevet tappet) idet størstedelen af metaboliseringen her foregår ved nulteordenskinetik.

Men hvad angår om du bliver mere stiv af samme mængde alkohol (selvom forbrændingen er den samme) må jeg melde pas. Umiddelbart vil mit gæt dog være at ja!, du bliver 10% lettere stiv ved at miste 10% af dit blodvolumen idet koncentrationen af alkohol i vævet (bestemt af promillen i blodet) må stige tilsvarende i forhold til det mindre volumen blod.

Så umiddelbart har man da der en god grund til at være bloddonor - det er billigere at drikke sig fuld efterfølgende :smile:

Link to comment
Share on other sites

Faktisk et interessant spørgsmål med alkoholen der :smile: Umiddelbart påvirkes din levers metabolisme i hvert fald ikke af alkoholen (dvs. en genstand er lige så hurtigt ude af kroppen som hvis du ikke var blevet tappet) idet størstedelen af metaboliseringen her foregår ved nulteordenskinetik.

Men hvad angår om du bliver mere stiv af samme mængde alkohol (selvom forbrændingen er den samme) må jeg melde pas. Umiddelbart vil mit gæt dog være at ja!, du bliver 10% lettere stiv ved at miste 10% af dit blodvolumen idet koncentrationen af alkohol i vævet (bestemt af promillen i blodet) må stige tilsvarende i forhold til det mindre volumen blod.

Så umiddelbart har man da der en god grund til at være bloddonor - det er billigere at drikke sig fuld efterfølgende :smile:

men den stiger jo ikke omvendtproportionalt med faldet i blodvolumen, da promillen er relateret til den samlede væskemængde i kroppen. Så det er vel nærmere 2-3%

Link to comment
Share on other sites

men den stiger jo ikke omvendtproportionalt med faldet i blodvolumen, da promillen er relateret til den samlede væskemængde i kroppen. Så det er vel nærmere 2-3%

nåja der kan man se :smile: - vidste faktisk ikke at alkoholpromillen relaterede sig til den samlede væskefase - troede kun man snakkede om promillen i blodet.

Link to comment
Share on other sites

nåja der kan man se :smile: - vidste faktisk ikke at alkoholpromillen relaterede sig til den samlede væskefase - troede kun man snakkede om promillen i blodet.

se nu bliver jeg lidt usikker, men alkoholen fordeler sig vel i hele kroppen, omend lidt forsinket! Hvis den kun var i blodbanen ville den jo ikke påvirke nervesystem osv. Endnu en grund til at piger ikke kan holde til så meget som drenge! Deres overdrevne fedtdepoter er en hæmsko, hvorimod os store muskuløse mænd kan drikke urimelige mængder før det mærkes :devil:

Når den måles i blodet er det vel for nemheds skyld. I princippet kunne den vel også tages intracellulært :nissetunge:

correct me if i am wrong

Link to comment
Share on other sites

Dette er lidt en tangent i forhold til emnet, men har nogen af jer oplevet utilpashed/svimmelhed efter blodtapning?

Rent moralsk/menneskeligt set ville jeg gerne donere blod, men jeg er lidt nervøs for at blive svimmel og falde om (har jo dårlig balance i forvejen).

Mht. alkohol, så fortæller min far, at man, for år tilbage, kunne få en bajer på blodbankens regning, når man var blevet tappet. Om det mest var for at motivere folk til at være bloddonerer, ved jeg dog ikke.

Link to comment
Share on other sites

Dette er lidt en tangent i forhold til emnet, men har nogen af jer oplevet utilpashed/svimmelhed efter blodtapning?

Rent moralsk/menneskeligt set ville jeg gerne donere blod, men jeg er lidt nervøs for at blive svimmel og falde om (har jo dårlig balance i forvejen).

Mht. alkohol, så fortæller min far, at man, for år tilbage, kunne få en bajer på blodbankens regning, når man var blevet tappet. Om det mest var for at motivere folk til at være bloddonerer, ved jeg dog ikke.

Jeg er først lige blevet bloddonor og er kun tappet en enkelt gang.

Tog derned lige efter styrketræning, og det sagde de ikke var noget problem, dog skulle man passe lidt på ikke at løfte for tungt i dagene efter, da stikket kunne risikere at springe op.

Jeg kunne ikke mærke noget som helst svimmelhed efterfølgende og gik nærmest og ventede på det, men de sagde det var ret forskelligt.

Og ja, der er en gratis øl/vand på blodbankens regning efter tapning og lige så meget æblejuice du kan bælle inden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er lidt en tangent i forhold til emnet, men har nogen af jer oplevet utilpashed/svimmelhed efter blodtapning?

Rent moralsk/menneskeligt set ville jeg gerne donere blod, men jeg er lidt nervøs for at blive svimmel og falde om (har jo dårlig balance i forvejen).

Mht. alkohol, så fortæller min far, at man, for år tilbage, kunne få en bajer på blodbankens regning, når man var blevet tappet. Om det mest var for at motivere folk til at være bloddonerer, ved jeg dog ikke.

Ja, jeg bliver ret svimmel hver gang efter tapning. Men tror mest det er indbildning, og tanken der gør at jeg bliver lidt dizzy...

Link to comment
Share on other sites

Men hvad angår om du bliver mere stiv af samme mængde alkohol (selvom forbrændingen er den samme) må jeg melde pas. Umiddelbart vil mit gæt dog være at ja!, du bliver 10% lettere stiv ved at miste 10% af dit blodvolumen idet koncentrationen af alkohol i vævet (bestemt af promillen i blodet) må stige tilsvarende i forhold til det mindre volumen blod.

Faldet i blodvolumen er kun kortvarigt, og skulle være normalt igen ca. 10-15 minutter efter tapning.

Efter tapningen skal donor hvile sig ca. 10 minutters tid, mens det tappede blod erstattes af væske fra kroppen.

http://www.bloddonor.dk/index.php?id=165

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share