Isolationsøvelser


Gunni
 Share

Recommended Posts

Hmmm endnu en tråd hvor det klassiske MOL lad os gøre grin med alle andre, der ikke er enige, vanvid tager over!!

Ganske konstruktivt :blush: :4thumbup:

Til trådsstarter: Det er helt afhængigt af dine mål med træningen, din erfaring og ganske mange andre ting. Der er ganske mange veje til Rom...

Et compound-program kan sagtens suppleres med isolationsøvelser, hvis du føler, at du har nogle muskelgrupper, der skal have ekstra opmærksomhed. Når det er sagt, er det vigtigt, at vægtningen i programmet er tilpasset, så arbejdet over et led er ca. lige fordelt på forside og bagside.... (eksempelvis bryst vs. ryg/øvre ryg)

Jeg er ganske enig dine udtalelser. Teddy burde bare droppe den "alt andet end compoundøvelser virker ikke og er lort-attitude".

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

roflcopter sikke et argument. Det kunne man jo spørge dig om. Du er jo også uenig :Mrs_Claus:

Der er for meget papegøje virksomhed her. Hvad skulle skaden i at køre supplerende isolationsøvelser være? Nej, vel?

papegoj3.jpg

Isolationsøvelser er også kendt som dysfunktionel træning.

Når man træner dysfuktionelt ophober man en masse affaldsstoffer i Mitocondrierne som fører til stressrelaterede problemer med PNS. Dysfuntionelt PNS gør at man ikke kan bevæge sig optimalt og kan til sidst føre til skader på hjernen.

Disse skader fører til noget der er kendt som Brianisme. Brianisme kendes på hele livsstilen:

Kortklippet, bredskulderet, kan ikke gå normalt og der er franskbrød under armene. De får også så så tunge handicap de må have en meget stærk hund som hjælper (Pitbull eller lignende).

Derudover deporteres de fleste af dem til Amager og medicineres tungt med Amfetamin (kendt som Amager snitter) i Weekenderne.

Man kan kende dem på Karl kani eller Bullrot tøj som er det de får udleveret fra sundhedsvæsnet for at vi kan genkende staklerne.

Lidelsen er smitsom, derfor vil deres kvindelige partnere ofte udvise symptomer som afbleget hår med mørke hårrødder, harle davidson gamacher og et overdrevent forbrug af mentholcigaretter.

Link to comment
Share on other sites

har aldrig påstået man ikke kan bruge iso øvelser til noget, men mener blot at man som begynder kan bruge sin tid på noget bedre og at en god base vha basis øvelser tit er at foretrække frem for iso øvelser fra dag 1

Sjovt. Jeg fik ellers den opfattelse, at du kategorisk afviste det. Men det var måske kun fordi dpo anbefalede det? - I kombination med basis vel at mærke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
har aldrig påstået man ikke kan bruge iso øvelser til noget, men mener blot at man som begynder kan bruge sin tid på noget bedre og at en god base vha basis øvelser tit er at foretrække frem for iso øvelser fra dag 1

du mener måske isoøvelser er den store taxator på kroppens restitution??

Sig mig lige hvorfor en nybegynder ikke fra DAY ONE kan køre et par sæt curls, et par sæt pushdowns, og et par sæt rear laterals?

Du burde ikke sabotere folks træning sådan. Der er jo folk der læser med der risikerer at følge dine råd.

Alene pga. det skadesforebyggende element og den hurtige indlæringskurve ved isoøvelser er de at anbefale.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Kortklippet, bredskulderet, kan ikke gå normalt og der er franskbrød under armene. De får også så så tunge handicap de må have en meget stærk hund som hjælper (Pitbull eller lignende).

Derudover deporteres de fleste af dem til Amager og medicineres tungt med Amfetamin (kendt som Amager snitter) i Weekenderne.

Man kan kende dem på Karl kani eller Bullrot tøj som er det de får udleveret fra sundhedsvæsnet for at vi kan genkende staklerne.

Lidelsen er smitsom, derfor vil deres kvindelige partnere ofte udvise symptomer som afbleget hår med mørke hårrødder, harle davidson gamacher og et overdrevent forbrug af mentholcigaretter.

:nissegrin: LOL

Spot on!

Link to comment
Share on other sites

Alene pga. det skadesforebyggende element og den hurtige indlæringskurve ved isoøvelser er de at anbefale

Forklar, forklar...

Jeg kan ikke lige se, hvorfor isolationsøvelser skulle være mere skadesforebyggende end compound?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Forklar, forklar...

Jeg kan ikke lige se, hvorfor isolationsøvelser skulle være mere skadesforebyggende end compound?

kan jeg så heller ikkk og har nu aldrig sagt man ikke kan køre nogle sæt iso øvelser, løs bare tidligere nærmest som om det var der vægten i ens træning skulle være frem for på basis øvelser

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
haha Armada evige problem...Han vælter om sig med floskler, men vil eller kan ikke argumentere for dem!

lol, hvad er Yettis evige problem så? Manglende hjernekapacitet? Hvorfor skal jeg sidde og forklare dig noget så simpelt? :smile:

"Jeg kan ikke lige se, hvorfor isolationsøvelser skulle være mere skadesforebyggende end compound?"

Jeg har ikke sagt at isolationsøvelser som sådan er mere skadesforebyggende end compoundøvelser.

- Hvad er det du citerer? Hvor er det du læser? Ikke mit indlæg. Du sidder jo og finder på ting, LOL.

Det er respektløst at du lægger ord i min mund. Jeg har IKKE sagt at isoøvelser er mere skadesforebyggende.

Hvad der derimod kan være relevant er at isolationsøvelser kan bruges til skadesforebyggende træning og mere lokaliseret muskeltræning uden at påføre kroppen samme krav til restitutionen som de compoundøvelser der ellers skulle til for at opnå samme effekt.

Hvad Thomas J angår kørte han skam masser af isolationsøvelser, så at bruge ham som eksempel er også fjollet. Teddy, du har ikke meget andet end blade fra 60erne at henvise til, og selv dengang anbefalede de "direct arm work".

Dogmen mod isolationsøvelser sådan som den kommer til udtryk her er udtryk for galskab.

Teddy, det må da smadre din verdensopfattelse at selv Mr.Old School Marvin Eder, biceps from the bronx, der kørte supertunge dips og chins sagde at man skulle køre direct arm work for maksimal størrelse - og han kørte MASSER af direct arm work!

¨

Jeg har ondt af de stakkels folk der kommer herind og får deres træning saboteret.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Alene pga. det skadesforebyggende element og den hurtige indlæringskurve ved isoøvelser er de at anbefale.

Din uddybning i forrige indlæg klær dig! Så giver dit budskab mere mening i min verden.

Jeg tror nu godt at man kan få store arme af compound øvelser, men er da ikke i tvivl om at iso kan hjælpe yderligere på vej. Det er så et spørgsmål om tid til rådighed og tildels tro. Det er i øvrigt ikke trådstarter der spørger til curl vs. chins, men bare 'jeres' gamle fejde.

Som jeg forstår det spørges der generelt og med henblik på alle muskel grupper. Der kan man vel godt anbefale compound som hovedprincip og iso til rettelse svagheder eller særlige interesseområder (no pecs - no sex).

Link to comment
Share on other sites

Helt overordnet:

COmpounds skal være grundstenen og er som hovedregl det bedste sted at starte.

MEN.

Isolationsøvelser har sin plads, er for de flest nødvendige for at undgå ubalancer og dysfunktion på langt sigt.

Hvis maksimal masse er målet er isolationsøvelser et must, for den erfarne trænende (2-3 års seriøs træning + kost).

MEN

Alt for mange bruger isolationsøvelser på bekostning af compoundøvelser. Dumt dumt dumt.

Kør en fucking sheiko og se hvad der sker med din masse i forhold til et muscle and fitness crap split program..

Link to comment
Share on other sites

De her tråde er begyndt at blive på grænsen til det pinlige... - dette er IKKE ment specielt i forhold til det følgende kommenterede:

COmpounds skal være grundstenen og er som hovedregl det bedste sted at starte.

MEN.

Det kan næppe diskuteres.

Isolationsøvelser har sin plads, er for de flest nødvendige for at undgå ubalancer og dysfunktion på langt sigt.

Det kan næppe heller diskuteres at isolationsøvelser har/kan ha/måske bør ha, sin plads - når man har styr på det basale - men at argumentationen for, er at det er nødvendigt for at ungå uballancer og dysfunktioner, mener jeg er noget værre sludder, sry ptpuol, - jeg vil nærmere sige at rissikoen for det modsatte er set oftere. - Jeg har givet mine bud på alt dette, i diskussionen med crawdaddy i skulder tråden, - så gider ikke gentage mig selv. - Men det er vel et punkt vi kan blive enige, om at være uenige i. - Bemærk jeg siger på ingen måde OVERHOVEDET at isolations øvelser behøver, medføre ubalancer osv,- det giver sig selv, - at det udelukkende kommer an på hvordan man benytter dem. Bemærk, også at jeg heller ikke siger at isolationsøvelser ikke kan benyttes til at udrede uballancer.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

lol, hvad er Yettis evige problem så? Manglende hjernekapacitet? Hvorfor skal jeg sidde og forklare dig noget så simpelt? :smile:

Så bliver du sådan... ramte jeg et ømt punkt? :rudolph:

Og alligevel forklare du det...! Smukt :nissetunge:

Jeg har ikke sagt at isolationsøvelser som sådan er mere skadesforebyggende end compoundøvelser.

- Hvad er det du citerer? Hvor er det du læser? Ikke mit indlæg. Du sidder jo og finder på ting, LOL.

Det er respektløst at du lægger ord i min mund. Jeg har IKKE sagt at isoøvelser er mere skadesforebyggende.

Hvad der derimod kan være relevant er at isolationsøvelser kan bruges til skadesforebyggende træning og mere lokaliseret muskeltræning uden at påføre kroppen samme krav til restitutionen som de compoundøvelser der ellers skulle til for at opnå samme effekt.

Ja, jeg fører en personlig vendetta på dig Armada... husk, at kigge dig over skulderen!

Fair nok, jeg har muligvis misforstået dig!, men når man skriver følgende:

Du burde ikke sabotere folks træning sådan. Der er jo folk der læser med der risikerer at følge dine råd.

Alene pga. det skadesforebyggende element og den hurtige indlæringskurve ved isoøvelser er de at anbefale.

Må (kan) det ligger mellem linierne, at man ikke træner skadesforebyggende ved compoundøvelser alene...

Derfor mit første indlæg hvor jeg gerne ville have baggrunden for, hvorfor du mener sådan, da der sikkert kunne argumenteres fint for det. Jeg kan ikke gennemskue dine udtalelser, hvis du ikke forklarer dem, derfor spørger jeg, hvorfor du mener det - ganske enkelt. Det nægter du, hvorfor jeg vælger, at provokerer dig... Og det resulterede i et svar!! Basal psykologi vil nogle mene!

Heliotropen rammer min egen erfaring/mening ret præcist i hans seneste indlæg...

Edit: typos

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

- men at argumentationen for, er at det er nødvendigt for at ungå uballancer og dysfunktioner, mener jeg er noget værre sludder, sry ptpuol,

Jeg har da aldrig skrevet at de er nødvendige for at undgå ubalancer?

Når jeg undgår absolutte termer er der en grund til det.

Kontekst:

Det er ikke alle der har styr nok på deres krop, teknik, funktion osv, at de kan ramme svage punkter via modificerede compound øvelser.

Så er det lettere at sætte folk til at lave ekstern rotation i et kabeltræk eller med en elastik eller nogle back flyes med statisk hold i toppen.

Det er nu engang noget nemmere at administrere.

Derudover er det trættende at se en debat blive så ensrettet bare for at undgå at n00bs og discopumpere der har læst flex kaster sig over ineffektive hjernedøde programmer med 35forskellige isolationsøvelser istedet for at buste ass med squats rows og dødløft.

Modpolen er seriøse trænende der næsten er bange for at lave en curl, fordi de tror deres arme bliver mindre..

Isolationsøvelser med høje reps/dropsets og lignende. er sgu nødvendige hvis man vil trigge alle former for vækststimulus optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da aldrig skrevet at de er nødvendige for at undgå ubalancer?

Jeg beklager, så fremgår det enten ikke tydeligt, - eller også misforstår jeg følgende:

Isolationsøvelser har sin plads, er for de flest nødvendige for at undgå ubalancer og dysfunktion på langt sigt.

Hvis vi er enige, så er der ikke rigtigt noget problem, - og så er der ihvertfald om ikke andet, mindre chance for at andre misforstår sætningen, på samme måde som jeg så også gjorde det.

Jeg har da aldrig skrevet at de er nødvendige for at undgå ubalancer?

Når jeg undgår absolutte termer er der en grund til det.

Kontekst:

Det er ikke alle der har styr nok på deres krop, teknik, funktion osv, at de kan ramme svage punkter via modificerede compound øvelser.

Så er det lettere at sætte folk til at lave ekstern rotation i et kabeltræk eller med en elastik eller nogle back flyes med statisk hold i toppen.

Det er nu engang noget nemmere at administrere.

Derudover er det trættende at se en debat blive så ensrettet bare for at undgå at n00bs og discopumpere der har læst flex kaster sig over ineffektive hjernedøde programmer med 35forskellige isolationsøvelser istedet for at buste ass med squats rows og dødløft.

Modpolen er seriøse trænende der næsten er bange for at lave en curl, fordi de tror deres arme bliver mindre..

Isolationsøvelser med høje reps/dropsets og lignende. er sgu nødvendige hvis man vil trigge alle former for vækststimulus optimalt.

Og det er sikkert fint nok alt sammen, - men nu skrev personen nu engang:

Kunne godt tænke mig at vide hvad I synes om isolationsøvelser når man lige er begyndt med at træne.

Hvis man er træt af at se ensrettet debat henvendt til n00bs så bør man selvfølgelig diskutere i andre tråde, der ikke er oprettet og hendvendt til disse... Det giver ingen mening desideret at prædike vigtigheden af isolationsøvelser for absolut begyndere, - når det som du iøvrigt også selv skriver, er helt andre ting de her skal fokucere på.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Christ en skyttegravskrig på MOL for tiden :rudolph: Min personlige holdning er, at alle bør bygge deres træningsprogram op omkring de store flerledsøvelser. Er træningen et supplement til anden sport (eller udelukkende med styrke som mål) kan man sagtens holde sig til det. Træner man mere fitness/BB orienteret kan/bør man da smide nogle isolationsøvelser ind. Især hvis man har nogle muskelgrupper der halter bagefter.

Link to comment
Share on other sites

er for de flest nødvendige
Når jeg undgår absolutte termer er der en grund til det.

Er du fuld eller kan du bare ikke læse?

Når den gennemsnitlige trænende ikke engang kan udføre en ekstern rotation uden at lave 2-3 kompensatoriske bevægelser omkring scapula og art cubiti fatter jeg ikke hvor i vil hen med jeres basisøvelser for alle filosofi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at noget af de gode ved isolationsøvelser er, at man kan opnå en kæmpe volumen på en haltende muskel, uden at det æder alt for meget på den systemiske restitution.

For eksempel hvis WSB-drengene mangler triceps, er det jo begrænset hvor meget volumen de ville kunne køre på board presses uden at brænde af. Så hvis triceps halter, så træner de band push-downs flere gange om ugen derhjemme.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det ynkeligt, at ellers velfungerende personer herinde skal kaste om sig med fornærmelser, bare der kommer den mindste lille uenighed til syne. Prøv lige at sætte jer lidt ud over det og tag et kritisk kig på egen retorik. Sjovt hvordan tonen så hurtigt kan slå over i noget ubehageligt her sammenlignet med fx en diskussion i centeret.

Når det så er sagt, så tror jeg pretty much det er etableret, at man bør have store flerledsøvelser såvel som isolationsøvelser med i sit program for max udbytte :)

Forresten Helio, hvor mange tankestreger kan du lige hive ind i et enkelt indlæg efterhånden? :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share