Video af Box squat


jonzy91
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Er der nogle der kunne pege mig i retning af en video af et godt solidt box squat? Jeg har prøvet at google det osv. men det er ikke rigtig til at skille fårene fra bukkene når man ikke ved hvad et godt box squat indebærer (altså rent visuelt, har læst diverse artikler fra Dave Tate/Louie Simmons).

Jeg træner for at forbedre mine atletiske evner; altså hurtighed, eksplosivitet, hoppestyrke og evne til at skifte retning såfremt det har nogen indflydelse på hvordan box squattet skal udføres.

På forhånd tak for hjælpen,

Jonzy

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Er der nogle der kunne pege mig i retning af en video af et godt solidt box squat? Jeg har prøvet at google det osv. men det er ikke rigtig til at skille fårene fra bukkene når man ikke ved hvad et godt box squat indebærer (altså rent visuelt, har læst diverse artikler fra Dave Tate/Louie Simmons).

Jeg træner for at forbedre mine atletiske evner; altså hurtighed, eksplosivitet, hoppestyrke og evne til at skifte retning såfremt det har nogen indflydelse på hvordan box squattet skal udføres.

På forhånd tak for hjælpen,

Jonzy

Alm squat, hvor du sætter dig på en kasse.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvis man, som mig, har en meget svag posterior chain så er det vel mest optimalt at udføre den lidt a la WSB gutterne? Så vidt jeg kan se står de meget bredt...

De står EKSTREMT bredt. Du kan godt regne med at de minimum har et par briefs på til sådan et løft.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mente nok at de stod meget bredt.

Ville en stance som den her være mere fornuftigt?

Nu er det squat han laver enormt grimt, men jeg kan ikke se, der skulle være noget i vejen for at stå som han gør det. Du skal selvfølgelig sørge for at læse en masse forklarende artiler om box squat på nettet. Der er mere til det end bare at sætte sig på en kasse.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det squat han laver enormt grimt, men jeg kan ikke se, der skulle være noget i vejen for at stå som han gør det. Du skal selvfølgelig sørge for at læse en masse forklarende artiler om box squat på nettet. Der er mere til det end bare at sætte sig på en kasse.

Er jeg godt klar over, har også læst en nogle artikler om det på T-nation og elitefts.com. Ville bare gerne have en visuel repræsentation, da tekst nogle gange er ret svært at omsætte til bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Lige et hurtigt spørgsmål: I de fleste artikler jeg har læst anbefales det at man undgår knævandring overhovedet. Men er det helt skidt hvis der bare er end smule knævandring? Det bliver nemlig for akavet/meget meget bred fodstilling hvis jeg skal undgå knævandring...

Fra en styrkeløfters synsvinkel er det bedst at minimere knævandringen da man på den måde bedre kan komme ned til godkendt dybde, men for både bodybuilderen, vægtløfteren og atleten er det helt fint med noget knævandring.

Der har været rigtig mange tråde som omhandler dette fora, så hvis du søger efter squat og knævandring skulle der nok komme en masse hits.

Så tror at de artikler du har læst har været artikler der omhandlede et styrkeløft squat.

Så mit råd er at find en stil der føles naturlig for dig, hvor du kan squatte i en ordenligt dybde. Det bedste kunne være hvis du postede en video af dit squat og fik nogle til at kommentere på det, eller endnu bedre får en kompetent coach til at guide dig. Vær dog opmærksom på om denne har vægtløfter eller Styrkeløft baggrund. Det kan være lidt forskellige ting de vil ligge vægt på.

Link to comment
Share on other sites

Fra en styrkeløfters synsvinkel er det bedst at minimere knævandringen da man på den måde bedre kan komme ned til godkendt dybde, men for både bodybuilderen, vægtløfteren og atleten er det helt fint med noget knævandring.

Der har været rigtig mange tråde som omhandler dette fora, så hvis du søger efter squat og knævandring skulle der nok komme en masse hits.

Så tror at de artikler du har læst har været artikler der omhandlede et styrkeløft squat.

Så mit råd er at find en stil der føles naturlig for dig, hvor du kan squatte i en ordenligt dybde. Det bedste kunne være hvis du postede en video af dit squat og fik nogle til at kommentere på det, eller endnu bedre får en kompetent coach til at guide dig. Vær dog opmærksom på om denne har vægtløfter eller Styrkeløft baggrund. Det kan være lidt forskellige ting de vil ligge vægt på.

Kunne nok være en god ide det med at uploade noget video.

Sagen er at jeg længe har prøvet at komme i gang med at squatte normalt, altså uden boks. Men det tillader mit stive kadaver desværre ikke. Er også bygget ret ufunktionelt til squat idet jeg har ret lange ben. Derfor vil nu prøve med box squat så jeg i det mindste kan få opbygget noget styrke.

Indtil videre har min bentræning bestået af dødløft og diverse et-bens øvelser....

Link to comment
Share on other sites

Med dine målæ er de togså fløjtende ligegyldigt om du kommer under parallel.

Du skal bare squatte så det passer nogenlunde med bevægeudslaget i din sport.

Er du offseason er forskellige lunges en god ide. Side lunges er en god ting. Når din syrke og form er kommet op er en vis mangde velstruktureret ballistiske/plyometriske øvelser også en god idé.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL,

Jeg træner for at forbedre mine atletiske evner; altså hurtighed, eksplosivitet, hoppestyrke og evne til at skifte retning såfremt det har nogen indflydelse på hvordan box squattet skal udføres.

På forhånd tak for hjælpen,

Jonzy

:cool: Må man spørge om hvilken sportsgren du træner hvor du har brug for at opnå disse evner?

Onkel Troels >> Der burde ikke være forskelligt syn på boxsquat om det er en

vægtløfter eller en styrkeløfter, om hvad de lægger vægt på. Det kunne være

en vægtløfter der både vidste noget om box - olbenbøj og boxsquat eller en

styrkeløfter der ved noget om box - squat og box - olbenbøj. Eller en vægtløfter

med styrkeløfbaggrund eller måske en styrkeløfter med vægtløfter bagrund. :smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

:cool: Må man spørge om hvilken sportsgren du træner hvor du har brug for at opnå disse evner?

Onkel Troels >> Der burde ikke være forskelligt syn på boxsquat om det er en

vægtløfter eller en styrkeløfter, om hvad de lægger vægt på. Det kunne være

en vægtløfter der både vidste noget om box - olbenbøj og boxsquat eller en

styrkeløfter der ved noget om box - squat og box - olbenbøj. Eller en vægtløfter

med styrkeløfbaggrund eller måske en styrkeløfter med vægtløfter bagrund. :smile:

Jeg spiller flag-football (ja ja, tøssesport, ikke for rigtige mænd osv.). Banen er jo forholdsvis lille, så eksplosivitet og retningskifte er meget centrale elementer. Har klaret mig fint ind til videre uden at være særlig atletisk.

ptpoul > ved godt lunges er et rigtigt godt alternativ. Har da også benyttet dem før i tiden og har planer om at gøre det i fremtiden. Når du snakker om under/over parallel mener du så i sammenhæng med box squats eller almindelige squats?

Edited by jonzy91
Link to comment
Share on other sites

Onkel Troels >> Der burde ikke være forskelligt syn på boxsquat om det er en

vægtløfter eller en styrkeløfter, om hvad de lægger vægt på. Det kunne være

en vægtløfter der både vidste noget om box - olbenbøj og boxsquat eller en

styrkeløfter der ved noget om box - squat og box - olbenbøj. Eller en vægtløfter

med styrkeløfbaggrund eller måske en styrkeløfter med vægtløfter bagrund.

Du har ret. Der BURDE ikke være forskel, men det nu alligevel ofte tilfældet at folk er meget farvet af den sport de har baggrund i. Det er ihvertfald min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller flag-football (ja ja, tøssesport, ikke for rigtige mænd osv.). Banen er jo forholdsvis lille, så eksplosivitet og retningskifte er meget centrale elementer. Har klaret mig fint ind til videre uden at være særlig atletisk.

ptpoul > ved godt lunges er et rigtigt godt alternativ. Har da også benyttet dem før i tiden og har planer om at gøre det i fremtiden. Når du snakker om under/over parallel mener du så i sammenhæng med box squats eller almindelige squats?

Begge dele

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share