Vægttab - hvilken motionsform er bedst


Løbekvinden
 Share

Recommended Posts

Kan styrketræning hjælpe en til at forbrænde fedt, hvis man er i dårlig form?

Det, jeg tænker på er, skal man ikke lave noget hvor pulsen sættes i vejret? Er f.eks en times MTB ligeså godt som en times løb?

MTB er helt fint - alle cardio former hvor du bliver forpustet og for brændt nogle kcal af er godt - Som andrre har skrevet - det som du synes er sjovest er sikkert det bedste for dig. Styrketræning er godt at supplere ned - også for at bevare muskelmasse under vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er jeres erfaringer? Hvilken motionsform er bedst, hvis man hurtigt vil se resultater i form af vægttab?

Jeg foretrækker selv varige resultater frem for hurtige. Derudover er fedttab som regel også at foretrække frem for bare vægttab, og problemet med et hurtigt vægttab er at en stor del af det som regel ikke er fedt, men dyrebart muskelvæv.

Hvis fedttab skal "finansieres" udelukkende via motion, så kan regnestykket se sådan her ud hvis det er løb, men tilsvarende forbrænding kan opnås med flere former for konditionstræning:

Vægt: 70kg

Løbehastighed: 12km/t

Forbrænding i timen: 12*70 = 840kcal

I et kg fedtvæv er godt 7000kcal, så det kræver formentlig et sted mellem 8 og 10 timers aktivitet ved denne hastighed/intensitet at forbrænde en tilsvarende energimængde.

Link to comment
Share on other sites

Kan styrketræning hjælpe en til at forbrænde fedt, hvis man er i dårlig form?

Det, jeg tænker på er, skal man ikke lave noget hvor pulsen sættes i vejret? Er f.eks en times MTB ligeså godt som en times løb?

Sagtens - med det rigtige styrketræningsprogram kan 1 times styrketræning næsten tangerer 1 times kardio (løb, cykling, you name it), hvis vi inkluderer efterforbrænding i ligningen... (den mængde energi man bruger på at "restituerer").

Hertil kommer, at du bevare/opbygge muskelmasse, der er det mest energikrævende væv i kroppen, hvorfor din forbrænding i almindelighed vil stige eller bevares!!

desuden vil jeg mere, at styrketræning har flere sekundære gevinster end cardio i almindelighed for den almene dansker!

Link to comment
Share on other sites

Løb som fanden, ja det lyder som en god idé :devil:

Ang. Kardio, får man pulsen ligeså meget i vejret ved f.eks cykling som løb - eller skal der mere til, skal man cykle i længere tid for at forbrænde det samme antal kcal som ved løb?

Det kommer helt an på intensiteten... Men de fleste skal nok cykle længere end de løber ved samme energi forbrug...

Link to comment
Share on other sites

og det er sekundære gevinster jo også :tongue:

mht. til sundhedseffekter tænkte jeg på dødelighed, kræftforekomster, hjerte kar problemer osv. men det er muligt jeg tager fejl...

hvilke sekundære tænker du på?

Forskellen er, at jeg ved, hvad jeg selv mener :tongue:

Med sekundære gevinster tænker jeg ting, der ikke direkte relaterer sig til sundhed - igen er definitionen afgørende! Forebyggelse af knogleskørhed og aldersrelateret sarcopeni (muskel atrofi), større funktionalitet i hverdagen, selvstændighed mv.

I relation til din definition af sundhedseffekter kunne jeg godt designe et styrketræningsprogram, der dækker disse effekter også i forhold til iltoptagelse.

Desuden tvivler jeg på, at sundseffekterne stiger progressivt med VO2max.. (uden at være sikker)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share