TdF 2008


vito
 Share

Recommended Posts

Her kommer min lægmands analyse.....den må gerne angribes for dette.

Over all er feltet nok mere ren end i årtier. Dette skyldes to forhold.

1. Holdningen blandt næste generation cykelryttere (altså de ryttere som er lige lidt yngre end de store ryttere vi kender pt) er nok mere orienteret imod at være clean.

2. Testne bliver bedre og bedre......og med tilbagevirkende kraft kan man ikke vide sig sikker på, at ting der ikke kan testes for mens man doper sig ikke i en senere prøve kan spores.

Specielt den sidste tror jeg har en effekt. Jeg tror simpelthen ikke på, at på de mest seriøse hold (altså IKKE hold som f.eks. Astana), da findes der mere systematisk doping sted, styret af holdet. På alle seriøse hold er det min opfattelse og analyse, at folk der doper sig sker på helt eget initiativ og hemmeligt for ledelsen på holdet (og formentlig også sine medcykelryttere på holdet).

Det doping vi ser er - altså efter min lægmandsanalyse - enkeltpersoner som tager chancen. De vurdere at det stof de leger med og den måde de får placeret sin doping i træningen er sådan, at det ikke kan forefindes i de tests man må afleverer senere i selve de løb man stiller op til. Jeg tror at kombinationen af tilfældighed (held) om hvem som testes hvornår og hvordan kombineret med hvordan de har designet deres doping (valg af medikament og hvornår og hvordan det tages) gør at mange ikke bliver knaldet i de tests som laves hele året rundt. Omvendt kombinationen af tilfældighed og måde man doper sig på gør så at nogen selvfølgelig knaldes (specielt når en ny testmetode laves og man kan spore snyd derfra som man ikke kunne dagen før).

Scorpio siger at 30 % af feltet er dopet. Jeg ville nok sætte det cirka på samme niveau.

Angående toppen, så synes jeg det er meget svært at udtale sig om. Rigtigt mange af de store kanoner er jo de seneste år (og sidste år og i år) jo rent direkte testet positiv eller hvor prøverne har set meget mistænkelige ud. Mens andre har sager på halsen som de pt snor sig udenom, f.eks. Valverde. Så jeg tror stadig at toppen af klassementet (top 10-15 stykker) er rimeligt repræsenteret af dopede ryttere. Både fordi det er dem som har mest at vinde (og derfor vil tage de største chancer gennemsnitligt set) og fordi det sikkert er dem som har ressourcerne til at tilrettelægge den mest optimale dopingkur (valg af medikament, kontakter som behøves, penge på lommen, tilrettelægge træning efter kun at skulle kører få løb om året samlet nogenlunde på samme tid på året og derfor omvendt har større spillerum for at fifle med træningen da de ikke skal testes i løB). Bemærk, at jeg ikke siger at de netop opstillede parametre er VILDT meget mere i deres favør i forhold til "normale" ryttere....blot at de gennemsnitligt har lige lidt mere spillerum til fifle med deres doping.

En kommentar til Scorpio om ASO. Du er mere inde i det end mig, og jeg tager din analyse af det som korrekt. Dette passer også ind i Tour-ledelsen strategi, som jeg ser den. De er ligeglade med UCI som sådan. Det eneste de vil have er at deres egen tour fungerer. Dette giver den adfærd som jeg synes man kan se hver dag fra tour-ledelsen. Den er:

Vi går efter de hold som vi af alsken årsager ikke finder er hold med rent mel i posen. Vi bruger årets tour til at nakke alle vi ikke kan lide og som falder i vores tests. I er aldrig mere velkommen i løbet. Resten af holdene tester vi nogenlunde, men er over all positive overfor deres deltagelse i løbet og vi jagter dem ikke så meget med mindre de virkeligt dummer sig.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ahh, det er derfor så mange tager EPO. De skal skynde sig hjem på potten.

Impaired anal sphincter function in professional cyclists.

Sauper T, Lanthaler M, Biebl M, Weiss H, Nehoda H.

Department of General & Transplant Surgery, University Hospital Innsbruck, Innsbruck, Austria.

BACKGROUND: The purpose of our study was to assess anal function in professional mountain bikers, as an increasing number of cycling enthusiasts report functional and morphological problems in the anal region. We tried to find out if constant saddle vibration suffered by professional cyclists could lead to defecation disorders. METHODS: 19 professional male mountain bikers took part in this study. The findings were compared with those of a control group (CG) of healthy volunteers who rode bikes less frequently. Both groups underwent rectal examination and anorectal manometry. Rectal sensation, rectal compliance and the anorectal inhibitory reflex were also assessed. Information on anal pain, blood on the toilet tissue, history of hemorrhoids, anal fissure, abscess formation and problems with defecation was collected by questionnaire and local examination was carried out. RESULTS: Sphincter resting pressures (89 +/- 27 mmHg vs CG: 69 +/- 16 mmHg), squeeze pressures (137 +/- 36 mmHg vs CG: 96 +/- 19 mmHg) and sphincter volumes (resting vector volume: 513 +/- 277 cc vs CG 273 +/- 170 cc, squeeze vector volume: 1389 +/- 867 cc vs CG: 490 +/- 219 cc) were significantly higher in the professional mountain bikers. Values reflecting rectal sensation (sensory threshold: 51 +/- 32 ml vs CG: 46 +/- 12 ml) were not significantly different between the groups. CONCLUSION: Proctological problems are very common in professional mountain bikers. Permanent microtrauma through constant saddle vibration may lead to chronic inflammation and anal fissure resulting in anal pain and therefore high sphincter pressure. Muscle hypertrophy as a consequence may lead to defecation disorders.

Link

Link to comment
Share on other sites

Så nu er i jo to :laugh: og så er jeg tilbage :yo::yo::yo::laugh:

Tror vidst ikke du har fattet pointen. Der findes 2 personer i denne debat, dem der tror at ALLE snyder og at cykelsporten er død for evigt og dem der tror at kontrol systemet er begyndt at virke og en holdningsændring langsomt er ved at ske, men at Rom ikke blev bygget på en dag. Du tilhører jo åbentlyst den første gruppe, og det er jo i og for sig fint nok, men din fremgangsmåde i debatten gør at man er jo er totalt ligeglad med hvad du siger. Jeg mener du argumenter med billeder af kanyler,

Så nu er i jo to :laugh: og så er jeg tilbage :yo::yo::yo::laugh:
, og svar som, "det kan du selv være bla bla bla" som vidst kun er en 8 årig værdig. Men tjaaa, nu kender jeg næsten det svar du vil komme med, men et godt råd. Prøv at komme med nogle saglige indlæg, for så kunne det jo være der kom en konstruktiv debat igang, men det ønsker du måske ikke.......................?
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvor er det ærgerligt at TDF mister en mand som Ricco. Har en smule samme smag i munden som sidste år da Rasmussen røg. Det er rigtigt hvad der er sket, men hvor er det dog synd for løbet.

Synd for løbet :nonono: nej det er dælme godt for løbet et de får renset ud i det beskidte felt :4thumbup:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

som Rasmus Henning siger det

Der er flere grunde til at jeg aldrig vil benytte mig af doping.

Det er dybt umoralsk og snyd.

Jeg ville aldrig kunne nyde mine sejre på samme måde hvis jeg selv vidste at de var vundet på uærlig vis.

Hverken sejrene eller pengene er så vigtige for mig at jeg vil snyde for at få dem.

Jeg ville ikke kunne klare at skulle leve på en løgn over for min familie, mine venner og mine konkurrenter.

Det er livsfarligt for kroppen

Atleternes holdning er vigtig - også til doping Artikel

Rigtig vindere doper sig ikke Artikel

Det er nemt nok at sige.

Sejrherrene skammer sig aldrig over at de har vundet, uanset hvordan de har båret sig ad med det - Machiavelli.

Flot af Cavendish at kunne tage sejren selvom Columbias plan i spurten vidst ikke blev gennemført 100 % efter planen.

Link to comment
Share on other sites

Snyd for løbet :nonono: nej det er dælme godt for løbet et de får renset ud i det beskidte felt :4thumbup:

Halløjsa! Jeg tror sgu lige jeg har været enig med Keld Erland for første gang :smilerock: Selvfølgelig er det godt at de får smidt ham af helvede til! Men nej hvor må han dog få det svært i fremtiden, da han jo som nævnt er den mest forhadte person i feltet i forvejen. Men sikke et cykeltalent der er gået til spilde her...........

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Tror vidst ikke du har fattet pointen. Der findes 2 personer i denne debat, dem der tror at ALLE snyder og at cykelsporten er død for evigt og dem der tror at kontrol systemet er begyndt at virke og en holdningsændring langsomt er ved at ske, men at Rom ikke blev bygget på en dag. Du tilhører jo åbentlyst den første gruppe, og det er jo i og for sig fint nok, men din fremgangsmåde i debatten gør at man er jo er totalt ligeglad med hvad du siger. Jeg mener du argumenter med billeder af kanyler, , og svar som, "det kan du selv være bla bla bla" som vidst kun er en 8 årig værdig. Men tjaaa, nu kender jeg næsten det svar du vil komme med, men et godt råd. Prøv at komme med nogle saglige indlæg, for så kunne det jo være der kom en konstruktiv debat igang, men det ønsker du måske ikke.......................?

for det første var indlægget ikke til dig :wink: hvis du havde fulgt bare en smule med så ville du havde set, hvem der snakkede om at jeg måtte komme tilbage hvis der bliver taget en af de rytter som idag røg i fælde :bigsmile: LÆS OG FORSTÅ

og mine indlæg omkring at Tour de france er smadret bliver endnu engang idag bekræftet, når en dobbelt etape vinder er proppet i fængsel.

Og at du bliver ved med at taler ned omkring mig og mine indlæg skal du

endelig blive ved med...... :devil::devil::devil:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Der har eksisteret snyd og bedrag i denne verden lige så længe som der har eksisteret mennesker på denne klode. Excessens kraft er mennesket iboende, det må man da bare konstatere gang på gang. Især når der står så meget (ære,penge osv.) på spil som der gør i Tdf, og andre begivender hvor de bedste eliteudøvere konkurrerer. Det følger med og kan aldrig udryddes helt. Men vi skal ikke glemme at netop er det excessive der er så fascinerende ved (konkurrence)sport. Det er derfor vi gider at se det. Vi gider jo ikke at se "rene" DGI-gymnaster der udfører fejesving i et væk. Vi kan selvfølgelig godt fordømme dopingsyndere langt væk, men de er et resultat at det vi forlanger og beundrer: det excessive. Det er folk der vil gå hele vejen, doping eller ej. Hvis de ikke ville det, kunne TV2 lige så godt sende et "DGI-lignende" landstævne 3 uger i træk.

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Halløjsa! Jeg tror sgu lige jeg har været enig med Keld Erland for første gang :smilerock: Selvfølgelig er det godt at de får smidt ham af helvede til! Men nej hvor må han dog få det svært i fremtiden, da han jo som nævnt er den mest forhadte person i feltet i forvejen. Men sikke et cykeltalent der er gået til spilde her...........

Man kan så diskutere hvor meget "talent" han rent faktisk havde. Det er jo næsten med garanti ikke første gang han bruger doping. Han blev jo nr. 2 i Giroen sidste år.

Link to comment
Share on other sites

Tror vidst ikke du har fattet pointen. Der findes 2 personer i denne debat, dem der tror at ALLE snyder og at cykelsporten er død for evigt og dem der tror at kontrol systemet er begyndt at virke og en holdningsændring langsomt er ved at ske, men at Rom ikke blev bygget på en dag.

Hvad med dem som mener, at cykelsporten skal lade vær med at ophøje sporten til at være 100% ren fordi at man på denne måde skyder sig selv i foden? Ingen sport kommer til at være 100% ren.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Hvad med dem som mener, at cykelsporten skal lade vær med at ophøje sporten til at være 100% ren fordi at man på denne måde skyder sig selv i foden? Ingen sport kommer til at være 100% ren.

Markedsføring

Det er vidst kun topledelsen som siger det (til medierne), de ved godt det er umuligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er vel elendig markedsføring, at man gang på gang ikke kan leve op til det man påstår?

Jeg ved ikke hvornår Prudhomme har sagt at Tour'en på nuværende tidspunkt er ren, (faktisk er jeg lidt i tvivl om han overhovedet har sagt at den vil blive 100 % ren).

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Den her sag kan i øvrigt blive ganske interessant. Der eksisterer en række 3. generations EPO-produkter på markedet - bl.a MIRCERA, som produceres af det schweiziske medicinfirma Roche, der faktisk endnu ikke er på WADA's forbudsliste endnu. Men det kan spores i blodet. Hvis det er et af de produkter, som Ricco er knaldet for, så kommer vil til at se advokater trække ASO i retten.

Jeg hilser efterhånden UCI's blodpas mere og mere velkommen :smile:

WADA har simpelthen lavet et genialt spin omkring 3. generations EPO. De har udtalt, at de ikke rigtigt havde udviklet en sikker testmetode og de rigtige kriterier, hvilket betød at man ikke kunne teste for MIRCERA endnu. En WADA-medarbejder lækkede til pressen, at "ja, det betød nok, at ryttere pt. havde frit lejde til at benytte MIRCERA under TdF..". Denne historie spredte sig hurtigt inden for sporten. Produktet kom på markedet for et halvt år siden og er endnu ikke lanceret i Europa. Hvor man med 1. generations EPO skulle injicere dagligt, eller mindst hver anden dag kan man med CERA nøjes med 1 gang om måneden. Saunier Duval har været et af de hold, der hoppede på limpinden og brugte CERA formodentlig både i Giroen og i TdF. I virkeligheden har medicnalfirmaet Roche hele tiden samarbejdet med WADA under udviklingen af produktet og WADA har således haft en test klar til TdF, og bingo, så ryger den ene rytter efter den anden :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

WADA har simpelthen lavet et genialt spin omkring 3. generations EPO. De har udtalt, at de ikke rigtigt havde udviklet en sikker testmetode og de rigtige kriterier, hvilket betød at man ikke kunne teste for MIRCERA endnu. En WADA-medarbejder lækkede til pressen, at "ja, det betød nok, at ryttere pt. havde frit lejde til at benytte MIRCERA under TdF..". Denne historie spredte sig hurtigt inden for sporten. Produktet kom på markedet for et halvt år siden og er endnu ikke lanceret i Europa. Hvor man med 1. generations EPO skulle injicere dagligt, eller mindst hver anden dag kan man med CERA nøjes med 1 gang om måneden. Saunier Duval har været et af de hold, der hoppede på limpinden og brugte CERA formodentlig både i Giroen og i TdF. I virkeligheden har medicnalfirmaet Roche hele tiden samarbejdet med WADA under udviklingen af produktet og WADA har således haft en test klar til TdF, og bingo, så ryger den ene rytter efter den anden :4thumbup:

Ja glæder mig næsten til at se hvem der ryger i fælden, for ifølge Rasmus Damsgaard så skulle 3. generations EPO'en kunne spores i kroppen op til 27 gange længere end det traditionelle EPO.

Link to comment
Share on other sites

Spekulation:

Men meget kunne tyde på en del tilfælde hos Saunier Duval. Spørgmålet er om holdet tilfældigvis har en del ryttere som var klar til dette snyd, eller om det er selve holdet (ledelsen) der står bag.

Det sidste er jo pænt skræmmende (jævnfør at i min tidligere post for et par dage siden, da spekulerede jeg i, at man kunne gætte på at ingen seriøse hold mere systematisk dopede deres ryttere) for cykelsporten. At 3-4 snydere på samme hold på eget initiativ tager doping er selvfølgelig skidt og betænkeligt. Men står holdet bag, så synes jeg faktisk lige termometeret over cykelsportens forbedringer mod at være rimelig clean har fået nogen ordentlig hak nadaf grundet dette.

Link to comment
Share on other sites

Spekulation:

Jeg synes man de seneste få år - og da specielt i år - ser at der ingen hold som virker til at have cykel-maskine-styrke mere. Med det mener jeg, at før i tiden da så man f.eks. hold primært opbygget omkring en sprinter, hvor når der var et udbrud, så satte 5-6 mand sig fra holdet forrest og mosede selv de sejeste udbrud. Eller f.eks. når Armstrong var i gult og man stort set på alle etaper derefter så hele holdet i front hver eneste dag og totalt styrer tingene uanset terræn. Eller når et hold - f.eks. Telekom - mønstrede en syg maskine der dag efter dag prøvede at teste Armstrongs hold til det yderste med angreb og tonsvis af ryttere markant med på selv de hårdeste etaper.

Sådan synes jeg slet ikke det er i år. Nogen gange virker det nærmest som om, at udbrud med nød og næppe hives hjem og på rimeligt usystemtatisk kørsel i feltet.

Spekulationen er: Kunne dette være et tegn på at doping faktisk er betydeligt mindre brugt end før.......altså at feltet nu er mere menneskeligt, og sådanne vilde holdpræstationer ikke mere er muligt når man ikke fyldt op med ulovlige medikamenter?

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Spekulationen er: Kunne dette være et tegn på at doping faktisk er betydeligt mindre brugt end før.......altså at feltet nu er mere menneskeligt, og sådanne vilde holdpræstationer ikke mere er muligt når man ikke fyldt op med ulovlige medikamenter?

Ja selvfølgelig er doping betydeligt mindre brugt efter de er begyndt at teste mere :wink:

Logik for burhøns

Link to comment
Share on other sites

Spekulation:

Men meget kunne tyde på en del tilfælde hos Saunier Duval. Spørgmålet er om holdet tilfældigvis har en del ryttere som var klar til dette snyd, eller om det er selve holdet (ledelsen) der står bag.

Det sidste er jo pænt skræmmende (jævnfør at i min tidligere post for et par dage siden, da spekulerede jeg i, at man kunne gætte på at ingen seriøse hold mere systematisk dopede deres ryttere) for cykelsporten. At 3-4 snydere på samme hold på eget initiativ tager doping er selvfølgelig skidt og betænkeligt. Men står holdet bag, så synes jeg faktisk lige termometeret over cykelsportens forbedringer mod at være rimelig clean har fået nogen ordentlig hak nadaf grundet dette.

Der ingen tvivl om feltet er renere end det har været i mange år, men jeg tror stadig at der findes hold hvor ledelsen vender det blinde øje til sine rytters handlinger, og her tænker jeg især på de spanske hold, og til dels også nogle italienske hold. Men stille og roligt så tror jeg at cykelsporten er ved at blive en af de reneste sportsgrene inden for udholdenhedssporten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share