Syre i arme ved squat?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

ja overskriften siger vel nærmets det hele?

lidt info: 15 år, squatter 80 kilo af 3*10.

Men problemet er ved de sidste gentagelser syrer dte så meget i mine skuldrer og lidt arme? at jeg næsten ikke kan holde stangen oppe mere?

og mener ikke jeg har nogen svag overkrop overhovedet, for tager mere end mine venner på min alder i både bænk, skuldrer og triceps... har så også flere kilo på squatstangen.

så hvad kan problemet være? forkert placering? eller skal jeg abre træne overkrop? eller bare prøve at holde ud - måske for lange pauser i mellem repitetionerne i squat?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bærer ikke stangen, kan sgu ikke stå med 80 kilo bag nakken kun i brug af mine arme..

men jeg tror ikke jeg kan finde ud af hvor stangen skal ligge? for dne eneste måde hvorpå jeg undgår dette problem nogen lunde er ved at ligge den i nakken.... og har hørt det skal ligge omkring skuldrer/ryggen...?

Link to comment
Share on other sites

Tror det optimale punkt som du siger er omkring skulder/ryg og ikke oppe i nakken, men tror nu ikke de er vildt vigtigt.

Jeg har også haft problemer med at holde stangen, men nu mest i håndledene. Nok mest fordi jeg har svært ved at få mine arme i den rigtige position.

For mig hjalp det at tage meget bredt fat.

Hvis du skal til konkurrence skal dine hænder så vidt jeg husker være inden for racket, men hvis ikke, så er det jo ligemeget. Og så kan det evt. være en fordel at få fat helt ude ved skiverne.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til placering, har du en nakkevirvel der stikker lidt mere ud en de andre. Den er meget merkant hvis du bøjer hovedet fremover of føler efter.

Stangen skal ligge herunder og så hvile på skuldre/nakke, du kan evt. bruge en skum-dims hvis stanger er ubehagelig i sig selv.

alternativt er der jo;

weighted%20pistol2.jpg

Hvis man er til sådan noget :tongue:

Link to comment
Share on other sites

I forhold til placering, har du en nakkevirvel der stikker lidt mere ud en de andre. Den er meget merkant hvis du bøjer hovedet fremover of føler efter.

Stangen skal ligge herunder og så hvile på skuldre/nakke, du kan evt. bruge en skum-dims hvis stanger er ubehagelig i sig selv.

alternativt er der jo;

weighted%20pistol2.jpg

Hvis man er til sådan noget :tongue:

Der har været flere debatter om hvorvidt det er sundt at bruge disse puder, da de netop placerer al vægten på rygsøjlen.

Placer stangen på trapez'en (ved det øverste af skulderbladene) og bid smerten i dig fra stangen.

Du kan evt. prøve med frontsquat og se om det hjælper på syren i armene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal til konkurrence skal dine hænder så vidt jeg husker være inden for racket, men hvis ikke, så er det jo ligemeget. Og så kan det evt. være en fordel at få fat helt ude ved skiverne.

Hænderne skal ikke være inden for racket.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Hvor smidige er dine skuldre?

Jeg tror også der kunne være noget om snakken her... Når jeg kører squat kan det også gøre ualmindeligt ondt i mine skuldre og arme, men jeg tror simpelthen det er fordi jeg ikke er smidig nok. Det er som om jeg får krampe i skuldrene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal til konkurrence skal dine hænder så vidt jeg husker være inden for racket, men hvis ikke, så er det jo ligemeget. Og så kan det evt. være en fordel at få fat helt ude ved skiverne.

vil jeg nu ik mene..

Det vil give dårligere mulighed for at spænde ordentligt op i øvre ryg..

Mit råd er at holde så smalt som smidigheden tilladder, lig stangen lavt som foreslået længere oppe og så plejer det hele at give sig selv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også der kunne være noget om snakken her... Når jeg kører squat kan det også gøre ualmindeligt ondt i mine skuldre og arme, men jeg tror simpelthen det er fordi jeg ikke er smidig nok. Det er som om jeg får krampe i skuldrene.

Jeg kører altid broomstick dislocaters inden jeg squatter, ellers vil mine skuldre ikke være med.

Jeg napper bare en 5 rep. Og kører ikke så hurtigt som ham på videoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører altid broomstick dislocaters inden jeg squatter, ellers vil mine skuldre ikke være med.

Jeg napper bare en 5 rep. Og kører ikke så hurtigt som ham på videoen.

Vil jeg da også gøre så. Har også set en del nede i LVK køre den øvelse, hvad er den god for?

Link to comment
Share on other sites

Vil jeg da også gøre så. Har også set en del nede i LVK køre den øvelse, hvad er den god for?

Det er simpelthen en strækøvelse for skuldrene! Den er super til at løsne op for stramme skuldre, så de er klar til yderpositionen i især squat.

Jeg kører den bare med den helt lette jern-"pind" vi har. Men man kan også køre den med et håndklæde f.eks..

Link to comment
Share on other sites

At snakke om at lægge stangen på trapezius og holde hænderne ude ved skiverne, når man squatter, lugter af en stor misforståelse af løftet. For det første kræver det en massiv øvre ryg at håndtere nogen som helst kg på den måde, fordi spændet i ryggen så godt som forsvinder, og desuden betyder det at ens skuldermuskler bliver strukket ud, og altså bliver langt fra stabile og i stand til at absorbere trykket fra en stang. Forsøg i stedet at få skuldrene ind under dig, med håndledene lige, saml musklerne på ryggen mens brystet presses op, så der dannes en hylde omkring bagskuldrene, hvor stangen kan ligge :smile:

Link to comment
Share on other sites

At snakke om at lægge stangen på trapezius og holde hænderne ude ved skiverne, når man squatter, lugter af en stor misforståelse af løftet. For det første kræver det en massiv øvre ryg at håndtere nogen som helst kg på den måde, fordi spændet i ryggen så godt som forsvinder, og desuden betyder det at ens skuldermuskler bliver strukket ud, og altså bliver langt fra stabile og i stand til at absorbere trykket fra en stang. Forsøg i stedet at få skuldrene ind under dig, med håndledene lige, saml musklerne på ryggen mens brystet presses op, så der dannes en hylde omkring bagskuldrene, hvor stangen kan ligge :smile:

Ja, ved et styrkeløft squat skal stangen ligger der, men ved et Ol squat skal stangen altså ligger på trapezius. Det er først de sidste par år jeg har fået stangen derned på den hylde du snakker om ellers har jeg altid haft stangen på trapezius. Mine tungeste rackouts er også hver stangen ligger der. :smile:

Ellers synes jeg du beskriver godt den måde hvor der er potentiale til flest kg, og som de fleste styrkeløftere benytter sig af :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ved et styrkeløft squat skal stangen ligger der, men ved et Ol squat skal stangen altså ligger på trapezius. Det er først de sidste par år jeg har fået stangen derned på den hylde du snakker om ellers har jeg altid haft stangen på trapezius. Mine tungeste rackouts er også hver stangen ligger der. :smile:

Ellers synes jeg du beskriver godt den måde hvor der er potentiale til flest kg, og som de fleste styrkeløftere benytter sig af :smile:

Jeg har hørt om dét dersens OL squat er, tak :tongue: Men når jeg læser om et almindeligt squat, så går jeg ud fra at vi snakker om low bar, og det er også den vej, de fleste bør på, imo. :smile:

Det er jo ikke min skyld, at du er en masseforladt ål, med en tændstikryg og små, femine bagskuldre :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt om dét dersens OL squat er, tak :tongue: Men når jeg læser om et almindeligt squat, så går jeg ud fra at vi snakker om low bar, og det er også den vej, de fleste bør på, imo. :smile:

Det er jo ikke min skyld, at du er en masseforladt ål, med en tændstikryg og små, femine bagskuldre :tongue:

Hehe, tror Incognito er ret uenig med dit i at et rigtigt squat er et low bar :bigsmile:

Low bar synes jeg er godt hvis man ønsker at løfte flest mulige kg og har den tilstrækkelige smidhed i skulder og håndled. Har man problemer med dette, som det ser ud til at trådstarteren har, så ser jeg ingen problemer i at ligge den på trapezius. :smile:

Det kan godt være at jeg er en ål, men det er ikke pga. træningen, men mere fordi jeg har misforstået madpyramiden :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tror Incognito er ret uenig med dit i at et rigtigt squat er et low bar :bigsmile:

Low bar synes jeg er godt hvis man ønsker at løfte flest mulige kg og har den tilstrækkelige smidhed i skulder og håndled. Har man problemer med dette, som det ser ud til at trådstarteren har, så ser jeg ingen problemer i at ligge den på trapezius. :smile:

Det kan godt være at jeg er en ål, men det er ikke pga. træningen, men mere fordi jeg har misforstået madpyramiden :innocent:

Uha, jeg skriver jo heller ikke "rigtigt squat", bare hvad jeg mener er vejen frem :smile: Der er skam masser af mennesker, for hvem high bar er vejen frem, men ift det tekniske i at holde et ordentligt spænd i kroppen, for ikke at snakke om shear forces i lænden, mener jeg at low bar er vejen frem. Blandt andet fordi det for langt de fleste også giver mulighed for netop at kyle flere kg på.

Du ved da også, at jeg selv er glad for high bar squats, især pga mine latterligt lange stylter emotboingpn7.gif

Jeg tror ikke at smidighed i sig selv er problemet, nærmere tilvænning og så er der garanteret et par ting, man kan rette på, men det er svært at sige uden at se det i virkeligheden. Det ville bare virkeligt være mærkeligt hvis en 15 årig dreng har så jacked up skuldre og arme, at han ikke kan ligge dem low bar. Jeg gætter på at det er et spørgsmål om manglende masse at have stangen liggende på.

Desuden siger Marc Rippetoe at jeg har ret, øv bøv la.gif

Link to comment
Share on other sites

At snakke om at lægge stangen på trapezius og holde hænderne ude ved skiverne, når man squatter, lugter af en stor misforståelse af løftet.....

Det er såmen dette citat jeg stejler på. Du skriver ordret at, at ligge stangen på trapezius under et squat er en stor misforståelse af løftet.

Det mener jeg ikke.

Mange af de andre ting du skriver giver jeg dig da ret i :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er såmen dette citat jeg stejler på. Du skriver ordret at, at ligge stangen på trapezius under et squat er en stor misforståelse af løftet.

Det mener jeg ikke.

Mange af de andre ting du skriver giver jeg dig da ret i :smile:

Det beklager jeg :smile: Men du læser det ude af kontekst; det fremlægges som en måde at skåne skuldrene på - det er det ikke for alle, af grunde jeg er kommet ind på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share