Løb på mærkelige tidspunkter.


Rommel
 Share

Recommended Posts

Kom lige til at tænke på, hvornår "normale" mennesker egentlig løb.....

Kommer sig nok af, at jeg selv lige har spændt løbe-tricoet på og er ved at begive mig ud i mørke / kulde (og vistnok osse lidt små regn :blink: )

Men det er da bare for FEDT at løbe om natten; alt er så FREDFYLDT og roligt.

Hvad er jeres favorit tidspunkter?

(Og har jeg bare set maratonmanden én gang for meget?) :treadmill:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er åbenbart lige så hjernedød som jer. :D

Det er da rart at vide at jeg ikke er den eneste.

Jeg løber nemlig også om natten mellem 2100 og 2230

sån ca. :)

Har prøvet at løbe på nogmale tidspunkter, men jeg løber

bare bedre og hurtigere om natten!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber om morgenen (typisk mellem 7 og 8).

Mit morgenritual de dage jeg løber går ud på

Stå op. Gå på toilet. Blive vejet. Få løbetøj på. Løbe. Gå i bad. Spise morgenmad. Og så har jeg pludseligt meget travlt med at komme på job.

Det passer bedst på det tidspunkt - derudover er det vel også mest slankende på det tidspunkt (det er min grund til at løbe - hvis jeg ville løbe for at øge min iltoptagelse eller noget var det nok smartere at løbe senere hvor jeg var mere energifyldt).

/DaDane

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mere slankende at løbe om morgen!! Som nævnt så mange gange før er det en spørgsmål om dagligt energiunderskud. Det er bedst at spise lidt inden du løber - så du har noget energi du kan fyre af = løbe med høj intensitet!

Link to comment
Share on other sites

Well - hvis jeg løber efter at have spist skal jeg spise igen.

Når jeg løber før jeg spiser kan jeg sagtens klare mig med mit sædvanlige måltid.

Så jeg tror nu den er god nok

Iøvrigt så mener jeg stadig at det er smartere at forbruge fedt (hvad jeg går ud fra at jeg gør før morgenmaden) end at bruge kulhydrater. Mine kulhydrater får jeg brug for i løbet af dagen - det gør jeg ikke med mit fedt :lol:

Endeligt - skulle der være et par kulhydrater jeg ikke har brugt har kroppen meget svært ved at oplagre disse - så jeg mener faktisk der er flere grunde til at det er mere slankende at løbe før morgenmaden end senere på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Michael opfordring om at se de gamle diskussioner. Det handler om, at du løber ringere uden føde, du bruger derfor mindre energi og opnår en ringere efterforbrænding. Der er desuden alt mulig grund til at forbedre din ildoptagelse - så kan du nemlig løbe hurtigere og længere og forbruge endnu mere energi osv. Jeg har spurgt flere folk fra idrætsforskningen - svaret er entydigt at man IKKE skal træne før man har spist - der er ingen gode grunde til det - heller ikke mht vægttab. Det er en fiks ide opfundet hjemme ved køkenbordet - det basere sig ikke på fsiologisk indsigt. Mange har sagt - virker for mig - men de har jo ikke sammenlignet...

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt så mener jeg stadig at det er smartere at forbruge fedt (hvad jeg går ud fra at jeg gør før morgenmaden) end at bruge kulhydrater. Mine kulhydrater får jeg brug for i løbet af dagen - det gør jeg ikke med mit fedt  :lol:

Den energi du bruger på at løbe er ikke fedt, men glycogen - altså musklernes energidepot. Det fedt du forbrænder vil næsten kun gå til kropsvedligeholdelse. Denne vedligeholdelse vil være meget lidt større når du løber end når du løber. Til gengæld tror jeg Michael og Arne har ret i, at du vil orke at løbe meget mindre når du ikke har spist en lille morgenmad før løb. Måske du kunne ta' og prøve det et par gange for at se om det gør en forskel? Den ekstra energi vil gøre at du orker at løbe længere,, som vil give dig en bedre kondi. Selv om dit mål er fedttab, vil en bedre kondi gøre, at du i fremtiden kan løbe hurtigere, og dermed forbrænde mere energi, og dermed opnå dit vægttab hurtigere.

Selv har jeg altid spist en banan før træning, selv dengang målet var vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løber mest om aftenen, eller hvis jeg er tidligt hjemme og jeg ikke lige har noget jeg skal nå, så kan det en sjælden gang imellem godt blive til en eftermiddags tur.

Hvis jeg løber om morgenen, løber jeg kun res., jeg kan ikke li' at løbe tempo inden jeg har spist.

Hvis du spiser kort tid inden du løber, er der vel meget blod i mave, og din ydeevne er nedsat. Det kan også give øget mængder af tarmgasser :( , som følge af iltmangel i tarmsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser kort tid inden du løber, er der vel meget blod i mave, og din ydeevne er nedsat. Det kan også give øget mængder af tarmgasser  , som følge af iltmangel i tarmsystemet.

Kender jeg så udemærket :( Hvis der ikke er gået mindst 1½ time fra jeg har spist, kan jeg lige så godt ligge mig til at dø af mavesmerter i en grøft efter 3 km.... :retard:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke noget favorittidstpunkt. Somme tider før skole andre gange efter... og på fridage kan det også være midt på dagen. Jeg kan dog bedst lide at løbe når der er lyst. Jeg kan godt lide at se hvad jeg træder i og også godt lide at se grenene før jeg løber øjnene ind i dem, men der er altså også meget mørkt og enormt dårlige veje der hvor jeg løber.

Link to comment
Share on other sites

Handler det i på og grund ikke om hvornår man har mest overskud til at løbe.

Har man overskud og er man positivt indstillet på at skulle ud og yde en god præstation på landevejen, så vil man efter min vurdering alt andet lige opnå et bedre resultat, end hvis man føler sig træt og uoplagt.

Peronligt kan jeg godt lide at løbe i tidsrummet mellem 17-20 inden man får lyst til at slænge sig en smule i sofaen.

Scholes ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share