Armbøjninger


typen
 Share

Recommended Posts

Hvordan bliver man god til at lave mange armbøjninger.. eller armstrækninger som det vist hedder?

Hvilken position er den bedste?

og kan det have en negativ indflydelse på mit bænkpres? :unsure:

Jeg kan ca. lave 40 armbøjninger hvis jeg går helt til failure, men vil gerne op på 100 (mindst)

Der skulle vel ikke være en smart fremgangsmåde istedet for bare at køre uendeligt mange armbøjninger hver dag?

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil blive god til at tage mange armstrækninger, så skal du.... tage mange armstrækninger! :)

Hvis jeg skulle arbejde mig op til at kunne tage 100 armstrækkere (f.eks. efter en hjerneblødning), så ville jeg tage armtrækkere i sæt til et par reps fra failure - og så må det tage de sæt det tager at nå 100 reps. PÅ et tidspunkt skulle man så gerne komme dertil, hvor man kan tage dem ud i en køre.

Og jo, det vil gå ud over dit bænkpres, for det er ikke ligefrem raket-god restitution at banke armstrækninger af.

Mht. positionen, så kommer det an på hvor du er stærkest. Er du Mister triceps/slappat, så er det nok smartest at du kører med relativ kort afstand mellem arme. Er det dig der er Dr. Pattøj/Terrible Triceps, så er det nok smartere at bruge større afstand mellem hænderne. Det finder du lettest ud af ved at se, i hvilken position du kan tage flest.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker?

Jeg er ret ny her - og i denne sammenhæng i det hele taget. Men min intuition siger mig at det vil give større fremskridt at tage stadig højere vægt. Så for at træne til at tage 100 armstrækkere er det måske en god ide at træne med vægte på ryggen/nakken.

O.k. - der skal naturligvis også noget udholdenhedstræning til. Jeg ved ikke præcis hvordan man gør det optimalt, men måske mandag: 100 armstrækkere i så få sæt som muligt, onsdag 3*12 armstrækkere med vægte på ryggen, fredag 5*5 armstrækkere med en større belastning end onsdag

Eller er jeg helt galt på den?

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg at det mest fornuftige ville være at tage en masse strækkere, som Klaus Jensen er inde på. Hvis du sætter et mål som 100 strækkere, kan du prøve at tage fx 3x33 strækkere til det føles overkommeligt. Derefter 3x40 osv. hvis du over kommeligt kan tage en 60-70 strækkere, burde det kunne lade sig gøre at tage 100. Eventuelt kan du prøve at tage 1 sæt 20-40 strækkere på forskellige tidspunkter af dagen, sådan som Pavel Tsatsouline anbefaler det til chinups. Det skulle ikke tage ret lang tid at træne sig op til de 100 strækkere vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

!

Hvis jeg skulle arbejde mig op til at kunne tage 100 armstrækkere (f.eks. efter en hjerneblødning)

ja jeg ved godt at det er totalt åndsvagt, men jeg skal bruge de 100 armstrækninger i en styrketest i idræt. Min idrætslærer mener åbenbart at armstrækninger drejer sig om styrke DOOH!

Craw> havde faktisk gået og tænkt over samme fremgangsmåde som ved Pavels chinups, så det prøver jeg.

Link to comment
Share on other sites

Armstrækkere, som man tager dem ved mili - er med "smal stand" mellem hænderne, fingerspidserne let udad. Så får du også (næsten) fuld ROM i triceps... De fleste har dog nemmere ved at tage dem i bred "tøse" stand :D

Hvis du skal gøre dem ekstra onde, så kører du hurtigt op og langsomt ned..

Hvis man har svært ved at tage mange, men kan tage eksempelvis 30, så er det ikke din styrke, men din udholdenhed som du skal arbejde med... Evt mange gentagelser med kropsvægten reduceret.. :wave:

Link to comment
Share on other sites

100 armstrækker. Hm jeg har været ved jægerkorpset en 5 år. og jeg har aldrig nogensinde taget 100 armstrækker på en gang, og jeg har heller aldrig sat nogle andre til det, men OK. Hvis din idrætslærer mener at det er det der skal til, så er et vel det. Men hvis man skal være god til at tage strækker, ja så er det bare ned på gulvet og skubbe løs. Det måde som man bruger ved jægerkorpset er jo rimelig enkelt. Man strækker hver gang man ikke laver andet, og det giver godt. Hvis man skal prøve at lave det om til civil træningsmønster, så prøv at gør følgende tag 30 stk, hold 3 min pause, tag så 25, hold 3 min pauser , tag 20, 3 min pauser tag 15, 3 min pause og 10 det skulle give 100. du kan vælge at gøre det hver dag, eller hver anden. Når du så mener er det går godt, skære du ned på pauserne eks. 2,5 min osv… til sidst så skubber du 100, jeg vil lige prøve det efter…

god fornøjelse

PS. Drop det med ekstra vægt… der er udholdenhed du skal træne..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share