Alternativ til Squat


fraende
 Share

Recommended Posts

Hej..

Er der nogen der kender en øvelse der kan erstatte Squat, og som ikke belaster knæet helt så meget ?.

Lige umiddelbart tænker jeg på nogle Lunges, vil det evt. være et godt alternativ.

Er oppe og køre omkring 10kg højere end min kropsvægt i Squat, og det begynder altså desværre at kunne mærkes en smule i knæet.

Jeg kører en VMO øvelse 2 gange om ugen (hvor jeg kører ben) for at styrke knæet også.

Link to comment
Share on other sites

VMO

Acronym Definition

VMO Vendor Management Office

VMO Veterinary Medical Officer

VMO Visiting Medical Officer

VMO Vastus Medialis Oblique (muscle)

VMO Marine Observation Squadron

VMO Volunteer Measuring Official (American Kennel Club)

VMO Value Management Office

VMO Virtual Magnetospheric Observatory

VMO Vendor Management Organization

VMO Virtual Makeover

Vmo Velocity, Maximum Operating (maximum certificated operating speed for aircraft)

VMO Voice Mail Only

VMO Vastus Lateralis Oblique (exercise for knee)

VMO Virtual Molecular Orbital

VMO Very Massive Object (astronomy)

VMO Virtual Meteor Observatory

VMO Virtools Player File (file name extension)

VMO Voice Mail Operations (Sprint)

VMO Vm Orchestrator

VMO Virtual Multimedia Object

VMO Virtual Managed Object

VMO Viewmail for Microsoft Outlook

Så har jeg også lært noget idag.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Er der nogen der kender en øvelse der kan erstatte Squat, og som ikke belaster knæet helt så meget ?.

Lige umiddelbart tænker jeg på nogle Lunges, vil det evt. være et godt alternativ.

Er oppe og køre omkring 10kg højere end min kropsvægt i Squat, og det begynder altså desværre at kunne mærkes en smule i knæet.

Jeg kører en VMO øvelse 2 gange om ugen (hvor jeg kører ben) for at styrke knæet også.

post en video med din teknik...

- tror måske det er på grund af din teknik..

Link to comment
Share on other sites

Har du knæ problemer?? For lyder evt som dårlig teknik.

Squat belaster knæet, men med god teknik på en fornuftig måde, som absolut ikke burde skade knæet, men gøre det stærkere

Og hvor skal man så gå hen, hvis man skal lære øvelsen på den fornuftige måde med god teknik, som styrker knæ (og ryg) frem for at skade? (har nemlig også selv lidt problemer med øvelsen ift. knæ og ryg)

Link to comment
Share on other sites

Og hvor skal man så gå hen, hvis man skal lære øvelsen på den fornuftige måde med god teknik, som styrker knæ (og ryg) frem for at skade? (har nemlig også selv lidt problemer med øvelsen ift. knæ og ryg)

det aller bedste er at finde en kompetent person i nærheden af dig som kan vise dig godt teknik, det næst bedste er at købe bogen starting strength, der er et afsnit om squat teknik i som er alle pengene værd.

Ellers kig lidt på følgende:

http://stronglifts.com/how-to-squat-with-p...ommon-problems/

http://thefitcast.com/?p=108

http://rapidshare.com/files/134588535/Squat.pdf.html (afsnit fra starting strength om squat)

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

Hej..

Er der nogen der kender en øvelse der kan erstatte Squat, og som ikke belaster knæet helt så meget ?.

Lige umiddelbart tænker jeg på nogle Lunges, vil det evt. være et godt alternativ.

Er oppe og køre omkring 10kg højere end min kropsvægt i Squat, og det begynder altså desværre at kunne mærkes en smule i knæet.

Jeg kører en VMO øvelse 2 gange om ugen (hvor jeg kører ben) for at styrke knæet også.

Hvor langt ned i knæene går du: kvart, halvt eller helt?

Jo længere du går ned, jo hårdere er det for knæet.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt ned i knæene går du: kvart, halvt eller helt?

Jo længere du går ned, jo hårdere er det for knæet.

mvh

LarsBj

her er jeg kun tildels enig..

For mener ikke dette er det første man bør kigge på...

- derimod burde man kigge på om han skubber røven bagud og bøjer igennem hoften, i stedet for - det de fleste har tendens til at gøre - at kører øvelsen gennem knæene...

Og når du siger han skal begynde at køre partial-squat - eller at dette i hvert fald er mere nænsomt, så har du jo selvfølgelig ret i dette, men man bør medberegne at man kan løfte adskillige ekstra kilo hvis man kun kører 1/4-squat frem for "ass-to-the-grass-squat". Og hvis man så stadig har fejlagtig teknik og bare smider ekstra kilo på stangen fordi man nu ikke skal særlig langt ned, så vil jeg først mene den er helt gal"!'

post en video :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

her er jeg kun tildels enig..

For mener ikke dette er det første man bør kigge på...

- derimod burde man kigge på om han skubber røven bagud og bøjer igennem hoften, i stedet for - det de fleste har tendens til at gøre - at kører øvelsen gennem knæene...

Og når du siger han skal begynde at køre partial-squat - eller at dette i hvert fald er mere nænsomt, så har du jo selvfølgelig ret i dette, men man bør medberegne at man kan løfte adskillige ekstra kilo hvis man kun kører 1/4-squat frem for "ass-to-the-grass-squat". Og hvis man så stadig har fejlagtig teknik og bare smider ekstra kilo på stangen fordi man nu ikke skal særlig langt ned, så vil jeg først mene den er helt gal"!'

post en video :4thumbup:

OK! Jeg har ikke erfaring med at korrigere teknikker i squat. Jeg nøjes blot selv med at køre 1/4 -1/2 for at skåne knæene. Du får IKKE en video, men jeg gør selv meget ud af teknikken, så vi er enige om TEKNIK FØRST!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Lars

Der har du simpelthen ikke ret, det er nok nærmere stik modsat. Er langt bedre for knæene at gå helt ned end at stoppe ved ex 90 grader. At du så selv træner kvart for at skåne knæene er kun endnu mere ærgerligt.

Ved at squatte dybt stopper du bevægelsen i hoften, modsat når du squatter til over vandret, så stopper du bevægelsen i knæ ledet og er præcis det der er usundt for knæet

Link to comment
Share on other sites

Lars

Der har du simpelthen ikke ret, det er nok nærmere stik modsat. Er langt bedre for knæene at gå helt ned end at stoppe ved ex 90 grader. At du så selv træner kvart for at skåne knæene er kun endnu mere ærgerligt.

Ved at squatte dybt stopper du bevægelsen i hoften, modsat når du squatter til over vandret, så stopper du bevægelsen i knæ ledet og er præcis det der er usundt for knæet

:4thumbup: that's whati tried to say.. thx :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

her er jeg kun tildels enig..

For mener ikke dette er det første man bør kigge på...

- derimod burde man kigge på om han skubber røven bagud og bøjer igennem hoften, i stedet for - det de fleste har tendens til at gøre - at kører øvelsen gennem knæene...

Kommer jo helt an på om man kører VL eller SL squat. Personligt synes jeg, VL-squat er KLART det bedste og mest sports-specifikke, men det er som sagt bare min holdning. Der er 1 mio VL'ere der kører VL squat uden at få problemer med knæene, så det er langt fra sikkert, at det er der problemet er.

Link to comment
Share on other sites

Lars

Der har du simpelthen ikke ret, det er nok nærmere stik modsat. Er langt bedre for knæene at gå helt ned end at stoppe ved ex 90 grader. At du så selv træner kvart for at skåne knæene er kun endnu mere ærgerligt.

Ved at squatte dybt stopper du bevægelsen i hoften, modsat når du squatter til over vandret, så stopper du bevægelsen i knæ ledet og er præcis det der er usundt for knæet

Ja, det har du da ret i (at det er ærgeligt). Og det lyder også logisk nu, du siger det.

Jeg har gjort sådan (1/4 -1/2) i ca 10 år efter råd fra en person, hvis faglige kompetence, jeg stoler meget på (erfaren styrketræner og idrætsuddannet på KU), så jeg vil foreholde ham disse indsigelser fra dig og de andre her i tråden. Men jeg har altså heldigvis aldrig mærket noget i knæene.

Jeg tror, jeg vil prøve at gå helt i bund i dag (med mindre vægt o.c.) og mærke efter, hvordan det føles.

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du da ret i (at det er ærgeligt). Og det lyder også logisk nu, du siger det.

Jeg har gjort sådan (1/4 -1/2) i ca 10 år efter råd fra en person, hvis faglige kompetence, jeg stoler meget på (erfaren styrketræner og idrætsuddannet på KU), så jeg vil foreholde ham disse indsigelser fra dig og de andre her i tråden. Men jeg har altså heldigvis aldrig mærket noget i knæene.

Jeg tror, jeg vil prøve at gå helt i bund i dag (med mindre vægt o.c.) og mærke efter, hvordan det føles.

mvh

LarsBj

Det vigtigste ved at gå helt i bund er ordentlig teknik, læs evt det pdf jeg har uploadet fra starting strength

Link to comment
Share on other sites

Det vigtigste ved at gå helt i bund er ordentlig teknik, læs evt det pdf jeg har uploadet fra starting strength

Det har jeg gjort, men det tager straks lidt længere tid at sætte sig ind i det ret omfattende materiale. Utroligt, at der kan skrives så meget om at sætte sig på hug. :smile: .

Jeg prøvede at gå helt i bund i dag, og jeg opdagede straks, at det er en helt anden øvelse. Men nu vil jeg øve mig lidt og så se, hvad der kommer ud af det.

Tak for tippet.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du da ret i (at det er ærgeligt). Og det lyder også logisk nu, du siger det.

Jeg har gjort sådan (1/4 -1/2) i ca 10 år efter råd fra en person, hvis faglige kompetence, jeg stoler meget på (erfaren styrketræner og idrætsuddannet på KU), så jeg vil foreholde ham disse indsigelser fra dig og de andre her i tråden. Men jeg har altså heldigvis aldrig mærket noget i knæene.

Jeg tror, jeg vil prøve at gå helt i bund i dag (med mindre vægt o.c.) og mærke efter, hvordan det føles.

mvh

LarsBj

Biomekanik undervisningen fra Idræt er til at overse.

Det kræver særlig interesse og videre studium for at kunne sætte sig ind i sagerne på egen hånd.

Jeg ville ikke begynde at squatte i kælderen fra den ene dag til den anden. Start med lette vægte og arbejd dig gradvist op i vægt med fuld rom squats og sørg for at du ikke begynder at runde i lænden pga den ekstra ROM

Link to comment
Share on other sites

Så hvidt jeg husker spurte trådstarteren om alternative øvelser til squat da denne gav knæsmerter! Dette ledte så til en del snak om lyfteteknik mm og det er selvfølgelig fint men det var ikke det der oprindeligt blev spurt efter! Nu skal det dog i al fairness nævnes at squat ikke typisk forårsager knæskader uanset hvilken type man vælger at udføre! Men irritation af patellesenen forekommer dog hos nogle efter de begynder at belaste knæleddet mere end normalt!

Alternative øvelser kunne være andre squatformer end den der benyttes nu såsom front eller smidt squat eller øvelser der træner de samme muskler hvilket kunne være dødløft der dog går væsentlig mere i overkroppen end squat! Andre ben øvelser kunne også bruges men de giver næppe den samme belastning på overkroppen! (wallsquat eller benpres!) Lunges er også et alternativ men næppe mere skånsomt for knæene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share