Jeres baggrund


Sir Charles
 Share

Recommended Posts

Efter at have været væk fra diskusionsforummet et lille års tid, kan jeg nu se at der er mange nye der benytter MOL´s forum (og heldigvis også stadig mange "gamle").

Samtidig synes jeg at kvaliteten af de spørgsmål og svar generelt er faldet lidt. Derfor kom jeg til at tænke på hvad Jeres baggrund er... altså alt hvad der er relevant for valg- og holdning til træning.

Mig selv:

1, Stud. Humanfysiologi (overbygning på Idræt)

2, Gymnast (Elite i DK)

3, Styrketræning som suppelement til sport (sportspecifik træning) i ca. 10 år

Træner styrketræning 3-4 gange per uge afh. af periode

Link to comment
Share on other sites

Synes det er en lidt mærkelig post du har lavet Sir Charles. Kan ikke helt gennemskue hvad dens formål er, selvom du har skrevet hvorfor. Synes da det er interessant nok at se hvad folk laver og baggrund for holdning til træning, men hvis du bruger lidt tid på MOL igen, så tror jeg at du kan samle en 3-4 andre tråde sammen og få de svar som du gerne vil have.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt Watts - blot har jeg ikke set et sted hvor brugerne har samlet sådanne oplysninger.

Det er simpelthen skrevet fordi jeg selv har svært ved at gennemskue hvorfor folk råder som de gør... og det må vel have noget med deres baggrund at gøre.

Hvis man skal bruge tid på at gennemskue det hver gang man vil bruge råd fra en tråd kan det jo let tage noget tid. Ydermere vil jeg give dig ret i at man let kan gennemskue nogle af personerne på forummet - men der er mange der ikke er vildt aktive og ikke selv kommer frembrusende med mange oplysninger med mindre de bliver opfordret.

Derfor... nysgerrighed måske også :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg godt forstå (hvilket mit tidligere indlæg forhåbentlig også udtrykte). Jeg tager råd til mig, hvis der er en kilde eller reference som uddyber påstanden mere. Ellers forventer jeg en mere udførlig beskrivelse og argumentation. Selvfølgelig er der et hiraki på MOL hvor nogle har mere at have det i en andre. Men selvom der kom den Bulgarsk landstræner hen og fortalte mig hvordan jeg skulle træne, vil jeg stadig være skeptisk overfor ham, trods hans høje ancienitet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at man bør forvente argumentation etc. Og tråden er i og for sig heller ikke startet for at kunne gennemskue det bagvedliggende hieraki - nej, blot fordi jeg mener det er vigtigt at kunne sætte svar og råd i relation til den filosofi der ligger bag.

Hvis jeg skulle bruge et råd fra dig vil det være rart for mig at vide om din baggrund er inden for bodybuilding, styrkeløft etc. (bortset fra at din alias unægteligt røber en del :) ).

Og som jeg skrev - nysgerrighed!!!

Link to comment
Share on other sites

Min baggrund ifm. træning

Mange år som aktiv idrætsudøver, der i blandt 2-3 års seriøst forsøg på at blive en hæderlig kaproer for mere end 20 år siden

15 år som idrætsleder, træner mv

Alle de indstruktør og trænerkurser man kunne tage i Dansk Bordtennis Union og DIF sidst i 70´erne og først i 80´erne

6 år som elitetræner i Helsingør Bordtenis Klub, BTK 61 Roskilde, og i lokalunion/forbund

Underviste i 3 år på DIF´s grundkursus og Alment Indstruktørkursus - som det hed den gang omkring 81-84

Nu snart 2 års ganske seriøs træning og forsøg på at indhente tabt viden og alt det, som i dag ser helt anderledes ud i træningslæren.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hvorfor uddannelsen er vanvittigt relevant. Generelt tror jeg, at dem som er mest engageret i sporten, er dem der ved mest. TJ, som man vel roligt kan kalde kaptajnen på MOL, er fysioterapeut. Men jeg er overbevidst om, at hans viden i højere grad skyldes hans enorme interesse for sporten, end hans uddannelse.

XAX og Beleriand K, har ingen relevant uddannelse, men er blandt dem jeg helst ville modtage råd fra. Ergo ser jeg ikke uddannelsen som særlig relevant.

PS. Er selv historiker. (Måske er det derfor jeg næsten udelukkende træner efter forældede metoder) ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen uddannelsesmæssig baggrund.

Viden hentet fra:

- Meget stor generel interesse for bl.a. biologi, fysiologi, genetik og medicin.

- Interesse for træning og træningsmetoder

- Bøger

- MOL (faktiskprimære ressourcekilde)

Og så synes jeg ligesom Watts, at det er fuldstændig ligegyldigt spørgsmål du stiller. Du er jo selv "skarp nok" til at kunne se hvilke indlæg der er gode, og hvilke der er mindre gode. Jeg tror du undervurderer MOLbo'ere, hvis du tror, de ikke kan det samme.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ingen speciel relevant "sportslig-uddannelse" udover fagene biologi og idræt som valgfag i mine gymnasiedage... Det mest af min træningsviden har jeg fra MOL samt nogle andre internetsites bl.a. i USA... Derudover har jeg læst en del blade, men disse blade er ikke altid de bedste kilder, at hente viden fra.

Som Panser skriver:

Generelt tror jeg, at dem som er mest engageret i sporten, er dem der ved mest. TJ, som man vel roligt kan kalde kaptajnen på MOL, er fysioterapeut. Men jeg er overbevidst om, at hans viden i højere grad skyldes hans enorme interesse for sporten, end hans uddannelse.

Så kan jeg her kun give ham ret - jeg tror nemlig også at hvis man har en stor interesse for dette, så behøver man ikke nødvendigvis at være kiropragter eller lignende for at vide meget om alt dette. Selvfølgelig kan TJ drage stor nytte af meget at det han lærer på studiet, men det er jo ikke igennem hans uddannelse at han har læst om WSB, HST, forced reps, failure træning mv(tror jeg da ikke ;) )

:)

Edited by The Tiger
Link to comment
Share on other sites

Ingen uddannelsesmæssig baggrund indenfor træning, udover kostkursus inden for DIF der ikke var noget bevendt overhoved.

Har dog en uddannelse der går i anden retning.

Trænet styrketræning i center siden 1979 uden pause overhoved.

Desforinden 4 års hjemmetræning.

Har alle årene fulgt med i alle de trends der har været inden for styrketræning, og læst det meste af det der er skrevet.

Har de sidste 7 år drevet mit eget center.

Link to comment
Share on other sites

Tror måske I er et par stykker der har misforstået mit indlæg lidt. I bruger mere plads til at beskrive at i ikke mener at uddannelsen er det relevante, ift. pladsen I bruger på at beskrive Jeres baggrund.

For at understrege min oprigtige mening: Selvfølgelig er uddannelse inden for faget ikke alt - og derfor blot en del af ens baggrund.

Når jeg bruger MOL er det heller ikke for at få mening / råd fra en fysiolog, fysioterapeut eller mediciner - men i høj grad for at få forankret min teoretiske viden i praksis (LÆS: alle Jeres praktiske erfaringer).

Det ændrer dog ikke min mening om at det er rart at kende lidt mere til brugers baggrund - ikke mindst baggrund (konkurrenceidræt, bodybuilding, styrkeløft mv).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tidligere konkurrencesvømmer, og har erfaring med både teoretisk og praktisk træning indenfor svømmesporten. Bredeidræt stødte jeg på på et ophold på en idrætshøjskole, hvor jeg også fik en del erfaringer. Herudover har jeg styrketrænet i ca. 7 år on and off og er indenfor det sidste stykke tid blevet bidt af styrkeløft. Har egentligt altid været facineret af styrke men det var herinde jeg fandt ud af at min facination var noget jeg delte med andre.....en anden ting jeg har opdaget indenfor det sidste år, er, at internettet indeholder imponerende muligheder for at opbygge og udbygge ens viden indenfor alt slags sport. Det har jeg også brugt meget af min tid på.... :)

Jeg beskæftiger mig studiemæssigt med en del kemi og biokemi, og har herigennem fået en del viden om kost, kroppen og kropsfunktioner.

Link to comment
Share on other sites

Er fysioterapeut, men som man vil kunne se på mange af mine egne spørgsmål, så var målrettet styrke træning ikke en del af studiet B)

Derimod er skadesbehandling og genoptræning måske nogle af de steder hvor jeg føler at jeg har lidt at komme med..

Træningsmæssigt: 17 års Kampsporterfaring i (næsten) alle afarter, sort bælte i en enkelt af dem og ellers undervisning lokalt og på landsplan i samme.. :ninja:

Mere eller mindre målrettet styrketræning siden 1991 (OBBC!) :pullup:

Edited by Jøgge
Link to comment
Share on other sites

Tror måske I er et par stykker der har misforstået mit indlæg lidt. I bruger mere plads til at beskrive at i ikke mener at uddannelsen er det relevante, ift. pladsen I bruger på at beskrive Jeres baggrund.

Dit første indlæg lød som om du satte lighedstegn mellem relevant udannelse og validiteten af de rådgivning som bliver givet på MOL, hvilket jeg så kan læse nu, ikke var meningen... ;)

-> Jøgge

Træner du stadig i OBBC?

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen relevant uddanelsesmæssig baggrund.

Jeg har løbet - mest fordi jeg blev tvunget til det (i forb. med aftjening af værnepligt) - og fandt ud af at det var godt. Det "glemte" jeg desværre igen. Da jeg så genopdagede det var jeg nok blevet for tyk - og i for dårlig form. I hvert fald fik jeg problemer med mine hofter - så jeg begyndte hos en fysioterapeat.

Hvordan jeg egentligt fandt MOL har jeg glemt - men det var i hvert fald fordi jeg ville tabe nogle kilo. Det vil jeg stadig - men har dog opdaget at der er andet jeg hellere vil (altå at vægten ikke er relavant, nærmere fedtprocenten. Derudover er jeg blevet halvglad for at løfte styrkeløft).

Link to comment
Share on other sites

Dit første indlæg lød som om du satte lighedstegn mellem relevant udannelse og validiteten af de rådgivning som bliver givet på MOL, hvilket jeg så kan læse nu, ikke var meningen...

=> XAX: Er glad for at den misforståelse er opklaret... og kan godt se at mit indlæg kunne misforståes.

Rart at der rent faktisk kommer flere og flere "profiler" på. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share