Tonen på MOL


No Enigma
 Share

Recommended Posts

Vi er helt enige!

Desværre er det ikke alle der kan nuancere fra dette!

Så har man så to valg når man kommunikere på et sådan forum:

1. Være fuldstændig ligeglad, og udforme ens kommentar som man nu har lyst til, også selvom det nemt kan misforståes (hvis man altså vil det)

2. Udforme sine kommentar på en mere "blid" og meget uddybende måde, end hvad man ellers plejer og mener der burde være grund til.

Jeg vælger 2, da jeg synes det er det nemmeste både for mig og modtageren, og giver en bedre stemning fordi alt ikke bliver misforstået til det dårlige!

Så vælger jeg at kalde folk dovne, regnormerygrad, dumme m.m. når jeg står overfor dem, så de kan se på mig at jeg siger det med et glimt i øjet og det absolut ikke er et angreb på deres person!! Men det er bare min mening ;)

Lyder fornuftigt - jeg skulle heller ikke blive overrasket, hvis der er nogle, der nyder at smide lidt verbale håndmadder rundt herinde!

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger

MZ, du taler udenom Nissens indlæg. Der stilles tydeligvis ikke samme krav til boardets brugere som du stiller til dig selv. Du ville jo selv lave en notits i din sorte bog over et indlæg lig det du skriver i din forsidesartikel.

Hvis Motion Online skal tages seriøst skal der være en konsekvent linie og det skal være frit for kommercielle interesser.

637e8bf01b18c4ad522317849e4d0d9a.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nissen -> jeg ser ikke noget modsætningsforhold mellem mit blog-indlæg på forsiden og mit ideal for diskussionskvalitet i foraene. Mit indlæg er i en sarkastisk tone, men går ikke over stregen. Den vurdering er naturligvis yderst subjektiv. Dertil er det en anden kontekst når jeg på forsiden er kritisk overfor personer eller koncepter. Eksistensberettigelsen for et forum er udelukkende den berigende dialog mellem meget forskellige individer. Det kræver nogle andre spilleregler.

Ja, det ville have været noget andet, hvis du blot havde forholdt dig kritisk til hendes udtalelser. Men nu vælger du jo, som du selv skriver i nedenstående citat, den "personlige vinkel", og dermed gør du dig vel selv skyldig i den tone, som du kritiserer andre for? Og det endda efter et døgns overvejelse. Med dine høje idealer, burde du så ikke efter et døgns overvejelse have holdt dig strengt faglig i din kritik? Eller er det lettere at forholde sig kritisk til andres tone?

Tak for jeres feedback. Ud fra et rationelt synspunkt har I sikkert ret. Jeg lod den faktisk summe et døgns tid inden jeg skrev noget og da fandt jeg stadig, at det var den personlig vinkel der var nødvendig. Det er muligt at det rent stilmæssigt er et overtræk på troværdighedskontoen, men nogle gange må man også slå i bordet, så glassene vælter.

Mit formål var egentlig ikke at rede de faglige tråde ud, men netop i blog-stil at formidle min personlige frustration over at støde på en ureflekteret sådan-er-det retorik.

Måske var Dr Mengeles formål heller ikke at være strengt faglig i sit indlæg, men der i mod formidle sin personlige frustration over den "det-er-ikke-min-egen-skyld,-jeg-kan-intet-gøre,-hjælp" retorik og dermed "slå i bordet, så glassene vælter"

Men selv, hvis jeg var kommet til at bryde mine egne idealer - skulle det så få mig til at ændre på værdierne i foraene? Naturligvis ikke!

Og jeg siger det igen - jeg vil hellere have færre, men gode indlæg fra færre brugere, end en masse små sjove indlæg fra en masse sjove brugere.

Næh, men måske burde det få dig til at indse, at det ind i mellem er nødvendigt med en anden tone end den strengt faglige. Du siger jo selv, at det kan være nødvendigt at "slå i bordet" fra tid til anden, når man føler, at det er det, der er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg er 100% enig med Kauf i hans lange indlæg!

Ja, vel kan tonen være lidt hård herinde fra tid til anden, men søger man lidt rundt og læser lidt inden man poster (som jeg synes man bør gøre som ny på et forum) finder man hurtigt ud af de forskellige debattøres forskellige stil.

I starten synes jeg da også Dr Mengeles stil kunne være lidt for hård, men det tog da ikke mange indlæg fra hans side før man fandt ud af at det bare var sådan han formidlede hans budskab og så var det jo ikke værre end at filtrere lidt i hans indlæg og så er det, det! Det værende sagt synes jeg dog også en del indlæg herinde bærer præg af "Jeg leder efter den lette udvej, gør alt arbejdet for mig" og der kan jeg sgu godt forstå at det kan være fristende at svare lidt flabet af og til!

Jeg har ikke selv skrevet så meget herinde, men guderne skal vide at jeg fandeme har læst meget :) og jeg mener heller ikke at der som sådan er et problem med tonen på MOL!

Link to comment
Share on other sites

MZ, du taler udenom Nissens indlæg. Der stilles tydeligvis ikke samme krav til boardets brugere som du stiller til dig selv. Du ville jo selv lave en notits i din sorte bog over et indlæg lig det du skriver i din forsidesartikel.

Hvis Motion Online skal tages seriøst skal der være en konsekvent linie og det skal være frit for kommercielle interesser.

The Bishop - har du et navn, eller kan du bedst lide at være anonym, når du fornærmer folk?

I min forsideartikel sviner jeg ikke Birgitte N. til personligt og jeg synes faktisk godt om meget af det hun laver, men det hun skrev i den anmeldelse var det værste nonsens jeg længe har læst - og det tror jeg faktisk at de fleste træningskyndige herinde er enige i. Jeg har bestemt ikke patent på sandheden, men jeg har unægteligt en faglig ballast, der er større en gennemsnittets. Derfor tror jeg at det har offentlighedens interesse, når jeg mener at noget er sludder. Det har intet med denne diskussion om tonen i foraene at gøre. Og som en meta-betragtning vil jeg gentage, at selv hvis jeg skulle komme til at begå en fejl, så skal det da ikke få mig til at ændre på idealerne for dette diskussionsforum. Det er jo et fuldstændig absurd argument.

Og endelig - hvad f..... har det med troværdighed og kommercielle interesser at gøre?

Ja, det ville have været noget andet, hvis du blot havde forholdt dig kritisk til hendes udtalelser. Men nu vælger du jo, som du selv skriver i nedenstående citat, den "personlige vinkel", og dermed gør du dig vel selv skyldig i den tone, som du kritiserer andre for? Og det endda efter et døgns overvejelse. Med dine høje idealer, burde du så ikke efter et døgns overvejelse have holdt dig strengt faglig i din kritik? Eller er det lettere at forholde sig kritisk til andres tone?
Se ovenfor + Jeg står 100 % inde for mit blogindlæg, og selv om vinklen er personlig, så er den det mere i kraft af en beskrivelse af min personlige indignation, end det er fordi jeg kalder nogen for dum eller det der er værre. Jeg kalder indholdet af anmeldelsen for sludder og det er fuldt berettiget.
Måske var Dr Mengeles formål heller ikke at være strengt faglig i sit indlæg, men der i mod formidle sin personlige frustration over den "det-er-ikke-min-egen-skyld,-jeg-kan-intet-gøre,-hjælp" retorik og dermed "slå i bordet, så glassene vælter"
Nu skal vi lige holde fast i at Simon ikke blev bannet pga. det indlæg. Da han oprindelig blev bannet fik han mere snor end langt de fleste ellers har fået og det er et af de tilfælde, hvor jeg vil påstå at det var selvbestemt at forlade boardet.

På dette board diskuterer man i en ordentlig tone med respekt for hverandre. Det er et princip der ikke ændres på uanset min egen eller andre medlemmers historik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
The Bishop - har du et navn, eller kan du bedst lide at være anonym, når du fornærmer folk?

I min forsideartikel sviner jeg ikke Birgitte N. til personligt og jeg synes faktisk godt om meget af det hun laver, men det hun skrev i den anmeldelse var det værste nonsens jeg længe har læst- og det tror jeg faktisk at de fleste træningskyndige herinde er enige i. Jeg har bestemt ikke patent på sandheden, men jeg har unægteligt en faglig ballast, der er større en gennemsnittets. Derfor tror jeg at det har offentlighedens interesse, når jeg mener at noget er sludder. Det har intet med denne diskussion om tonen i foraene at gøre. Og som en meta-betragtning vil jeg gentage, at selv hvis jeg skulle komme til at begå en fejl, så skal det da ikke få mig til at ændre på idealerne for dette diskussionsforum. Det er jo et fuldstændig absurd argument.

Og endelig - hvad f..... har det med troværdighed og kommercielle interesser at gøre?

Fornærmer jeg nogen mere end du gør i din artikel ? Min kritik er hård , men i sin natur ikke anderledes end den du selv fremfører.

Ad punkt #1... Tolererer du selv den slags sprogbrug på dette forum? Altså sprogbrug som "Det du skriver er den værste omgang nonsens jeg nogensinde har læst".

Ad punkt #2... Det er jeg ikke i tvivl om. Men spørgsmålet er så: tolererer du at boardets brugere også (og det med rette) henviser til deres faglige ballast og indsigt, og sammen med den henvisning kalder modpartens argumenter for nonsens ( eller lignende begreber som vrøvl, sludder, forvrøvlet sludder, den slags ) ? Jeg har svært ved at forestille mig det.

Ad punkt #3... Det giver god mening .. men bør man da ikke i det mindste indrømme når man laver en fejl ?

Var det mig der skulle lægge en linie ( hvilket det ikke er men derfor kan jeg godt komme med min mening ) ville jeg i højere grad tage sandhedsmæssige standpunkter , og uden det sker på bekostning af den berigende, fri debat. Det betyder ikke at man censurerer eller forbyder kontroversielle standpunkter , det betyder bare at man tillader dem med faglig indsigt at kalde det der er åbenlyst ukvalificeret og vrøvlet for det det er.

my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Fornærmer jeg nogen mere end du gør i din artikel ? Min kritik er hård , men i sin natur ikke anderledes end den du selv fremfører.

Med din karikatur insinuerer du at mine holdninger er styret af kommercielle interesser. Den anklage kan jeg godt tåle, men jeg er på nettet med navn og person på godt og ondt og hvis man vil beklikke mig noget, så bør man også gøre det som en person og ikke en anonym profil.

Ad punkt #1... Tolererer du selv den slags sprogbrug på dette forum? Altså sprogbrug som "Det du skriver er den værste omgang nonsens jeg nogensinde har læst".

Ad punkt #2... Det er jeg ikke i tvivl om. Men spørgsmålet er så: tolererer du at boardets brugere også (og det med rette) henviser til deres faglige ballast og indsigt, og sammen med den henvisning kalder modpartens argumenter for nonsens ( eller lignende begreber som vrøvl, sludder, forvrøvlet sludder, den slags ) ? Jeg har svært ved at forestille mig det.

Ja og ja!

Der er kæmpe forskel på at skrive at "det du siger er nonsens" og "du er en idiot".

Ad punkt #3... Det giver god mening .. men bør man da ikke i det mindste indrømme når man laver en fejl ?

Jeg har lavet fejl, men det har ikke været i forbindelse med et blog-indlæg. Hvad er det for en fejl du snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal prøve at trække tråden lidt tilbage til emnet, hvad er argumenterne for at der skal køres hård tone? Er der andet end fra tid til anden så er der nogen mennesker der har brug for at få en besked lige på for at det forstår den?

En mere behersket tone uden nedladende bemærkninger giver til gengæld mulighed for flere diskussioner hvor folk ikke er bange for at komme med nuancer der måske ikke er tænkt over før.

Selvfølgelig kan en diskussion løbe blive højrystet og lidt voldsom, men der er langt fra at en tråd startes med en hård tone til at en tråd udvikler sig dertil... Efter min mening skal der være plads til at en diskussion udvikler sig, hvorefter den kan køres ned igen, men ikke til at der skal være side op og side ned med flamewar eller at en første post i en tråd smider et par tilsvininger i hovedet på en bruger.

Og endelig til det argument at hvis man indfører den bløde tone så fjerner man den personlige måde at udtrykke sig på. Hvis man ikke kan skrive en post på en personlig måde, med et varieret ordforråd uden at man skal svine en person til med dumsmarte bemærkninger så må man være ualmindelig dårlig til at kommunikere med mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråd har taget en meget feminin drejning, hvor det nu gælder om at få lagt skylden over på den der har hevet de andre piger hårdest i fletningerne fordi pædagogerne har fundet ud af det.

Get over it, girls!

Og du er så den voksne med det store kølige overblik, der har valgt undertitlen:

"R.I.P. Dr.M/DocH/Armada".

Eller er du den lille duksedreng, der står og godter sig og peger fingre af dem der har fået en skideballe af de voksne...

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Og du er så den voksne med det store kølige overblik, der har valgt undertitlen:

"R.I.P. Dr.M/DocH/Armada".

Eller er du den lille duksedreng, der står og godter sig og peger fingre af dem der har fået en skideballe af de voksne...

Jeg er nok typen der har lidt svært ved at lade mig ophidse eller bliver ked af det når folk skriver i et meget direkte eller "hårdt" sprog. Jeg kan derimod blive træt af at høre på kvindekvidder, hvilket denne tråd er blevet til.

Angående min selvvalgte medlemstitel, så er det blot en salut til Simon. Pas på med ikke at overfortolke. Det er også typisk kvindeadfærd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok typen der har lidt svært ved at lade mig ophidse eller bliver ked af det når folk skriver i et meget direkte eller "hårdt" sprog. Jeg kan derimod blive træt af at høre på kvindekvidder, hvilket denne tråd er blevet til.

Angående min selvvalgte medlemstitel, så er det blot en salut til Simon. Pas på med ikke at overfortolke. Det er også typisk kvindeadfærd.

Bullshit, fra start til slut.

Link to comment
Share on other sites

Har læst med fra sidelinien her på MOL i en del år efterhånden, dog ikke deltaget i forummet. Af et offentligt internetforum at være, så er standarden unægtelig rigtig høj. Det skyldes to ting:

1. Gennemsnitsalderen er høj. Ingen Arto-stemning, hvilket er yderst vigtig :-)

2. De fleste "hærdede" brugere brænder for MOLs kerne-emner, så som træning og sundhed.

3. En stor andel af brugerne er deciderede nørder, hvad angår træning (ment på den gode måde)

4. Hård moderering/linie fra MZ's side. Dette er ekstremt vigtigt for at holde en god standard.

Ja, det var så fire ting... i know!

Som helhed finder jeg tonen her på MOL voldsomt god! Især når man bevæger sig meget rundt på nettets andre fora, vil man opleve at MOL har en ganske særligt niveau, både hvad angår faglighed, men også hvad angår omgangstone.

Der vil selvfølgelig altid være visse indlæg og brugere der går til stregen og også over stregen. Men efter min mening bliver der oftest taget hånd om disse episoder ift. warn/bans.

Er tonen ved at bevæge sig i en uheldig retning? Nej, ikke efter min mening!

Men har dette indlæg sin berettigelse? JA! I den grad. For jeg mener, at det til enhver tid er yderst vigtigt at holde "tonen" i tjek, diskutere den og konstant veje og måle forummet. Selvom denne diskution kan trække til begge sider, så er selve diskutionen et sundhedstegn og vil sikkert have en positiv indvirkning, selvom denne kan være subtil og/eller minimal.

Jeg er selv ivrig deltager på f.eks. www.dailyrush.dk , hvor "vi" også har en meget fasttømret central brugergruppe, som efter en del år og titusindevis af indlæg er blevet en lille familie. Når sådanne grupperinger opstår på forummer, kan det være svært for nye brugere at dumpe ind, f.eks. med at spørgsmål der er besvaret MANGE gange før, eller et indlæg skrevet i en "forkert" tone.

Det jeg vil sige er, at de "hærdede" brugere skal tage imod og give plads til nye brugere.

Men de nye brugere skal også indse, at dette forum har kørt i MEGET lang tid, og mange (de fleste) almindelige spørgsmål er besvaret et utal af gange. SØG SØG SØG, inden i poster :-)

Mht. tonen i det omtalte indlæg, så finder jeg Dr. Ms indlæg ganske udemærket, om end en smule arrogant og direkte. Men come on people! Nogle gang skal man have det råt og usødet. Kan man ikke tage det, så er et internetforum nok ikke stedet man skal bruge sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok typen der har lidt svært ved at lade mig ophidse eller bliver ked af det når folk skriver i et meget direkte eller "hårdt" sprog. Jeg kan derimod blive træt af at høre på kvindekvidder, hvilket denne tråd er blevet til.

Angående min selvvalgte medlemstitel, så er det blot en salut til Simon. Pas på med ikke at overfortolke. Det er også typisk kvindeadfærd.

Men hvorfor nævne tre profilnavne for ham? Det virker ufrivilligt komisk at skilte med at være så stor en MOL-n00b, da du åbenbart alligevel ikke kan dem alle.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det nu lige, det skal slettes, bare fordi man er sjov?? Det var jo ikke en videnskabelig debat, der var gang i. Mine kommentarer var ovenikøbet nærmest relevante, nu det er en tråd om tonen herinde.

Jeg slettede 15 indlæg som kun handlede om verbalt ping-pong mellem Kong Kent og Toben F. Alle 15 var efter min vurdering off-topic.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slettede 15 indlæg som kun handlede om verbalt ping-pong mellem Kong Kent og Toben F. Alle 15 var efter min vurdering off-topic.

Det var måske lidt off topic, men det blev jo gjort totalt on topic, da jeg inddrog Lars Norén! Hvor meget forumsredaktørs-street cred giver det ikke lige at administrere et site, hvor dialogerne (=tonen på mol!) er som taget ud af et teatermanuskript?!

PS. Jeg er selvfølgelig bare skuffet, fordi du også slettede en kærlighedserklæring til mig. Nu går jeg ned med depressive chokoladecravings. Tråd coming up...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det nu lige, det skal slettes, bare fordi man er sjov?? Det var jo ikke en videnskabelig debat, der var gang i. Mine kommentarer var ovenikøbet nærmest relevante, nu det er en tråd om tonen herinde.

Er de onde magthavere nu efter de stakkels autonome igen :tongue: hvor det dog synd :laugh: nå nej du er jo ikke autonom, så det kan jo ikke være årsagen :bigsmile:

Jeg kan heller ikke forstå hvor de skulle slettes det var nogle ret sjove kommentarer og det skadet ikke at de var i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share