Proteinholdige morgenmadsideer!


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at være træt af havregryn og cornflakes - og der er sgu ikke mange prots i.

Hvad spiser du?

Ost, fedtfattig skæreost.. og vil du have carbs til så hjemmelavet rugbrød fra bageren... uden carbs kan du jo lave blødkogte æk, spejlæg, røræg... fromage frais osv osv osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser gerne en hel bøtte (500 g) fromage frais til morgenmad, med frugt, nødder og evt. havregryn, men det kommer jo an på om det skal være kcalfattigt eller -rigt. Men afhængig af mærke er der 40-45 gr. protein i fromage frais, for ca. 250 kcal.

Alternativt kan du lave en omelet af et par æg/hvider, og overhælde med neutrale Apetina 3%-tern fra Arla, som har 18 g. prot og 100 kcal pr. 100 g. Tror vist en bøtte tern koster 15-20 kr., og kan fås i i hvert fald Superbrugsen og Rema1000

Edited by Molleally
Link to comment
Share on other sites

Spansk omelet. Kartofler, lidt grænt og æg. Super nice.

Ellers så er fromage frais ideen god. Er man ikke bange for lidt pulver kan en omgang havregryn eller havregrød med protpulver og frugt nødder etc være en god kilde til protein.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Spansk omelet. Kartofler, lidt grænt og æg. Super nice.

Ellers så er fromage frais ideen god. Er man ikke bange for lidt pulver kan en omgang havregryn eller havregrød med protpulver og frugt nødder etc være en god kilde til protein.

Ja eller jeg spiser fromage frais lige nu blandet med 20gram koldpresset olivenolie... det gør den meget mere cremet og det smager sgu godt... det er

43,5g prot

19,5g carbs

2,5g fedt + 20g fedt fra olien

i alt 430kcal og det mætter ret godt

Link to comment
Share on other sites

det hjælper at tænke ud af boksen. F.eks. behøver havregryn/grød ikke være så forbandet kedeligt. Man kan jo smide nogle havregryn i en gryde med vand - tilsæt frosne bær, en skiveskåret banan, en skefuld proteinpulver m. chokoladesmag, noget kanel og eventuelt noget akacie honning

man kan også forsøge sig m. rejesuppe

vand i en gryde, smid noget ingefær i gryden, samt karry og salt. Tilsæt rejer, og noget frostgrønt og lad det stå og hygge sig mens man går i bad, pakker taske, læser avis etc. Bagefter kan det slammes lige inden man skal ud af døren. Når du kommer hjem kan du varme resten op da du selvfølgelig har lavet en hel masse.

og ellers så kan man jo lave rigeligt med aftensmad som kan varmes op igen til morgenmad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en af dem helt uden appetit om morgenen og HADER bare der er den mindste forberedelse i det. Derfor fik jeg det fantastiske forslag af Anna fornyeligt at spise kød og nødder til morgenmad. Nemmere bliver det ikke. Steger 2-3kg kyllingepat i slices og putter dem i køleskabet. Så ryger der en håndfuld kød og en håndfuld nødder ned i løgneren og så afsted. Supernemt og sundt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en af dem helt uden appetit om morgenen og HADER bare der er den mindste forberedelse i det. Derfor fik jeg det fantastiske forslag af Anna fornyeligt at spise kød og nødder til morgenmad. Nemmere bliver det ikke. Steger 2-3kg kyllingepat i slices og putter dem i køleskabet. Så ryger der en håndfuld kød og en håndfuld nødder ned i løgneren og så afsted. Supernemt og sundt :smile:

Cutter du til karneval eller hvad, siden der ikke kommer carbs ind til morgen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Cutter du til karneval eller hvad, siden der ikke kommer carbs ind til morgen? :wink:

Jeps, forsøger at cutte. Og har da også gået fra ~103kg til ~98-99kg indtil videre med helt intakt styrke. Men generelt er det helt nyt for mig at få morgenmad :w00t:

Ved ikke om jeg bliver karneval klar. Hvornår var det det var? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Min typiske morgenmad for tiden:

ca 200g hytteost cheasy 1,5% (toppet med et par dryp sød og kanel)

1-2 gulerødder

1 æble

1 peberfrugt (rød/orange/gul)

en håndfuld mandler/valnød

1 æg (helt)

1 glas minimælk

1 omnimin

3g fiskeolie

Prøvede lige at smide det i krop&kost og landede på:

42g P, 53g K, 23g F i alt 590kcal

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi allesammen kender den med at havregrynene bliver for kedelige, men det er kun fantasien, der sætter grænser - som flere allerede har påpeget.

Lige for tiden udskifter jeg havregrynene en eller to gange om ugen med en-to grovboller (kostfibre 8g/100g) med hhv. økologisk peanutbutter eller tahin - evt. noget hytteost/kvark, hvis jeg vil have noget mere protein.

Link to comment
Share on other sites

D'herrer (og eventuelle damer)

Skyr 1/2 bæger (ikke så skarpt som fromage frais)

1 hel frugt 1 stykker (i dag en grapefrugt)

Lidt yoghurt naturel (thise)

1/2 håndfuld mandler/valnødder

2 dl hele kogte korn (rug og havre/ca 40 gr. ukogt)

og 1 spsk rørsukker

Husker ikke helt makro-split men mener det er omkring 38 gr P, og ca 600 kcal

hyg

hæg

Link to comment
Share on other sites

Skyr er helt sikkert lækkert, også om morgenen.

Jeg har leget med:

- blende nogle frugter / bær, og evt presse lidt saft

- en bøtte skyr

- blend nogle havregryn i

- som smag, vanille og akacie honning

- evt prot pulver (jordbær kan anbefales)

- evt nødder

= lækker egen yoghurt agtige morgenmad. Man kan også tilsætte så meget saft eller mælk, at den kan drikkes.

Har ikke lige regnet ud, men kan informere om at en bøtte skyr indeholder:

400 gram

244 kcal

44 g protein

14 g kulhydrater

1 g fedt

Link to comment
Share on other sites

Da jeg boede hjem og havde boksen lavede jeg gerne følgende morgenmad:

Protein shake/smoothie med følgende ingredienser blendet sammen:

½ L mælk

1 banan

2 store spiseskefulde peanutbutter

35-40 g proteinpulver

Ved siden af:

2 æg

1 appelsin

1 håndfuld mandler

Så var dagen skam igang :4thumbup:

Hvis man ikke ville have helt så mange kalorier (tror der er 800-1000^^) kan man jo bytte mælken ud med vand og bare tage en enkelt spiseskefuld PB.

Lige for tiden bliver det dog kun til:

300 g yoghurt

1 banan

1 håndfuld mandler

2 æg

1 shake med 35-40 g prot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share