Kun træning af understel


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Jeg blander mig lige lidt...

Jeg vil umiddelbart mene, at der er for lav volumen involveret i hypertrofi fasen - og hvorfor snatche i en hypertrofi fase? (jeg går ud fra, at det er off-season arbejde)

Iøvrigt ville jeg overveje frivend fremfor råtræk med mindre, at du har styr på teknikken og er relativt smidig i skulderleddet - jeg har set nogle forfærdelige forsøg på råtræk hos ikke-vægtløftere, der umiddelbart har været mere skadesfremkaldende end præstationsfremmende. Frivend derimod ligger mere naturligt for de fleste af dem, jeg har instrueret i det.

CNS udtrætning er meget black box-agtigt..., men meget tyder på, at det umiddelbart kun er langdistance aktivitet, der for alvor udtrætter CNS over længere tid.

Jeg tror ikke, der er nogen, der har kigget på akkumuleret CNS-træthed over tid. Selvom det selvfølgelig ville være relevant for div. udøvere.

Hvis man kigger lidt mere pragmatisk på emnet, så tror jeg ikke, at CNS er væsentligt udtrættet efter styrketræning... Forestil dig, at du træner ben med høj volumen og intensitet - jeg vil vove den påstand, at de fleste kan træne en anden gruppe med samme volumen og intensitet dagen efter - og der indikerer perifær træthed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du kommer med nogle rigtige gode og velkvalificerede råd, RuneB.

Men hvordan vil du argumentere for at DAG 2 er mest CNS trættende? CNS kan jo tage ekstrem mange og vedvarende stimuli uden et muskelrespons ændres. Det kan selvfølgelig ske indirekte ved at affaldsstoffer ophobes perifært. Men så er det jo en perifær træthed og ikke en central træthed.

jeg vil helst ikk afbryde en diskution og komme med en dum kommentar.

men da jeg selv har spillet meget basket ogmskulle også træne mine ben og lærer at hoppe højere

så for mig var jumpsqat og jumplunges(englehop med vægt)

god fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

din kommentar er super relevant, fordi det er 2 super effektiv øvelser og alle kan storset finde ud af at lave dem.

Program kunne sagtens bestå af

low bar squat

jumpsquat/jumplunges

snatch har den fordel af den for trænet noget overkrop også. men hang snatch ligger ikke langt fra en jump squat med landing i jumplunge.

Det jeg har skrevet er at selvom de 2 øvelser er dem der giver hurtigst resultater, så bliver mange aldrig rigtigt eksplosiv uden noget muskelvækst og maks styrketræning.

havde jeg 2 måneder til at gøre en baskethold bedre = masser af jumpsquats.

Yetti.

Tak for din kommentar. Har du et review liggende om CNS træthed. Det kunne være spændende at læse op på.

Det var et in season program jeg kommenteret på.

Nr. 2 eksempel var et inseason forslag med en periode der nedprioritere kampene en anelse. Det skulle jeg nok have tydelig gjort lidt.

Jeg vil nu tag en eksplosiv øvelse med uanset fokus for den enkelte periode.

Du har selvfølgelig ret i forhold til råtræk. Det ville nok også være relevant at nævne thorakal mobilitet i det sammenhæng. OG så er stor forskel på kravet til smidighed i en split snatch og en full snatch.

I forhold til inseason program. Hvad synes du så?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville passe på med belastede hoppeøvelser - min begrænsede erfaring siger, at det kan give nogle uheldige motoriske mønstrer, og man får en betydelig excentrisk belastning af led, sener og muskelvæv med store perifære restitutionskrav til følge...

Review - har kun noget i papirform.

In season - groft sagt!

- En relativ tung dag + rehab

- En eksplosiv dag m. fokus på overførselstræning.

i den rækkefølge

Rækkefølgen vil afhænge af anden træning og restitutionskrav efter primær idræt!

Link to comment
Share on other sites

Overførselstræning basketball - jeg var ikke forfærdelig specifik, da en basketball spiller sikkert har mere styr på det end undertegnede!

Men øvelser der biomekanisk minder mere om selve basketball spillet og er mere hastighedsspecifikke end alm. styrketræning.. en mulighed kunne være div. ballistiske øvelser.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Overførselstræning basketball - jeg var ikke forfærdelig specifik, da en basketball spiller sikkert har mere styr på det end undertegnede!

Men øvelser der biomekanisk minder mere om selve basketball spillet og er mere hastighedsspecifikke end alm. styrketræning.. en mulighed kunne være div. ballistiske øvelser.

og når du ik kommer med et bud:

- olympic lifts, 70 % af 1 RM (split snatch, push jerk, power clean)

- plyometrisk øvelser, drop jumps, løbespring normalt, fra kasser, nedfra kasser osv.

- ballistisk øvelser: jump squat, split jump squat, box jumps, medball work

- accelerationstræning m. og uden slæde, et bens strakt bens afsæt til kurv m. op og nedfra kasser.

nu snakker vi rent power mæssigt ik? man kunne selvfølgelig toppe andre ting også, såsom alaktacid aerobic udholdenhed via interval spil

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå drenge, torsdag går det løs og jeg starter med min træning. Jeg har besluttet mig for at køre 5 øvelser to gange om ugen. Bænkpres og kropshævninger er taget med for ikke at forsømme overkroppen totalt, men også for at give benene en naturlig pause mellem de 3 ben øvelser.

Tirsdag:

Dødløft 8 x 3

Bænkpres 4 x 4

Walking lunges 3 x distance

Kropshævninger 3 x 5ish

Calf Raises 3 x 10

Torsdag:

Boxsquat 6 x 6

Bænkpres 4 x 4

Stepups eller en anden øvelse til bagkæden, tager gerne imod forslag her. ? x ?

Kropshævninger 3 x 5ish

Calfraises 3 x 10

Jeg fandt aldrig rigtigt ud af hvad i mente hver især, men i kan stadig nå at komme med forslag og små justeringer før jeg går igang torsdag. Jeg håber at det på sigt kan give mig 5-10cm+ i hoppehøjden, det ville være kærkomment!

Link to comment
Share on other sites

Sateme hæftig vægttræning du starter op med. :crazy: Jeg formoder at når du fx skriver "6x6" at du så mener dit 6RM?

Ikke engang de perioder i off-season hvor min vægttræning er på sit højeste laver jeg noget så vildt, som det du har posted.

MEGET UNØDVENDIGT.

Det er selvfølgelig ikke min 6 RM :tongue:

Jeg kommer til at starte blødt ud og se mærke hvad kroppen siger til det over en periode med 4 gange basket om ugen plus de to gange styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke min 6 RM :tongue:

Jeg kommer til at starte blødt ud og se mærke hvad kroppen siger til det over en periode med 4 gange basket om ugen plus de to gange styrketræning.

I sæsonen plejer jeg gradvist at arbejde fra 50% op til 70% over 4 uger (og så om igen næste blok) hvor jeg følger en modificeret udgave af Prilepin's chart, som ses nedenunder. Har i sæsonen kun én squat dag og én bænk dag

Percentage%20Chart%20sized.jpg

Ikke at du bør gøre det samme.. Det hele afhænger - i sær af din cns reserve.

Link to comment
Share on other sites

I sæsonen plejer jeg gradvist at arbejde fra 50% op til 70% over 4 uger (og så om igen næste blok) hvor jeg følger en modificeret udgave af Prilepin's chart, som ses nedenunder. Har i sæsonen kun én squat dag og én bænk dag

Percentage%20Chart%20sized.jpg

Ikke at du bør gøre det samme.. Det hele afhænger - i sær af din cns reserve.

Umiddelbart vil jeg skyde din øvrige træning til at være hårdere end min hvorfor jeg godt tror at jeg kan klare at træne mine ben to gange om ugen. På den anden side kan det også være at din restitution og øvrige forberedelse er bedre end min hvilket taler imod at jeg træner ben hyppigere end dig.

Jeg må lige se på den der chart og så prøve mig lidt frem. Det er i hvert tilfælde bedre at prøve sig frem og give den gas end det er at sidde og teoretisere i ugevis som jeg har gjort hidtil.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg skyde din øvrige træning til at være hårdere end min hvorfor jeg godt tror at jeg kan klare at træne mine ben to gange om ugen. På den anden side kan det også være at din restitution og øvrige forberedelse er bedre end min hvilket taler imod at jeg træner ben hyppigere end dig.

Jeg må lige se på den der chart og så prøve mig lidt frem. Det er i hvert tilfælde bedre at prøve sig frem og give den gas end det er at sidde og teoretisere i ugevis som jeg har gjort hidtil.

Min øvrige træning var ikke hårdere end din. Slet ikke. Det meste at det jeg lavede udover selve fodboldtræning var restitution/cardiac output/ect.

Link to comment
Share on other sites

I sæsonen plejer jeg gradvist at arbejde fra 50% op til 70% over 4 uger (og så om igen næste blok) hvor jeg følger en modificeret udgave af Prilepin's chart, som ses nedenunder. Har i sæsonen kun én squat dag og én bænk dag

Opretholder du tilnærmelsesvis din styrke med den intensitet i vægttræningen?

- jeg er nemlig begyndt på noget lignende, da der simpelthen ikke er plads til tungere træning i et meget restitutionskrævende træningsprogram. Dvs. snarere er nødvendighed end valg, men det kunne da være bekræftende, hvis du har gode erfaringer med det.

Alternativet ville være få relativt tunge gentagelser.

Link to comment
Share on other sites

Opretholder du tilnærmelsesvis din styrke med den intensitet i vægttræningen?

- jeg er nemlig begyndt på noget lignende, da der simpelthen ikke er plads til tungere træning i et meget restitutionskrævende træningsprogram. Dvs. snarere er nødvendighed end valg, men det kunne da være bekræftende, hvis du har gode erfaringer med det.

Du kan få nogle stats her, Yetti:

Gennem et halvt år (i sæsonen) kørte jeg én gang bænk om ugen og én gang squat om ugen hvor jeg gradvist arbejdede mig op fra 50-70% over en måned. Kørte efter min træners modificerede udgave af hvad Prilepin's og andre fandt ud af. Har posted denne chart i mit forrige indlæg.

Målet var følgende: Ikke at miste mere end 10% af mine absolutte styrke i bænkpres og squat.

Resultatet blev:

Squat: 10 % mistet styrke

Bænkpres: 0 % mistet styrke

Alternativet ville være få relativt tunge gentagelser.

Temmelig dumt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få nogle stats her, Yetti:

Gennem et halvt år (i sæsonen) kørte jeg én gang bænk om ugen og én gang squat om ugen hvor jeg gradvist arbejdede mig op fra 50-70% over en måned. Kørte efter min træners modificerede udgave af hvad Prilepin's og andre fandt ud af. Har posted denne chart i mit forrige indlæg.

Målet var følgende: Ikke at miste mere end 10% af mine absolutte styrke i bænkpres og squat.

Resultatet blev:

Squat: 10 % mistet styrke

Bænkpres: 0 % mistet styrke

Temmelig dumt.

Tak.. interessant!

Mht. den tunge træning - ja, det kan være dumt! Men det er selvfølgelig meget afhængigt af restitutionsbehovene fra anden træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share