Sign in to follow this  
Athlete X

Vægttræning og korrekt teknik.

Recommended Posts

StærkDreng: Fint du gerne vil hjælpe folk, men kan du ikke fremover lige gøre 2 ting.

1. Tjeck datoen på indlægget du gerne vil besvare.

2. Se om indlægget ikke allerede er besvaret mere fyldestgørende end du selv skal til.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej tjr,

Rigtigt godt løft!

Hvis jeg skulle pege på noget, du kan fokusere på, så er det 'ikke at falde forover' i ryggen, når eksplosiviteten sættes ind nederst i løftet.

Det aktiverer rygmuskulaturen, hvilket i og for sig er fint nok, men ikke hvis man ønsker primært at lade lår og balder drive løftet.

God dag!

Meget fedt med feeback på en 2½ år gammel video.

Edit: venaN sagde det.

Edited by Fame Boy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når nu ingen andre vil svare, så vil jeg da gerne give et bud - men kvaliteten bliver jo så også derefter.

Jeg synes, det er smukt. Den er ikke så dyb, men hvis du ikke vil VL'e, så er der jo intet i det.

Dog ser det ud som om, at du på 110 bølger lidt i bækkenet (og falder lidt frem på forfoden). ANyways - jeg ved ikke om det er et problem i længden. En kur kunne måske være lette unilaterale øvelser og fokus hårdt lige fordelt tryk på 80% af max...

Edited by Dr. Durden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for input.

Grunden til jeg skærer dybden der hvor jeg gør, skyldes at jeg tidligere har haft problemer med at røven dykker ind under mig, grundet stramme hammies. Fik en mindre skade i lænden. Men dybden kan klart forbedres, hvilket en del udstræk nok vil kunne klare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogle af gentagelserne er en anelse hoeje, men ellers ser din squat ganske fin ud.

Hvis du gerne vil dybere og doejer med, at laenden runder, kan du udover at forbedre mobiliteten i hoften ogsaa overveje at lade dine knae komme laengere frem. Dette opnaas ved at istedet for at starte bevagelsen ved at saette dig tilbage (boeje i hoften), istedet starter bevagelsen i knaeledet og derefter saette dig tilbage. Proev det ad med en lavere vaegt. Det kraever noget oevelse, da du nemt kan faa ekstrem knae vandring hvis du overdriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er der nogle venlige MOL'er som vil komme med noget kritik til min teknik i de tre store?

Der et let løft med flere gentagelser og et max løft i hver øvelse.

Der bliver kørt low-bar squat efter Mark Rippetoe's principper.

http://www.youtube.com/user/rasbus2

Kritik og kommentarer modtages med kyshånd! :)

'Rasmus'

Din Squat og Doedloeft ser udemaerket ud. I doedleft loefter du dog hoften en anelse foer der rigtig kommer far paa stangen.Det er ikke katastrofalt meget, men der er lidt at arbejde med.

I Baenkpres boer du have tommelfingeren rundt om stangen. Det andet er simpelthen for farligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for input -Anders-, der ryger en ny video op om en måneds tid.

- Og greb i bænk er blevet ændret. :)

Edited by Rasmus2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samlet set synes jeg dine dødløft er pæne. Du starter IMO dog med en høj hofte position. Bøj mere i hoften, og stå med en mere oprejst overkrop. Pas på med ikke at rette dig til mere end lodret. Du har tendens til at trække dig lidt bagover, efter du egentlig har løftet vægten.

Dine squat er værre. Kig lige ud, ikke ned. Få skuldrene tilbage, og brystet frem. Dit bryst peger ned af, og ikke lige ud. Du ligner en "ryg løfter" , og det kan som sådan være ok. Men du har ikke nok kilo på stangen til at du skal acceptere at lave squat med den teknik. Jeg kan ikke se hvor højt du ligger stangen, men et forsigtigt gæt er at du har noget at hente der også. Din ryg position i squat og dødløft minder om hinanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes begge ser ok ud, squatter dog klart bedst. Dine videoer er dog det rene lort. :)

Fokus i squat skal være på neutral nakkeposition og endnu vigtigere: at hoften ikke bevæger sig uden stangen også bevæger sig. Det er i særdeleshed relevant på de sidste par sæt.

Du skulle vel ikke have læst Starting Strength? :)

Ps: hvor i landet er vi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fremragende Fame Boy og Blackice! Tak for kritikken - jeg sluger det hele og tager ved lære.

Glemte at sige at teknikken i begge løft er baseret på Starting Strength af Mark Rippetoe. Jeg ved ikke om i begge har læst den. Såfremt i har, må i meget gerne kommentere med det for øje.

Ikke for at forsvare men mere for at fortælle hvorfor jeg gør som jeg gør:

Squat - det er et forsøg på low-bar squat. Jeg ved ikke om det er normen, men jeg får alt andet lige en mere "vandret" position, når jeg kører low-bar squat. (Har førhen kørt high-bar)

Mit syn er helt bevidst pegende ned i jorden.

Fame Boy - bevægelse i hoften. Kan du uddybe? Mener du i bunden, når min røv skyder op, og torso og stang "står stille"? Jeg tror også det er det Blackice prøver at fortælle mig (rygløfter)? Det sker som regel når det bliver tungt, men jeg skal helt sikkert have det rettet.

Dødløft. Kan sagtens se hvad du mener med at jeg bøjer unødvendigt meget bagover - det vil jeg tænke over.

Fame Boy - hvordan får jeg lavet noget lækkert footage? Er det lyset, positionen eller noget tredje? :)

Igen super lækkert i vil kommentere! :bigsmile:

Ps. Vi er i Odder - syd for Aarhus.

Edited by Rasmus2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg må sige, at jeg synes begge løft er pænere end 90 % af hvad jeg ser i centret.

Det er, som Fame hentyder til, ret tydeligt, at du har læst starting strength :)

Dine Squats ligner utroligt meget de illustrationer, jeg har set fra bogen. Og det er jo absolut en kompliment :)

De rettelser man kan have og som du har fået, er icing on the cake, der er med til at tage dine løft fra teknisk flotte til teknisk virkelig flotte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dine videoer er ekstremt små - jeg aner ikke hvorfor. :)

Mht hoften så er det netop det jeg mener. Hoften må ikke bevæge sig uden at stangen gør. Det omtales fx på side 45.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Videoerne bliver små/smalle, når du filmer med din mobil på højkant. ALTID hold dit mobil-kamera på langs/landscape :)

PS. Du squatter og DL'er pænere - omend lettere - end Fame og Blackice. Men er deres pointers jo fine nok (selvom jeg dog ikke er enig i, at du i DL starter med hoften for højt. Det er et stykke af vejen en smagsag ligesom din Rippetoe-teknik er det).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Videoerne bliver små/smalle, når du filmer med din mobil på højkant. ALTID hold dit mobil-kamera på langs/landscape :)

PS. Du squatter og DL'er pænere - omend lettere - end Fame og Blackice. Men er deres pointers jo fine nok (selvom jeg dog ikke er enig i, at du i DL starter med hoften for højt. Det er et stykke af vejen en smagsag ligesom din Rippetoe-teknik er det).

Jeg tror ikke du ved hvordan jeg squatter, men det er heller ikke specielt vigtigt. Hvordan er det relevant for topic om trådstarter squatter grimmere eller pænere end Fame og jeg? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er fantastisk med alt det input der kommer!! :D

Uanset om jeg squatter bedre eller ringere, tager jeg deres kommentarer til mig, da jeg ved de begge har mange år bag sig i gamet. Men tak! :)

Jeg har førhen haft problemer med at røven smutter i bunden - hvilket gør at ryggen ikke holdes ret. Er det en tendens i ser?

Mht. Videoen - så er det optaget med Gopro. Næste gang bliver alle klip optaget liggende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er fantastisk med alt det input der kommer!! :D

Uanset om jeg squatter bedre eller ringere, tager jeg deres kommentarer til mig, da jeg ved de begge har mange år bag sig i gamet. Men tak! :)

Jeg har førhen haft problemer med at røven smutter i bunden - hvilket gør at ryggen ikke holdes ret. Er det en tendens i ser?

Mht. Videoen - så er det optaget med Gopro. Næste gang bliver alle klip optaget liggende.

Hvor tunge er dine løft i forhold til din 1RM?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du ved hvordan jeg squatter, men det er heller ikke specielt vigtigt. Hvordan er det relevant for topic om trådstarter squatter grimmere eller pænere end Fame og jeg? :)

Det er super vigtigt.

Og det er specielt interessant fordi ingen af os har lagt video op af vores squat i et år +.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er super vigtigt.

Og det er specielt interessant fordi ingen af os har lagt video op af vores squat i et år +.

Jeg tror ikke du ved hvordan jeg squatter, men det er heller ikke specielt vigtigt. Hvordan er det relevant for topic om trådstarter squatter grimmere eller pænere end Fame og jeg? :)

Det er et skulderklap til Rasmus2 - og fordi det er sjovt at være dum og prikke til jeres ømme sår. Skynd jer at lægge nogle nye videoer op - jeg har længe været skuffet over jeres teknik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this