MTB rytter på landevejs togt


MTBforever
 Share

Recommended Posts

Længe siden der er blevet "logget" noget træning herinde men det betyder ikke at der ikke er blevet trænet.

Har været en tur i Provence i byen Digne Les Bains hvor bakkerne er af en lidt anden karakter end hvad der findes her i det nordjyske. Når man er på familie ferie er det lidt af en balance gang at få tid til familien og ens egne egoistiske lyster til at gå op i en højere enhed men det lykkedes da at komme afsted på 6 træningsture samt en tur hen til grus bunken Mount Ventoux.

Træningsturene gik alle ud over Col du Coroobin som er en lidet kendt stigning på knap 700 hm fra den ene side og 550 m fra den anden side. Den yder på ret gode stignings procenter med lange stræk omkring de 9 % men har enkelte stykker over 10 %.

corobin-and-back.png

Første tur jeg kørte blev dog ikke kørt til bunden på bagsiden men kun ned til en lille by der ligger ca 1/3 nede af bagsiden. Jeg havde aftalt at være hjemme i løbet af ca 1½ time så jeg kunne ikke nå bunden inden for tidsrammen. Den fulde tur tog ca 2 timer og var den der blev kørt de andre 5 dage.

Det der skulle være feriens store bjerg var som skrevet en tur over mont Ventoux som osse kaldes det skaldede bjerg. I mandags stod jeg tidligt op dvs kl 6:00 og pakkede bil og cykel og fik et ordentligt foder inden jeg satte mig i bilen for at køre de små 130 km hen til bjerget. GPS'en sagde at det ville tage godt 2 timer og 20 at køre derhen og det burde jeg nok have tænkt lidt over da vejene mildest talt var forfærdelige. Det meste af køreturen var på små snoede bjergveje hvilket kan være lidt anstrengene i længden at køre på medmindre det er på cykel. Det er dog et fantastisk skue at se bjerget på lang afstand som det stikker op over alt andet i landskabet med sin hvide skaldede top.

Jeg ankom til Bedoin ca kl 9:30 og fandt efter lidt besvær en parkerings plads. 5 minutter efter var jeg klar og havde i løbet af de 5-6 minutter set adskillige andre på vej henimod bjerget. Afsted gik det direkte igang med stigningen. De første par kilometre er relativt nemmemen så tager den ellers fat. Hele turen op igennem skoven er konstant stigende omkring de 8-10% og fuldstændigt uden flade stykker og sving hvor presset lige kan blive taget af. Jeg overhalede en del af dem jeg havde set køre forbi mig nede ved bilen og fandt ret hurtigt ud af at der skulle holdes god afstand når man kørte forbi da nogle af dem slingrede en del. På vej op blev det gradvist koldere og min beslutning om at køre uden svedtrøje fortrød jeg efterhånden bitterligt. Eftersom jeg alerede kunne mærke at det blev koldt på vej op kunne jeg godt regne ud at nedturen ville blive ret så kold.

Eneste sted hvor man lige kan hvile benene lidt er der hvor man går fra skoven over til den stenørken som bjerget er ved toppen. Et fantastisk syn at se hvordan bjerget med et forandrer sig totalt fra skov til hvide klippestykker som en enorm grusbunke. Vinden tog fat og nu havde jeg virkeligt en ide om hvor koldt det ville blive på toppen.

Toppen blev nået efter 1:53 og her herskede kaos!! Biler motorcykler og autocampere i en ren trafikprop hvor kun cyklerne kunne komme igennem og kun med besvær. Egentligt havde jeg regnet med at sidde lidt og nyde udsigten men der var simpelthen for koldt og blæsende.

Jeg haved regnet med at nedkørslen var piece of cake men jeg blev klogere..... Dels gjorde blæsten at man skulle passe på ikke at blive blæst af vejen oppe på toppen og da jeg nåede skoven var der sket en klar forandring i trafikken. mens jeg var på vej op var der relativt øde, men nu var der så mange cyklister af alle slags på vej op. Sammen med dem et utal af følgebiler så man skulle i den grad være agtpågivende. Især skulle man passe på når man skulle overhale de biler der var på vej nedad. De tænkte over hovedet ikke på at der kom cykler bagfra så der var som regel ikke meget plads at rykke forbi på. Men ellers en god nedkørsel med kun få hårnåle sving så der kan virkeligt køres til nedaf hvis ellers der er plads.

2:20 blev totaltiden på turen til toppen og samme vej tilbage til Bedoin.

beduin-ventouxmalaucene.png

Billedet lyver lidt da jeg ikke kørte ned på bagsiden men kørte direkte tilbage fra toppen. Eftersom jeg frøs af h til var viljestyrken der ikke til at snuppe hjemturen over Malaucene.

94f51ff792ed03b6dbf6cd8fd786c33b_2.jpg

God service at der altid står fotografer parat på toppen .... Men de burde måske justere deres priser lidt og satse på bare at maile billederne.

Link to comment
Share on other sites

Efter at være kommet hjem fra frankrig har jeg ikke just haft travlt med at komme i sadlen igen. Istedet har jeg prøvet om det ikke kunne lade sig gøre at komme ud og padle en tur men desværre forgæves. Ham jeg skulle have haft med meldte desværre afbud da arbejdet trak ud. ØV men vi prøver istedet tirsdag.

istedet blev det til en gang cykel rengøring hvilket var tiltrængt. Og når man nu står med sådan en cykel der igen skinner er det jo næsten synd ikke at tage den med ud på en lille tur. Jeg besluttede mig lige at trille ud til min chef for at se hvordan det stod til med hans kone der lige har brækket kravebenet på en cykeltur men sjovt nok var han osse ude at cykle og jeg fik af vide at han da vist var kørt til Klarup for at aflægge mig besøg ... Ret grinagtigt. Det viste sig dog at han var ved at være hjemme igen så jeg venteded lige for at få en hurtig update på situationen på arbejde samt lidt løst og fast af andre fælles interesser.

Turen blev ca 45 km men jeg er ikke helt sikker da både mit polar og min Endomondo fuckede målingerne op. ud turen var vist med 32,5 km/t og hjemturen med 30,5 km/t iflg Polar uret som jeg trods alt stoler mest på.

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god tur op af det skaldede bjerg. Det kan man da kalde for en aktiv ferie :smile: Og kan sagtens forstå at du har haft svært ved at finde motivation til at komme ud og træne når man har været blandt de lækreste træningsterræn med bjerge og så kan se frem til bakker på 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god tur op af det skaldede bjerg. Det kan man da kalde for en aktiv ferie :smile: Og kan sagtens forstå at du har haft svært ved at finde motivation til at komme ud og træne når man har været blandt de lækreste træningsterræn med bjerge og så kan se frem til bakker på 500 meter.

De lokale knolde er unægteligt af en noget anden karakter end de rigtige bjerge. På de fleste danske bakker kan man trods alt, for de flestes vedkommende, bide tænderne sammen og spurte op hvis det skulle være nødvendigt men den taktik kommer man ikke langt med på bjerge. Der må man finde sit tempo og så ellers bare blive ved.

Link to comment
Share on other sites

Sidste dag af min ferie ....

Fik skiftet dæk på raceren så den nu fremstår top lækker med røde dæk. 4thumbup.gif Jeg var lidt spændt på om det ville være for meget men det passer faktisk langt bedre end jeg havde turdet håbe. Billeder kommer snart. Men da der nu var et par mere eller mindre slidte dæk til overs var det tid for at få min gamle singlespeed gjort køreklar. Så nu kan jeg vist endelig komme igang med at cykle til og fra toget så der er faste 25 km hverdag. Jeg er lidt spændt på om jeg kan finde ud af at køre om morgenen uden at blive gennemblødt af sved.

Nå men dagens træning blev til noget så sjældent som en løbetur.

5,41 km på 28 minutter. Ikke nogen fantastisk tid men så er det jo så meget lettere at forbedre. Går det som det plejer bliver jeg nok osse hurtigt træt af at løbe. Den dille plejer sjældent at holde meget mere end en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

Dagens indsats ....

Cyklede hjem fra banegården med 12 kg kettlebell i rygsækken blink.gif Ikke anbefalelses værdigt og bakkerne forekom da osse specielt lede idag. I sådan nogle situationer savner man lidt muligheden for at skifte gear og det kan være lidt svært at se charmen ved singlespeed. Nå men fruen blev glad for hendes nye jernkugle og der er da osse blevet kastet lidt med den ude i haven.

Og her hen under aften blev der tid til en løbetur. Samme tur som sidst men i andre sko. Tiden denne gang var 27:01 min for de 5,33 km dvs km tid på 5:06. Den skulle gerne snart ned under de 5 min/km men nu er det jo osse kun 2. gang jeg er ude og løbe.

Er lige for tiden helt elektrisk for at få fingre i min egen kajak og har kastet min kærlighed på en model der hedder Tahe mariner Greenland OC. Men lidt held skulle der gerne lande sådan en her på adressen. Modellen skulle være en rigtig lege kajak samtidigt med at den skulle være pænt hurtig af en havkajak at være.

Link to comment
Share on other sites

Kan se at det ikke er meget træning jeg får skrevet i loggen for tiden.

Der kan godt være en sammenhæng med at det heller ikke er meget jeg rent faktisk får trænet .... Jeg fik igår overtalt den ene teenager til at tage med ud og løbe selvom jeg godt vidste at det ville blive på bekostning af min egen træning. Han lagde sådan set meget fint ud og det var ikke meget jeg havde sænket farten men efter ca 1 kilometer måtte tempoet lidt ned hvis jeg skulle gøre mig håb om at få ham med hele vejen. Vi endte da osse med at afkorte turen fra de planlagte 5,5 km til ca 4,5 km. Han gennemførte uden stop og uden at vi skulle gå så det må siges at være godt kæmpet ud fra hvor besværet hans vejrtrækning lød laugh.gif

Ellers bød dagen på en god gang morgen motion .... Vel ankommet til banegården kom jeg i tanke om at jeg vist ikke havde fået vagt telefonen med så det kostede lige en tur hjem igen for at hente den. Så turen hjemmefra og ned til banegården blev på ialt 36 km ...

Imorgen skal jeg have hentet min nye kajak og jeg må indrømme at jeg finder det lidt pinligt at jeg i min alder stadig kan have svært ved at falde i søvn fordi jeg er så sindsygt spændt på at få den. Som et lille barn dagen før juleaften blush.gif

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Når man holder op med at kunne glæde sig og være spændt, så er man på vej i graven, tror jeg!

Hvilke ting skal man tjekke ved køb af kajak?

Jeg er selv på udkig efter en brugt kajak til sejlads i en fjord, men både priser, modeller og mærker er én forvirring for mig. Har du nogle gode råd vil jeg være taknemlig!

Link to comment
Share on other sites

Når man holder op med at kunne glæde sig og være spændt, så er man på vej i graven, tror jeg!

Eller osse er man ved at være en virkeligt kedelig fætter 4disguise.gif

Hvilke ting skal man tjekke ved køb af kajak?

Jeg er selv på udkig efter en brugt kajak til sejlads i en fjord, men både priser, modeller og mærker er én forvirring for mig. Har du nogle gode råd vil jeg være taknemlig!

Jeg er selv lidt på bar bund og nok ikke den rette til at rådgive. Men det råd alle giver er at man skal lade være med at købe en før man har prøvet en masse forskellige for at finde ud af hvad der egentligt passer en. Mine førster ønsker gik meget i retning af fart men efter at have sejlet lidt er jeg gået helt over i den anden grøft og har valgt en ren lege kajak.

En anbefaling er at du snupper et EPP2 kursus så du får lært al den basale teknik. I løbet af sådan en omgang får du osse lidt mere fornemmelse af hvad du egentligt syntes er sjovt og hvad der er mindre sjovt.

Men meget vigtigt er det ihvertfald hvordan du føler at du sidder i kajakken. Du skal gerne føle dig "ud i et" med kajakken.

Er du iøvrigt ikke fra Aalborg egnen? i så fald er der ofte demo ovre ved det nye vandcenter bag friluft badet

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Eller osse er man ved at være en virkeligt kedelig fætter 4disguise.gif

Jeg er selv lidt på bar bund og nok ikke den rette til at rådgive. Men det råd alle giver er at man skal lade være med at købe en før man har prøvet en masse forskellige for at finde ud af hvad der egentligt passer en. Mine førster ønsker gik meget i retning af fart men efter at have sejlet lidt er jeg gået helt over i den anden grøft og har valgt en ren lege kajak.

En anbefaling er at du snupper et EPP2 kursus så du får lært al den basale teknik. I løbet af sådan en omgang får du osse lidt mere fornemmelse af hvad du egentligt syntes er sjovt og hvad der er mindre sjovt.

Men meget vigtigt er det ihvertfald hvordan du føler at du sidder i kajakken. Du skal gerne føle dig "ud i et" med kajakken.

OK - tak for info :smile:

Jeg må finde mig et kursus og prøve nogle forskellige kajakker.

Er du iøvrigt ikke fra Aalborg egnen? i så fald er der ofte demo ovre ved det nye vandcenter bag friluft badet

Jeg bor ved Mariager Fjord.

Jeg triller til Aalborg og prøver en demo.

Link to comment
Share on other sites

OK - tak for info :smile:

Jeg må finde mig et kursus og prøve nogle forskellige kajakker.

Jeg bor ved Mariager Fjord.

Jeg triller til Aalborg og prøver en demo.

Der er da osse et par "klubber" ved mariager fjord så vidt jeg ved. Ellers er der vist demo idag i Aalborg.

Link to comment
Share on other sites

Der er da osse et par "klubber" ved mariager fjord så vidt jeg ved. Ellers er der vist demo idag i Aalborg.

Når ikke til demo i Aalborg i dag!

Ja, der er to (mindst) ro/kajakklubber ved Mariager Fjord. Det er nok en god ide at melde mig ind og prøve det af inden inden jeg selv fjoller ud og køber en kajak.

Link to comment
Share on other sites

Så blev det endelig onsdag. Efter frokost gik jeg ned ti lKajakgården ved Marselisborg lystbådehavn og minsandten om ikke der lå en fin sort Kajak og ventede på mig lige uden for butikken. Så gik der ellers en lille times tid med at samle beslag til tagbøjlerne så den kunne komme med hjem. Der røg osse lige en pagaj og et spray samt et padlefloat med i købet samt et par andre små ting der var uundværlige .....

Det blæste en del idag så jeg var lidt i tvivl om jeg ville komme ud at padle idag men jeg vendte lige Hesteskoen for at se hvor slem fjorden så ud. Umiddelbart så den ikke slem ud og vejrudsigten lovede at blæste ville stilne lidt af efter kl 18-19 stykker så jeg mente nok at det kunne lade sig gøre at sejle en tur på forsvarlig.

Det skulle dog vise sig at jeg var blevet lidt snydt idet hestskoen ligge i læ ifht fjorden når man nærmer sig Aalborg. Da jeg rundede hjørnet tog både vind og bølger fat i langt højere grad end hvad jeg havde regnet med henne ved broen ved hesteskoen. Det skulle så vise sig at kajakken bare åd bølgerne uden problemer overhovedet. Den styrede fantastisk godt og det var rigtigt nemt at holde kursen tiltrods for den stærke vind og de ret kraftige bølger. Jeg var dog lidt spændt på hvordan det villle være når den skulle vendes på tværs af bølgerne når jeg vendte næsen hjemefter. Efter 3,5 km i direkte modvind og med view over til lystbådehavnen i Nr Uttrup besluttede jeg mig for at vende om. Så gik det ellers derud af og jeg kunne nærmest surfe på bølgerne når ellers jeg havde styr på at bagenden ikke blev skyllet op på siden af mig FEDT!!

til gengældd var det lidt af en farce at komme op af kajakken igen. Både broen er lige lidt højere end hvad der passer til en kajak og cockpittet i den jeg har købt er ikke specielt stort så det krævede en del akrobatik at komme op af kajakken uden at det blev til en ufrivillig vandgang.

Glæder mig til næste tur i morgen sammen med de øvrige fra vandcentret.

Link to comment
Share on other sites

Er vist kommet noget bagud med logning af træning.

Træningen har primært fokuseret på padleriet på det sidste. Så torsdag fredag og lørdag blev det til henholdsvist 10, 8 og 9,5 km padleri på limfjorden dog med orskelligt udgangs punkt hvergang.

Kan godt mærke at der er flere og flere ting der bliver bedre og falder mere naturligt og at teknikken bliver forbedret men jeg kan stadig mærke at når jeg begynder at blive træt forfalder til at bruge armene istedet for kroppen til at padle med.

Jeg må snart have taget mig sammen til at begynde at træne grønlænder rul men vil foretrække at gøre det når jeg ikke er alene ude at padle.

Men jeg skal vist osse huske at jeg har et par cykler der skal luftes da pulsen ikke kommer helt så højt op når der padles som når der cykles eller løbes.

Link to comment
Share on other sites

Det er ved at være mere end en uge siden jeg sidst har været ude at cykel træne så det var vist på tide at få støvet blæst af Cento uno'en.

Det blæste egentligt en del men jeg prøvede alligevel at holde et relativt højt tempo turen igennem. Ruten var KOCK's trænings runde der er en ret kuperet tur på 45 km.

Selv om det ikke er cykeltræningen der har været brugt mesat tid på gik det nu alligevel godt og der var et ok overskud turen igennem. Jeg kørte uden computer og kun med min HTC i baglommen så det foregik per gefühl og jeg havd ingen ide om hastighed turen igennem.

Stats endte på 46 km med 31,4 i gennemsnit.

Link to comment
Share on other sites

Ser ud til at være et fedt spor de har lavet til 12 timers løbet. Ud fra videoen er det osse et pænt hurtigt spor med masser af singletrack.

Jeg har en kammerat, der kørte dernede. Han havde en god oplevelse. Men på videoen ser det også ud som om vejret var perfekt.

Der bliver i øvrigt optaget alt for få mtb-videoer i DK.

Hvordan er terrænet egentligt nede omkring Mariager? Jeg har aldrig kørt der.

Edit: Havde ikke lige set at du spurgte til Mariager. Jeg bor i Hobro og nedenstående er om det område. Området ved Mariager kender jeg ikke så godt mht. mtb. Men jeg mener at der er nogle udmærkede områder både der og ved Hadsund.

I Hobro har vi kke nogen afmærkede eller officielle mtb-ruter, hvilket er rart. For det betyder at området og stierne ikke er overrendt og at alle passer på hinanden.

På sydsiden af fjorden stiger terrænet stejlt fra Fjorden i et område der hedder Østerskoven. Skoven og bakkerne er fyldt med små stier og lidt bredere kørespor på kryds og tværs, så selv om området egentlig ikke er så stort, kan man køre rundt derude i to-tre timer uden at føle at man kører i sit eget spor. Og så kører man rundt i en gammel skov og nogle gange med udsigt over fjorden, hvilket ikke gør det ringere. Der er både hurtige og tekniske nedkørsler. Bakkerne er ikke så lange, men en del af dem er halvgiftige. Jeg vil skyde på at de længste er 400-500 meter. Men på nogle stykker kan forhjulet begynde at lette.

Området blev brugt til MTB under DGI-festivalen, der blev afholdt i Hobro før sommerferien.

Jeg vil gerne give dig en rundtur, hvis du skulle have lyst. Min kondition sucks, for jeg har ligget næsten stille mht. konditionstræning i over et år på grund af en rådden akillessene. Men du kan bare piske afsted, når jeg har vist dig nogle af de gode steder.

På nordsiden af fjorden ligger Bramslev Bakker og længere ude en del grusveje, der går ned mod Mariager Fjord. Nogle af dem er smukke og krævende konditionsmæssigt, men ikke teknisk.

Stierne i Bramslev Bakker er for en dels vedkommende spor der er trådt ind i bakkerne af geder og får. Det er pissesvært, men sjovt at prøve en gang i mellem. Jeg er ikke god til dem. Stierne længere ude har jeg ikke et ordentligt kendskab til.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kammerat, der kørte dernede. Han havde en god oplevelse. Men på videoen ser det også ud som om vejret var perfekt.

Der bliver i øvrigt optaget alt for få mtb-videoer i DK.

Edit: Havde ikke lige set at du spurgte til Mariager. Jeg bor i Hobro og nedenstående er om det område. Området ved Mariager kender jeg ikke så godt mht. mtb. Men jeg mener at der er nogle udmærkede områder både der og ved Hadsund.

I Hobro har vi kke nogen afmærkede eller officielle mtb-ruter, hvilket er rart. For det betyder at området og stierne ikke er overrendt og at alle passer på hinanden.

På sydsiden af fjorden stiger terrænet stejlt fra Fjorden i et område der hedder Østerskoven. Skoven og bakkerne er fyldt med små stier og lidt bredere kørespor på kryds og tværs, så selv om området egentlig ikke er så stort, kan man køre rundt derude i to-tre timer uden at føle at man kører i sit eget spor. Og så kører man rundt i en gammel skov og nogle gange med udsigt over fjorden, hvilket ikke gør det ringere. Der er både hurtige og tekniske nedkørsler. Bakkerne er ikke så lange, men en del af dem er halvgiftige. Jeg vil skyde på at de længste er 400-500 meter. Men på nogle stykker kan forhjulet begynde at lette.

Området blev brugt til MTB under DGI-festivalen, der blev afholdt i Hobro før sommerferien.

Jeg vil gerne give dig en rundtur, hvis du skulle have lyst. Min kondition sucks, for jeg har ligget næsten stille mht. konditionstræning i over et år på grund af en rådden akillessene. Men du kan bare piske afsted, når jeg har vist dig nogle af de gode steder.

På nordsiden af fjorden ligger Bramslev Bakker og længere ude en del grusveje, der går ned mod Mariager Fjord. Nogle af dem er smukke og krævende konditionsmæssigt, men ikke teknisk.

Stierne i Bramslev Bakker er for en dels vedkommende spor der er trådt ind i bakkerne af geder og får. Det er pissesvært, men sjovt at prøve en gang i mellem. Jeg er ikke god til dem. Stierne længere ude har jeg ikke et ordentligt kendskab til.

Jeg har fået galt fat i din bopæl .... Jeg mente du boede i mariager. Jamen den skov har jeg da gået i et par gange når jeg skulle fra Idrætcentret ned til havnen ved før omtalte DGI festival. Det så som du selv beskriver ud til at være en skov med masser af stier på kryds og tværs med mulighed for masser af højde metre. Så ud til at være et fedt terræn.

Link to comment
Share on other sites

Ude og padle med Christian. Det blev til en tur fra vandcentret og ud til lufthavnen og tilbage igen. Vinden blæste nok til at der var en del bølger på vandet da vi tog af sted i modvind men var løjet helt af på hjemturen hvor fjorden da osse var nærmest blikstille.

Godt 10 km blev det til men jeg fik ikke startet endomondo så præcise stats har jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share