Unge mennesker i et fitness center :S


edkFYS
 Share

Recommended Posts

Hvor er det skægt, at du bliver sur :laugh:

Pointen er jo for helvede netop, at der ikke er nogen, der tager sig af nybegyndere og folk med dårlig teknik! Det handler ikke om, at min teknik er bedre end din teknik og at min far kan tæve din far.

Herinde kan brugere søge råd, som de til tider får af forskellig kvalitet, men i centrene er det ofte rablende vanvittigt, at personalet ikke hjælper deres kunder, når det kan ses med to blå øjne, at de fucker sig selv op i den givne øvelse.

Alt vel, stærke fyr :wink:

Jeg bliver ikke sur. Sådan snakker jeg helt generelt. smile.gif

Men kan udmærket godt se hvad du mener.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

nu er det ikke fordi jeg vil slynge en smart bemærknning ud men,

bliver lidt stødt når i hentyder til at centerne her dårlige ressourcer og os som arbejder der her ikke har en ordenlig uddannelse :-(

det skal lige siges at mange af dem der laver øvelserne helt forkerte er nogle briantyper som måske har trænet i 2-3 år og går med armene lidt for langt væk fra kroppen. og de bliver ofte rigtig sure når man går hen og spørg om man ikke skal hjælpe dem.

og til os fitnessinstruktørs forsvar vil jeg lige sig at en del af os har taget en længere varrig instruktør uddannelse på uni. så syntes ikke det kan være rigtig at i skal give os alle skylden. MEN jeg vil gerne give jer ret i at dem der har tager et kursus på 20-40 eller 60 timer ikke har ret meget kompetance.

Hvad er det for en uni-uddannelse?

Og hvor ved du det fra? (altså din sidstnævnte pointe)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er der mange, som splitter sig selv ad, når de løfter jern.

Det handler nu ikke kun om unge, men generelt om uerfarne nybegyndere, som mener, at det hele handler om en vægt der skal flyttes - så pyt med hvordan.

Det burde jo ikke være så hulens svært at lave en simpel bevægelse som bænkpres. - Vægten skal løftes ud - makkeren hjælper, man taber den nærmest ned på brystet, bouncer den godt af på ribbenene og skyder den tilbage igen - gerne fååårced rep. på alle gentagelser. :blink:

Umiddelbart virker løft af vægte jo rimeligt simpelt og hvis man er en stakkel pubertetsknægt, der ønsker sig større guns, for at imponere Stine fra 1. G., ja så skal der da rives igennem!!

Som jeg ser det er der flere problemstilinger:

1) Viden! Viden tager tid. Det tager tid at få informationer og danne sig en god viden omkring træning. Der findes mange lortmagasiner, som har det ene og det andet lorteprogram til flad mave og store muskler, som vores kære pubertetsknægt labber i sig, for derefter at spilde sin tid på I-Forms sidste nye påhit.

Viden kan være svær at få, hvis man ikke ved hvor man skal søge, og det kan være svært at finde rundt i, når der er så meget bras.

2) Teknik! Teknik tager tid og giver ikke de store guns her og nu, som skal til at imponere pigerne, så man kan få noget fisse - NU! Deraf udspringer en anden interessant diskussion omkring den udbredte brug af Anabole Steroider blandt - til tider ret unge - motionister i fitnesscentre.

Hvem lærer N00B'sne teknikerne? Umiddelbart er centerpersonalet jo, desværre, ofte så himmelråbende dårligt uddannede, at de ikke er til nogen hjælp.

3) Med reference til forrige punkt; Personalet i centrene er for dårligt uddannede og kan for det meste kun sætte folk i maskiner. Nogle personlige trænere er heldigvis gode, men det har vores føromtalte gymnasiegut næppe pengene til.

-OG så smed bezk18 lige en bemærkning inden jeg fik skrevet færdig. Som du selv er inde på, findes der da nogle lys indimellem - og det er jo fantastisk! Jeg har selv undervist både instruktører og PT.'s i snart 6 år og kan kun være lykkelig, når der kommer kloge folk om bord. Men vi kan vist også blive enige om, at det ikke er uni-folk, der fylder hovedparten af instruktørrollerne i danske fitnesscentre. :wink:

Briantyperne er der mange af - det er et spørgsmål om tilgang til mennesker og talegaver, mens man andre gange bare skal bakke tilbage og stikke et visitkort, som de kan bruge, når de er gået i stykker.

Altså har vi med en fitnesskultur at gøre, som lader teknik og træning være op til den enkelte. Der er sjældent en hold/klub kultur i de pengeinddrivende centre, som ja.. skal lave penge.

Ønsker man god teknik, mesterlære og støtte til dette er det altså op med pengepungen til en god PT. eller også er det ud i VL-, SL-, Atletikklubberne m.m. - det ved de fleste N00B desværre ikke...

- Og hvis man giver råd, så må man jo også være åben for senere spørgsmål. Bare for at lange ud, vil jeg da høre trådstarter om, hvornår du sidst har stoppet nogle i deres træning, fortalt dem om konsekvenserne af deres løft og evt. skadesproblematik?

Det tager tid at coache andre og det er der ikke mange, der gør gratis mere - og slet ikke i egen træningstid i centeret - så får man jo selv mindre tid til at træne = mindre guns = mindre fisse! :wink:

Meget enig, men...

Jeg træner oftest i FW og for at tage centrene i forsvar, så ser jeg aldrig nogen, der spør en af instruktørene om instruktioner. Det eneste tidspunkt, jeg ser instruktører på gulvet (for andet end oprydning) er når en(typisk erotisk buttet med et nytårsforsæt) får langt et personligt program.

Jeg synes ikke bare, at man kan afskrive centerinstruktører fuldstændigt - for som jeg ser det, så får de aldrig rigtigt chancen for at vise deres kunnen.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Durden - var det nødvendigt at skrive 3 indlæg for at fortælle det? Hvorfor ikk smide det sammen i et?

Derudover, så træner jeg selv i fitness world, og netop fordi at man kan både se og mærke på personalet at der ikk er den store hjælp at hente, så spørger man ikk.

Link to comment
Share on other sites

Meget enig, men...

Jeg træner oftest i FW og for at tage centrene i forsvar, så ser jeg aldrig nogen, der spør en af instruktørene om instruktioner.

Hey

Efter min mening skal instruktører ikke vente på at blive spurgt. De skal gribe ind, hvis de ser noget, der tydeligvis er forkert.

Et af problemerne i blandt andet FitnessWorld er jo, at der kommer en masse mennesker (både helt unge og voksne) der TROR de gør det korrekt eller som er for generte til at spørge.

Hvis ikke instruktørerne har både vilje og viden til at gribe ind og vise den rette udførelse, så kan kæderne lige så godt lave ubemandede centre, hvor man bare får tilsendt en nøgle med posten, når indmeldelsesgebyret er betalt.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Durden - var det nødvendigt at skrive 3 indlæg for at fortælle det? Hvorfor ikk smide det sammen i et?

Derudover, så træner jeg selv i fitness world, og netop fordi at man kan både se og mærke på personalet at der ikk er den store hjælp at hente, så spørger man ikk.

1: Det må du meget undskylde.

2: Ha, ja - jamen så giver du det jo heller ikke meget chance ;)

Hey

Efter min mening skal instruktører ikke vente på at blive spurgt. De skal gribe ind, hvis de ser noget, der tydeligvis er forkert.

Et af problemerne i blandt andet FitnessWorld er jo, at der kommer en masse mennesker (både helt unge og voksne) der TROR de gør det korrekt eller som er for generte til at spørge.

Hvis ikke instruktørerne har både vilje og viden til at gribe ind og vise den rette udførelse, så kan kæderne lige så godt lave ubemandede centre, hvor man bare får tilsendt en nøgle med posten, når indmeldelsesgebyret er betalt.

**

Vi kan sagtens blive enige om, at det kunne være særdeles givende, fedt og praktisk, hvis der gik en instruktør rundt med det ene formål at hjælpe med teknik. Det kunne måske også i længden hjælpe på de Brians forfængelighed.

Men som Kauf siger - sådan prioriteres pengene ikke hos centerkæderne.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan sagtens blive enige om, at det kunne være særdeles givende, fedt og praktisk, hvis der gik en instruktør rundt med det ene formål at hjælpe med teknik. Det kunne måske også i længden hjælpe på de Brians forfængelighed.

Men som Kauf siger - sådan prioriteres pengene ikke hos centerkæderne.

Hey

Nej, pengene prioriteres ikke sådan, at der er en instruktør ude på gulvet hele tiden, hvilket jeg også skriver i et tidligere indlæg.

Men det ændrer ikke på det bagvendte i at du mener, at det er kundernes ansvar at gå til instruktørerne og at instruktørerne efter din mening ikke "får chancen".

Det er instruktørerne, der må formodes at ligge inde med den faglige viden, der giver dem ret til titlen "instruktør". Dermed har de også ansvar for at spotte, stoppe og vejlede kunder, der kokser alt for meget rundt. Ellers skal de ikke have titlen "instruktør" men bare kaldes receptionister

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg gerne høre mere om, for jeghar sgu aldrig hørt om instruktøruddannelser på uni....

det er en del af at læse idræt på uni... hvis man tager enten 2 eller 5 år så er du også instruktør. hvis du tager de 450 timer efter hvor du lærer mere om instruktion det vil sige efter uni tager man en "lille uddannelse" på lidt over et halvt år..

Link to comment
Share on other sites

Personlig erfaring, så er det til grin at se i de store kæder hvordan instruktørerne ikke rør en finger før der er betalt timeløn. IMHO burde der hele tiden være en instruktør på gulvet, som "holder" øje med folk der har gang i noget de ikke burde, og så gå hen og vise/fortælle hvad der ville være bedre.

Når jeg står mellem sæt og kigger rundt, kan jeg nemt spotte 2-3 personer som har gang i noget de ikke burde, både teknisk og vægtmæssigt.

Et tiltag som dette ville ikke kun hjælpe kunderne, men sikkert generere flere personlige instruktions-timer til den enkelte instruktør.

Og Ath X hvad er det for et skod-indlæg du kommer med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser også mennesker bruge håndvægte forkert og anbefaler at før man begynder på vægtræning tjek youtube.com først der er masser af gode kvalificerede videoer der demonstrere korrekt øvelses form.

http://fitness.scoobysworkshop.com/index.htm

Er et godt link der forklare teknikker om meget.

Ja Scooby Doo fætteren bør alle opsøge inden de begynder at træne :blink:

Link to comment
Share on other sites

Og Ath X hvad er det for et skod-indlæg du kommer med?

I sidder og kommenterer på farlig løfteteknik blandt kunder i fitnesskæder når i selv, mildest talt, løfter jern på en måde der er direkte skadelig.

Jeg synes vi skal have ansat nogle MOL folk i de danske fitnesskæder.

Vi ville nok se en opblomstring af krumryggede løft (i sær squat og dødløft).

Man skulle nok søge dækning mellem sæt for ikke at blive ramt af flyvende diskus.

Link to comment
Share on other sites

Der findes jo et utal af videoer på Youtube, og øvelsesbiblioteker overalt. Problemet er jo at udføre det selv bagefter. Det er ikke altid nok at kigge sig i spejlet. Man kan nemt tro man gør det helt perfekt, men stadig har mange fejl i sin udførelse, simpelthen fordi man ikke ved bedre.

Det helt store problem ligger jo så bare i instruktørerne, som heller ikke ved det. Jeg siger ikke selv jeg er perfekt, lant fra, men nogle gange skal man altså anstrenge sig for ikke at grine af de pågældne instruktører.

Link to comment
Share on other sites

I sidder og kommenterer på farlig løfteteknik blandt kunder i fitnesskæder når i selv, mildest talt, løfter jern på en måde der er direkte skadelig.

Jeg synes vi skal have ansat nogle MOL folk i de danske fitnesskæder.

Vi ville nok se en opblomstring af krumryggede løft (i sær squat og dødløft).

Man skulle nok søge dækning mellem sæt for ikke at blive ramt af flyvende diskus.

Gider du ikk uppe en video, hvor jeg kan se hvordan du squatter og dødsløfter? Jeg bliver da i tvivl om jeg gør det rigtigt, når du hagler folk ned, som jeg ellers normalt ville mene burde have styr på det.

Link to comment
Share on other sites

det er en del af at læse idræt på uni... hvis man tager enten 2 eller 5 år så er du også instruktør. hvis du tager de 450 timer efter hvor du lærer mere om instruktion det vil sige efter uni tager man en "lille uddannelse" på lidt over et halvt år..

Hvordan kan du have færdiggjort en "længerevarende instruktøruddannelse på UNI" (jvf. dit første indlæg) som 19-årig?

Link to comment
Share on other sites

I sidder og kommenterer på farlig løfteteknik blandt kunder i fitnesskæder når i selv, mildest talt, løfter jern på en måde der er direkte skadelig.

Jeg synes vi skal have ansat nogle MOL folk i de danske fitnesskæder.

Vi ville nok se en opblomstring af krumryggede løft (i sær squat og dødløft).

Man skulle nok søge dækning mellem sæt for ikke at blive ramt af flyvende diskus.

Hvis det er tilfældet, så er denne diskussion da mere relevant end nogensinde? ..Find nu på noget konstruktivt at sige, og lade være med at dømme mennesker, som du ikke har kendskab til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share