Grebsstyrke - muligvis et retorisk spørgsmål.


LeCerveau
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er nået hen over 100 kg i dødløft, men har fået et problem. Jeg føler, at 100 kg ikke er så tungt igen, men når jeg løfter så begynder stangen at glide ud af hænderne på mig, når jeg har taget 3 reps. Jeg bruger handsker når jeg løfter, og selv om jeg tager dem af, er resultatet det samme.

Jeg er begyndt, at tage nyt greb, når stangen glider ud, men det er som om at "rytmen" er ødelagt, når jeg så skal igang igen.

Jeg har forsøgt med nogle steel-hooks som jeg købte, men dem brød jeg mig bestemt ikke om, så de er solgt videre igen.

Spørgsmålet er, om det simpelthen er grebsstyrke jeg skal igang med at træne? Eller om der ligger andre guldkorn og venter?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo altid bruge stropper. Personligt vil jeg helst ikke bruge nogle hjælpemidler, da jeg mener man træner sin grebsstyrke væsentligt bedre af det. Øvelser som BOR og Dødløft træner imo en god del grebsstyrke, hvis man ikke bruge diverse hjælpemidler. Men der burde vel ikke være noget i vejen, for at ligge stangen død og tage et nyt greb, det gør jeg selv når grebet svigter. Rytmen burde ikke svigte af det :wink:

Bare lige for at være sikker, så tager du vel den ene hånd over, og den anden under ikke?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo altid bruge stropper. Personligt vil jeg helst ikke bruge nogle hjælpemidler, da jeg mener man træner sin grebsstyrke væsentligt bedre af det. Øvelser som BOR og Dødløft træner imo en god del grebsstyrke, hvis man ikke bruge diverse hjælpemidler. Men der burde vel ikke være noget i vejen, for at ligge stangen død og tage et nyt greb, det gør jeg selv når grebet svigter. Rytmen burde ikke svigte af det wink.gif

Bare lige for at være sikker, så tager du vel den ene hånd over, og den anden under ikke?

dødløft = stangen ligger død...

ellers er det en RDL

hvem kan holde vejret 5 reps igennem

Link to comment
Share on other sites

Bum Bum Bum

Må tilstå, at jeg ikke anvender mix-greb men 2x overhåndsfatning... Måske det var værd at prøve.

RuneB jeg mener, at hvis jeg tager et greb i stangen, kører 1 rep, sætter stangen død osv. Så synes jeg - det ødelægger min rytme, hvis jeg skal slippe og tage nyt greb.... Muligvis bare mig, som er primadonna... Jeg vil bare igang med CaptainCrush og så forsøge med mix-greb.

Link to comment
Share on other sites

dødløft = stangen ligger død...

ellers er det en RDL

hvem kan holde vejret 5 reps igennem

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Jeg tolker bare spørgsmålet som, den ikke ligger død på hver rep, men jeg kan da nemt tage fejl.

Om vi kalder det Rumanien eller dødløft uden pauser, er vel noget nær det samme, men selvfølgelig er den rigtige defination RDL.

Edit: Jeg tog åbenbart ikke helt fejl alligevel :tongue:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Jeg tolker bare spørgsmålet som, den ikke ligger død på hver rep, men jeg kan da nemt tage fejl.

Om vi kalder det Rumanien eller dødløft uden pauser, er vel noget nær det samme, men selvfølgelig er den rigtige defination RDL.

Edit: Jeg tog åbenbart ikke helt fejl alligevel tongue.gif

ok... det var måske lidt aggresivit. mening var bare at formulere at i en dødløft skal den ligge død i hver rep.... og som du selv siger kan det hjælpe betydeligt på grebet.

Undgå til en hver tid handsker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Jeg tolker bare spørgsmålet som, den ikke ligger død på hver rep, men jeg kan da nemt tage fejl.

Om vi kalder det Rumanien eller dødløft uden pauser, er vel noget nær det samme, men selvfølgelig er den rigtige defination RDL.

Edit: Jeg tog åbenbart ikke helt fejl alligevel :tongue:

Rumanien deadlift og dødløft uden pauser har ikke noget med hinanden at gøre. Rumanian deadlift er en dødløft variant, og kaldes også RAR. På samme måde som stivbenet dødløft og snatch grip deadlift er dødløfts varianter.

Link to comment
Share on other sites

Rumanien deadlift og dødløft uden pauser har ikke noget med hinanden at gøre. Rumanian deadlift er en dødløft variant, og kaldes også RAR. På samme måde som stivbenet dødløft og snatch grip deadlift er dødløfts varianter.

ahh, det er dælme tæt på. Du har muligvis mere "stive" ben under rumanien, men du går vel stadig lidt ned i knæ. Der er jo ikke en øvelse, der hedder dødløft uden pauser, og så ville den rigtige defination nok være RDL istedet.

Link to comment
Share on other sites

ok... det var måske lidt aggresivit. mening var bare at formulere at i en dødløft skal den ligge død i hver rep.... og som du selv siger kan det hjælpe betydeligt på grebet.

Skal og skal. Det kommer vel an på ens behov.

Om den ligger død mellem hver rep eller man kører touch'n'go er variationer af dødløft eller "the healthlift" som det jo hed i gamle dage. :smile:

Et RDL er ikke bare et touch'n'go dødløft eller et der ikke helt er nede og røre.

Link to comment
Share on other sites

Låner lige tråden.

Jeg kører mix greb med min dødløft - er på 110 kg nu. Jeg har min højre hånd som overhåndsgreb og min venstre hånd som underhåndsgreb. Det lykkes mig at lave 5 reps, også er jeg nødt til at ligge stangen ned, fordi det glider ud af min højre hånd, dvs. overhåndsgrebet.

Kan man godt køre underhåndsgreb på begge hænder ?

Link to comment
Share on other sites

Rumanien deadlift og dødløft uden pauser har ikke noget med hinanden at gøre. Rumanian deadlift er en dødløft variant, og kaldes også RAR. På samme måde som stivbenet dødløft og snatch grip deadlift er dødløfts varianter.

dødløft uden pause, er ikke et løft, det er bare dumt. Dens tættest variant er rumansk dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Er der en der gider beskrive følgende øvelsers udførelse samt deres fokus i forhold til hinanden:

  1. Snatch Grip dødløft. over skulder breds greb, ved normal skive størrelse (440mm). Starter fra dødløft, med pause ved hver rep
  2. RDL. Starter oppefra ved være løft, ryggen mere horizontalt end normalt dødløft, let bøjet knæ. der bounces fra en position hvor stangen er lige under knæene.
  3. Straight leg dødløft, starter nedfra, ryggen mere horizontalt end normalt dødløft, let bøjet knæ, pause ved hver rep
  4. Stiff leg dødløft, gamle bodybuilder øvelse med krumryg og stivben, starter nedfra,

Link to comment
Share on other sites

Er du fuld?

Er Du?

hver dig eller nogen som helst andre i den her tråd har kommet med et bud på at hjælpe fyren!!! Mit forslag er simpelt og ukompliceret at følge. han kan med tiden selv ændre sin underarms træning. men ovenstående vil styrke hans underarme, specielt da det ikk lader til at han træner dem på nogen anden måde(bort set fra den statiske træning han får sekundært).

Link to comment
Share on other sites

Tak! Men hvordan er deres forskellige fokus? Altså hvordan rammer de?

snatch grip rammer quad, gluts, baglår, erector. synes og det stiller rimelig stor krav til ens lats...kræver god smidighed. Hjælpe øvelse til Ol løfter eller styrkeløfter der har svært ved at komme ud af hullet i dødløft . Er en øvelse med virkelig stor ROM, der rammer rigtigt mange muskelgrupper

de andre af baglårs dominant varianter. RDL løfter man dog væsenligt mere i end de andre pågrund af bounces udaf hullet og den nedsatte ROM

stiff leg, er en krumrygget øvelse så den vil jeg primært brug hvis man har brug for kunne holde til at krumryggen, ellers kan jeg ikke se ideen. Måske er der et eller andet magisk over den som BBerne kan berette om??

Dødløft rammer baglårene rigeligt, så der er ingen umiddelbare grund til at bruge de andre. Udover snatch grip hvis folk har smidigheden til det. Udover det har de fleste en tendes til at bruge ryg+baglår for meget i dødløft så hvorfor isolere dem endnu engang. At de andre øvelse kan bruges af øvet løfter (samt RDL til VLer) er selvfølgelig en anden snak.

der er også dødløft fra boks, som har nogen af de samme fordel som snatch grip.

Blackice, har selvfølgelig (i nogen grad ret) i sin kommentar omkring at dødløft uden pause og RDL ikke har noget med hinanden at gøre... fordi ryggen er mere horizontal i RDL. De fleste ender dog i en RDL position pågrund af dårlig teknik i en dødløft. Dødløft uden pause er dumt fordi man løfter tungt uden ordentligt bugtryk.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

RuneB: Standard diameter er 450mm.

Derudover er "snatch grip deadlift" ikke dødløft med greb bredere end skulderbredde, Alle VL'ere vil f.eks køre alle deres dødløft med bredere end skulderbredde. Snatch grip, eller dødløft med trækfat, er normalt angivet ved at vinklen mellem armene er 90 grader eller større.

Link to comment
Share on other sites

RuneB: Standard diameter er 450mm.

Derudover er "snatch grip deadlift" ikke dødløft med greb bredere end skulderbredde, Alle VL'ere vil f.eks køre alle deres dødløft med bredere end skulderbredde. Snatch grip, eller dødløft med trækfat, er normalt angivet ved at vinklen mellem armene er 90 grader eller større.

Ok. hvordan kan det egentligt være at de kører med breder greb end normalt?

Link to comment
Share on other sites

Ok. hvordan kan det egentligt være at de kører med breder greb end normalt?

Når vi kører dødløft, så kører vi gerne med tre bredder:

Stødfat - som er lidt bredere end skulderbredde

Trækfat - som beskrevet før, og i mit eget tilfælde, så bredt som man overhovedet kan holde på stangen

Midtfat - imellem de to ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share