smith kontra stang


trooper
 Share

Recommended Posts

Da jeg ofte træner alene, benytter jeg mig af smith-maskiner når der skal bænkpresses,

samtidigt er mine lange(men velformede lemmer) ikke specielt 'balanceoperationelle', som man kunne ønske det,

jeg er ikke nogen swissball fætter,

men hvad er forskellen, på at træne i smith og i alm fristang.

Er det et spørgsmål om at vænne sig til fristang, eller er det noget ganske andet.......

Måske er det forfængelighed over at være en spade når der skal startes på noget nyt der holder mig tilbage....

Men jeg gruer lidt for at danse rundt med en fristang svingende fra højre til venstre, når jeg nu har opnået så gode resultater i en smith-maskine (Det sidste vil jeg helst ikke citeres for, det var momentær ærlighed) :retard:

Link to comment
Share on other sites

Du har vel egentlig svaret selv :)

Smith sørger for en bestemt bevægelse. I bænk med fri stang kører efter en mere naturlig bevægelse. Så drop smith. Det er også helt elementært kedeligt at ligge i sådan et stativ. Jeg får i hvert fald ikke det samme kick.

Link to comment
Share on other sites

Der er 2 meget vigtige forskelle - 2 sider af samme sag.

Hvis du stiller dig ved siden af en der bænkpresser med fri stang, så vil du kunne se at stangen ikke køre i en lige bane op - det bliver den tvunget til i et smithstativ. Bevægelsen i smithstativet er altså unaturlig for kroppen.

Styrketræning skulle gerne være "naturlig" og give praktisk anvendelig styrkeforøgelse, også kaldet funktionel styrke. Med fristang er der en række andre muskler der skal arbejde med balance og stabilitet, det er en i høj grad ønskelig effekt, af ovennævnte hensyn til at opnå en funktionel styrkefremgang.

Morale: Kom ud af det stativ :devil: Du vil nok skulle noget ned i kg - men det kommer jo "igen" - og bedre igen.

Link to comment
Share on other sites

Arne <<< Efter at ha kørt bænk med fri stang prøvede jeg med smith stativ. Der måtte jeg faktisk NED i vægt - altså i stativet. Min husmandsforklaring er, at når bevægelsen er isoleret, kan småmuskler ikke hjælpe til med at løfte vægten. Men jeg ved ikke, om der kan være noget i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner altid alene, men har fået en till at stå bagved de lidt mere end 5 gange, jeg har lavet max-forsøg, hvor jeg var i tvivl, om jeg kunne løfte vægten. (Plus en gang under Hatfields cycle)

Jeg tror, man kan blive stærkere med en hjælper, men ikke mere, end at det sammenlagt er spild af tid, hvis man ikke er deroppe, hvor ressourceforbruget er underordnet. (Altså med mindre man træner seriøst efter at vinde mesterskaber)

Link to comment
Share on other sites

Smith-maskinen eller Skidt-stativet som vi kalder det her på MOL er noget fanden har skabt. Den låste bevægelse resultere i en masse unaturlige løft, hvilket på sigt vil føre til en række små-skavanker eller skader.

Jeg plejer, at sammenligne dem som træner i Smith-helvedet med små børn med støttehjul på cyklen. :D

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kunne du jo også træne bænkpres med håndvægte, dette stiller blot endnu større krav til hjælpe/stabiliseringsmusklerne (ikke at det er en negativ ting, tværtimod). Men så er du også ude over problemerne hvis du ikke har en makker/spotter og du kører til failure. Desuden giver dette også en (lidt) større muskel aktivering, end bænkpres med stang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer, at sammenligne dem som træner i Smith-helvedet med små børn med støttehjul på cyklen.  

hehehe :D

- Rod

P.S

Bare hop på de frivægte, de giver som de andre siger bedre resultater og samtidig en styrke som du kan overføre til ting i hverdagen. Du kan jo altid få nogen til at hjælpe dig med øvelserne de første par gange, hvis du er bange for at smide stangen over sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Smith-stativet kan nu i helt særlige tilfælde have en relevans for bænk pres, nemlig i decline BP. I mit center har vi ikke en regulær decline bænk. Man må tage en skråbænk og skubbe den hen under et smith-stativ. Men det siger vist mest om mit center :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men sagen er at mit center kun har op til 36 kg's håndvægte, og det er jo ik' det helt store, det kører jeg jo incline dumbellpres med

og du har et balance problem ??????

nu er jeg sq ikke helt med .... hvad skulle så være dit problem med benchpress ?

at der kun er op til 400kg i skiver ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share