Første racercykel - Hvad med den her?


Bricks
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen. Jeg står og skal til at købe min første racercykel.

Da jeg ikke har alverdens penge til den første cykel, ønsker jeg et par gode råd, til en god begyndercykel.

Jeg har absolut INTET forstand på cykler, men jeg har kigget lidt på denne model fra Bikebuster: http://www.bikebuster.dk/detaljer/120706.html

Ville det være helt hen i vejret, at ofre penge på denne, eller kan jeg få mere for pengene andre steder?

Prislejet må meget gerne være deromkring, også gerne under hvis det kan lade sig gøre.

Cyklen skal bruges til motion!

Jeg håber der er nogle kloge hoveder derude, der kan give mig nogle fornuftige svar / idéer.

Mvh. Bricks.

Edited by Bricks
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg ikke købe den cykel pga gear-grupperne. Den kører med en campagnolo gear gruppe (veloce/mirage). De fleste cykler kører med shimano gear grupper, hvor du fra toppen af har dura-ace, ultegra, 105, tiagra og sora.

Som regel siger man at tiagra/105 er minimum. Og cykler med aluminiums stel + shimano tiagra/105 kan som regel fåes for 6-7000kr.

Link to comment
Share on other sites

Cyklerne fra Bikebuster fejler generelt ingenting. Det er en god idé hvis du ikke er helt sikker på om det er noget du for alvor vil satse på, ikke at bruge for mange penge. Bliver du derimod bidt af sporten, jamen så kan du altid købe en dyrere cykel, og bruge den første som dårlig vejrs cykel. Du skal dog også regne med at sætte et par tusind til side til tøj, sko, hjelm, drikkedunke, pedaler, cykelcomputer etc.

At cyklen er med Campagnolo er sådan set ligegyldigt. De fleste mekanikere kan sgu godt finde ud af at skrue på grupper fra både SRAM, Shimano og Campagnolo. De fleste cykler fra Bikebuster kommer faktisk med Campagnolo på, og der er rigtig mange der kører med det. Geargruppen fejler ingenting, men det er klart at det ikke er feinschmeckerrei, men i første omgang skal du jo finde ud af om det overhovedet er dig :cool: Så jeg vil sige go for den, men sørg for lige at få den prøvet inden du køber så du får den i den rigtige størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg ikke købe den cykel pga gear-grupperne. Den kører med en campagnolo gear gruppe (veloce/mirage). De fleste cykler kører med shimano gear grupper, hvor du fra toppen af har dura-ace, ultegra, 105, tiagra og sora.

Som regel siger man at tiagra/105 er minimum. Og cykler med aluminiums stel + shimano tiagra/105 kan som regel fåes for 6-7000kr.

Af ren interesse: Hvad er problemet med Campagnolo?

Link to comment
Share on other sites

Af ren interesse: Hvad er problemet med Campagnolo?

Overordnet set ingenting, men langt de fleste kører med shimano, da shimano er mest udbredt blandt de forskellige mærker.

Cyklen er sikkert fin, ville dog hellere købe en lignende model fra et andet sted med shimano gear gruppe.

Link to comment
Share on other sites

Overordnet set ingenting, men langt de fleste kører med shimano, da shimano er mest udbredt blandt de forskellige mærker.

Cyklen er sikkert fin, ville dog hellere købe en lignende model fra et andet sted med shimano gear gruppe.

Undskyld mig det direkte srogbrug - men det er noget vås... Skulle man ud og cykle en masse i den store verden -ja så er det nemmere at få stumper til Shimano... men det er et marginalt problem - Campa er fine stumper...

Største problemfor en begynder er at der er næsten vished for en cykel der er forkert størelse - og temmeligt sikkert forkert fremindlængde mv når den købet på nettet

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke helt sikker, men mener faktisk at den største cykeldele producent pt. er SRAM.

Det lyder meget rigtigt, omend Shimano har klart den største markedsandel indenfor geargrupper. SRAM har opkøbt flere større firmaer som RockShox, Avid og Zipp.

Personligt synes jeg ikke det er problem, at cyklen har Campagnolo-dele - men jeg ville ikke selv købe min første racer over nettet. Jeg synes du skal finde en lokal cykelbiks og afprøve forskellige modeller i prisklassen.

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men et sted som WeBike (det tidligere Road Bike Shop) har et stort udvalg og sælger til samme pris i butikkerne som på deres website.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Planen var heller ikke, at den skal købes over nettet. Jeg havde tænkt mig at tage ind forbi bikebusters shop på vesterbrogade og prøve den inden jeg køber.

Jeg ville egentlig bare vide om delene er ok, i den prisklasse eller om jeg kan få mere for pengene andre steder.

Jeg ville aldrig købe en cykel online, uden at have prøvet den først.

Jeg har i øvrigt lige spottet den her Trek hos Heino-cykler. http://www.heino-cykler.dk/cykler/cykler_racercykler/TREK+-+1.2+-+2010+-+racercykel.html

Sammenlignet med den fra Bikebuster, hvad er så det bedste køb efter jeres mening?

Tak for svarene indtil videre allesammen.

Edited by Bricks
Link to comment
Share on other sites

Som supplement til diskussionen her vil jeg også anbefale at du løber trådene på http://feltet.dk/forum under hhv. "Materiel" og "Ny cykel eller udstyr" igennem, da der er rigtig rigtig mange der har stillet det samme spørgsmål om køb af ny, billig racercykel, og mange gode råd og links til gode tilbud. Måske 4-5 nye tråde per uge om det emne derinde her i post-Tour de France tiden.

Jeg er rigtig glad for min Trek 1000SL som svarer nogenlunde til Trek 1.2, (fra 2006) hvor jeg fik den på tilbud for 4500. Jeg har brugt den til motionsture på alt fra 20-200km og til noget pendling. Men Battaglin cyklen er sikkert også ok.

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Af de 2 du har fundet ville jeg klart vælge bikebuster cyklen bla fordi der sidder Veloce/Mirage på og ikke 9 speeds Sora/Tiagra så jeg er helt i den anden grøft ifht LaMotta :tongue: .

Campa har indtil i år haft 10 speed i stortset alle grupper og de er indbyrdes kompatible. Du kan derfor udskifte alle stumper med stort set en vilkårklig gruppes komponenter bare ikke de nyere 11 speeds grupper. Det er dog ikke noget problem da Campa altid har haft lang tids aftermarket salg af deres serier. I praksis betyder det at du kan opgradere f.eks en bagskifter til f.eks Centaur uden at skulle til samtidigt at skifte greb + casette + kæde hvilket kan være overraskende dyrt.

Hvad der taler imod campagnolo er at der ikke laves nær så meget 3. parts udstyr der er compatibelt med det men det er blevet bedre de sidste par år.

Men rådet om at tage ud til forhandlerne fysisk og afprøve cyklerne er faktisk langt vigtigere end om det bliver med Campa shimano eller Sram. Hvordan man sidder på cyklen og hvordan den føles er langt vigtigere!!

my 2 cents

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share